Köra avställd MC till/från verkstad o besiktning?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Både sökt o letat på VV men den sidan är ju inte så rolig att leta på.
Hade iaf för mig att jag läst här att man får:
A. Köra avställt fordon närmsta vägen till/från verkstad
B. Köra avställt fordon till besiktning
C. Köra hur man vill om man heter Gustav Vasa

Nått att bita i ni som är med i Vi i Femman ;)
 

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 -09
VV har inget med hur du kommer till och från besiktningen eller verkstad...
Det är polisen som sätter de reglerna...
Trafik kungörelsen ännu värre att leta i än VV... :gnissla

På A svarar jag JA (obs tag med boknings tiden o tele nr till verkstaden)
På B svarar jag JA (obs tag med boknings lappen)
På C svarar jag ABSOLUT (+ om man är med i Vi i Femman) :yoparty
 

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 -09
:fakta

Får jag köra bilen till Bilprovningen trots körförbud?

Fordonet får köra kortast lämpliga väg till besiktningen vid AB Svensk Bilprovning.


Får jag köra en bil som har körförbud?

Att en bil har körförbud kan i huvudsak bero på två saker:

1 Bilen är inte besiktigad hos bilprovningen inom rätt besiktningsperiod, körförbudet får då en administrativ karaktär, men bilen har inga eller endast brister som har ur trafiksäkerhetssynpunkt ringa betydelse.

2 Bilen har så allvarliga tekniska brister att den inte kan användas utan stor fara för trafiksäkerheten, till exempel har styrning, framvagn eller bromsar så stora defekter att bilen blir svår att manövrera på ett tillförlitligt sätt.

En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

En bil med körförbud enligt punkt 2. ovan måste bärgas från uppställningsplatsen för tranport till den plats den där den ska repareras. Därefter får bilen endast köras kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.



http://www.polisen.se/inter/nodeid=12492&pageversion=1.jsp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
En bil med körförbud enligt punkt 2. ovan måste bärgas från uppställningsplatsen för tranport till den plats den där den ska repareras. Därefter får bilen endast köras kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.
Låter nästan som om man får kör HEM ett fordon från verktstad, men inte dit.
Verkar som sagt bara gälla till/från besiktning...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Får jag köra bilen till Bilprovningen trots körförbud?
Fast nu gällde frågan inte fordon med körförbud utan specifikt avställt fordon.:tummenupp
Lagen om vägtrafikregister (2001:558) reglerar vad man får göra med avställda fordon:

Brukande av avställt fordon

17 § Ett avställt fordon får inte brukas annat än
1. i den omfattning som enligt 12 § 2 och 5 och 13 § första och tredje styckena får ske i fråga om ett fordon som inte är registrerat,
2. under tid då fordonet är taget i anspråk med nyttjanderätt enligt förfogandelagen (1978:262) eller då fordonet brukas för att avlämnas enligt den lagen eller föras hem efter förfogande eller då det brukas i samband med besiktning enligt förordningen (1992:391) om uttagning av egendom för totalförsvarets behov,
3. under tid då fordonet innehas av Försvarsmakten enligt ett skriftligt avtal eller brukas för att avlämnas eller föras hem enligt ett sådant avtal, under förutsättning att fordonet har godkänts vid en registreringsbesiktning eller tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse,
4. om det ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) för besiktning, dock inte om användningsförbud enligt 6 kap. 1 § vägtrafikskattelagen (2006:227), enligt 8 § lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt eller enligt 25 § lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon skulle ha gällt för fordonet om det hade varit skatte- eller avgiftspliktigt enligt nämnda lagar, samt
5. med stöd av saluvagnslicens enligt 18 §. Lag (2007:165).


Enligt fjärde stycket kan man få köra till besiktningen. Dock inte till verkstad.
 

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 -09
Fast nu gällde frågan inte fordon med körförbud utan specifikt avställt fordon.:tummenupp
Lagen om vägtrafikregister (2001:558) reglerar vad man får göra med avställda fordon:

[Enligt fjärde stycket kan man få köra till besiktningen. Dock inte till verkstad.

:tummenupp

Gäller att läsa först.... :huvet

:pannkyss
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det som ingen ännu har påtalat är att du måste teckna en trafikförsäkring för att fordonet ska få rulla till och från besiktningen och verkstad :tummenupp
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hm, då är ju hela grejen med att kunna köra avställt fordon, inte så avställt ändå ;) Får la ställa på den och betala en extra vecka eller 2 utan att den används. Men bättre det än stoppad o få betala 4-siffrigt belopp...
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Jag satt i samma sits en gång, då sa man att ett avställt fordon får du inte alls köra men ett påställt obesiktigat fordon får du köra till närmsta verkstad samt till bilprovningen under förutsättning att trafikförsäkring finns.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag satt i samma sits en gång, då sa man att ett avställt fordon får du inte alls köra men ett påställt obesiktigat fordon får du köra till närmsta verkstad samt till bilprovningen under förutsättning att trafikförsäkring finns.

Då kan du ju visa "man" den här tråden då så ser han att han har fel.:D
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Problemet blir nog att teckna trafikförsäkring på ett avställt fordon.
Utan trafikförsäkring så är knappast böter det värsta som kan hända!
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Problemet blir nog att teckna trafikförsäkring på ett avställt fordon.
Utan trafikförsäkring så är knappast böter det värsta som kan hända!

Det ska tydligen gå att göra. Det enda som står är att man måste ha det om fordonet inte är avställt, inte ett ord om att man inte kan ha det på ett avställt fordon.
Googlade nyss, och nåt av bolagen sa till och med att man inte BEHÖVER trafikförsäkra ett avställt fordon. Det tolkar jag som att det går om man vill.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Problemet blir nog att teckna trafikförsäkring på ett avställt fordon.
Utan trafikförsäkring så är knappast böter det värsta som kan hända!

Det fungerar alldeles utmärkt att teckna en trafikförsäkring till ett avställt fordon :tummenupp Om dom påpekar att fordonet är avställt kan man säga att man ska till en verkstad eller besiktning eller både och :tummenupp
Har förövrigt gjort detta 5 gånger med min gamla bil och 2 gånger med mina motorcyklar :tummenupp
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Så en typ av "en-dags-försäkring" bör det då finnas, för sådana här tillfällen.
Ska ringa o höra när det är dags!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Så en typ av "en-dags-försäkring" bör det då finnas, för sådana här tillfällen.
Ska ringa o höra när det är dags!

Alltså egentligen inte en speciell utan en på- och avställningsbar som exempelvis Folksam har, du tecknar den på morgonen och avslutar på kvällen beroende på hur exempelvis besiktningen gick :tummenupp Så gjorde jag med min Kawasaki, hade Folksam i en dag för 35 kronor har jag för mig :tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Alltså egentligen inte en speciell utan en på- och avställningsbar som exempelvis Folksam har, du tecknar den på morgonen och avslutar på kvällen beroende på hur exempelvis besiktningen gick :tummenupp Så gjorde jag med min Kawasaki, hade Folksam i en dag för 35 kronor har jag för mig :tummenupp
Jag har folksam och kan ställa av.
Alltså, min är avställd nu. Om jag ställer på den blir det, som du säger, kanske ca35kr + påställningsavgift 50kr. Det är denna onödiga avgift som läggas på nästa gång jag ställer på igen, alltså yterligare 50kr. Redan där är det 100kr i avgift :(


Men visst, enda grejen är ju att ställa på egentligen! All annan info ovan vet jag inte riktigt hur jag ska tolka.
Känns som att man måste ha en gällande trafikförsäkring hursomhelst, vad är då avtällt fordon? :va
Edit: det är ju även delen med att åka hem avställt från verkstad, men där har vi ju kommit fram till att den måste vara påställd iaf :D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top