Hög/Lågfartsbana i hässleholm

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Någon som vet var det är lämpligt att träna privat på hög/lågfart i hässleholm? (Eller i lagom köravstånd)
 

Pilif

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki Sv650s -05
När man tränar med körskolan kör man vid tormestorps plåtslageri, det är även där uppkörningen sker. (Du kör mot hovdala och istället för att svänga höger in till hovdala svänger du vänster in på en liten väg mot ett vitt hus/plåtslageri) Dock är jag inte säker på ifall vägen är för allmänheten.

Annars är där uppritat ute på P2- området för krypkörning, dock ingen högfart vad jag vet. Du svänger höger vid sjörrödskiosken och följer vägen mot P2, när du kommit igenom grindarna/färisten är där en stor asfaltsplan på vänster sida.

Hoppas det hjälpte!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
När man tränar med körskolan kör man vid tormestorps plåtslageri, det är även där uppkörningen sker. (Du kör mot hovdala och istället för att svänga höger in till hovdala svänger du vänster in på en liten väg mot ett vitt hus/plåtslageri) Dock är jag inte säker på ifall vägen är för allmänheten.

Annars är där uppritat ute på P2- området för krypkörning, dock ingen högfart vad jag vet. Du svänger höger vid sjörrödskiosken och följer vägen mot P2, när du kommit igenom grindarna/färisten är där en stor asfaltsplan på vänster sida.

Hoppas det hjälpte!

Tackar mucho!

Var bara inne på P2 en snabb runda i onsdags, och såg asfaltplanen, körde dock inte ner o kollade (bakbromsen hade den taskiga egenheten att lägga av innan under körningen).
Frugan åker tåg mellan Lund och Hlm varje dag och hon sa oxo att det ofta kom motorradübungsfahrer's just på den vägen vid hovdala. Gott att veta med säkerhet var det ligger nu =)

Ska förhoppningsvis kunna köra en sväng eller fem nu i veckan :yoparty Om nu bara bakbromsen + vädret kan ordna upp sig...
 

sladdbarn-79

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Tyringe
Hoj
Aprilia rsv 1000R
Någon som är pigg på att ut och köra någon dag kring Hässleholm? Bor själv i metropolen Tyringe. Dom flesta av mina gamla mc-polare har slutat köra så de hade vatt kul om man hittat några andra att köra med:tummenupp . PM;A gärna, kommer inte att ha jätte koll i dena tråd.
 

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Sorry för att jag bumpar tråden, men måste bara få ur mig detta. Är ganska frustrerad.

Var och tittade på banområdet i Hässleholm där man gör uppkörning. Jag vet nu att det är förbjudet område för icke trafikskolesnubbar, men någon hade lyft in förbjudsskylten i skogen.

Hur som helst så var jag inne där ett par minuter och tittade. Till min fasa så såg jag att lågfartsbanan var uppritad på en väg som lutade utav bara fan från mitten och neråt. Provade att köra den en gång och kände hur jag kom upp i alldeles för hög hastighet såfort jag kom över mitten, och vägen var väldigt small (vad jag vet finns ingen sidobegränsning på på lågfarten. Inte bara att jag kom upp i för hög fart, det var VÄLDIGT lätt att slå i svängstoppet i fel riktning när man kom runt näst sista konen för svängningen pga den drastiskt ökade hastigheten.

Tycker det är fördjävligt att trafikverket har sin uppkörningsbana under dessa förhållande. Jag är medveten om att jag inte kör världens lättaste motorcykel, men på plan mark klarar jag banan 99% av gångerna, medan lutningen gjorde det extremt mycket svårare.

Kan ju inte heller köra dit och träna då det är förbjudet som privatperson. MÖG
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Regler är till för att brytas, eller hur det nu var?:arsele
Dit och träna så mkt du orkar, vad är det värsta som kan hända?
 

Tubbe

Full Kareda!
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Kände samma sak, tyckte det kändes väldigt konstigt första gången jag körde där, men man vande sig :tummenupp
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Sorry för att jag bumpar tråden, men måste bara få ur mig detta. Är ganska frustrerad.

Var och tittade på banområdet i Hässleholm där man gör uppkörning. Jag vet nu att det är förbjudet område för icke trafikskolesnubbar, men någon hade lyft in förbjudsskylten i skogen.

Hur som helst så var jag inne där ett par minuter och tittade. Till min fasa så såg jag att lågfartsbanan var uppritad på en väg som lutade utav bara fan från mitten och neråt. Provade att köra den en gång och kände hur jag kom upp i alldeles för hög hastighet såfort jag kom över mitten, och vägen var väldigt small (vad jag vet finns ingen sidobegränsning på på lågfarten. Inte bara att jag kom upp i för hög fart, det var VÄLDIGT lätt att slå i svängstoppet i fel riktning när man kom runt näst sista konen för svängningen pga den drastiskt ökade hastigheten.

Tycker det är fördjävligt att trafikverket har sin uppkörningsbana under dessa förhållande. Jag är medveten om att jag inte kör världens lättaste motorcykel, men på plan mark klarar jag banan 99% av gångerna, medan lutningen gjorde det extremt mycket svårare.

Kan ju inte heller köra dit och träna då det är förbjudet som privatperson. MÖG

Vet inte hur mycket lutning det rör sig om då jag körde upp i Kristianstad men den banan lutade också lite. I början svor man som satan över hur omöjligt svårt detta var men har du bara tillräckligt med övning så kommer det kännas svinenkelt :)

p.s. använd bara kroppen som extra balans, flytta runt på den och tryck med fötterna på fotpinnarna när du känner att de börjar luta för mycket åt ena hållet, det är ett bra knep.
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Sorry för att jag bumpar tråden, men måste bara få ur mig detta. Är ganska frustrerad.

Var och tittade på banområdet i Hässleholm där man gör uppkörning. Jag vet nu att det är förbjudet område för icke trafikskolesnubbar, men någon hade lyft in förbjudsskylten i skogen.

Hur som helst så var jag inne där ett par minuter och tittade. Till min fasa så såg jag att lågfartsbanan var uppritad på en väg som lutade utav bara fan från mitten och neråt. Provade att köra den en gång och kände hur jag kom upp i alldeles för hög hastighet såfort jag kom över mitten, och vägen var väldigt small (vad jag vet finns ingen sidobegränsning på på lågfarten. Inte bara att jag kom upp i för hög fart, det var VÄLDIGT lätt att slå i svängstoppet i fel riktning när man kom runt näst sista konen för svängningen pga den drastiskt ökade hastigheten.

Tycker det är fördjävligt att trafikverket har sin uppkörningsbana under dessa förhållande. Jag är medveten om att jag inte kör världens lättaste motorcykel, men på plan mark klarar jag banan 99% av gångerna, medan lutningen gjorde det extremt mycket svårare.

Kan ju inte heller köra dit och träna då det är förbjudet som privatperson. MÖG

Klarade själv uppkörning i Hässleholm förra veckan och gjorde manöverdelen på denna bana i Tormestorp. Jag har övningskört där en hel del (med JCH Trafikskola) så för mig var det inte ett jättestort problem. Jag hade dock blivit jävligt lack om jag kommit dit för uppkörning utan att ha kört där tidigare, och sett att banan lutar som den gör. Undrar om den faktiskt får göra det egentligen?

Visst, de har ju säkert förståelse för att man ökar på vissa ställen och å andra sidan saktar man ju enkelt ner när det går uppför igen, men det blir ju svårt att få ett bra flyt i körningen eftersom man måste hålla på och justera med kopplingen hela tiden.

Ang. att köra in där och öva så säger jag som Spiido, vad är det värsta som kan hända? :) Gällande förbud att köra in där så är det faktiskt alltid förbud att köra in med motordrivet fordon förutom för behörig trafik. Står en fast skylt för detta vid infarten. Skylten du såg i skogen sätts endast ut på vägen vid uppkörning på banan.

Jag tror i alla fall att du kan köra in där och öva på kvällar (efter kl 19-20 kanske) eller söndagar. När du väl är där och kör och någon kommer från en trafikskola får du ju helt enkelt köra därifrån.
Där var någon och körde privat när vi kom dit en gång men de skojade bara lite och sa att de inte trodde att vi skulle komma dit då, och sedan körde de helt enkelt därifrån direkt. Inga sura miner alls vad jag märkte i alla fall men kanske är värre med folk från andra skolor.

Det är ju uppenbarligen inte omöjligt att klara trots att det lutar i alla fall... :) Lycka till med kortet!
 
Last edited:

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Tack för alla svar :).

Angående att åka dit och träna: Var där igår och tittade som sagt, och då kom en gubbe körandes och nästan mejade ner mig med sin bil och började vräka ur sig frågor om jag var läskunnig osv. Han var inte glad såattsäga.

Hade dock inte pluggarna i rören, så den lät väl lite mer än vanligt.
 

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Krypkörningen så räcket det med 2 PET flaskor med 4m mellan, snurra runt i åttor 10 kvällar på raken under ett par timmar varje gång utan att sätta ner fötterna så kommer du klara lågfarten galant...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top