All denna aggressivitet (Varning: Lång post)

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Detta blir en lång post, om ni inte orkar med såna så kan ni bara klicka vidare bland trådarna.

* Du är dum i huvudet som leker på bakhjulet/framhjulet på allmänna vägar!

* Du är dum i huvet som kör ifrån polisen!

* Du är dum i huvet som kör som en buse på ”sätt in vald vägsträcka”!

Detta är väl bland vanligaste påståendena i SH forums jag ser och vad är reaktionen? Jo en jäkla massa flames fram och tillbaka.

Om man tänker ett par steg längre. När du ser en post du blir förbannad på eller nån kallar dig dum i huvudet så kanske vänta 10 minuter eller skriv ner ditt svar i Word, granska det och sedan använd klipp o klistra när du formulerat ihop det.

För det första. Det är inte olagligt att framföra sitt fordon på 1 hjul. Ingenstans finns en sådan lag. Lagen säger att du ska hålla sådana marginaler att du inte riskerar att krocka eller riskerar några medtrafikanter. Det är allt. Om du kör på framhjulet eller bakhjulet eller bägge är sedan upp till dig. Tyvärr är det sedan upp till den enskilda polismannen att avgöra om du var vårdslös men ett överklagande om det är en tom vägsträcka bör man vinna.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag aldrig buskört på landsvägarna och vissa störtsköna vägsträckor. Nu har jag har blivit äldre, har familj och villa men älskar fortfarande att bara dra fullt.....så vad gör man? Jo jag drar ut på banan istället, jag kan inte riskera mitt eget liv på landsvägarna nu när jag har ansvar mot min son och hela min familj. När man var lite yngre kände man inte samma ansvar mot sina föräldrar. Detta är något som kommer hos alla och jag tycker nog att viss lekstuga på landsvägarna kan vara Ok, visst inte lagligt men, enligt mig, Ok. Är det ingen trafik och man inte riskerar någon än sig själv så är det ok.

Vad jag inte riktigt förstår är folk som gnäller på trafikregler. Jag kör för fort etc på mitt ansvar, ingen kan väl på allvar säga att dom inte fattar varför det finns trafikregler.

När man drar järnet från polisen tar man enorma risker. Man blir jagad och kan inte ha samma säkerhetsmarginaler som man har på en lugn och trafikfri sträcka. Om man smäller med en bil riskerar man deras liv såväl som mitt. Om man lägger hojen i en kurva i hög fart så vet man inte om hojen kommer att göra skada innan den stannar. Man tar alltså en risk med andras liv, inte bara sitt eget. Är det ens rätt? Är det OK? Nej inte riktigt, så kommentaren att man då skulle vara dum i huvudet kan man inte gärna reagera allt för starkt på eftersom den som skriver det har rätt.

Nästan samma resonemang går att föra när man kör för fort men med skillnaden att man har mycket mer egen kontroll. Man sänker farten och har marginaler om man inte känner vägen eller i skymda kurvor etc etc. När jag drar på och kör för fort är jag ju fullt medveten om det. Jag vet att kortet är förlorat om polisen kommer så var nånstans kan jag då påstå att jag är smart? Det är kul visst, otroligt kul, och en skön känsla men sådär vidare smart är det ju faktiskt inte oavsett vad man kan tycka om vissa hastighetsbegränsningar och regler. Att då andra dömer mig för att jag kommer blåsande i 140 på ”deras” småvägar och tycker jag är oansvarig och dum i huvudet, ja det ligger ju nåt i det trots allt.

När någon kommer förbi vårat hus i hastigheter klart över 30km/h blir jag förbannad. Jag har en son som är ute och leker och olyckan kan ju vara framme, varför gäller då inte samma sak ute på landsvägarna? Olyckan kan faktiskt vara framme där också och det är någon annans barn som leker nära dom vägarna.

Jodå, visst är jag dum i huvudet som använder allmänna vägar som min privata lekplats. Jodå, jag är dum i huvudet som kör ifrån polisen i +200km/h.

Men i övrigt är jag en hyvens kille som älskar hojar och jag försöker ta det lugnare nu som sagt när jag blivit äldre och har familj men jag har också lekt som fan på vägarna, har t,o,m krashat så illa att jag under första natten hade 2 hjärtstillestånd och varit i respirator i 14 dagar men jag kan inte sluta köra hoj för det.

Vad är det jag nu ville ha sagt då?

Jag dömer ingen som leker på vägarna men respektera 30 o 50km/h sträckorna, det är buskörningar där som ger oss sämst rykte.

I övrigt så tycker jag gott man kan köra extra hårt om man kan det och har marginaler, sedan om sträckan heter bulten eller hallands vackraste väg spelar ingen roll. Jag skulle aldrig kalla någon dum för något jag själv också gör. Jag tycker det är OK att leka på vägarna om man inte riskerar andra och om man har någon med sig om olyckan skulle vara framme. Lek aldrig själv för det oförutsedda händer när man minst anar det, rullgrus eller en kanin etc. Sedan om du kör i 70, 90 eller 220 fine, det är ditt ansvar och ditt liv.

Häromdagen var jag ute och provkörde min racer på allmän väg, hade precis fixat ihop en massa grejor och var ”tvungen” att kolla att allt var ok. Körde inte långt eller fort men om polisen tagit mig vad hade jag tänkt? – Fan va dum i huvet jag va!

Efter min olycka tänker jag ofta att jag var dum i huvudet för att ha blåst i 200 på en 70 väg och det stämmer ju. Den plåga det utsatte min familj för de första 14 dagarna är oförlåtligt, allt det bara för att jag ville leka lite extra. Men om inget hänt hade jag aldrig mer funderat över det……

Folk påstår inte att man är dum i huvudet generellt i dessa poster utan att just den saken man skriver om i posten är dum och varför skulle dom ha fel om man själv inte har följt reglerna, hur dumma dom än kan tyckas så lever vi inte i ett laglöst land, bryter man mot reglerna tar man en kalkylerad risk som man är väl medveten om.

Riskera bara inte andras liv på vägarna så är jag iallfall nöjd och glad. Bara gasa på!

*Note: Jag har aldrig dragit ifrån polisen och jag är värdelös på bakhjulsåka….men om jag skulle skrivit en post och skrutit om hur tuff jag e som drog från snuten då får jag skylla mig själv om folk tycker jag är dum i huvudet på riktigt. Och om ni ser en tråd med ett namn ni vet ni absolut inte vill läsa, klicka inte på den då, sparar lite aggro.

MVH Benny
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
och vad är det som inte är självklart undrar man men det kanske inte alla tänker:)
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Jag tänkte i exakt samma banor igår, komiskt! Jag hade sett till att trötta ut mig ordentligt på trampcykel (26 km i tropisk värme), några dagar i rad, så jag skulle inte ens "orka vansinnesköra" ute på vägarna för att avreagera mig, för alla världens orättvisor. Det var nog min genom tiderna mest balanserade & harmoniska körning, den sena kvällen igår. Jag försökte t.o.m se det som en "perfekt uppkörning" vid nåt tillfälle, för skojs skull mest *lättroad* Idag ska jag dra ett strå längre, och köpa en ny mentaltränings/personligutveckling bok! HAHA!Självinstinkt/Självkännedom is the shit..
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Håller med om det mesta, men sen kommer inkonsekvensen:

Jag tycker det är OK att leka på vägarna om man inte riskerar andra och om man har någon med sig om olyckan skulle vara framme. Lek aldrig själv för det oförutsedda händer när man minst anar det, rullgrus eller en kanin etc. Sedan om du kör i 70, 90 eller 220 fine, det är ditt ansvar och ditt liv.

Alltså - när är man så ensam på vägen att man inte riskerar andras liv?

Du har aldrig ensam i trafiken! Din "lek" kan få förödande konsekvenser för andra trafikanter.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Håller med om det mesta, men sen kommer inkonsekvensen:



Alltså - när är man så ensam på vägen att man inte riskerar andras liv?

Du har aldrig ensam i trafiken! Din "lek" kan få förödande konsekvenser för andra trafikanter.

På nätterna är man nästan helt själv på vägarna..
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
På nätterna är man nästan helt själv på vägarna..

Appp! Glöm inte alla stackars djur som är ute på jakt efter mat!
Den dagen jag kör på ett djur bara för att jag har varit ute o nöjeskört lägger jag ner skiten! nöjsekörning mot ett liv? inte värt i mina ögon...
(räknar inte med insekter, myror etc etc)
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Håller med om det mesta, men sen kommer inkonsekvensen:



Alltså - när är man så ensam på vägen att man inte riskerar andras liv?

Du har aldrig ensam i trafiken! Din "lek" kan få förödande konsekvenser för andra trafikanter.

Nja vi har iallfall här ute på "landet" en hel del sträckor som man faktiskt är ensam på 99% av tiden...
Brukade blåsa på ordentligt mellan varberg, falkenberg och halmstad via vägar med bra sikt även i många kurvor och där de enda man mötte var en och annan boende och några traktorer, men vägarna är riktigt bra :) (åkrar på bägge sidorna av vägen i stort sett hela tiden)
Men visst, och som sagt, det oförutsedda är ju inte lätt att förutse....
Och som sagt även om jag idag inte gör det så kan jag inte gärna döma andra för samma sak bara för att jag gett upp det och bara kör bana numera.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Nja vi har iallfall här ute på "landet" en hel del sträckor som man faktiskt är ensam på 99% av tiden...
Brukade blåsa på ordentligt mellan varberg, falkenberg och halmstad via vägar med bra sikt även i många kurvor och där de enda man mötte var en och annan boende och några traktorer, men vägarna är riktigt bra :) (åkrar på bägge sidorna av vägen i stort sett hela tiden)
Men visst, och som sagt, det oförutsedda är ju inte lätt att förutse....
Och som sagt även om jag idag inte gör det så kan jag inte gärna döma andra för samma sak bara för att jag gett upp det och bara kör bana numera.

Åhfan, ja bönderna på traktor räknas ju såklart inte.

Jag tycker man är farligt ute om man kör och förutsätter att man är ensam på vägen. Om man kopplar bort det liksom för att "jamen här är det aldrig nån trafik".
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Tyvärr finns inte den ideala landsvägen. Den nöjeslystne kompromissar när det gäller risktagande och ansvar. Älg korsar vägbana kl 03.25
Barn rusar ut efter boll kl 07.18. Bil ser inte hoj komma utan kör ut.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Appp! Glöm inte alla stackars djur som är ute på jakt efter mat!
Den dagen jag kör på ett djur bara för att jag har varit ute o nöjeskört lägger jag ner skiten! nöjsekörning mot ett liv? inte värt i mina ögon...
(räknar inte med insekter, myror etc etc)

Javisst är det så. Håller med.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tror alla svar finns i olyckstrådarna.... "min käre kompis har kört ihjäl sig...tänk om han inte körde som en dåre på allmän väg då slapp jag skriva att han var död nu"

Den råa bistra sanningen....men visst ingen skall bry sig om "jag drog ifrån polisen insändare"

Detta inlägg är verkligen inte menat att föringa sorgen eller tragedin från någons bortgång men inse att vi alla som kör har "biljetten i backfickan", jag är defenetivt ingen ängel på allmän väg men 90% av våra olyckor, små som stora är vi själva upphovsmän till...om de som lägger in sina testosteron inlägg med eskapader från allmän väg där det går åt helsike räknar med sympati...tja.

Sen kan man ju disskutera om "storebrors-inlägg" som detta borde ha en plats i dessa forum...

Ge f-n i bombaresor på gatan å kör bana istället...sjukt kul.
*ängel smiley* Gu va gammal jag har blivit....
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nej men man kan väl slå av om man får möte? Jag har flera favoritvägar där sikten är suverän, åkrar på bägge sidor och det enda man undrar över är om en kanin ska hoppa fram,men självklart om man får möte slår man väl av? Gör man inte det ja då......
Tänker dock inte debattera rätt eller fel. Den MC förare som aldrig bryter mot hastighetsbegränsningar tror jag personligen inte finns...och då är man själv genast i samma sits, riskerar att inte hinna bromsa vid något framhoppande hinder, barn, bil etc.
Jag kan inte kasta stenen eftersom jag inte varit bättre själv, spelar ju ingen roll hur bra jag kör idag och hur lydig jag vore i trafiken om jag körde där.
Lite dubbelmoral att gnälla på andra om jag inte följer alla regler själv. Men om någon postar en skryttråd om det ja då öppnar ju trådskaparen själv för det.

Men ja Duckie, om man resonerar att -Här kom ingen igår! och gasar på då ÄR man farligt ute, jag pratade om de vägarna som man är ensam på, släppa gasen vid möten tycker jag personligen är en självklarhet, likadant vid skymda kurvor, utfarter hus mm.

Men om sagt, innan jag skaffa banhoj var jag inte mycket bättre själv...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top