Husaberg-tråden

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
skogen
Hoj
Husa 450
har en annan fråga!
undrar om de är någon som har artikelnr till :
Blå bakskärm
Gula tankvingar
och nr på ett komplett 08 dekalkitt
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det finns sprängskisser med reservdelsnummer att tanka ned i pdf-format hos moderskeppet (husaberg.se).

God Jul på er Husavänner därute, hoppas det är fler än jag som planerat att njuta av lite racestånka när man är ledig. :)

/J
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
jag vet , men hittar inget för 08 modellen:mad:

Plasten är densamma, och priset är samma-lika på dekalkittet (vet, för jag åkte på lite friska kylarvingsdekaler för att hålla Husan fin...), har för mig att jag stolpade in på Karlströms och helt sonika frågade efter klistermärken, FE450 -08 (snordyrt, 800 för kylarvinge, sifferbakgrunder och modellbeteckningen, fram och bakskärm tillkommer..).

/J
 

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
skogen
Hoj
Husa 450
jo jag vet, men vill ju nu ha annan färg på vingarna/bakdel och dekalerna

beställer ju av Karlströms direkt på nätet

Du SGM har väl-08 läddra lite i di Partscataloge Please:pannkyss
 

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Ort
Linköping
Hoj
690 smc -10
Hur skiljer sej en husa 650 och en ktm 690smc? Är på jakt efter en ny motard och har hittat en fin husa med akra. Vet dock inte om det är värt allt extra jobb med service o olja. Vad är era tankar om det hela?

Mvh
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hur skiljer sej en husa 650 och en ktm 690smc? Är på jakt efter en ny motard och har hittat en fin husa med akra. Vet dock inte om det är värt allt extra jobb med service o olja. Vad är era tankar om det hela?

Mvh
Effektregistret är som natt och dag. Till husas fördel.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ok, vad krämar en husa med helsystem ut i effekt då? Ska åka och testa den i veckan tror jag. Om nu inget hinner skrämma bort mej från husaköp..
Ca 60hk på bakhjulet med Acra.
Jag har en som är ny har bara lånat motorn som är helt nyrenoverad efter 19,5h. Har även ett nästan nytt acra med :tummenupp
 

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Ort
Linköping
Hoj
690 smc -10
Ca 60hk på bakhjulet med Acra.
Jag har en som är ny har bara lånat motorn som är helt nyrenoverad efter 19,5h. Har även ett nästan nytt acra med :tummenupp

Oj, Örebro med.. det är ju nästan gångavstånd från Linkan.. Ska kika mer på din annons! ;)
 

flodin/oslo

Kör HUSABERG jag...
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg fe 650
Klyva motorn..

Tjena gubbs!

Har en Fe 650 -05 Som bara har gått 30 h. Nu när den har stått still å vilat i garaget i 2 månader så har hon läckt lite olja.. ca 1,5 dl.. så jag funderar på att klyva motorn å trycka dit lite ny packnigsmassa..

NU till min fråga:

Vilken packnings massa/lim skall man använda? (Hörde en säljare som sa att det han använde kostade 3500 för en tandkrämstub stor förpackning!!:confused:

Någon som vet om det sitter "klipps" eller om kamkjedjan e nittad på en 05a..

Vilka specialvektyg behövs? svänghjulsavdragare skall iaf köpas!
Såg i mekhandboken att man behövde en slags avdragare med en stor plata på för att få isär blocken.. Sitter dom så djävligt ihop?

Tacksam för svar!

//Peter
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena gubbs!

Har en Fe 650 -05 Som bara har gått 30 h. Nu när den har stått still å vilat i garaget i 2 månader så har hon läckt lite olja.. ca 1,5 dl.. så jag funderar på att klyva motorn å trycka dit lite ny packnigsmassa..

NU till min fråga:

Vilken packnings massa/lim skall man använda? (Hörde en säljare som sa att det han använde kostade 3500 för en tandkrämstub stor förpackning!!:confused:

Någon som vet om det sitter "klipps" eller om kamkjedjan e nittad på en 05a..

Vilka specialvektyg behövs? svänghjulsavdragare skall iaf köpas!
Såg i mekhandboken att man behövde en slags avdragare med en stor plata på för att få isär blocken.. Sitter dom så djävligt ihop?

Tacksam för svar!

//Peter

Jagt rek hondas bond. Säljes på honda åtrförsäljare, kostr ca högst 200kr. Det är den bästa jag testat. Används imellan block & ventikåpa på Honda mc.

Men jag skulle inte rivit motorn för detta. Jag skulle tätat utifrån med JB weld 24min vers till vidare,,, Ingen annat lim/ kemisk metall vad jag vet fixar detta förutom JB :tummenupp
Bara att avfetta noga och slipa upp ytan lite med sandpapper och hä på rikligt och även trycka ner det med tummen i skarven . Fördelen med jb är att oljan inte fuktar igenom matrialet som alla andra typer. Så kan du åka tills du enligt rätta tim ska riva.. Myet lätt att slipa bor då:tummenupp
Clasohlssons sålde Jb i flera år men tycks inte ha det i affaärerna nu tyvär
men ska visst finnas på Marinchoppen i stockholm, och någotannat underlöigt ställe. Viktigast är att det är 24 tim torktid ,,finns i 3 ver Jb org 24 min arbetstid,, marin Jb 24min ,,(är samma som org) Och kwick veld (snabbtorkande men inte lika stark) .
Jag kan sälja några tuber om ca 1-2veckor...Har best från US en hel drös för jag plastportar toppar med detta.
 
Last edited:

flodin/oslo

Kör HUSABERG jag...
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg fe 650
Jagt rek hondas bond. Säljes på honda åtrförsäljare, kostr ca högst 200kr. Det är den bästa jag testat. Används imellan block & ventikåpa på Honda mc.

Men jag skulle inte rivit motorn för detta. Jag skulle tätat utifrån med JB weld 24min vers till vidare,,, Ingen annat lim/ kemisk metall vad jag vet fixar detta förutom JB :tummenupp
Bara att avfetta noga och slipa upp ytan lite med sandpapper och hä på rikligt och även trycka ner det med tummen i skarven . Fördelen med jb är att oljan inte fuktar igenom matrialet som alla andra typer. Så kan du åka tills du enligt rätta tim ska riva.. Myet lätt att slipa bor då:tummenupp
Clasohlssons sålde Jb i flera år men tycks inte ha det i affaärerna nu tyvär
men ska visst finnas på Marinchoppen i stockholm, och någotannat underlöigt ställe. Viktigast är att det är 24 tim torktid ,,finns i 3 ver Jb org 24 min arbetstid,, marin Jb 24min ,,(är samma som org) Och kwick veld (snabbtorkande men inte lika stark) .
Jag kan sälja några tuber om ca 1-2veckor...Har best från US en hel drös för jag plastportar toppar med detta.

Tjena!

Ringde faktiskt Morstad motor här i Norge (impotör å störst på husa här) å gubben som driver stället å har mekat husa sen tidenas gryning gav mig faktiskt ett liknande råd; gör rent över skarven å kleta epoxi över:)
Han sa oxå att han faktisk bara hade hört talas om ett liknande fall:tummenupp


Känns ju faktiskt som detta e mycket smidigare en att riva motorn när det är 70h tills det skall göras..

Köper gärna en tub av dig om du kan avvara en, låter ju som du har god kunskap i ämnet.

Mvh Peter
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena!

Ringde faktiskt Morstad motor här i Norge (impotör å störst på husa här) å gubben som driver stället å har mekat husa sen tidenas gryning gav mig faktiskt ett liknande råd; gör rent över skarven å kleta epoxi över:)
Han sa oxå att han faktisk bara hade hört talas om ett liknande fall:tummenupp


Känns ju faktiskt som detta e mycket smidigare en att riva motorn när det är 70h tills det skall göras..

Köper gärna en tub av dig om du kan avvara en, låter ju som du har god kunskap i ämnet.

Mvh Peter

Ja helt klar smartast,, jag skulle tillockmed kört med oljedropp och bäbisblöja till minst 70 tim ,,,Husa håller ju längre än 70 beroende på viken körning du har för dig. jag bkänner till snubbar som busåkt 100mil utan at byta en skruv!! eller då 150tim + Därimot har jag hört fletalet likadana oljeläkage på sprillas husor,,Även andra märken ..Mycket vanligt..

Det verkar som jag får hem dom väldigt snart ,,dom var skickade redan igår och snabbpost:tummenupp

Vid limmninen rekomenderar jag att vända läckstället helt uppot. är det i delninge mitt under så får du tappa ur olja och vatten och helt enkelt ställa den upponer :D . på affetting och vatten tokblås med trycklufft neri skarven. Sedan på me bromsskiverengöring eller annan klinisk fettritt medel, (ej förtunning) Slipa sedan upp ytan med 100-200 våtslippapper (utan vatten) Tvätta med ingen med bromskivereng. . Gör en ankdamm av modellera runt läkaget på ca 1,5cm bredare ut från läkstället åt alla håll eller bredare. Detta JB weld har en benägen het att rinna som värsta flytspacklet annars och skulle utan uppdämmning rinna över hela motorn. Gjut gärna minst 5mm tjockt...Går skitlätt att snygga till sedan genom slipning. Försök pressa ner Jb med spackelspade i skarven så gott det går det första du gör. Vär gärna på andammen det sista du gör med varmluftpistol till ca 40 grader i ankdammen. Sedan låter du det vara i minst 24 tim,,kan du vänta längre är det bara bättre:tummenupp

Du har 60% changs att det håller het tätt.. Finns ju blöjor :D

Pma mig om jb .
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hur skiljer sej en husa 650 och en ktm 690smc? Är på jakt efter en ny motard och har hittat en fin husa med akra. Vet dock inte om det är värt allt extra jobb med service o olja. Vad är era tankar om det hela?

Mvh

Provat Husa 650. Visst där är annat effektregister och kräm i den men tycker den vibrerar mer och kändes inte lika bekväm som KTM 690 SMC.

Sen gillar jag inte tätta service intervaller och ha i tanken att packboxar,lager osv kan,skall behöva bytas efter x-antal timmar.

Visst gör även nåt extra filter och oljebyte på KTM'n fast det inte behövs enligt service intervallerna.

Och ang andrahandsvärdet på Husa vs KTM kan jahg inte riktigt svara på,kanske nån annan här som har svar på det?

Klart ska du ha en rå hoj och bara leka samt skruva en massa så tror jag på Husan men ska du ha en bekvämare hoj som du även kan ta nån längre turer med samt slippa massa skruvande så är det nog KTM.

Jag har fördelen att köra båda då jag själv äger 690 smc och en vän Husa 650
så det blir några rundor på favoritslingorna.
Se hur länge hans hoj kommer hålla,motor,gafflar osv.
En annan kör lite lugnare och håller mig med båda hjulen på marken.
 
Last edited:

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
vad bra... bara lager man har på jobbet:tummenupp

Skulle inte rekomendera att anv SKF på ramlager, utan köpa orginal, det finns en skillnad.
Vi har gjort långt över 200 motorrenoveringar på Husa de senaste 8åren, och det har visat sig att det har varit variationer på de vi fått från SKF.
De motorer vi sätter org så har inte innerringen gått ner sig så snabbt som tidigare.
Om sedan motorn är justerad med lite mer effekt skulle vi rekomendera det härdade spårkullager som KTM tog fram till sin "crate" motor, då de hade problem med hållfastighet. Detta monteras på V-sida.

//Thomas
 

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Skulle inte rekomendera att anv SKF på ramlager, utan köpa orginal, det finns en skillnad.
Vi har gjort långt över 200 motorrenoveringar på Husa de senaste 8åren, och det har visat sig att det har varit variationer på de vi fått från SKF.
De motorer vi sätter org så har inte innerringen gått ner sig så snabbt som tidigare.
Om sedan motorn är justerad med lite mer effekt skulle vi rekomendera det härdade spårkullager som KTM tog fram till sin "crate" motor, då de hade problem med hållfastighet. Detta monteras på V-sida.

//Thomas


Nu är det inte SKF jag har på jobbet..

vad sitter för fabrikat orginal då??
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top