Banken vill inte ha mina pengar

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Bytte hoj igår (privataffär). Fick 30k i kontanter. Gick till Nordea idag på lunchen och skulle sätta in pengarna på kontot. DET FICK JAG INTE :va
Den acne-prydde ynglingen bakom disken frågade först var jag fått pengarna ifrån.
Jag: - Eh, är det din buisness?
Ynglingen: - Jag är skyldig att fråga.
Jag: - Ok, jag har sålt en mc.
Ynglingen: - Har du något papper som styrker det?
Jag: - Eh, nej. Kvittot jag skrev fick köparen och papperna om ägarbyte är påväg till vv. Vilket papper tycker du jag ska visa dig, jag har inga.
Ynglingen: - Då kan jag inte sätt in pengarna.
OSV OSV
Bad att få tala med närmsta chef. Såklart utan framgång. Lill-chefen hävdade att banken är skyldig att begära skriftligt intyg på var pengarna kommer ifrån.
Jag: - Då vill jag att du visar mig var det står någonstans.
Lill-chefen: - Här står att banken har rätt att kräva intyg.
Jag: - Ja, men var står det att du skall??
Diskussion hit o dit.
Till sist fick jag Lill-chefen att tillstå att det var hans beslut att inte ta emot mina pengar för insättning på mitt konto, alltså han tillstod till sist att han inte är skyldig att kräva intyg utan att det var hans var att begära det av mig.
Då tackade jag för den informationen och avslutade därmed mina konton i Nordea. Jag har varit kund i Nordea sedan 1976 (div namnändringar på banken genom åren). Helt plötsligt står jag på banken och blir misstänkliggjord för att vilja sätta in svarta- eller på annat sätt kriminellt förvärvade kontanter. 12*32 månader har Nordea fått min lön varav de senaste 28 åren från samma arbetsgivare (statlig myndighet). Jag legitimerade mig med mitt tjänste ID dessutom idag.
Man kan gissa att den acne-prydde ynglingen gjorde en smärre felbedömning idag och att Lill-chefen följde den allmänna policyn att prompt försvara sin medarbetare.
Denna felbedömning resulterade i att de förlorade en trogen kund sedan 32 år tillbaka. En obetydlig privatperson visserligen, men å andra sidan, hur stor del av bankens kunder tillhör gruppen obetydlig privatperson. Ett inte ringa antal kan man förmoda.

NORDEA :arsele
 
Last edited:

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Sådär är det i alla banker, tror att det är någon ny lag.
Dock va min banktant lite smidigare och skrev reg.nummret, så att de hade en referens.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag sålde en bil idag för en betydligt större summa pengar, och gick tillsammans med köparen in på dennes bank för att föra över pengar till mitt konto i annan bank. Vi fick också frågan var pengarna kom ifrån, och vi upplystes om att de numer hade rätt att fråga, eller om det till och med var så att de hade skyldighet att fråga.

-"Knarkaffärer", svarade jag.

Detta svar dög tydligen, men vi ombads uppge något annat som skulle skrivas på transaktionskvittot, så jag sade "Skriv 'likvid för bil'" - och så står det nu.

Handelsbanken har tydligen humor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sök lite på Nordea å du skola finna liknande trådar! Man kan ju alltid testa att sätta in 5kkr varannan vecka eller så, men då vaknar väl skatteverket :mad:
En polare blev styggt sköntaxerad för att han hade för stor omsättning på sitt transaktionskonto. Det gick aldrig med vinst, utan alltid lika mycket pengar in som ut, han hjälpte folk att importera bilar från Japan, dvs dom satte in x kr på hans konto, å han köpte bil för dom x kr. Men skatteverket ansåg att han ju måste tjäna pengar på det, annars skulle han ju inte göra det, å så räknade dom med fingret i luften ut att han ju måste ha xx vinstmarginal å sköntaxerade honom efter det! Snabbt skrev han över huset på tjejen, för att dom inte skulle ta det. Då fick han krav på att skatta för vinsten på huset, trots att han gav bort det! Men det kan man inte göra i statens ögon, så han blev skyldig att skatta på en vinst som inte finns!
Stjäl inte, ty staten hatar konkurrens! :mad: :kulspruta
Lite OT, men kontentan är väl att man ska akta sig för att nån ser alla ens pengar :mad:
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Sådär är det i alla banker, tror att det är någon ny lag.
Dock va min banktant lite smidigare och skrev reg.nummret, så att de hade en referens.

För några veckor sedan sålde jag vår ena bil och blev bemött som du vid det tillfället (ett annat Nordea kontor på samma ort). Vid det tillfället fick jag fylla i en blankett och på den redogöra för hur jag fått pengarna. Fine, det funkade ju. Men idag, ICKE.

Jag anser att 29.000:- är en skitsumma. En skitsumma som många privatpersoner hanterar hyfsat frekvent, det är ju faktiskt bara en summa som motsvarar en normal månadslön. Om jag hade burit med mig en kasse med sedlar i storleksordningen X-antal hundra tusen eller mer, då hade jag haft full respekt för kontroll. Men 29 tusen, nej det är fullständigt horribelt att en privatperson inte ska få hantera en sådan skitsumma utan att bli förhörd av en banktjänsteman.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Jag sålde en bil idag för en betydligt större summa pengar, och gick tillsammans med köparen in på dennes bank för att föra över pengar till mitt konto i annan bank. Vi fick också frågan var pengarna kom ifrån, och vi upplystes om att de numer hade rätt att fråga, eller om det till och med var så att de hade skyldighet att fråga.

-"Knarkaffärer", svarade jag.

Detta svar dög tydligen, men vi ombads uppge något annat som skulle skrivas på transaktionskvittot, så jag sade "Skriv 'likvid för bil'" - och så står det nu.

Handelsbanken har tydligen humor.

Jag har varit med om att en bank har anmält (tror det va till polisen, kommer inte ihåg då det va flera år sen) ett sådant svar. Så det va tur att du skrev som du skrev.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag sålde en bil idag för en betydligt större summa pengar, och gick tillsammans med köparen in på dennes bank för att föra över pengar till mitt konto i annan bank. Vi fick också frågan var pengarna kom ifrån, och vi upplystes om att de numer hade rätt att fråga, eller om det till och med var så att de hade skyldighet att fråga.

-"Knarkaffärer", svarade jag.

Detta svar dög tydligen, men vi ombads uppge något annat som skulle skrivas på transaktionskvittot, så jag sade "Skriv 'likvid för bil'" - och så står det nu.

Handelsbanken har tydligen humor.

Inte lätt att gå till banken kl 22. Men nästa gång så kanske man kan göra ett nöje av saken. Stövla in på en bank och vara besvärlig, klä sig som en kriminell och sväva på alla svaren. Snörvla och torka sig om näsan, klia sig frekvent i huvet och tala med forcerad hastighet, precis som en handelsresande i colombianskt bantningpreparat som har för vana att själv bruka sina varor.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
För några veckor sedan sålde jag vår ena bil och blev bemött som du vid det tillfället (ett annat Nordea kontor på samma ort). Vid det tillfället fick jag fylla i en blankett och på den redogöra för hur jag fått pengarna. Fine, det funkade ju. Men idag, ICKE.

Jag anser att 29.000:- är en skitsumma. En skitsumma som många privatpersoner hanterar hyfsat frekvent, det är ju faktiskt bara en summa som motsvarar en normal månadslön. Om jag hade burit med mig en kasse med sedlar i storleksordningen X-antal hundra tusen eller mer, då hade jag haft full respekt för kontroll. Men 29 tusen, nej det är fullständigt horribelt att en privatperson inte ska få hantera en sådan skitsumma utan att bli förhörd av en banktjänsteman.
Jag fick samma fråga förra veckan, men då gällde det bara 10lök..:3freak
 

tommi

Guest
helt otroligt att dom inte tar pengarna det är väl fan upp till polis eller nån att kolla om banken rapporterar stora insättningar :mad:
sen kan man ju tycka att nordea(bland andra) kan betala tillbaka alla dom miljarder som vi har plöjt ner när bankkrisen slog till men neeeeej klart dom ska behålla dom pengarna dom tjänar ju inte så mycket just nu...:rolleyes:
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
helt otroligt att dom inte tar pengarna det är väl fan upp till polis eller nån att kolla om banken rapporterar stora insättningar :mad:
sen kan man ju tycka att nordea(bland andra) kan betala tillbaka alla dom miljarder som vi har plöjt ner när bankkrisen slog till men neeeeej klart dom ska behålla dom pengarna dom tjänar ju inte så mycket just nu...:rolleyes:

De vill ju inte ta emot några pengar så det är ju faktiskt inte så konstigt...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De ringde mig förra torsdagen efter att jag hade gjort ett uttag inne på min privata bank två dagar tidigare, ett uttag som jag dessutom hade föranmält då de kräver detta om man tar ut mer än 25 000:-. Jag fyllde i en sån där "uttags-lapp", visade upp mitt körkort vid kassan och tog emot ett kuvert som var märkt med mitt namn och den dagens datum.
Ändå ringde de från "huvudkontoret" för att fråga om jag hade gjort ett större uttag alldeles nyligen. Vad är det för fel? Litar de inte på sin egen personal? Nu vet jag att det går att förfalska körkort, men det är lite försent att ringa 2 dagar senare och fråga om det var korrekt...
Hade jag svarta affärer så skulle dessa pengar knappast sättas in på några konton, än mindre skulle jag visa upp korrekt identifikation vid uttag av svarta pengar...
De frågade dock aldrig vad jag skulle ha pengarna till.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
De ringde mig förra torsdagen efter att jag hade gjort ett uttag inne på min privata bank två dagar tidigare, ett uttag som jag dessutom hade föranmält då de kräver detta om man tar ut mer än 25 000:-. Jag fyllde i en sån där "uttags-lapp", visade upp mitt körkort vid kassan och tog emot ett kuvert som var märkt med mitt namn och den dagens datum.
Ändå ringde de från "huvudkontoret" för att fråga om jag hade gjort ett större uttag alldeles nyligen. Vad är det för fel? Litar de inte på sin egen personal? Nu vet jag att det går att förfalska körkort, men det är lite försent att ringa 2 dagar senare och fråga om det var korrekt...
Hade jag svarta affärer så skulle dessa pengar knappast sättas in på några konton, än mindre skulle jag visa upp korrekt identifikation vid uttag av svarta pengar...
De frågade dock aldrig vad jag skulle ha pengarna till.

Dom ringde ju för att kontrollera så att ingen annan person har tagit ut pengar i ditt namn,
görs ofta av kreditkortsbolag o.d. ifall man gör ett ovanligt uttag helt plötsligt,
det är väl bara positivt?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär är det i alla banker, tror att det är någon ny lag.
Dock va min banktant lite smidigare och skrev reg.nummret, så att de hade en referens.

På min bank "SEB" så finns det en insättningsautomat där man får mata in sitt visakort och slå koden för att sen kunna lägga in upp till 100 sedlar per inmatning:) Då slipper man köa och dryga personer, dock har jag aldrig råkat ut för sånna saker som trådstartaren gjort.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
På min bank "SEB" så finns det en insättningsautomat där man får mata in sitt visakort och slå koden för att sen kunna lägga in upp till 100 sedlar per inmatning:) Då slipper man köa och dryga personer, dock har jag aldrig råkat ut för sånna saker som trådstartaren gjort.

Det är också "min bank" men eftersom man bara kan stoppa in 10-15 sedlar i taget (iaf. på den på mitt lokalakontor, som var trasig när jag skulle dit) tar ju det en stund om man har mer än 10k.
Dessutom så sa banktanten (om jag inte kommer ihåg fel) att dom kommer försvinna, för att de ska veta vart pengarna kommer ifrån.

Det är ju bara köra med postväxlar, ska man köpa en hoj för 65k fixa en på 60 ta med 5 kontant så kan man pruta lite på plats.
Slipper man springa runt med ett helt kuvert med sedlar.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det är ju bara köra med postväxlar, ska man köpa en hoj för 65k fixa en på 60 ta med 5 kontant så kan man pruta lite på plats.
Slipper man springa runt med ett helt kuvert med sedlar.

Idag har väl nästan alla en dator, bredband och bank via internet.
Så sköter man väl bil- och hojaffärer smidigast.
I Sverige. 2008.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top