Husaberg-tråden

thumpie

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
2009 KTM Superduke
Fs / Fe ??

Mitt första inlägg så sorry om jag gör fel, hamnar fel eller något annat fel.

Min fråga: Jag har en husa FS650e 06:a och har börjat fundera på hur omständigt och dyrt det skulle vara att kunna kitta om till enduro vid behov, dvs ha en uppsättning för båda världar? Rätta mig om jag har fel men det borde väl vara i stort sett samma hoj? Byta fälgar, däck, frambroms? Ett stort frågetecken är fjädringen? Går den att justera eller behöver jag byta fjädrarna/gafflarna? Vill inte studsa ut i skogen på första repan:)

Läser en del om folk som konverterar från enduro till motard men inte åt andra hållet... tacksam för alla tips, kostnadskalkyler och rek. inköpställen.

f.
 

MacDidrik

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Husaberg FC450?
Om det låter som en astmatisk kanariepippi letat sig in i ramen så är det helt enligt normen, det är ett ballt insugsljud som skvallrar hur mycket rulle man vrider på s.a.s.

Min kanariepippi fick sjunga för full hals, heeeela dagen idag (eller så länge jag orkade, säg ~2,5 timmar i Skinnsbergs enduroslinga). :yoparty

/J

:hihi Den var en jävligt bra och korrekt beskrivning av ljudet som hörs. Fan va skönt. Då är det bara att vrida rullen mot stoppet! :tummenupp :hojsmilie
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Mitt första inlägg så sorry om jag gör fel, hamnar fel eller något annat fel.

Min fråga: Jag har en husa FS650e 06:a och har börjat fundera på hur omständigt och dyrt det skulle vara att kunna kitta om till enduro vid behov, dvs ha en uppsättning för båda världar? Rätta mig om jag har fel men det borde väl vara i stort sett samma hoj? Byta fälgar, däck, frambroms? Ett stort frågetecken är fjädringen? Går den att justera eller behöver jag byta fjädrarna/gafflarna? Vill inte studsa ut i skogen på första repan:)

Läser en del om folk som konverterar från enduro till motard men inte åt andra hållet... tacksam för alla tips, kostnadskalkyler och rek. inköpställen.

f.

Det beror nog på...är det seriöst menat med motardåkat blir det till att ha dubbla uppsättningar av allt, annars kanske du kunde låta bygga om fjädringen till det mjukare, men det blir en halvdan kompromiss oavsett.

Plocka upp en beggad dämpare och gaffel, och lite endurohjul på det (ok och skiva med) - men räkna med att det drar iväg på 15+ innan du är klar, även om du hittar beggat till rätt pris.

...nästa problem är slitaget, det går hårt åt bågarna estetiskt sett i skogen. :D

/J
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Mitt första inlägg så sorry om jag gör fel, hamnar fel eller något annat fel.

Min fråga: Jag har en husa FS650e 06:a och har börjat fundera på hur omständigt och dyrt det skulle vara att kunna kitta om till enduro vid behov, dvs ha en uppsättning för båda världar? Rätta mig om jag har fel men det borde väl vara i stort sett samma hoj? Byta fälgar, däck, frambroms? Ett stort frågetecken är fjädringen? Går den att justera eller behöver jag byta fjädrarna/gafflarna? Vill inte studsa ut i skogen på första repan:)

Läser en del om folk som konverterar från enduro till motard men inte åt andra hållet... tacksam för alla tips, kostnadskalkyler och rek. inköpställen.

f.

Det går alldeles utmärkt att köra enduro med en FS650. Häng på enduro däcken bara. Fjädringen är det inga problem att skruva om så att den blir tillräckligt mjuk. Du kan tom behålla bromsarna som sitter på. I vissa fall så kan ekrarna på enduro hjul ta i lite lätt i oket. Det är då bara att lägga en distans på nån mm mellan oket och gaffeln samt lika stor distans mellan hjulet o skivan (finns distansringar att köpa). Det är samma infästning.

Enda kruxet är just att skivan är större så det är lättare att slå i den om man kör in i en sten el dylikt. Jag lyckades kröka min men då blev jag påkörd så det kvittade vilkan skiva som användes :D.

Det är samma hjul som på ktm så leta upp nån som har en ktm och prova att byta.

Men vill du ha en enduro hoj för tävling så rekomenderas inte en 650 i skogen av mig iaf. Köp en annan billig hoj med mindre kubik och ha extra isåfall.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag tror vi har olika definition på "enduro".

För mig vore det mer naturligt att köra en FE och hänga på motardhjul, än tvärtom - men så kör jag bara enduro med...(och lite crossbana).

/J
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
...jag tror vi har olika definition på "enduro".

För mig vore det mer naturligt att köra en FE och hänga på motardhjul, än tvärtom - men så kör jag bara enduro med...(och lite crossbana).

/J

Jag, lilltryne o Sämsgård var på enduroläger. Sämsgård hängde bara på endurohjul på sin FS650-08. Och det gick bra. Men håller med dig, hade inte kört ut en FS på crossbanan. Min (fd) FE650 har jag kört en hel del på crossbanan och det är en utmaning i sig. Tror fjädringen är för kort för på en FS för crossbanan.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
FE på supermotobana
FS på crossban
FE på is
FS i skogen
osv osv osv i alla kombinationer.

ALLT GÅR, det handlar bara om hur bra det ska gå. Jag har kört alla mina FS'ar i skog och på crossbana och överallt där det går och måste säga att folk är så himla känsliga för vilken fjädring de har. TROR de iaf. Det är klart att man kan köra lite snabbare med en FE450 i endurospåret än en FS650 med 310-skiva och utväxling för 200 blås osv men det viktiga är ju att det går. OCh att det är skoj.

För ett par veckor sen körde jag min FS650 med 17" grovnabbade däck på en massa ställen som gud verkade glömt bort, kolla "bilder på motarder"-tråden. Skruvade inte en sekunde på fjädringen inan. Klart att det hade gått bättre med en FE450 men det spelar ingen roll.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
FE på supermotobana
FS på crossban
FE på is
FS i skogen
osv osv osv i alla kombinationer.

ALLT GÅR, det handlar bara om hur bra det ska gå. Jag har kört alla mina FS'ar i skog och på crossbana och överallt där det går och måste säga att folk är så himla känsliga för vilken fjädring de har. TROR de iaf. Det är klart att man kan köra lite snabbare med en FE450 i endurospåret än en FS650 med 310-skiva och utväxling för 200 blås osv men det viktiga är ju att det går. OCh att det är skoj.

För ett par veckor sen körde jag min FS650 med 17" grovnabbade däck på en massa ställen som gud verkade glömt bort, kolla "bilder på motarder"-tråden. Skruvade inte en sekunde på fjädringen inan. Klart att det hade gått bättre med en FE450 men det spelar ingen roll.

Klart allt går, det är ju en dåre som kört jorden runt på en R1:a med nabbhjul med, ökenräser modell värre.

Men om det är rätt är en annan sak - enduro för mig är elände, sten och jävelskap, så långt från grusväg man kan komma egentligen - det är en definitionsfråga, och framför allt beroende på vart man tänkt spaka, och hur kul man tänkt ha.

Det finns rena cocktailspår, och det finns kåsaspår...med allt däremellan, här i Mälarområdet är det mer åt kåsahållet, där rena raceenduros är att föredra om man skall ut och göra någon allvarlig styrning.
Häromkring är användbar fjädringsväg a och o, en fjädring som blir stuttig på en gång är bara att glömma för en annan, det kommer sluta med händer och armar som ger upp fort, för det är korta, hårda slag i stort sett konstant.

Men jag tränar så hårt jag kan, och vill utvecklas, med sikte på tävlingar - skulle jag prutta runt med kaffetermosen i ryggsäcken så kunde man nog åka på vadsom, men då är det inte enduro längre.

Definitionsfråga helt klart. :)

/J
 
Last edited:

thumpie

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
2009 KTM Superduke
Klart allt går, det är ju en dåre som kört jorden runt på en R1:a med nabbhjul med, ökenräser modell värre.

Men om det är rätt är en annan sak - enduro för mig är elände, sten och jävelskap, så långt från grusväg man kan komma egentligen - det är en definitionsfråga, och framför allt beroende på vart man tänkt spaka, och hur kul man tänkt ha.

Det finns rena cocktailspår, och det finns kåsaspår...med allt däremellan, här i Mälarområdet är det mer åt kåsahållet, där rena raceenduros är att föredra om man skall ut och göra någon allvarlig styrning.
Häromkring är användbar fjädringsväg a och o, en fjädring som blir stuttig på en gång är bara att glömma för en annan, det kommer sluta med händer och armar som ger upp fort, för det är korta, hårda slag i stort sett konstant.

Men jag tränar så hårt jag kan, och vill utvecklas, med sikte på tävlingar - skulle jag prutta runt med kaffetermosen i ryggsäcken så kunde man nog åka på vadsom, men då är det inte enduro längre.

Definitionsfråga helt klart. :)

/J


OK, thnks för alla svar! Tror ni har hjälpt mig i tankeprocessen med att antingen skaffa en hoj till eller ev. byta framöver. Håller nog i motarden något år till dock. Förbannat bra rekreation!

f.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Klart allt går, det är ju en dåre som kört jorden runt på en R1:a med nabbhjul med, ökenräser modell värre.

...masas bra text...


Definitionsfråga helt klart. :)

/J
Håller med!
Du säger att målet är tävling, då är det givet att du ska ha en FE. För mig som tävlar (okej tävlade) i supermoto är valet lika givet. Jag ser is/mx/enduro/grus som bonus och är beredd att ta den kompromiss som en FS är.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tjena, tänkte höra ifall någon vet vart strypningarna sitter i en husaberg fs650s-04

/Chrille

Kan omöjligen tänka mig att det sitter kvar några strypningar i en 04a. Om ingen kännt att de behövt stoppa tillbaka dem pga begränsat kort eller så.
- Luftintaget är begränsat med en stor platta.
- I förgasaren finns ett trottelstopp
- Perforerad bricka precis i slutet av dämparen
- Förgasaren är bestyckad för dessa strypningar
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Kan omöjligen tänka mig att det sitter kvar några strypningar i en 04a. Om ingen kännt att de behövt stoppa tillbaka dem pga begränsat kort eller så.
- Luftintaget är begränsat med en stor platta.
- I förgasaren finns ett trottelstopp
- Perforerad bricka precis i slutet av dämparen
- Förgasaren är bestyckad för dessa strypningar

Formulerade mig lite fel, menade vart dom ska sitta:tummenupp
Bara en ägare innan mig och han sa att dom var borta.
så tänkte strypa ner den när jag har uppkörning men vi får se :)
Tack för svaret
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Formulerade mig lite fel, menade vart dom ska sitta:tummenupp
Bara en ägare innan mig och han sa att dom var borta.
så tänkte strypa ner den när jag har uppkörning men vi får se :)
Tack för svaret

Oki.
Enklast är väl isf att testa med trottelstoppet bara och se hur den går då. Strunta i att bestycka om och strypa luften om det inte behövs.
 

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husaberg 650
Visste inte var jag skulle fråga men tyckte det passade här. Vilken är vanligaste kubik i supermotard? tänkt satsa på en husaberg fe 650 senare o undrar om det är nåt man ska kolla upp när man e o kikar på dom?
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Koll på Kolvar m.m.... FE450 -04

Mja, i tron om att någon har koll så slänger jag ur mig detta handlöst! :tummenupp

Håller just nu på med en motor-renovering, och har hittat en del tveksamheter med mera...

Nr1. Kolven som sitter i nu är en Nr1 medans Fodret är Nr2 (Du som vet fattar vad jag menar), verkar detta inte väldigt odd att man sätter den mindre kolven i det större fodret??

Nr2. Det står ingraverat "1965" i varje motorhalva vid fodret typ.. Vad menas med detta då??..

Nr3. Vänster Ramlager var ett kullager medans höger var rullager, är detta för att det är en idiot som meckat med den tidigare, eller finns det någon naturlig förklaring? (Det där med idiot kan kanske slängas in i mina andra tveksamheter också??)

Sen undrar jag om det finns någon smart lösning att mäta Axial-spelet på veven månne?.. Förutom att göra som man igentligen ska göra..

Det finns fler tveksamheter, men orken tog slut... :huvet

Kom gärna med andra tips och dyl...

Mvh Bjürne
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nr3. Vänster Ramlager var ett kullager medans höger var rullager, är detta för att det är en idiot som meckat med den tidigare, eller finns det någon naturlig förklaring? (Det där med idiot kan kanske slängas in i mina andra tveksamheter också??)
Då är det absolut ingen idiot som haft den tidigare.Med kullager på vänstersidan slipper man slå sönder innerbanan på ramlagret och skicka in flisorna i lagret till balansvikten(+ ev repat foder).Mäta axialspelet blir lite klurigare eftersom vevaxeln sitter fast i kullagret.Antingen mäter du bredd på vevpartiet och lagerläget i blocket och räknar eller så kan du ta en bit lödtenn runt innerbanan på rullagret och dra ihop blockhalvorna med några skruvar och sen plocka isär igen och mäta tjockleken på tennet.Ska du köra med rullager mäter du med indikatorklocka på vevaxeländen.Jag kör med 0,55 i axialspel på 550 med kul/rullager.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Allright,Jag sätter dock inte ett kullager där igen... Jag anser att Rullager är bättre lämpade som just ramlager, lite mer noggrant med axialspelet dock...

450n ska ha 0,15-0,25mm

Får bli att mäta axialspelet med klocka...

EDIT: Frågan är ju om jag är en idiot nu.... ÄR det bättre med kullager på vänster sida.... :va :va :va :va



Då är det absolut ingen idiot som haft den tidigare.Med kullager på vänstersidan slipper man slå sönder innerbanan på ramlagret och skicka in flisorna i lagret till balansvikten(+ ev repat foder).Mäta axialspelet blir lite klurigare eftersom vevaxeln sitter fast i kullagret.Antingen mäter du bredd på vevpartiet och lagerläget i blocket och räknar eller så kan du ta en bit lödtenn runt innerbanan på rullagret och dra ihop blockhalvorna med några skruvar och sen plocka isär igen och mäta tjockleken på tennet.Ska du köra med rullager mäter du med indikatorklocka på vevaxeländen.Jag kör med 0,55 i axialspel på 550 med kul/rullager.
 
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
I min husa -04 sitter det nu kullager på både vänster och höger sida, en "bekant" som tävlar tycker att dom håller längre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top