Biltema = kanontema!

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Ingen som har testat den där läder-tvålen 36-4523, kanske något att få bort insekterna med. Jag får la köpa en å testa kanske.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
""Hur avgör man om oljan är bra?

Bara inte motorn skär ihop så kan man anse att oljan är bra! eller?""

Precis vad jag satt och funderade på.

Läs vad som står om specifikationen:

MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l.

JAG skulle aldrig köpa en olja som inte visade vilken SPECIFIKATION den
lever upp till.

KentW

Ingen som har testat den där läder-tvålen 36-4523, kanske något att få bort insekterna med. Jag får la köpa en å testa kanske.

Har använt deras Lädertvål och Läderolja i många år.
Tvålen är mer lättanvänd än den "hårda" tvål jag använte tidigare.
Oljan tränger in bra och efter eftertorkning så finns inte nått kladd kvar
efter oljan, skinnstället är mjuk och smidigt.

Bara att rekomendera!

KentW
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som jag påpekat tidigare:
Den biltemaprodukt som diskuteras mest, både för och emot, är den enda som är kvalitetsklassad.
Har hitills inte sett någon som ifrågasätter att man monterar ett oljefilter från biltema, vilket man inte har en aning om kvalitén på.
Ett luddande filter kan sätta igen oljekanalerna och orsaka ras.

Nu tror jag inte att biltemas filter är dåliga.
Däremot VET jag att oljan är bra.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vet att oljefiltrena till Jänkemotorerna är tillverkade av WIX som är en stor Amerikansk tillverkare med bra rykte och kvalite.
 

Hr Zeke

Svinpäls
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Uppsala
Hoj
FZ750
Funderar på att investera i Biltemas tankväska och sidoväskor, men eftersom scouterna sparkade ut mig långt innan knopknytarkursen och jag knappt lärt mig knyta skorna ännu blir jag osäker när jag ser alla remmar, snoddar och snören på väskorna. Hur fäster man dem så att de sitter ordentligt egentligen?

Tankväskan har ju magnet, men jag antar att remmarna bör användas för att säkra på nåt sätt? Det känns inte som en bra idé att bara låta dem hänga.

Sidoväskorna antar jag att man bara kastar över sadeln, men sen ska ju helst eländet sitta kvar också. Misstänker att remmarna kommer in i bilden här, men hur?
 

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
Funderar på att investera i Biltemas tankväska och sidoväskor, men eftersom scouterna sparkade ut mig långt innan knopknytarkursen och jag knappt lärt mig knyta skorna ännu blir jag osäker när jag ser alla remmar, snoddar och snören på väskorna. Hur fäster man dem så att de sitter ordentligt egentligen?

Tankväskan har ju magnet, men jag antar att remmarna bör användas för att säkra på nåt sätt? Det känns inte som en bra idé att bara låta dem hänga.

Sidoväskorna antar jag att man bara kastar över sadeln, men sen ska ju helst eländet sitta kvar också. Misstänker att remmarna kommer in i bilden här, men hur?

Jag gjorde som så att jag la väskorna över sadeln och låste fast dem med hjälmlåsen i den främre plastringen och med en rem från en ögla i bakkant på väskan till en lämpligt placerad krok under sadeln. Höll fint i 200+ mil och funkar än.:tummenupp Däremot så är väskorna av klent material och tål inte nötning särskilt bra. Och regnskyddet håller inte för 150...:tungan
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Dom har Najtänger till vettigt pris (ca 160kr)!
Kanna i "rätt" storlek för tankning (3 liters).
Stödplattor för gatcyklarna så dom inte välter i varm asfalt eller grus för 9kr.
SILVERTEJP!
Bra och billiga MC lås (litar du inte på kvaliten köp 2 och spara ändå pengar)

Köp INTE MC hjälm, det är något du inte kan betala 500-1000 spänn för och ändå få en riktigt bra kvalitet.

Ang oljor så är det en sak som i snitt blir bättre ju dyrare det är, så det är ju upp till alla hur bra olja man vill ha. (personligen kör jag bara Bel-Ray)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
MC-kapellet funkar till 2 hojar.

60W glödlampa funkar till hallen.

Silvertejpen funkar som den ska.

Deras verktyg dock är verkligen piss ;)
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Vad använde du då? Oljan eller balsamet?

Ingen som har testat den där läder-tvålen 36-4523, kanske något att få bort insekterna med. Jag får la köpa en å testa kanske.

Jag använde först lädertvålen, sen oljan.. Står på flaskorna hur man använder det.. Tycker det blev riktigt schysst, skinnet hade fått sig lite skrapsår och de ser ut att ha läkt lite efter behandlingen.. :fakta
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Sidoväskorna antar jag att man bara kastar över sadeln, men sen ska ju helst eländet sitta kvar också. Misstänker att remmarna kommer in i bilden här, men hur?

Jepp man får med remmar!
Men kan rekomendera att ta någon extra så det sitter!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Tankväskan har ju magnet, men jag antar att remmarna bör användas för att säkra på nåt sätt? Det känns inte som en bra idé att bara låta dem hänga.
Blev mer eller mindre tvungen att testa deras tankväska nu i sommras, har man inte double bubbel så blir det väldigt jobbigt med fartvinden: läs ryggskott!

Ja tog bort remmarna och använde bara magneten och upp till 250 km/h så satt iaf väskan kvar :)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Som jag påpekat tidigare:
Den biltemaprodukt som diskuteras mest, både för och emot, är den enda som är kvalitetsklassad.

:fakta :tummenupp

Oljan är som sagt kvalitetsklassad. Den kan kanske i någon mån ha andra egenskaper än andra oljor (vilket är bra eller mindre bra beroende på vilken motor den ska användas till). Då någon upplever problem med Motul så kommer ingen och faktiskt på allvar påstår att Motul är skit, utan bara att man bör prova annan olja för just den motorn? Däremot gör man det om man har problem med Biltemas olja. Det är väl minst sagt bristande logik?

Oljan är som sagt kvalitetsklassad, den uppfyller specifikationerna, och jag lovar att den smörjer som det är tänkt.

Det finns också annars en rad bra biltemaprodukter, men det handlar väl om att ha lite förnuft också när man går runt bland hyllorna. Jag har helt enkelt inte köpt det som verkat alldeles "för billigt". Ingen större erfarenhet av MC-grejorna, men annars har jag handlat mycket på Biltema genom åren.

Deras torkarblad kan exempelvis klassas som fynd (varför betala hundratals kronor för en gummibit?). Batterier, bromsdelar, oljor, filter, verktyg... you name it. Det har fungerat och jag kan inte minnas att jag någonsin reklamerat något.
 

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
Nån som har nån erfarenher av deras mc kedjor?

köpte deras 530 kedja körde ner till Prag ca 300 mil med halvtaskigt bak drev kollade när jag kom hem men den hadde sträcktsig köppte nytt drivpaket direkt på lelles för 1400 700:-åt skogen :huvet men bakdrevet var dåligt så med friska drev kan den nog hålla för normal körning.
 

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Nån som har nån erfarenher av deras mc kedjor?

Tja jag e nöjd än sålänge. Sen kan man kanske vara beredd på att det inte håller lika länge som en superkvalitetskedja men sköter man bara om den så tror jag på dem. Kört några hundra mil med min nu och smörjer den efter körning. Tvättar den ibland. Verkar lovande. :tummenupp
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Bäst att klippa av de jobbiga fladdrande remmarna på tankväskan. Den har ändå ett riktigt bra magnetfäste. (Om du har plåttank :gnissla )
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top