Husaberg-tråden

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Med risk för en mindre idiotförklaring...

Har du provat att skruva upp tomgångsskruven? Det enda du inte skrev att du gjort mer eller mindre... :tungan


Borttappat: 1st tomgång tillhörande en FE450s -04 :huvet

Hilfe bitte. Symptomen är t.ex om jag kör och motorbromsar låter allt fint men börjar hacka när man är nere på ungefär tomgångsvarv. Slår jag på då så tar den sig bra. Om jag inte gör det dör den. Startar heller inte utan lite grundgas. Det verkar som om problemet uppstod under körning.

Jag har haft isär förgasaren två gånger, ena gången för lite grundrengöring och andra för betydligt mer noggrann rengöring.
Testade med förgasaren från stora hojen och då gick det bättre (var inte ute och testade men det fanns tomgång iaf).
Har plockat bort vartenda munstycke som går och gjort rent.
Tagit bort varmstart och choke och kontrollerat deras funktion.
Kontrollerade blandskruven och den stod på sina knappa två varv ut (gjorde såklart rent där oxå).
Kontrollerat insugsgummit.
Kontrollerat bränsle till förgasaren, den går ju dessutom toppen på alla varv förutom just tomgång.
Kotrollerat alla evakueringslangar.
osv
osv
osv

Nån som har en bra idé :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Med risk för en mindre idiotförklaring...

Har du provat att skruva upp tomgångsskruven? Det enda du inte skrev att du gjort mer eller mindre... :tungan

Såklart :huvet
Jo, jag har skruvat fram och tillbaka. Jämfört med stora fuggen hur den ser ut och kontrollerat funktionen. Allt ser bra ut.

De två avvikelser jag hittade när jag höll på var att det satt en mikroskopisk liten flaga av något under/bakom/innanför "chokeaxeln" eller hur man uttrycker sig. Men den var så liten så liten. Dessutom satt tratten på "filtersidan" inte fast till 100% men det är ju s.a.s den ofarliga sidan. Det gjorde inte heller någon skillnad att göra rent och skruva tilbaka.

Ingen annan som har bra idéer?
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Nytt försök...

Tog du ur sätet till nålventilen(flottören)? Där under kan ju ev. skit från tanken samlas. När du varvar på lite så kanske den orkar suga igenom soppa ändå. Ett förslag iaf.
 
Last edited:

lillen_pboda

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Pålsboda (Örebro)
Hoj
Husaberg 650 -08
Tja, har funderat på om ja ska montera en styrdämpare på min husa å tänkte höra lite vad ni tror om det?
Har nån en aning om vad en sådan kostar? Tanken har även varit å fixa lite värre fjädring på hela hojen. Kostar?
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
tjenare ! det fanns en kille som hade gjort en liten service manual för husa berg med bilder o allt gällande oljebyte/ventil just .... vart fan är den ? hittar fan inte på den på sporthoj ??

mvh daniel
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Efter hur mkt jäkla felsökande som helst visade sig fjädern till högra avgasventilen vara av :huvet :huvet :huvet
Om fjädern går av långt ner kan tydligen bajken gå ok på högre varv men inte på låga (tomgångsvarv).
Tyvärr hittade vi felet igår kväll och det var idag vi skulle köra Hjälmaren runt. Tur man har toppenbra polare som lånar ut grejer. En blixtinkallad XT600 från Hedenhös fick göra tjänst.
Imorron blir det nya fjädrar och sen vore det väl själva satan om det inte ska gå bra.:huvet
Tack till alla som försökt hjälpa till :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Efter hur mkt jäkla felsökande som helst visade sig fjädern till högra avgasventilen vara av :huvet :huvet :huvet
Om fjädern går av långt ner kan tydligen bajken gå ok på högre varv men inte på låga (tomgångsvarv).
Tyvärr hittade vi felet igår kväll och det var idag vi skulle köra Hjälmaren runt. Tur man har toppenbra polare som lånar ut grejer. En blixtinkallad XT600 från Hedenhös fick göra tjänst.
Imorron blir det nya fjädrar och sen vore det väl själva satan om det inte ska gå bra.:huvet
Tack till alla som försökt hjälpa till :tummenupp

Givetvis sätter du väl i KTM's dubbelfjädrar nu då? :va :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Givetvis sätter du väl i KTM's dubbelfjädrar nu då? :va :tummenupp

De sitter redan på plats :)
Nu ska allt bara tillbaka på rätt plats.
Trots ~60h i motorn såg kolven nästan ny ut, lite sot på vänstra sidan, i övrigt blank och fin.
 

MacDidrik

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Husaberg FC450?
FC 450 2005 - bra för supermoto?

Vurderar att köpa en 2005 FC 450 för att användas som cross/supermoto hoj.

- Någon som kan kommentera om den hojen är okay för supermoto?

- Behöver man ändra mycket i fjädringen för att den skall funka bra på SM bana?

// Didan
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Vurderar att köpa en 2005 FC 450 för att användas som cross/supermoto hoj.

- Någon som kan kommentera om den hojen är okay för supermoto?

- Behöver man ändra mycket i fjädringen för att den skall funka bra på SM bana?

// Didan

Det beror väl helt på vilken nivå du ligger på.
En duktig förare kan ta en orginal husa med enduro fjädring (mjukare än FC antar jag) och vinna open klassen.

Jag har kört med min FE och det funkade bra för mig. Kör du dessutom med en FC så borde det gå att hamna ganska högt upp. Vissa tycker dock att man måste ha motard fjädring, krona etc. I sista SM:et i Lunda var det väl nån kille i Open klassen som tog en standard enduro husa och hamna i topp i open. På tider som var ung. plats 15-20 i S1/S2.
 

MacDidrik

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Husaberg FC450?
Det beror väl helt på vilken nivå du ligger på.
En duktig förare kan ta en orginal husa med enduro fjädring (mjukare än FC antar jag) och vinna open klassen.

Jag har kört med min FE och det funkade bra för mig. Kör du dessutom med en FC så borde det gå att hamna ganska högt upp. Vissa tycker dock att man måste ha motard fjädring, krona etc. I sista SM:et i Lunda var det väl nån kille i Open klassen som tog en standard enduro husa och hamna i topp i open. På tider som var ung. plats 15-20 i S1/S2.

:tummenupp Tack för inputen! Jag har åkt en hel del cross och enduro men aldrig åkt motard, så då verkar det som att det kan funka med en FC 450 som kombinationshoj.

// Didan
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
:tummenupp Tack för inputen! Jag har åkt en hel del cross och enduro men aldrig åkt motard, så då verkar det som att det kan funka med en FC 450 som kombinationshoj.

// Didan

Har också kört cross innan, men det var ju 10 år sedan. Provkörde husan och var fast direkt. Har man kört lite grus innan så är utvecklingskurvan ganska brant :D . Men hade varit kul att kunna kombinera motard o cross. När slutade husaberg sälja crossmodellen? Husa 650 är en utmaning på crossbanan :yoparty
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det beror väl helt på vilken nivå du ligger på.
En duktig förare kan ta en orginal husa med enduro fjädring (mjukare än FC antar jag) och vinna open klassen.

Jag har kört med min FE och det funkade bra för mig. Kör du dessutom med en FC så borde det gå att hamna ganska högt upp. Vissa tycker dock att man måste ha motard fjädring, krona etc. I sista SM:et i Lunda var det väl nån kille i Open klassen som tog en standard enduro husa och hamna i topp i open. På tider som var ung. plats 15-20 i S1/S2.

Per Pettersson (rejser) tänker du nog på !? Han körde en KTM med standardbromsar osv. Hade en hård fajt med Markus Andersson, nerifrån Falkenberg, men vann båda heaten. Nu har ju Per kommit 8 (?) som bäst i SM tidigare så det var ganska väntat men det visar ju oxå att det är föraren som kör och inte hojen.
 

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Ort
N:a Sthlm
Hoj
Husqvarnor
Det beror väl helt på vilken nivå du ligger på.
En duktig förare kan ta en orginal husa med enduro fjädring (mjukare än FC antar jag) och vinna open klassen.

Jag har kört med min FE och det funkade bra för mig. Kör du dessutom med en FC så borde det gå att hamna ganska högt upp. Vissa tycker dock att man måste ha motard fjädring, krona etc. I sista SM:et i Lunda var det väl nån kille i Open klassen som tog en standard enduro husa och hamna i topp i open. På tider som var ung. plats 15-20 i S1/S2.

Skulle kunna vara Jörgen Larsson när det är en HUSABERG. Dessutom tror jag det var en 550:a.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Skulle kunna vara Jörgen Larsson när det är en HUSABERG. Dessutom tror jag det var en 550:a.

Det var han som kom trea va?!
Hade inte han fått en massa prylar av Micke-Meck som låg och dammade i hans oändliga förråd av husagrejer ?? Eller var det kanske bara hjul och bromsar ?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Vilken dimension är det på däcken original på fram och bakfälg på Husaberg 650.

Samt vet någon vart man kan köpa bra däck.
 

MacDidrik

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Husaberg FC450?
Min Husaberg FC 450 (04) visslar...??

Har köpt en 04 FC450 som går som bara f-n. Jättenöjd!!

Bara en fundering som jag hoppas någon kan hjälpa mig med att besvara: under accs från låga till mellanhöga varv så hörs ett visslande ljud från motorn. Motorn har gått 20 timmar sedan full renov.

Är detta normalt för en Hbg?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Vilken dimension är det på däcken original på fram och bakfälg på Husaberg 650.

Samt vet någon vart man kan köpa bra däck.
På din 06a sitter det originalfälg 3,5" och däck med dimension 120/70-R17 (Michelin), bak 4,25" med däck 150/60-R17 (Michelin).

Några årsmodeller har 5" bak, då sitter det 160/60-R17 (Michelin)
(och om du har supermotoslicksen är det väl 16/63 tror jag?!?)


Anledningen till att jag skriver att det är Michelindäck är att vissa märken har lite andra storlekar i samma dimensioner, men det där är vad som sitter original iaf.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har köpt en 04 FC450 som går som bara f-n. Jättenöjd!!

Bara en fundering som jag hoppas någon kan hjälpa mig med att besvara: under accs från låga till mellanhöga varv så hörs ett visslande ljud från motorn. Motorn har gått 20 timmar sedan full renov.

Är detta normalt för en Hbg?

Om det låter som en astmatisk kanariepippi letat sig in i ramen så är det helt enligt normen, det är ett ballt insugsljud som skvallrar hur mycket rulle man vrider på s.a.s.

Min kanariepippi fick sjunga för full hals, heeeela dagen idag (eller så länge jag orkade, säg ~2,5 timmar i Skinnsbergs enduroslinga). :yoparty

/J
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top