Yamaha YZF750R

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hej! Tack Erics 1000s för hjälpen vid fix av nya packningar samt nya emulsionsrör, nu är grejerna på plats o jäklar va lättstartad hon vart:tummenupp.

Nån som har koll på vilken bestyckning det ska vara? om jag inte minns fel så stod det 122 på 2ans och 3ans, 126 på 1an och 4an, men 2an o 3an ska väl ha större munstycken?
Jag skiftade iallafall(hoppas jag gjorde rätt).

Tips på vart man kan köpa kraschpuckar mottages gärna.

/ Peter
Har bytt emulsionsrör i min också men den går fortfarande lite krassligt, troligtvis pga tjuvluft. Av ren nyfikenhet, vad för packningar bytte du?


Kvällspysslet är klart.. Monterade ditt Exup:n som saknades på cykeln jag köpte... Provstart.. Lät som en hög med muttrar låg lösa i kollektorn.. Bort med Exup o ser då att den fasta "lagerdelen" i grenröret saknas,så det blev byte av hela grenröret.. Men nu är det på plats! Får vajer per post i morgon,skall bli intressant o se om det blir någon skillnad.. :)

Gick den dåligt utan EXUP?
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Ja,under 7000rpm hände inte mycket,mest bara blödder.. Blev skillnad när Exup:n kom på plats,men inte perfekt.. Säkert en kombination av mycket annat,förgasare,stift etc.. Skall se över detta till vintern i samband med annat pyssel,gaffelben mm.. Men vilken hoj i övrigt,gått strax över 7000 mil o lådan funkar klockrent:tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Idag sålde jag min YZF750. Känns lite vemodigt :(. Och killen som köpte den hade aldrig kört tung mc förut så det var ju inte vad jag hade hoppats på. Det hugger lite i hjärtat när man hör honom slira iväg och klonka i växlarna på min f.d ögonsten :confused:
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Idag sålde jag min YZF750. Känns lite vemodigt :(. Och killen som köpte den hade aldrig kört tung mc förut så det var ju inte vad jag hade hoppats på. Det hugger lite i hjärtat när man hör honom slira iväg och klonka i växlarna på min f.d ögonsten :confused:

Hoppas han blev nöjd och tar hand om den iaf!
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ta mer tid i garaget när lusten faller på...

Hej! Tack Erics 1000s för hjälpen vid fix av nya packningar samt nya emulsionsrör, nu är grejerna på plats o jäklar va lättstartad hon vart:tummenupp.

Nån som har koll på vilken bestyckning det ska vara? om jag inte minns fel så stod det 122 på 2ans och 3ans, 126 på 1an och 4an, men 2an o 3an ska väl ha större munstycken?
Jag skiftade iallafall(hoppas jag gjorde rätt).

Tips på vart man kan köpa kraschpuckar mottages gärna.

/ Peter


Hej där,
Kul att det vart bra - skrev inlägg på detta fr mobilen tidigare men det verkar inte ha "tagit"...

Hursom - du behöver justera lite,
Skickade dig pdf-er som du bör ta hjälp utav. De inre förgasarna (2+3) skall ha mindre (jo, så är det) huvudmunstycken. Detta kompenseras med större luft och andra nålar i de inre jämfört de yttre (1+4an) så det blir "bra" ändå. Dvs du bör byta tillbaks och gärna dubbelkolla att rätt munstycke & nål verkligen har hamnat på sin plats.

Luftjusteringen är 1,5 varv ut från "stängt läge" för samtliga förgasare men alltid - ta det mkt varligt när du bottnar dessa justerskruvar, skruva i dem försiktigt.


Så tillbaks till garaget och pyssla när midsommarångan är under 0,2 % el så ;-)

Om du sen lägger lite tid på synkningen lovar jag att du kommer både känna & höra skillnad mot innan.

Övriga inlägg:
om Exup-en är korrekt justerad & funkar + förgasarbryggan är som den skall (vilket nog inte alla är då flera ägare el mekar har pillat här under årens lopp) så går motorn som en "svag 1000" helt utan hack från 0 - till varvstopp. Likaså vid gaspådrag på högre växlar drar den jämt och fint utan att krångla. Men givetvis behöver alla justeringar vara rätt utförda, annars blir det lätt hick-ups. Lite fusk kanske på min hoj - jag har honat cylindrar & bytt kolvringar samt renoverat toppen mm, den går underbart kul för en en 750!

/Eric
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hej Eric, skulle du kunna skicka dessa pdf:er till mig? Jag PM:ar min mailadress.

Enligt min haynesmanual ska jag ha lika storlekar huvudmunstycke i alla förgasare på min årsmodell, men andra årsmodeller har olika storlekar på sina förgasare. Hur kommer det sig att det ska vara mindre munstycken i mitten?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Värt att dubbelkolla

Hej Eric, skulle du kunna skicka dessa pdf:er till mig? Jag PM:ar min mailadress.

Enligt min haynesmanual ska jag ha lika storlekar huvudmunstycke i alla förgasare på min årsmodell, men andra årsmodeller har olika storlekar på sina förgasare. Hur kommer det sig att det ska vara mindre munstycken i mitten?

Lite kort bara,
Det är olika bestyckning samt CDI-box för olika marknader. UK har egen mappning som Frankrike har sin. SE, FI samt DE har samma uppsättning. Det står en kod på resp motor/förgasarbrygga motsvarande för vilken marknad cykeln är tillverkad. Det skiljer på nålar, luft och huvudmunstycken.

Haynes tar (om jag minns rätt) end hänsyn till UK vilket är rätt förvillande för oss lokalt här.

Det är nu inte hiskeligt mycket i skillnader vi talar om i boxen samt bestyckningen, men värt att följa OM man vill vara säker på att utgå från "rätt läge".

/E
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Lite kort bara,
Det är olika bestyckning samt CDI-box för olika marknader. UK har egen mappning som Frankrike har sin. SE, FI samt DE har samma uppsättning. Det står en kod på resp motor/förgasarbrygga motsvarande för vilken marknad cykeln är tillverkad. Det skiljer på nålar, luft och huvudmunstycken.

Haynes tar (om jag minns rätt) end hänsyn till UK vilket är rätt förvillande för oss lokalt här.

Det är nu inte hiskeligt mycket i skillnader vi talar om i boxen samt bestyckningen, men värt att följa OM man vill vara säker på att utgå från "rätt läge".

/E

Tack så mycket för infon och filerna! Känns ju urkorkat att de har så många olika konfigurationer men det kanske har med ljud o miljökrav osv att göra..
När jag köpte hojen satt där slitna dynojetnålar så jag köpte 4 st begagnade 5cex8 och nu sitter det 4 st 122,5 munstycken. Vet du vad den sista siffran i nålnamnet anger?

Har inte haft mycket tid till att få hojen att gå bra, men i augusti ska jag ge den all kärlek den behöver!
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Nålar mm

Tack så mycket för infon och filerna! Känns ju urkorkat att de har så många olika konfigurationer men det kanske har med ljud o miljökrav osv att göra..
När jag köpte hojen satt där slitna dynojetnålar så jag köpte 4 st begagnade 5cex8 och nu sitter det 4 st 122,5 munstycken. Vet du vad den sista siffran i nålnamnet anger?

Har inte haft mycket tid till att få hojen att gå bra, men i augusti ska jag ge den all kärlek den behöver!

Ang specen beror det på olika förutsättningar, lufttryck, höjd och snitt temperatur luftfuktighet/syre etc, vi har ju lite olika klimat i EU. Inget att grotta ned sig i. Nålarnas identitet/namn är det bara Yamaha som kan svara på, gissar på nål-längden. Att pyssla med Dynojet är mest slöseri med tid + urdålig kvalitet på nålar, munstycken etc. men det verkar du ha koll på redan. Köp & kör original.

Vore jag i din sits skulle jag leta på "skroten" el här på forumet för att få rätt nålar DVS med den kod du behöver för Sverigemarknaden och (förhoppningsvis) hittar du ngra inte alltför slitna. Du kan köpa nya men de är inte gratis.

/E
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ang specen beror det på olika förutsättningar, lufttryck, höjd och snitt temperatur luftfuktighet/syre etc, vi har ju lite olika klimat i EU. Inget att grotta ned sig i. Nålarnas identitet/namn är det bara Yamaha som kan svara på, gissar på nål-längden. Att pyssla med Dynojet är mest slöseri med tid + urdålig kvalitet på nålar, munstycken etc. men det verkar du ha koll på redan. Köp & kör original.

Vore jag i din sits skulle jag leta på "skroten" el här på forumet för att få rätNt nålar DVS med den kod du behöver för Sverigemarknaden och (förhoppningsvis) hittar du ngra inte alltför slitna. Du kan köpa nya men de är inte gratis.

/E

Ja det är sant, så är det nog med skillnaderna mellan länderna.
Nålarna var mer slitna än man någonsin trodde att de kunde bli. Dynojet är rent skräp, det håller jag med om!

Jag ska kolla lite skrotar och se vad jag hittar. Nya kommer nog inte på tal, de kostar som om de vore i guld och jag har redan lagt ner mycket pengar i förhållande till körda mil kan man säga :gnissla
 

dblup

Ett hjul.
Gick med
3 Oct 2013
Ort
Garaget
Hoj
Yzf750r -93
Ursäkta ifall jag bumpar tråden lite, men det är ingen snäll själ här på SH.com som har två tändspolar liggandes till en YZF750R - 1993?

MVH
 

SoISC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2016
Ort
Vetlanda
Hoj
1996 Yamaha YSF 750 R
Hej ny på forumet och ny ägare av en yzf 750-96.
Tänkte bara kolla om det fortfarande går att få tag i reservdelar
till denna hoj eller om det är skrotarna som gäller?

Mvh Björn
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
inte fan passar FZ750 ventiler i YZF toppen?
jag har en gammal FZ750 topp liggandes.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Såg att det varit en del förfrågningar på manualen då den inte gått att ladda ner pga gammal länk och säkerhetsuppdateringar i google drive.

Tidigare inlägg är uppdaterat med ny länk:
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top