Angående omkörningar på landsbygden...

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Det skulle vara ifall jag färdades fortare än ljusets hastighet isåfall och det gjorde jag inte trots allt, hehe... :D

Men om du läser posterna i tråden borde du veta vad den handlar om... Den handlar om hur viktigt det är att hålla linjen när man sitter på en hoj, alltid hålla den optimala linjen på vägen för att aldrig åka av den. Den här tråden handlar om hur man håller linjen omptimal genom en omkörning och hittills har två parametrar lyfts fram som väsentliga: avståndet till objektet framför och gashanteringen. Om avståndet till objektet är för lågt och gasningen för hög blir det för hög fart i riktning emot diket och då är det svårt att färdas på en optimal linje genom omkörningen. Om man istället påbörjar omkörningen med tillräckligt stort avstånd till objektet framför och dessutom håller jämn gas behåller man linjen genom utförandet. Skillnaden är att hållas på vägen eller åka av den.
Jaaaahaaaa,ja då e d klart som korvspad:tummenupp
 

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda Hornet
En del kallar det linjeförskjutning, andra kallar det helt enkelt för sladd???
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Om avståndet till objektet är för lågt och gasningen för hög blir det för hög fart i riktning emot diket och då är det svårt att färdas på en optimal linje genom omkörningen.

Är det inte så att man hittat den optimala linjen när man lyckas luta hojen på en raksträcka?:va
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag tror att det killen försöker säga är att om man sin omkörning för nära och gasar för kraftigt så riskerar man att köra av. Fast av någon anledning speciellt på 80-väg.

Jag som trodde det handlade om den rödförskjutning vid mycket höga hastigheter som får min vitröda hoj att se rosalila ut, och komma fram till målet strax innan jag startat.
 

Nicotin

Guest
tror att suzukilover körde med A läget i och sket ner sig när han passerade 6000varv..för vanligtvis kör han bara med C läget i så han inte ska komma över på den mörka sidan och uppleva ngt roligt..:tummenupp
 

sportbike

Guest
Jag lovar att säga upp alla kanaler om jag får läsa såna här trådar varje kväll....:tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Precis, det kändes som att jag fick en förnimmelse om att marginalen är särskilt låg i dylika situationer. Jag kanske är extra känslig för varningsklockor, men det var ändå något som jag kan använda för att utvecklas som förare... :)

Nej! Kan man bara sätta det på pränt med massa ovidkommande textutfyllnad så är man ordbajsare el teoretiker, en praktiker behöver inte få förnimmelse utan läser varningsklockorna per automation lika bra som du skriver ner på pappret och skall förklara för oss praktiker i teorin.. :fakta
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kom ihåg att man ALLTID kan kompensera sin linjeförskjutning med mer gas. *GYROEFFEKT*

Dä ä bara å åk. Men glöm inte gasen.
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Vadå??
Är det inte snällt av vår nye kändis SL
att upplysa oss alla olärda om de de finstilta
sektionerna av instruktionsböckerna?? ;)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top