Stora jakttråden

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Jag jagar inte själv och hoppas jag inte spammar nu, men nyfiken. Hur klarar man av att skjuta ett djur? Alltså, jag som är sån djurvän som knappt vill ha ihjäl en spindel skulle svimma av. Ta inte mitt inlägg som kritik, jag är bara nyfiken.

Man siktar och trycker av. Typ så faktiskt. Är i jaktsituationer helt likgiltig till djurets liv eller hur man nu vill uttrycka sig. Det är jäkligt roligt att jaga och , ja faktiskt, skjuta djur.

Ripjakt 25,26,27. Bara dagar kvar nu.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
3 timmar kvar tills nästa försök nu :gnissla Hoppas att regnet håller sig borta:näsblod
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Tror inte att det finns någon tidsbegränsning, har jag fått höra

"Godkända prov gäller tills vidare, vilket alltså innebär att den som avlagt godkänt prov inte behöver förnya provet efter viss antal år"
okej jag hade fel..
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fan. Min "jakt-mentor" sköt på bock. Bocken sprang iväg, vi letade, hittade inget, hämtade hund och gjorde eftersök, hittade inget. Kom precis hem från skogen. Somnar nog snart. Kan skriva allt mer utförligt imorgon.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan starkt rekommendera http://www.skyrtorp.se, jag tog min jägarexamen där förra året. Hade tänkt att ta jägarexamen länge utan att det blev av, sedan blev det bråttom och då var intensivkurs ända lösningen. Jag ångrar det absolut inte! Vi var bara 4 st vid det kurstillfället och det bidrog givetvis till att det gick enklare. Vi hade Tom Alderin som skjutinstruktör vilket var kanon! Vi hade nog tur eftersom han hade ett extraknäck som landslagstränare i diverse dicipliner lerduveskytte i Grekland som han var tvungen att smita emellan med...
Litteraturen vi använde oss av var "Kunskap om Jakt" www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157478317 vilket räckte mer än väl. Två stycken hade köpt Jägarförbundets samlade verk (7 böcker har jag för mig) men dom var mycket svårare att använda sig av. Jag läste genom boken en gång innan jag åkte till kursen och det räckte gott och väl. Vi startade dagarna 08:00 och slutade i princip vid midnatt, så det blev rätt många timmar totalt. Vi tog t.o.m teoriprovet en dag tidigare för att kunna fokusera på skyttet mot slutet. Vi klarade oss allihop förresten, även på uppskjutningen.

Jag skjuter från höften här, men det var en Djursholmare som höll i kursen, det borde tilltala dig?

Tack för info, den där boken menar du är ett tillräckligt komplement till ALL annars rekommenderad litteratur?! I så fall är den given för beställning.
Ska låna just de 7 böckerna av en kompis snart annars men om den där är fullgod så fuck his bunt med böcker ungefär. :machinegu


Djursholmsjägare är säkert trevliga, de har nog fina stövlar och gevär och hattar och allt möjligt. :) Men grejen är ju att de där jaktlagen verkar ju bli vansinnigt folkliga ändå. :(

En öppen fråga, sådan här ap-jakt i Afrika: är det okej?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken apjakt? Du kan ju åka ned och skjuta babianer om du vill. Kostar nästan inget i fällavgift.

Ja, det är den jag tänker på.
Jag är som sagt på gång att åtminstone försöka köpa mig litteraturen men att man som svensk känner ett behov av att åka och skjuta apor är för mig ett fullständigt mysterium.
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Ja, det är den jag tänker på.
Jag är som sagt på gång att åtminstone försöka köpa mig litteraturen men att man som svensk känner ett behov av att åka och skjuta apor är för mig ett fullständigt mysterium.

sluta vara så klok .. hade ju nästan bestämt att du var min nemesis.
men .. hålelr med...
själv skulle jag aldrig se nån tjsuning i att jaga nåt annat än matnyttigt vilt,
möjligtvis predatorjakt nån gång..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Djursholmsjägare är säkert trevliga, de har nog fina stövlar och gevär och hattar och allt möjligt. :) Men grejen är ju att de där jaktlagen verkar ju bli vansinnigt folkliga ändå. :(

Måste det vara snobbigt jaktlag då? Typ Ers majestät i spetsen eller? Annars kan du sätta dig i en bil och åka ner hit till västmanland så kan jag nog fixa ett gästspel i jaktlag så får man ju se vart det bär hän därefter.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
sluta vara så klok .. hade ju nästan bestämt att du var min nemesis.
men .. hålelr med...
själv skulle jag aldrig se nån tjsuning i att jaga nåt annat än matnyttigt vilt,
möjligtvis predatorjakt nån gång..

Förlåt, jag ska genast sluta vara klok. Det är nog semesterkänslan som sitter i, all cynism blir som bortblåst under någon månad per år. 
För övrigt har jag aldrig sett ett endaste inlägg av dig, välkommen till klok-klubben.
Rovdjursjakt skulle jag nog inte vilja pyssla med, det är för primitivt för min smak. Kanske Björn då om man kan äta den eller om man kan göra några vantar av en varg.

Måste det vara snobbigt jaktlag då? Typ Ers majestät i spetsen eller? Annars kan du sätta dig i en bil och åka ner hit till västmanland så kan jag nog fixa ett gästspel i jaktlag så får man ju se vart det bär hän därefter.

Jag vet i te vad jag egentligen skrivit som gett mig mitt oförtjänta rykte men jag skulle nog inte vilja jaga med massa djursholmstöntar faktiskt.
Västmanland är okej, jag kommer när jag fixat examen. :)
 
Last edited:

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Förlåt, jag ska genast sluta vara klok. Det är nog semesterkänslan som sitter i, all cynism blir som bortblåst under någon månad per år. 
För övrigt har jag aldrig sett ett endaste inlägg av dig, välkommen till klok-klubben.
Rovdjursjakt skulle jag nog inte vilja pyssla med, det är för primitivt för min smak. Kanske Björn då om man kan äta den eller om man kan göra några vantar av en varg.



Jag vet i te vad jag egentligen skrivit som gett mig mitt oförtjänta rykte men jag skulle nog inte vilja jaga med massa djursholmstöntar faktiskt.
Västmanland är okej, jag kommer när jag fixat examen. :)

haha nej det var nån tråd du konstaterade att jag var en idiot typ... men skitsamma...
många jagar ju räv av anledningen att stärka rådjurstammarna då dessa små liv tar mycket kid.
även grävling jags ju lite i detta syfte
björn finns det ju folk som äter.. aldrig provat det själv dock så kan itne säga nåt om det..
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Jag skulle dundra ned en babian eller två om jag fick chansen. Alltid kul att testa nya jakter. Fina troféer.

Men kanske inget man planerar en resa till Arvika för.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag skulle dundra ned en babian eller två om jag fick chansen. Alltid kul att testa nya jakter. Fina troféer.

Men kanske inget man planerar en resa till Arvika för.

Arvika, du tänker på Chrille va? Han kom väl därifrån? :D
Men det är Chewbacca han är, inte Babian. :hihi
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vet i te vad jag egentligen skrivit som gett mig mitt oförtjänta rykte men jag skulle nog inte vilja jaga med massa djursholmstöntar faktiskt.
Västmanland är okej, jag kommer när jag fixat examen. :)

Aha, då missförstod jag det hela när jag läste som hastigast. Bara ringa när du har examensbeviset i näven, enda kravet är att jag får låna bössan :kulspruta
Min styvfar kan vara lite kinkig ibland på att låna ut skjutvapen till mig :confused:
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
hade tänkt beställa ett från staterna... lite billigare där,me kan jag köpa ett hemma bättre begagnat är det ju enklare...kan bara bua 4 för det då jag kan beställa det från staterna för 5 .. hoppas du inte tar det som skambud,..
lycka tilltorsdag fredag då.
jagar du gris också eller vd kadu med så grovt objektiv till?

Näää, tar det inte som ett skambud. Köper man ifrån staterna nu så kan man göra klipp och varför inte. Garantin på optiken är ju worldwide. Men för 4 loppor så flyttar jag över kikaren på en annan bössa. :pannkyss

Kan tillägga att jag var ute i onsdagskväll en sväng. Jag och brorsan skulle sitta i närheten av varandra. På väg ut till passet såg vi en bock. 15 min senare hade brorsan överlistat den...PANG.

Hjälpte honom lite och bestämde mig för att byta pass.. eftersom vi härjat en del i närheten nu. Så jag drog vidare. Satt i ösregn i ca 30 min och i en myggsvärm i ca 40 min på det nya passet. Rätt som det är så studsade det fram en bock... väntade ut hyffsat skottläge... efter ca 15 min... så PANG. Kvällens andra bock.

Tordagskvällen... kom en räv.. PANG.

Sedan fredagen var det bara smaldjur o ekorrar och sån bråte. Men lyckat iaf. Kändes som det var lyckat att ta ledigt några dagar ifrån jobbet och jaga istället... :tummenupp

//KaliZ
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Näää, tar det inte som ett skambud. Köper man ifrån staterna nu så kan man göra klipp och varför inte. Garantin på optiken är ju worldwide. Men för 4 loppor så flyttar jag över kikaren på en annan bössa. :pannkyss

Kan tillägga att jag var ute i onsdagskväll en sväng. Jag och brorsan skulle sitta i närheten av varandra. På väg ut till passet såg vi en bock. 15 min senare hade brorsan överlistat den...PANG.

Hjälpte honom lite och bestämde mig för att byta pass.. eftersom vi härjat en del i närheten nu. Så jag drog vidare. Satt i ösregn i ca 30 min och i en myggsvärm i ca 40 min på det nya passet. Rätt som det är så studsade det fram en bock... väntade ut hyffsat skottläge... efter ca 15 min... så PANG. Kvällens andra bock.

Tordagskvällen... kom en räv.. PANG.

Sedan fredagen var det bara smaldjur o ekorrar och sån bråte. Men lyckat iaf. Kändes som det var lyckat att ta ledigt några dagar ifrån jobbet och jaga istället... :tummenupp

//KaliZ

ok!
låter som en lyckad jakt iallafall... alltid kul när det blir nåt ...
(jävligt skoj ibland annars med)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top