Husaberg-tråden

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag hittade ingen dedikerad tråd för oss Husaägare - så vi tar och vevar igång på en! :)

Sedan en vecka tillbaka är jag extremt nöjd ägare till en ny -08 FE450e, som passar mig som handen i handsken i skogen. :)

Dock har jag ett världsligt problem - finns det något trevligt och funktionellt skydd för avgasröret?
Jag letar efter någon form av värmesköld...för det kommer bli dyrt med endurobrallor till vintern, nu är det lugnt med stövlarna som har skinn på insidan.. :D

Avgaslinda kommer inte fungera pga miljön hojen används i.

/J
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag googlade fram samma-lika, kan nog bli en spontanimport vad det lider. :)

husbpg1.jpg


Det ser smutt ut, det är ju precis där wört' går ihop till ett, strax innan kicken...där har vi ett litet lager av gummi från mina tech7 redan... :D

/J
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Nu börjar min lilla Husabitch bli lite mer touring än hon förtjänar faktiskt. :D Idag monterades fläkt, lysen och blinkers ska dit och så har jag ju en snabbkontakt till batteriladdaren och elstart! :rofl

Jaja, vad gör man inte för att försöka lära sig köra på löst underlag. Gud hjälpe alla som är ute i Bergslagen och inte befinner sig i pansarklätt fordon om två veckor... :tuttar

Asfalt is da shit, men nu ska det köras grus och kanske någon liiiiiten enduroslinga! :huvet
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu börjar min lilla Husabitch bli lite mer touring än hon förtjänar faktiskt. :D Idag monterades fläkt, lysen och blinkers ska dit och så har jag ju en snabbkontakt till batteriladdaren och elstart! :rofl

Jaja, vad gör man inte för att försöka lära sig köra på löst underlag. Gud hjälpe alla som är ute i Bergslagen och inte befinner sig i pansarklätt fordon om två veckor... :tuttar

Asfalt is da shit, men nu ska det köras grus och kanske någon liiiiiten enduroslinga! :huvet


Kul!

Klart Husan skall ut på löst underlag! ...och enduro är ju det de är absolut roligast till... :yoparty
Men att kalla den för touringhoj är ett gravt övertramp, det är en fullblodsracer det är frågan om! :va

Min FE har verkligen levt upp till förväntningarna, det är en helt underbar endurohoj som inte skäms för sig på crossbanorna heller, och den maskerar rätt bra hur oduglig man är på att spaka med. :näsblod :D

Det är så att man har svårt att prioritera Millen numera... :gnissla

/J
 

Bifogat

  • img80831pq7.jpg
    img80831pq7.jpg
    155.1 KB · Visningar: 457

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Kul!

Klart Husan skall ut på löst underlag! ...och enduro är ju det de är absolut roligast till... :yoparty
Men att kalla den för touringhoj är ett gravt övertramp, det är en fullblodsracer det är frågan om! :va

Min FE har verkligen levt upp till förväntningarna, det är en helt underbar endurohoj som inte skäms för sig på crossbanorna heller, och den maskerar rätt bra hur oduglig man är på att spaka med. :näsblod :D

Det är så att man har svårt att prioritera Millen numera... :gnissla

/J
Det ÄR grymt svårt att prioritera sporthojen om man har en motard, speciellt om det är en potent Husa. :mattias

Dock tycker jag absolut att min Husa just nu förtjänar touringstämpeln, den har ju för sjutton alla attribut utom packväskor! :D

"Problemet" med min lilla bitch är att hon är så superanpassad till motardkörning, det är en FS650 med modifierad fjädring och en viss effektökning, att det är svårt att motivera körning på lösare och mindre plant underlag. Grus kommer nog funka utmärkt, enduroslingan kommer antagligen att bli gräsligt skumpig.

Vi får se, utvärdering kommer. På önskelistan står en FE450, gärna med 380-kit... vi får se vad tomten kommer med. :tomten
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Varför köpte du inte min då när jag hade den ute på annons:confused:
Du, gissa om jag var sugen, men jag kunde f-n inte försvara det ekonomiskt. Måste göra mig av med 750:n först. Jag kunde knappast be dig vänta med att sälja... *muttrar*
 

Toro

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Tjörnarp de du !
Hoj
Husaberg Motard o Enduro
Avgaslinda kommer inte fungera pga miljön hojen används i.

Kör med avgasbandage och tycker det funkar utmärkt.

Linda bara där det behövs.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Avgaslinda kommer inte fungera pga miljön hojen används i.

Kör med avgasbandage och tycker det funkar utmärkt.

Linda bara där det behövs.

Ummm, konstant nedgrisat med lera och elände? Högtryckstvätt efter varje körning? :)

Jag har kört med avgasbandage på turbobil, och vet hur vekt materialet är efter lite cykler med upphettning, fukt och upphettning igen...tvivlar på att det skulle överleva länge.

/J
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tvättlock att sätta istället för filtret till bergarna, är det någon som hittat något, eller blir det till att kannibalisera strypningslocket?

Det är så enkelt att riva av allt löst på bågen, men att de inte skall kunna leverera ett tvättlock...det är ofattbart, när det finns till alla andra (med betydligt krångligare tillverkning på prylen ifråga).

Min Husa tickar snart upp på 10 gångtimmar, och skall få lite frisk olja igen, och ett nytt filter lagomt till helgens husabusande - ev. blir det nya däck på pärlan med, originalsmäcket lämnar en del att önska (fim-klassade specialdäck för endurotävlingar, med låga klackar...).

/J - Fortfarande lyriskt nöjd med hojen.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
"Problemet" med min lilla bitch är att hon är så superanpassad till motardkörning, det är en FS650 med modifierad fjädring och en viss effektökning, att det är svårt att motivera körning på lösare och mindre plant underlag. Grus kommer nog funka utmärkt, enduroslingan kommer antagligen att bli gräsligt skumpig.

Finndubb för f-n!! Det är galet skoj! Då behöver man allt pulver man kan få! Planare underlag får du leta efter....
 

Bifogat

  • is4.jpg
    is4.jpg
    159.2 KB · Visningar: 476

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Finndubb för f-n!! Det är galet skoj! Då behöver man allt pulver man kan få! Planare underlag får du leta efter....
:hej Ska fundera på saken, sitter bara endurodubb på mina däck just nu. Iofs specialdubbade för is, men ändå... Pulver tror jag att jag har så det räcker iaf. :krama
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
:hej Det är inte ens i närheten..nackdelen är att man aldrig mer vill halka runt på endurodubben sen...:crash
Som slicks jämfört med offroaddäck på asfalt typ.Finndubb måste ju vara bland det absolut roligaste i hojväg.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Liten snabbkoll på ventilspelet på Bergarn' idag - hade inte rört sig alls från förra justeringen vid 3 timmar - nu står den på lite styvt 11 timmar, och den fick smaka stubbrace precis nyligen.. Vilket var jäkligt skumt, men kul - man är precis oduglig på att åka fort på lera.

Originalmonterade Metzeler sixdays FIM-godkända prylarna är oerhört sunko-el-grande till allt utom hårt underlag, bakdäcket har förvisats till det mörkaste hörnet i garaget, och det sitter ett Pirelli MT32 på plats istället.

Får se hur det lirar till stubbracet med SOE-gänget...

/J - fortfarande galet förtjust i Husabusen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Liten snabbkoll på ventilspelet på Bergarn' idag - hade inte rört sig alls från förra justeringen vid 3 timmar - nu står den på lite styvt 11 timmar, och den fick smaka stubbrace precis nyligen.. Vilket var jäkligt skumt, men kul - man är precis oduglig på att åka fort på lera.

Originalmonterade Metzeler sixdays FIM-godkända prylarna är oerhört sunko-el-grande till allt utom hårt underlag, bakdäcket har förvisats till det mörkaste hörnet i garaget, och det sitter ett Pirelli MT32 på plats istället.

Får se hur det lirar till stubbracet med SOE-gänget...

/J - fortfarande galet förtjust i Husabusen.
Min erfarenhet säger då att nu behöver du aldrig mer titta på ventilerna :tummenupp
Börjar den låta knasigt eller tjura vid start så kanske, men inte annars.

Gött att du är nöjd :)
Skulle oxå vilja ha en nyare 450 :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top