Yamaha TTR 600

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Har precis inhandlat en TTR 600 -00, och skulle leta efter matnyttig info som vanligt men hittade ingen tråd.

Har ett problem med att få igång den, kan ju vara brist på teknik. Dock var autodekompen urkopplad så jag kopplade i den men det blev ingen skillnad. Tror den kan vara trasig.

visabild.php


Har även ett skrikande/gnylande ljud när jag kör på en viss växel på ett visst varvtal. Det låter från höger nere.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
"Har ett problem med att få igång den, kan ju vara brist på teknik. Dock var autodekompen urkopplad så jag kopplade i den men det blev ingen skillnad. Tror den kan vara trasig."

Av egen erfarenhet kan en defekt friliggande autodekomp på TTR600 ställa till en hel del i toppen:( . Det behöver ju inte vara så men kolla detta.

Min har alltid varit lite knepig att få igång om man misslyckas på andra kicken.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
"Har ett problem med att få igång den, kan ju vara brist på teknik. Dock var autodekompen urkopplad så jag kopplade i den men det blev ingen skillnad. Tror den kan vara trasig."

Av egen erfarenhet kan en defekt friliggande autodekomp på TTR600 ställa till en hel del i toppen:( . Det behöver ju inte vara så men kolla detta.

Min har alltid varit lite knepig att få igång om man misslyckas på andra kicken.

Jo det kan ju vara så att om man kickat 3-4 ggr sen blir den sur och därför den inte går igång.

Men ska man kunna sitta ner på hojen och kicka lugnt utan att behöva stå på kicken fram tills kompressionstakten? Jag måste ställa mig och ta i för kung och fosterland hela tiden :va
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag kan inte sitta och kicka igång min iaf den kräver en det kraft och en rapp kick.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
satt det inte annan kam på cykeln?
om det var cykeln du funderade på innan i andra tråden du hade satt det väl lite andra grejer på.
en deltrimkammar använder inte autodekompen kan vara därför den var bortkopplad ,
tog bort autodekompen själv när jag bytte kam till en hotcam
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Jag kan inte sitta och kicka igång min iaf den kräver en det kraft och en rapp kick.

Ok, då är det nog som det ska.

satt det inte annan kam på cykeln?
om det var cykeln du funderade på innan i andra tråden du hade satt det väl lite andra grejer på.
en deltrimkammar använder inte autodekompen kan vara därför den var bortkopplad ,
tog bort autodekompen själv när jag bytte kam till en hotcam

Sitter förmodligen inte trimkam på. Har inte kört någon annan enstånka än TTR. Framhjulet ska väl lätta ett par dm med fullgas på ettan och tvåan?
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Har tagit ut autodekompen och kollat på axeln. Är ju en halvmåne som går ner och lyfter en avgasventil. Men där halvmånen går ner och ska trycka så ventilen höjer sig, ska det vara en lucka där? För som det är nu så lyfter inte dekompen nånting
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Ska kanske kolla på en ttr inom snar framtid. Är det något specielt man ska kolla på när det gäller dem här modelerna?
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Aha nu har man köpt en ttr:). Men jag får inte igång hojen. Men när förra ägarn drog igång den gick det hur lätt som helst:va Hur bär man sig åt? Samt hur exakt funkar autodekompen?
 
Last edited:

Laddrack

Busmört
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Västerås
Hoj
KTM exc 125 sm(SÅLD) Kawasaki KMX 125-02
Aha nu har man köpt en ttr:). Men jag får inte igång hojen. Men när förra ägarn drog igång den gick det hur lätt som helst:va Hur bär man sig åt? Samt hur exakt funkar autokompen?

Du kan ju fråga kerstin hon brukar ha koll på sånt:gnissla
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Aha nu har man köpt en ttr:). Men jag får inte igång hojen. Men när förra ägarn drog igång den gick det hur lätt som helst:va Hur bär man sig åt? Samt hur exakt funkar autodekompen?

Teknik min son, teknik :pannkyss

Hehe men hur går det då? Får du igång den nu eller?
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Är du säker?




Jodå, nu får jag till och med igång den utan att svettas floder.

Man får tacka och bocka för "kicka igång en ttr" lektionen:Bugar

Haha den bjuder jag på, själv blev man självlärd efter sisådär 3 dagars kickande:huvet
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Fråga

TTRen verkar inte ha någon växellådsolja... smörjen motoroljan växellådan?
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
den har separat smörjning av lagrena/dimm smörjning av resten av motorn från oljetanken sedan pumpas det tillbaka till oljetanken som sitter brevid luft burken, kör skälv på castrols semisyntetiska olja och den verkar smörja hela motorn ;)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Winblad;
Det låter som att din dekomp är feljysterad och du har problem att komma över dödpunkten.
Det skall finnas en virejystering ungefär vid kanistern till Öhlinsdämparen där du kan jystera så du får runt motorn utan att behöva hoppa på kicken.
Sitta ner och få igång en TTR gör du inte dem första veckorna. Svårt att starta dem är det inte, men den där sista snärten i benet som behövs fick inte jag förrän ett tags övning.
Ovan gäller kall hoj, varm ska du nog få fart på sittandes.
En sak: Glöm för faen inte att slå av lysena innan du kickar för med dem på är det i princip omöjligt att få liv i hojen. Glöm heller inte att indikatorbilen på dödarswitchen är "inverterad" så man kan bli lurad.

Gällande smörjning så rymmer den ca 3liter varav ungefär 2 ligger i torrsumpstanken. blockhalvorna är gjorda så att oljan i tanken går till pumpen via den nedre blockslangen och kanaler genom blockhalvorna till pumpen som smörjer vev/topp och sedan rinner ner till statorhuset som har kraftiga kanaler i botten över till kopplingssidan och växellådan. Ungefär mitt på motorn nedkant under växellådan sitter pickupen till pumpen som suger upp oljan som pumpas upp till tanken igen. Det är i alla fall det jag har kommit fram till efter att ha kikat på grejjerna.
Oljan passerar vad jag kan se både genom motbalansaxeln och vevaxeln. Motbalansaxeln ett litet radiellt placerat hål i vardera ände innan lagringen som verkar ha en dimsmörjande funktion för både låda och vevhus.

Angående att en del trimkammar ej skulle använda autodekomp som någon här skrev är jag inte riktigt med på. På TTR påverkar dekompaxeln vippan till ena avgasventilen direkt och har ingen annan speciell koppling till vad man använder för kamaxel.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Finns det trimmkammar at få tag på till ttr? Har letat lite men inte hittat något, länka gärna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top