Handla på ebay...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag registrerade konto på ebay för första gången i mitt liv igår. Nu råkade jag "köpa" två set kåpor till min hoj. Men jag har ju inte betalt dem. Vad händer om man skippar betalning?? Finns det inget sätt att ångra sig på?
Sen idag hittade jag ett bättre pris på produkten jag köpte igår, 700kr lägre pris. Jag har ju inte deltagit i någon auktion, utan bara köpt för "buy now price". Måste väl gå att makulera en order ett dygn efter man köpt??

:va :confused:
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Tja deras regler är tyvärr ganska tydliga. Ett lagt bud är bindande, även på buy it now. Dock skadar det ju inte att skicka ett mail om det, kan ju skylla på att datorn hängde sidan och att du råkade dubbelboka ordern du inte trodde var bokad etc.
Att makulera ett för att du dagen efter hittar billigare är nog inte lätt.

När jag köpte mina kåpor var jag tvungen att betala direkt jag klicka på Buyitnow alternativet. Hur lyckades du få det alternativet men inte behöva betala direkt? ;)
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ebay är rätt hårda när det gäller tillbakadragande av en vara (för säljaren)
men även om någon ångrar sitt köp.

det finns ju ingen "prisgaranti" på ebay direkt.


men klart du skall försöka iaf
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag har mailat båda företagen jag köpt av nu. De borde ju gå med på att dra tillbaka köpet då det inte varit en auktion. De förlorar ju inget på det...

Vad händer om man inte betaler då? Bara för man trycker på buy it now knappen kan det ju inte va bindande. På alla andra ställen blir det ju köp när varan är betald som ett sista led i köp processen när man skriver in sitt visa korts nr eller väljer postförskott eller annat, annars blir det inget köp! :va
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har mailat båda företagen jag köpt av nu. De borde ju gå med på att dra tillbaka köpet då det inte varit en auktion. De förlorar ju inget på det...

Vad händer om man inte betaler då? Bara för man trycker på buy it now knappen kan det ju inte va bindande. På alla andra ställen blir det ju köp när varan är betald som ett sista led i köp processen när man skriver in sitt visa korts nr eller väljer postförskott eller annat, annars blir det inget köp! :va

Bland det första som står i avtalet är att alla bud är bindande, Buy It Now ingår i aktionen fast du går med på försäljarens eget lägsta pris.

Jag har ingen aning vad som händer om man inte betalar men att säljaren borde acceptera det som ett misstag kan man faktiskt tycka, kan oxå tyckas uppenbart att 2 set är en feltryckning av samma kund. Iofs kan man ju handla för en polare och slippa dubbelfrakt. Om det skiter sig helt så sälj det själv? Du få rju lätt iallafall tillbaks alla utlägg för ena setet om du säljer det för "sjäölvkostnadspris"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bland det första som står i avtalet är att alla bud är bindande, Buy It Now ingår i aktionen fast du går med på försäljarens eget lägsta pris.

Jag har ingen aning vad som händer om man inte betalar men att säljaren borde acceptera det som ett misstag kan man faktiskt tycka, kan oxå tyckas uppenbart att 2 set är en feltryckning av samma kund. Iofs kan man ju handla för en polare och slippa dubbelfrakt. Om det skiter sig helt så sälj det själv? Du få rju lätt iallafall tillbaks alla utlägg för ena setet om du säljer det för "sjäölvkostnadspris"

Nu hade han ju köpt från två olika företag, det är svårt att skylla på dubbeltryck då...

Sen att man inte ger sig till tåls och kollar upp marknaden för att se vad man ska köpa och av vem, utan ångrar sig när man hittar en annan leverantör med lägre pris, det är rena kärringfasoner.
Så kan man göra när man köper klänningar på stan!
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Sen att man inte ger sig till tåls och kollar upp marknaden för att se vad man ska köpa och av vem, utan ångrar sig när man hittar en annan leverantör med lägre pris, det är rena kärringfasoner.
Så kan man göra när man köper klänningar på stan!

:fakta
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Aj aj, det du minst kommer att få i alla fall, är minus i omdöme vilket gör dig mindre populär.
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Det händer i princip ingentoing om du inte fullföljer affären mer än att du får ett negativt omdömme. Och då har du ju gjort en väldigt dålig start på ebay och kan få problem att göra framtida affärer.
Det står klart och tydligt i samband med att du lägger ditt bud att du ingår ett affärskontrakt, det går inte att bjuda av misstag!

Men sen hör det ju till god sed att man fullföljer affären om man lagt bud.
Att det är på Buy-it-now har ingen betydelse det räknas som auktion iallafall. Säljaren åker på provisionen till ebay vare sig det är en riktig auktion eller inte.

Som någon skrev tidigare så stå för ditt bud, är du så dum att du inte kollar fakta innan du slår till så får du allt ta och skylla dig själv!!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag vet att vissa hävdar att dom tar till lagliga åtgårder, men jag vet inte hur det funkar när det är olika land.

Jag håller GuW, handlar man så handlar man, annars skiter man i det.

Sen kostar det ju nån procent alt. en fast avgift o lägga upp auktionen, så säljaren blir ju tvingad o betala till ebay iomed att du tryck på köp knappen.

Så vore jag dom skulle jag bli grining.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Ok! Ni som handlat där, hur skriver ni in ert telenr?? Jag har försökt skriva in det på massa olika vis men den klagar på hur jag skriver in det.
Ex: +46 04 XXXXXX
0046 04 XXXXXX
0046 040 XXXXXX
+4604XXXXXX

Ja som ni ser finns det massa variationer man kan skriva sitt nr på...jag har provat de flesta men de godtar inte det.
 
Last edited:

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Ok! Ni som handlat där, hur skriver ni in ert telenr?? Jag har försökt skriva in det på massa olika vis men den klagar på hur jag skriver in det.
Ex: +46 04 xxxxxx

Det är första nollan i riktnumret du ska skippa.
+46 40 XXXXXX alternativt 0046 40 XXXXXX
 

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -07
Ok! Ni som handlat där, hur skriver ni in ert telenr?? Jag har försökt skriva in det på massa olika vis men den klagar på hur jag skriver in det.
Ex: +46 04 XXXXXX
0046 04 XXXXXX
0046 040 XXXXXX
+4604XXXXXX

Ja som ni ser finns det massa variationer man kan skriva sitt nr på...jag har provat de flesta men de godtar inte det.


Att köpa på ebay;

1. Starta konto ebay

2. Starta konto PayPal - koppla till ditt svenska bankkonto (100% säker betalsajt som ägs/samägt av ebay).

3. Ha is i magen o kolla under en lite längre tid på det du är intresserad av, lägg inga bud på den första saken som du är intresserad av, kolla på ett par auktioner o vad dessa slutar på, när du sedan vet vad det kostar ungefär så skickar du ALLTID en fråga om vad säljaren tar för shipping o handling till Sverige med USPS (priority international, absolut billigast o bästa alternativet = USA's motsvarighet till Svenska Posten = under halva priset mot ups eller fedex), därefter du fått svar på fraktfrågan (även de som inte specar på sina sidor skickar ofta utomlands ändå) lägger du ett bud baserat på de tidigare auktionerna, höj inte priset - det kommer alltid nya/likadana produkter ut till försäljning om du inte vinner den första. KÖP ALLTID AV DEM SOM HAR +50 ANTALET FEEDBACK OCH 99-100% POSITIVE, SOM SÄLJARE.

4. Om möjligt så kan man ställa frågan om säljaren vill skriva ned värdet på varan (custom item declaration) till under 500sek och signa det som "gift", har du tur så kan tullen vara givmild = tycka att detta paket verkar inte vara från kommersiell aktör o låta dig slippa tull o moms (tull o moms = ung. +30% på varans+fraktens deklarerade värde + 100sek som är postens avgift). Det kan alltså vara värt att skriva ned varans värde ändå då tull o moms är på det deklarerade värdet (även om du inte skulle få igenom det helt tull o momsfritt).

5. Din feedback (även säljarnas feedback) skapar förtroende för kommande affärer.

6. Njut av de hemkomna produkterna som du antagligen fått till mindre än halva priset mot hemma.

Har sedan jag börjat köpa gjort mer än 150-200 köp på ebay och aldrig blivit lurad (två saker har dock aldrig kommit fram men fick full ersättning från säljaren i ena fallet och paypal i andra):tummenupp

Sedan finns det naturligtvis hjälpmedel för dig så att du får större/bättre chans att vinna auktioner...............men detta kan vi komma tilll vid ett senare tillfälle:)

Kör i medvind.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
I Sverige har du ju enligt distansköplagen rätt att ångra dig 14 dagar efter köpet, men det gäller bara om avtalet är ingånget enligt svensk lag. Vet inte vad eBay säger om detta, men det bör framgå i deras villkor.

Om det är svensk lag som gäller så gäller det konstigt nog även vid auktion om det inte finns några andra sätt att delta i auktionen än via distanskommunikationsmedel, men här var det ju inte auktion det handlade om, så det kan ju kvitta. Ångerrätten kan bara avtalas bort om det gäller en vara som skall "tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel" , men det är det väl inte heller fråga om här, så lagen bör i så fall överrida eventuella regler om bindande köp som kan stå på eBays hemsida. Men det skulle förvåna mig om det är svensk lag som gäller på eBay-köp.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
I Sverige har du ju enligt distansköplagen rätt att ångra dig 14 dagar efter köpet, men det gäller bara om avtalet är ingånget enligt svensk lag. Vet inte vad eBay säger om detta, men det bör framgå i deras villkor.

Om det är svensk lag som gäller så gäller det konstigt nog även vid auktion om det inte finns några andra sätt att delta i auktionen än via distanskommunikationsmedel, men här var det ju inte auktion det handlade om, så det kan ju kvitta. Ångerrätten kan bara avtalas bort om det gäller en vara som skall "tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel" , men det är det väl inte heller fråga om här, så lagen bör i så fall överrida eventuella regler om bindande köp som kan stå på eBays hemsida. Men det skulle förvåna mig om det är svensk lag som gäller på eBay-köp.
Bör vara det land varan säljs i som man eventuellt kan få följa lokal lag isåfall, inte i det land köparen bor.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jag gjorde samma miss en gång, plus att det har hänt mig som säljare. Det går att lösa genom ebay och slutar oftast med att man får betala annonskostnaden till säljaren.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Bör vara det land varan säljs i som man eventuellt kan få följa lokal lag isåfall, inte i det land köparen bor.
I princip kan det vara vilket som, men eftersom det är upp till näringsidkaren att informera köparen om vilket lands lag som gäller så är det troligen som du säger på eBay, eftersom man där normalt vänder sig till kunder i flera länder. Blir lätt opraktiskt annars...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top