Vägverkets föreskrifter för Motorcyklar - Regelsamling för MC-byggen

Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag planerar att bygga om panelen på min cb900 -81, och då ersätta min värdelösa hastighetsmätare med en ActiveGPS (det var tanken iaf..) Om jag tolkat ovanstående regler rätt så får jag göra detta, eller har jag fel? Det känns lite som en känslig detalj.

Det står även att färdmätare ska finnas, men jag ser inget om att den måste vara placerad i synfältet, får jag placera denna var jag vill?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag planerar att bygga om panelen på min cb900 -81, och då ersätta min värdelösa hastighetsmätare med en ActiveGPS (det var tanken iaf..) Om jag tolkat ovanstående regler rätt så får jag göra detta, eller har jag fel? Det känns lite som en känslig detalj.

Det står även att färdmätare ska finnas, men jag ser inget om att den måste vara placerad i synfältet, får jag placera denna var jag vill?

Din mc är inte helfordonsgodkänd (1981)

3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid (dvs måste ha belysning). Det markerade hastighetsområdet skall vara tillräckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstillverkaren anger för fordonstypen.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas. Hastighetsmätare bör visa hastigheten analogt. (Är godkänt med digitalt)

ang färdmätare är jag osäker...men det är ett minimalt problem!
 
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Precis, så det bör inte vara några bekymmer då.

EDIT: Var främst osäker då en gps-baserad hastighetsmätare inte mäter hastighet förrän den fått kontakt med en sattellit, kunde ju finnas nån dum princip där som slått krokben för ens ideer :näsblod

Din mc är inte helfordonsgodkänd (1981)

3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid (dvs måste ha belysning). Det markerade hastighetsområdet skall vara tillräckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstillverkaren anger för fordonstypen.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas. Hastighetsmätare bör visa hastigheten analogt. (Är godkänt med digitalt)

ang färdmätare är jag osäker...men det är ett minimalt problem!
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Precis, så det bör inte vara några bekymmer då.

EDIT: Var främst osäker då en gps-baserad hastighetsmätare inte mäter hastighet förrän den fått kontakt med en sattellit, kunde ju finnas nån dum princip där som slått krokben för ens ideer :näsblod

Då är frågan om dom godkänner en gps då den ev inte alltid får signal? :va
(men en lös cykeldator löser det)
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
82 § Motorcykel utan sidvagn skall ha en eller två stopplyktor baktill som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används.


SBP tolkade det som att bromsljus inte behövs på -74 o äldre,
men ren självbevarelsedrift säger väl att man bör ha det.
 

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 SMC -04
Hur mycket kan man bygga om utan att behöva göra någon slags reg. besiktning? Så länge alla saker finns där de ska vara då, men kanske inte på samma som från början... Nån som förstår? Vill flytta fästena till bakramen på hojjen (1990, 125cc) och byta ut hela bakdelen inklusive plast, ram, lampor och sadlar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur mycket kan man bygga om utan att behöva göra någon slags reg. besiktning? Så länge alla saker finns där de ska vara då, men kanske inte på samma som från början... Nån som förstår? Vill flytta fästena till bakramen på hojjen (1990, 125cc) och byta ut hela bakdelen inklusive plast, ram, lampor och sadlar.

Det kan gå om du gör det snyggt. Förhoppningsvios upptäcks det då ej heller. MAn kan ju säga att man reparerat ramen då de gamla bakramsfästena/bakramen blev stukad.

Att tex byta till en kraftigare sving är tex också ofta ok om allt är bra utfört.

Att däremot tex ändra ramens geometri är ofta (men inte nödvändigtvis) förknippat med "ombyggt fordon". Tex höja eller vinkla om styrhuvud etc.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Hur är det med backspeglar, har lagen skrivits om till att gälla även äldre cyklar eller missar jag något?
Hade under nittiotalet aldrig backspeglar på min cykel som var från -85, inte ens vid besiktning. Var inte krav på backspeglar på cyklar äldre en ett visst år, vilket kommer jag inte ihåg.

Skall bygga en racereplika baserat på ett chassi från -84 eller -85 (har inte bestämt mig vilken av ramarna skall använda än) och att ha backspeglar på detta bygge känns helt fel.
 

blaskan

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2010
Ort
berlin
Hoj
ingen eftersom jag är utomlands och fick lämna sakerna hemma
great, tack för den. måste sätta mig och läsa det tar bara emot lite, kan ju använda tiden på hojen istället, mer postguld värt
 
Last edited:

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
Hur är det med backspeglar, har lagen skrivits om till att gälla även äldre cyklar eller missar jag något?
Hade under nittiotalet aldrig backspeglar på min cykel som var från -85, inte ens vid besiktning. Var inte krav på backspeglar på cyklar äldre en ett visst år, vilket kommer jag inte ihåg.

Skall bygga en racereplika baserat på ett chassi från -84 eller -85 (har inte bestämt mig vilken av ramarna skall använda än) och att ha backspeglar på detta bygge känns helt fel.

hej.
besiktigade min tl1000r utan speglar inga problem o mkt snyggare.
enda problemet e att när man kört ett tag o inte kollat bak på ett tag så ramlar man nästan av hojen om man blir omkörd av nån fartfreak.
eller så kan snuten ligga bakom utan att man har en aning.:banana
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
eventuellt kanske det blir problem på helfordonsgodkända hojar men jag tror årtals gränsen är 99 eller 02.
har själv köpt gsx1168 med klippon styre o de e fan så mycket snyggare utan speglar,funderar lite på styränds speglar det är ju ett alternativ.
känns inte riktigt bra att inte ha uppsikt bakåt(blev iofs påkörd bakifrån när jag skulle svänga vänster av en bil som kom i 70,)så man e ju lite nojjig.:tuttar
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
eller så kan snuten ligga bakom utan att man har en aning.:banana

Jotack, det har jag provat. Första gången jag blev av med kortet hade visst farbror blå jagat mig någon mil utan att jag visste om det..
Men man vänjer sig vid att köra utan speglar. Är egentligen bara nyttigt då rutinen att vrida på huvudet sitter kvar än idag, tio+ år senare, när jag kör bil. Man missar aldrig döda vinklen på det viset. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
eventuellt kanske det blir problem på helfordonsgodkända hojar men jag tror årtals gränsen är 99 eller 02.
har själv köpt gsx1168 med klippon styre o de e fan så mycket snyggare utan speglar,funderar lite på styränds speglar det är ju ett alternativ.
känns inte riktigt bra att inte ha uppsikt bakåt(blev iofs påkörd bakifrån när jag skulle svänga vänster av en bil som kom i 70,)så man e ju lite nojjig.:tuttar

Mig veterligen är det inget krav på speglar på hojar före -99. Så tolkar jag även lagtexten i förstainlägget. Har besiktigat min -93:a många gånger utan speglar, men de sista två gångerna med 1 spegel då jag äntligen hittat en spegel som passar in utseendemässigt.

Läge för sticky, eller?
Per:squid

Tråden är ju sticky:tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ja om inte axelmåttet (c-c mellan fram o bakaxel) ändras, ändras axelmåttet blir det att regga som ombyggd fordon

Håller med, ty då blir det ju geometriändringar. Men i mitt fall löste jag önskemålet om en liten förlängning genom att låta den nya svingen tillverkas med blott lite längre slitsar än originalsvingen. Så att bakhjulet kan monteras lika långt fram som original, men att jag även kan stoppa i 4 extralänkar och få ca 4 cm ökning av axelavståndet om jag ska köra på strippen. Men jag tror som du säger, att om hjulet ej längre kan monteras i den position som uppfyller det angivna axelavståndet i fordonsuppgifterna, ja då får man vara beredd på regbesiktning om man har otur.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top