Husaberg-tråden

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Husa 650 bett i frambromsen

Hej,
Är inne på min andra Husa FS650 -06 nu och bettet i frambromsen är mycket sämre på nuvarande än på förra hojen.
Båda har gått ca 18 h, men den nuvarande känns klart svampigare än den förra.
Jag har luftat både uppe och nere utan att få ut någon luft.

Finns det något annat att göra än att byta bromsvätska?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Prova att lossa banjobultarna med (precis som du lossar nippeln när du luftar), det kan bli luftbubblor även där.

Nästa steg är att se till att bromsoket är högre upp än bromscylindern och lufta igen. :)

/J
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hej,
Är inne på min andra Husa FS650 -06 nu och bettet i frambromsen är mycket sämre på nuvarande än på förra hojen.
Båda har gått ca 18 h, men den nuvarande känns klart svampigare än den förra.
Jag har luftat både uppe och nere utan att få ut någon luft.

Finns det något annat att göra än att byta bromsvätska?

Jag upptäckte att min skiva hade fått sig en liten kyss. Det var väldigt svårt att se och för lite att märka när man bromsade (inga vibrationer i bromsandtag etc). Fick rätat till den så försvann svampigheten direkt. Jag har f.ö. bytt bromsvätska ett par gånger men det hjälpte ju inte eftersom det inte var orsaken. Så kolla skivan.
 

lillen_pboda

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Pålsboda (Örebro)
Hoj
Husaberg 650 -08
Jag har funderat på å skaffa mig en uppsättning fälgar nu till vintern och undrar nu om det stämmer att ja måste byta bromsar för att kunna åka med enduro fälgarna? Kan man inte bara montera över bromsskivan från 17" fälgarna?
 

kwattro

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Karlstad
Hoj
1000DS-03/FE450E-09/WR250F-07
Jag har funderat på å skaffa mig en uppsättning fälgar nu till vintern och undrar nu om det stämmer att ja måste byta bromsar för att kunna åka med enduro fälgarna? Kan man inte bara montera över bromsskivan från 17" fälgarna?

Sök på soe.se och husaberg-tråden där, finns bilder mm
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Jag har funderat på å skaffa mig en uppsättning fälgar nu till vintern och undrar nu om det stämmer att ja måste byta bromsar för att kunna åka med enduro fälgarna? Kan man inte bara montera över bromsskivan från 17" fälgarna?

Du kan visst använda motardbromsen, men du måste sätta en extra distans på axeln på oksidan och shimsa ut bromsskivan lika mycket, annars hamnar skivan snett i oket och ekrarna tar i. Inte bra nå't av det.

På både 04an och 06an shimsade jag 5 mm, då gick den precis fritt.
 
Last edited:

lillen_pboda

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Pålsboda (Örebro)
Hoj
Husaberg 650 -08
Ok, då är det ju bara å leta på några fina fälgar.Har nämligen hört att ja skulle behöva byta hela bromskitet å det blir ju ett jävla jobb. Lättare om ja nu bara kan ha en distans å lägga i mellan när man ska leka på gruset. Tackar å bockar för hjälpen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Du kan visst använda motardbromsen, men eftersom offroadfälgens nav är smalare än motardfälgens, är det bra att sätta en extra distans på axeln på oksidan och shimsa ut bromsskivan lika mycket, annars hamnar skivan snett i oket och ekrarna tar i. Inte bra nå't av det.

På både 04an och 06an shimsade jag 5 mm, då gick den precis fritt.
Är du säker på det??

Jag vill minnas att jag fick shimsa oket år ena hållet, och sen shimsa tillbaka skivan, för att inte ekrarna skulle ta i radialoket som är bredare än endurooket!? Kanske fanns två orsaker...
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Är du säker på det??

Jag vill minnas att jag fick shimsa oket år ena hållet, och sen shimsa tillbaka skivan, för att inte ekrarna skulle ta i radialoket som är bredare än endurooket!? Kanske fanns två orsaker...
Öööh... ja?!? Jag gjorde det så sent som för 4 veckor sedan! En distans på hjulaxeln och en skiva mellan fälg och bromsskiva. Funkade klockrent. Men jag kan ju ha fel, jag är ju bara en :tuttar . :tungan


(Edit: däremot, när jag tänker efter, shimsade jag 04an 4 mm och 06an 5 mm!)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Öööh... ja?!? Jag gjorde det så sent som för 4 veckor sedan! En distans på hjulaxeln och en skiva mellan fälg och bromsskiva. Funkade klockrent. Men jag kan ju ha fel, jag är ju bara en :tuttar . :tungan


(Edit: däremot, när jag tänker efter, shimsade jag 04an 4 mm och 06an 5 mm!)

Att du gjorde det är jag hundra på. Jag har gjort det själv som du kanske minns. Fick inte du min ritning på distansring för skivan för nåt år sen t.o.m?!
Det jag ifråggasatte var det jag fetmarkerade, att navet skulle skilja i bredd ;)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Att du gjorde det är jag hundra på. Jag har gjort det själv som du kanske minns. Fick inte du min ritning på distansring för skivan för nåt år sen t.o.m?!
Det jag ifråggasatte var det jag fetmarkerade, att navet skulle skilja i bredd ;)
Jahaaaaaaaaaaaaaaa!!! NU fattar jag. *blond* Och det är mitt antagande, eftersom det blir så mycket hjulaxel "kvar" när man monterar skiten, men det kan vara fel. :va Jag skulle ha mätt om det inte vore för att hojen är borta. Puts väck.

Distansen/shimset är i vilket fall för att få bort ekrarna från oket och rikta in skivan, oavsett orsaken till problemet. :tummenupp

Din ritning har jag inte fått, vi pratade om den, men du levererade aldrig. Jag gjorde en egen. Mycket primitiv, men den funkar. :krama
 

xeq

Avaddådå
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Countryside of Malmö
Hoj
Såna m 2 hjul
Det jag ifråggasatte var det jag fetmarkerade, att navet skulle skilja i bredd ;)


Jag är benägen att hålla med, jag sätter en liten slant på att naven är lika stora/breda.
Skillnaden är att på 21" hjul att ekrarna sitter i en rakare vinkel ut från navet (räknat från hjulaxeln).
På motardhjulen viker ekrarna av inåt kraftigare eftersom fälgbanan är närmre navet.

Ett annat tips för att få på endurohjulen kan ju vara att fräsa/slipa ner några millimeter på oket.
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
FS650 fjädringsinställningar

Jobbar med fjädringsinställningarna på min FS650 -06 då dessa var lite märkligt ställda.
Utgår från SAG, förspänning, comp och rebound enligt manualen. Har inte hunnit testa ännu så vet inte hur skillnaden kommer upplevas.

Har för mig att det blev nya inställningar enligt manualen till -08 (eller var det -07)?
Hittar inte manualerna till dessa på nätet, någon som vet vilka inställningar som gäller för -08?

Ni som justerat era inställningar med framgång, vad har ni kommit fram till jämfört med manualinställningarna?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag är benägen att hålla med, jag sätter en liten slant på att naven är lika stora/breda.
Skillnaden är att på 21" hjul att ekrarna sitter i en rakare vinkel ut från navet (räknat från hjulaxeln).
På motardhjulen viker ekrarna av inåt kraftigare eftersom fälgbanan är närmre navet.

Ett annat tips för att få på endurohjulen kan ju vara att fräsa/slipa ner några millimeter på oket.

Exakt!

I kombination med att oket är lite fetare. Endurooket är ju bara ett tvåkolvs vilket gör att det bygger mkt mindre på insidan


In your face tant krascha :arsele :pannkyss
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Någon som har lista över samtliga lager i motor? Gärna med SKF art.nr (för dom det finns)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag vill minnas att alla packboxar även ingår i packnings set, kan någon bekräfa det? Framgår inte av manualen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Borttappat: 1st tomgång tillhörande en FE450s -04 :huvet

Hilfe bitte. Symptomen är t.ex om jag kör och motorbromsar låter allt fint men börjar hacka när man är nere på ungefär tomgångsvarv. Slår jag på då så tar den sig bra. Om jag inte gör det dör den. Startar heller inte utan lite grundgas. Det verkar som om problemet uppstod under körning.

Jag har haft isär förgasaren två gånger, ena gången för lite grundrengöring och andra för betydligt mer noggrann rengöring.
Testade med förgasaren från stora hojen och då gick det bättre (var inte ute och testade men det fanns tomgång iaf).
Har plockat bort vartenda munstycke som går och gjort rent.
Tagit bort varmstart och choke och kontrollerat deras funktion.
Kontrollerade blandskruven och den stod på sina knappa två varv ut (gjorde såklart rent där oxå).
Kontrollerat insugsgummit.
Kontrollerat bränsle till förgasaren, den går ju dessutom toppen på alla varv förutom just tomgång.
Kotrollerat alla evakueringslangar.
osv
osv
osv

Nån som har en bra idé :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top