Yamaha TTR 600

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Idag blev det premiärkörning av TTR´en med dubbdäck. Grymt grepp!!

Satte igår på 14t framdrev och kedja från Biltema. Kul och se hur den funkar...
Ni som bytt luftfilter, har ni köpt orginal eller typ K&N??

Ny olja och filter, nytt tändstift har fixats och luftfilter kommer också.

//cage
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
Hej,

Jag skulle behöva ett slip-on alternativt TTR-orginaldämpare till min gamla TTE 600,och vad jag förstår så passar det från TTR rakt av.

Vilka slip-on rekommenderas? Jag vill inte ha alltför hög ljudnivå, bara lagom :)

Eller är det någon som har ett orginal över?

Mvh
Magnus
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Behöver köpa nytt tanklock till hojen. Tror det sitter fel sort på nu. För locket drar snett. Fastän gängerna ser bra ut. Någon som vet ett pirat tanklock som passar till TTR 600 -99?

Vill inte köpa original lock då det kostar 550 kr...

\Masonit
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Tjena

Snart dags för premiär, gatorna börjar bli torra :)

Jag har som många en halvt trögkickad TTR och undrar vad jag skulle kunna göra för att få den enklare att starta. Nytt tändstift förmodar jag..men sen?

Vilket luftfilter brukar ni köra med som är hyfsat för budgeten?
 

LB`

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2009
Ort
Nyköping
Hoj
ttr600 -03, ktm 540 -03
hej hopp!
ägare av en TTR 600 -03.

äger idag ett par motard fälgar som passar min ktm 525a -03, lyckades få på det backdäcket på TTRen men fram är hjulaxeln i TTRen smalare än hjullagren och distanserna i fälgen.

finns det distanser och hjullager att köpa som jag kan byta i "ktm-fälgen" eller behövs det en ny motardfälg?

har sökt runt men börjar bli dum ihuve på det.
tack!
 

John_G

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
TTR
Behöver köpa nytt tanklock till hojen. Tror det sitter fel sort på nu. För locket drar snett. Fastän gängerna ser bra ut. Någon som vet ett pirat tanklock som passar till TTR 600 -99?

Vill inte köpa original lock då det kostar 550 kr...

\Masonit


Finns tanklock på orginal ebay.co.uk ute nu, bättre sent än....
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag är också ute efter en ljuddämpare. Leovince X3 eller Arrow? Vad ska man ta och vart fan säljer dom dessa? Svårt att hitta alltså! :arsele

Är det någon som testat Biltemas nya handskydd på TT600R?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=158503

Jag har leovince och det bröttar på onödigt mycket men det låter bra så länge man inte är bakom hojen:tungan

Har ett par biltema handskydd liggandes som ska monteras imorgon, återkommer imorn om hur det gick.
 
Last edited:

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Jag har leovince och det bröttar på onödigt mycket men det låter bra så länge man inte är bakom hojen:tungan

Köpte en Arrow Paris-Dakar dämpare från BR Special Tuning. Låter nice. Finns en insats med som gör att den blir tystare.

Fick på dämparen på originalkröken. Med i lådan låg en rektangulär bricka med två hål. Vad ska jag ha den till? Förlänga avstånd från mutterhål? Den gick ju på ändå .
 
Last edited:

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Bytte olja och filter i helgen. Kollade i servicemanualen och där stod "2,4l utan filter, 2,5l med filter, 3,0l helt tom". Tömde hojen, bytte filter och slog i 2,5l SAE 15W50 och startade. Olja sprutade ut vid luftskruven uppepå oljefiltret. Skruvade igen. Kollade oljetanksglaset. Såg ingen olja. Tänkte att den expanderar när oljan blir het så jag tog en tur på ca 15 min. Såg fortfarande ingen olja. Vart lite orolig. Slog i flera deciliter innan rätt nivå infann sig enl stickan och glaset. Kan motorn ha tagit stryk?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tjena

Snart dags för premiär, gatorna börjar bli torra :)

Jag har som många en halvt trögkickad TTR och undrar vad jag skulle kunna göra för att få den enklare att starta. Nytt tändstift förmodar jag..men sen?

Vilket luftfilter brukar ni köra med som är hyfsat för budgeten?

Angående kickandet så undrar jag om du har läst manualen och förstått hur indikatorklicken fungerar?
Matar man fram kolven i rätt läge brukar dem starta ganska snällt
på första eller andra försöket förutsatt att hojen används varje dag.
Har den stått en vecka får man nöta lite!

Jag trixade också en hel del med väldigt lite choke och sänka ner tomgångsskruven för att få liv i min på kyliga höstdagar.
Det var dock den trimmade. Den andra som endast var portad startade hur snällt som helst med 1/3 choke. Vanligast inbillar jag mig är just att man chokar mer än nödvändigt och surar ner dem.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Svårt att få platts med flatslide 34mm eller 36mm men det är ju bäst om man kan fippla dit. Finns färdiga kitt till tt 600 . Kedo i tyskland och off th road .. men svindyrt! Går lika bra att köpa 2 st lösa flattisar från ebay eller kapa sönder en brygga från racersps mc.

Kan utfärda en liten varning här.
De förgasarkit, Mikuni TM34, som Kedo säljer passar ionte TT600R.
Läser man noga så anger Kedo även detta i texten genom att exkludera vissa rammodeller.
Off-The-Road har ett, så vitt jag kan se, identiskt kit som dem påstår passar rakt på TT600R. Jag mailade dem och berättade hur många timmar jag lagt ned på att få dit ett par från Kedo bara för att konstatera att custom luftrör och söndersågning/svetsning av tanken skulle bli nödvändig hur man än gjorde. Jag skrev sedan att jag gladeligen skulle inhandla OTR's kit för 600€ om dem verkligen kunde påvisa att det passar och dessutom visa bilder på detta och förklara vad som skiljer deras kit mot Kedo's TM34or från samma tillverkare.
Det kom inget svar på det mailet trots läskvitto.
Det tolkar jag som att deras kit inte alls passar TTR även om det går att beställa till just den modellen på deras hemsida.

Lyckligtvis för inbitna så går det att få dit ett åar TM34 flatslides med Kedos speciella gasreglage. Tyvärr blir det extremt tajt. Man har inte mer än några tiondels millimeter till i princip allt kringliggande. Det stora problemet som jag såg det var just tanken.
Denna måste holkas ur något brutalt och svetsas igen för att få frigång för vajrarna. Ett high-tech alternativ skulle ju kunna vara
potentiemeter i gasrullen och ett servo på gasregaget vid förgasaren och en kabel i mellan. För ERr som skall modda tanken kan jag meddela att den är tillverkad i PolyAmid(nylon). Jag har material om någon behöver till bygge.

När jag får tag i en ny motor till min Hammer skall jag börja om från början. Då jäklar blir det sprut!
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Bytte olja och filter i helgen. Kollade i servicemanualen och där stod "2,4l utan filter, 2,5l med filter, 3,0l helt tom". Tömde hojen, bytte filter och slog i 2,5l SAE 15W50 och startade. Olja sprutade ut vid luftskruven uppepå oljefiltret. Skruvade igen. Kollade oljetanksglaset. Såg ingen olja. Tänkte att den expanderar när oljan blir het så jag tog en tur på ca 15 min. Såg fortfarande ingen olja. Vart lite orolig. Slog i flera deciliter innan rätt nivå infann sig enl stickan och glaset. Kan motorn ha tagit stryk?

Lär inte vara någon fara.

Men jag upplevde samma sak när jag bytade olja. Hällde säkert i 3,2 liter innan oljan låg på rätt nivå enligt oljestickan. :va

\Masonit
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top