Biltema = kanontema!

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Har deras ryggskydd, kan varken säga att den är bra eller dålig. Men den gör bättre nytta än ingenting. Kände o klämmde på Lidls ryggskydd o det kändes inge vidare om man jämförde med biltemas ryggskydd.

Läste du testet i Bike.. Deras ryggskydd var skrämmande dåligt.. och sånt märker man ju inte förens det är försent tyvär... Även om man aldrig ska behöva det så skulle jag inte chansa...
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Läste du testet i Bike.. Deras ryggskydd var skrämmande dåligt.. och sånt märker man ju inte förens det är försent tyvär... Även om man aldrig ska behöva det så skulle jag inte chansa...

Tydligen så hade Biltema angett fel längd på ryggskyddet så att en av smällarna tog brevid skyddet.
Rättelsen finns i senaste Bike.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Biltemas epoxylim. För nåt år sen gjorde jag av med en hel del epoxylim p.g.a. min hobby. Upptäckte att deras snabbepoxy funkade bättre och var starkare än Araldits motsvarighet, för en tredjedel av priset.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Mängder med vertyg till 1/3-1/5 av priset jämfört med andra lågprisställen. Helt perfekt, vissa verktyg används sällan och någon kvalitéskillnad har jag inte märkt. Har en Kamasa verktygsats som jag kompletterar med Biltema grejor.

Ex. Studsfri hammare 50 kr, cykelvertygsats 99 kr, 8 insexnyklar för 17 kr etc. Jula, Mekonomen eller Claes Olssons är inte ens nära.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Vi kalibrerade ett 30-tal av Biltemas momentnycklar på jobbet i en krönt (kontrollerad av SP) kalibreringutrustning. Alla momentnycklar "klickade" vid rätt inställt värde.

Det var alltså jämn och bra kvalitet på deras momentnycklar. :tummenupp

Jag har en sån själv nu, kalibrerad och allt....
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
En gång för länge sedan, i det förra årtusendet, ca. 1983 köpte jag
en hylsnyckelsats model stor på Biltema. En sån med tio års garanti.
Jag bytte ut spärrskaftet för 6 - 7 års sedan.
I övrigt är verktygen som nya!

Raceolja och silvertejp är självklart!


/peppe
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Tydligen så hade Biltema angett fel längd på ryggskyddet så att en av smällarna tog brevid skyddet.
Rättelsen finns i senaste Bike.

Och vad säger rättelsen då? OK att använda? eller bör man byta ut det?!
Man får inte säga A om man inte säger B ;)
 

Darkseed

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia 550 SXV
Tack för tipset om väskorna. Köpte tankväskan för 199 pix och sidoväskorna för 399 tror jag det var, samt ett extrapar handskar. Drog en repa stockholm-sundsvall och tillbaks i helgen varav merparten av tillbakavägen var i ösregn. Väskorna funkade klockrent! och skönt med ett par extrahandskar...
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Har ett depåstöd från biltema, funkar kanon :tummenupp Och en av deras integral hjälmar med svart visir till och den funkar kanon, hittills iaf :gnissla Skön att ha på sig och bra ventilation, får hoppas att den klarar en vurpa bra med :)
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Och vad säger rättelsen då? OK att använda? eller bör man byta ut det?!
Man får inte säga A om man inte säger B ;)

OK skriver ner hela artikeln :tungan
BILTEMAS ryggskydd underkänt i Bikes ryggskyddstest i Bike 7.08, då det inte klarade av värdet för level 1.
Jacob Attehag ansvarig för motorcykelprodukter hos Biltema, ger svar på testresultaten.
-Skyddet har fått sitt CE-godkännande hos Ricotest i Italien. Att det fick underkänt hos det engelska testinstitutet Satra berodde på felaktig märkning av skyddets längd. Skyddet saknade märkning om dess längd från midja till skuldra. Istället angavs bara skyddets totala längd på förpackningen. Därför hamnade ett av testslagen utanför själva skyddet. Satra gjorde ingenting fel, det föll på vår märkning som nu ska ändras.
Vi ser ingen säkerhetsrisk med våra skydd och inga kommer att återkallas.
(Saxat ur Bike 8.08)

Hoppas dom gör om testet, alltid kul med rätt siffror.
Jag kör med biltemas ryggskydd, hursomhaver så är det bättre än att vara utan, (kört 3år utan ryggskydd, kanske dax att köpa en trisslott?)
 

TNB

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450, BMW K1300R, Yamaha XT1200Z,
Sidoväskorna ToR till Isle of Man funkade kanon, skivorna till bilen har väl inte varit någon höjdare efter 3 st omg. med vibrationer blev det annat fabrikat.
Oljan är väl Statoils? funkar i allafall kanon både i hojen och bilen.
//Å
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
När jag tänker efter har jag ju deras tankväska! den har vart kanon! :tummenupp
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Hur avgör man om oljan är bra?

Bara inte motorn skär ihop så kan man anse att oljan är bra! eller?

En kompis farsa är depåchef för ett oljebolag i hamnen i stan och han säger att Biltemas olja är bra, ibland bättre än de dyrare alternativen hos mc-handlaren.

I övrigt ville jag bara säga att en skruvmejselsats med spår- och stjärnsskruvmejslar för 129 kr på Biltema har räddat många dagar i garaget för mig. Dessutom fungerar blinkersrelät för 40 kr lika bra som orginalrelät för över 600 kr från mc-handlaren...
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
MC oljan är bra som attan

Mycke tveksam till oljan:va KOpplingen slirade redan vid 6500rpm:confused: med deras olja i RD:n. Bytte koppling och samma resultat fast vid 9000rpm.:confused: :confused:

Kör åter med Motul v300 ovh ny kokt koppling:) funkar PÖÖÖRF....:tungan

Många andra saker fyller sin funktion väl tycker jag till fullo:tummenupp
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kör med Biltemas kedja, gelbatteri och olja på turbohojen. Funkar kanon! Tänkte köpa deras dump också, men jag fick en av en polare innan jag hann handla.
 

Skarp92

Hojåkande bushman
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Mjölby
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag har köpt både tankväska och sadelväskorna på biltema, funkar ypperligt för ett sammanlagt pris på 550 kr :D

Ryggskyddet kör jag också med från biltema, och det där med att dom fick underkänt av bike var ju för att dom gjorde ett testslag utanför skyddet, alltså behöver det inte vara något fel på skyddet. (som någon redan skrivit)

Jag brukar alltid ha problem med att hitta billiga reservdelar till min hoj, men dom hade bromsbelägg till den :D

Edit: Kedjan har jag också köpt på biltema :)

Biltema är bra :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Den gröna dubbelhäftande tejpen som redan nämnts - precis rock'n'roll!

Rent generellt så är verktygen riktigt bra (tänger har varit lite sisådär, men grövre prylarna funkar bra, ringnycklar och mejslar är superba).

Det blir funktionstest på depåstöden i veckan, bara däcken dyker upp...

/J
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
jag kan lätt rekommendera deras lamineringsepoxy, fungerar klockrent att laga trasiga kåpor och annat med, sitter som berget. finns så man kan förstärka med allt från glasfiber, kevlar och kolfiber.. en ovärderlig hjälp! plus att deras bromsluftare oxå funkar utmärkt! billigt var det med! :D biltema is the shit!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top