Yamaha TTR 600

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Lär inte vara någon fara.

Men jag upplevde samma sak när jag bytade olja. Hällde säkert i 3,2 liter innan oljan låg på rätt nivå enligt oljestickan. :va

\Masonit

Angående oljenivårn så är det någon som har fått tag i fel uppgifter.
En TT600R rymmer exakt 3.3Liter olja om man varvkör ordentligt och byter filter samtidigt med oljan och inte har för bråttom med avrinningen av den gamla oljan.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Sitter det inbyggt bränslefilter i tanken? På min hoj -99 så sitter det ett litet bränslefilter på slangen mellan tanken och förgasaren. Känns ju isåfall onödigt...

\Masonit
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Sitter det inbyggt bränslefilter i tanken? På min hoj -99 så sitter det ett litet bränslefilter på slangen mellan tanken och förgasaren. Känns ju isåfall onödigt...

\Masonit

Det sitter ett finmaskigt nät kring bensinkranens inlopp, men jag skulle nog inte sträcka mig så långt att kalla det filter.
Hur som helst skulle jag inte montera ett inline filter på slangen då det kan orsaka bränslebrist pga vinkeln du får på filtret.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Det sitter ett finmaskigt nät kring bensinkranens inlopp, men jag skulle nog inte sträcka mig så långt att kalla det filter.
Hur som helst skulle jag inte montera ett inline filter på slangen då det kan orsaka bränslebrist pga vinkeln du får på filtret.

Ok tack! Filtret på slangen är ju också bara finmaskigt så det lönar ju sig inte då.

\Masonit
 
Last edited:

mickeg3

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
ttr
jag har problem med skruven där man fäster backspegeln, det är en gänga sen behövs en mutter/skruv för att backspegeln ska gå och fästa, i värsta fall får jag väl köpa en ny backspegel.

nu har jag aldrig beställt nåt till min ttr-99 ännu, så jag undrar vilka som har mest och billigast delar till min hoj. Något tips gällande det eller backspegel inköp?

mvh Micke
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
jag har problem med skruven där man fäster backspegeln, det är en gänga sen behövs en mutter/skruv för att backspegeln ska gå och fästa, i värsta fall får jag väl köpa en ny backspegel.

nu har jag aldrig beställt nåt till min ttr-99 ännu, så jag undrar vilka som har mest och billigast delar till min hoj. Något tips gällande det eller backspegel inköp?

mvh Micke

Hej Micke,

Original backspegel kostar ett par hundra hos Yamaha.
MC Varuhuset eller ys.se rekommenderar jag.
Jag tror jag har lite nya speglar till övers om du har vägarna förbi.

//Micke
 

joffe73

joffe73
Gick med
14 Sep 2010
Ort
Falun
Hoj
Yamaha TTR600 motard-98,ZX7R-97
Bakljus

Hej alla glada!
Har inhandlat en -98 ttr600 motard,men bakljuset funkar inte.
Har kollat att det funkar när jag tagit isär kopplingen under sadeln,då lyser det med batteri på kopplat.Inget bromsljus vid fotbroms eller vid handtag.Kan det vara bromsljuskontakterna? Hojen är är igång men inget ljus, vad ska jag kolla mer nånstans?
Tacksam för svar.
mvh
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena

Snart dags för premiär, gatorna börjar bli torra :)

Jag har som många en halvt trögkickad TTR och undrar vad jag skulle kunna göra för att få den enklare att starta. Nytt tändstift förmodar jag..men sen?

Vilket luftfilter brukar ni köra med som är hyfsat för budgeten?

Enklare att starta!!
Det första jag skulle montera på en xt/tt är manuell decomp på styret och häckta av den automatiska decompen från kicken. Det går visserligen ha bägge monterade men jag gillar inte automatdecomp på någon maskin för den gör det svårare att hitta TDC.

köp vire och handtag från cyckel (biltema) och dra en vire ner till decomarmen som går ut genom toppen. Sätt handtaget lättåtkommligt på styret precis som på andra hojar Typ xr 600/650

Då blir det snorenkelt att snabbt hitta TDC,, bara trampa till tills det tar tvärstopp (kolv i topp) . Man trycker då bara in decompen för att precis passera TDC med så lite som möjligt Och stannar kolven där. Därifrån startar den lätt , jag startar igång TT som xr sittades när kolven ställs rätt,, och bakslag kan inte förekomma om kolven utgår från strax efter TDC

Decompen ska användas flitigt,, går inte maskinen igång på 2-3 kick ska man lufta ur genom att dra full gas och decomp intryck o snabbkicka 3-7ggr man får påsåvis aldrig ånglåsning eller surhet och besparar sig många svordommar .

Prova gära denna startmetod innan ni springer iväg och köper decomp:D
Ta hjälp av kompis som tar en tång och vrider decomparnen och är eran mänskliga decomp :D
 
Last edited:

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Är det allmänt att TTR 600 är svårstartad? Jag har i stort sätt aldrig haft problem med min. De gånger den kan bli jobbig är när man startat den kall och den hinner dö inom 5 min. Annars kan jag lätt starta den sittandes med den inbyggda decompen.

\Masonit
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Det har nu hänt 3 ggr att gasen hänger sig när jag kör. Är rätt lugnt när det händer. Man blir ju inte direkt avkastad av kraften... :D
Men om gasen hänger sig när man är på slangen så blir det jobbigt. :jisses

Men blir inte riktigt klok på varför gasen hänger sig. När jag torrgasar så glider allting mjukt och fint. Kan inte hitta något läge som kärvar. Svårt att felsöka när motorn rusar. Men sist så kunde jag inte släppa efter gasen. Kändes som det hängt upp sig i förgasaren. När jag gav mer gas så släppte det. Någon som varit med om samma problem. Var ska man börja felsöka. Hojen är helt original.

\Masonit
 

John_G

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
TTR
Det har nu hänt 3 ggr att gasen hänger sig när jag kör. Är rätt lugnt när det händer. Man blir ju inte direkt avkastad av kraften... :D
Men om gasen hänger sig när man är på slangen så blir det jobbigt. :jisses

Men blir inte riktigt klok på varför gasen hänger sig. När jag torrgasar så glider allting mjukt och fint. Kan inte hitta något läge som kärvar. Svårt att felsöka när motorn rusar. Men sist så kunde jag inte släppa efter gasen. Kändes som det hängt upp sig i förgasaren. När jag gav mer gas så släppte det. Någon som varit med om samma problem. Var ska man börja felsöka. Hojen är helt original.

\Masonit

Kolla spelet på gasvajrarna, fick samma fenomen när spelet var lite förstort.
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Jag har en manual på TT600RE-04, Men det borde vara hyfsat samma...
Den är 10 MB stor så hör av er om var jag skall skicka den.


//P

väcker liv i denna... skulle vilja ha manualen om du har den kvar, mailad till luma2010 at hotmail.com

Tack på förhand

/ Daniel
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Har precis kommit över en TTR -04 i nyskick. Helt oskruvad orginal... låter därefter. Lite mesigt minst sagt...

Vad är trixen, läste om ev borra i luftburken. Låter som org avgassystem stryper en del, stämmer det?

Tacksam för tips!

/ Daniel
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag tror inte tråden är död. Det handlar nog mest om att det är lätt
att hitta info om de små knepen för att öppna upp en TTR på nätet
i övrigt. Jag tror infon finns i denna tråd också om du söker.

En annan anledning till att det inte händer så mycket är nog för att
det inte finns så värst många av dem. Spontant så känns det som
det mesta dog ut efter att jag slutade uppdatera min byggtråd.
 

joffe73

joffe73
Gick med
14 Sep 2010
Ort
Falun
Hoj
Yamaha TTR600 motard-98,ZX7R-97
Har köpt en oljekylare från en triumph tiger som jag tänkte montera på för lite bättre kylning.
Vad tror ni om det?
Såg nåra bilder på en ttr från italien tror jag som hade gjort så, borde ju bli lite bättre än org.
mvh
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Har köpt en oljekylare från en triumph tiger som jag tänkte montera på för lite bättre kylning.
Vad tror ni om det?
Såg nåra bilder på en ttr från italien tror jag som hade gjort så, borde ju bli lite bättre än org.
mvh

Är det problem med att den går varm? Nu är det ju kallt och inga problem med det... Har inte kört den på sommaren.

Mvh

Daniel
 

joffe73

joffe73
Gick med
14 Sep 2010
Ort
Falun
Hoj
Yamaha TTR600 motard-98,ZX7R-97
Hej,
Nop, den går inte varm.
Tänkte bara att det kanske skulle bli bättre kylning iom att den kommer att gå mest som motard.
mvh Jocke
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Hej,
Nop, den går inte varm.
Tänkte bara att det kanske skulle bli bättre kylning iom att den kommer att gå mest som motard.
mvh Jocke

Ok... Ja min med förhoppningsvis!

Andra moddar på just den modellen? Min är helt org och låter som en moped:)
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Ok... Ja min med förhoppningsvis!

Andra moddar på just den modellen? Min är helt org och låter som en moped:)

På min så har föregående ägare öppnat upp originalblåset så den låter lite mer.

En vanlig och väldigt enkel mod ser du nedan. Tyvärr på tyska men man bara kopplar ur den röd och svarta sladden. Då tar man bort varvtalsbegräsning på den låga växlarna.

http://www.tt600r.eu/technik/tt600r/kabel/daskabel.htm

Du hittar fler moddar på sidan. http://www.tt600r.eu

\Masonit
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top