Stora jakttråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag jagar inte själv och hoppas jag inte spammar nu, men nyfiken. Hur klarar man av att skjuta ett djur? Alltså, jag som är sån djurvän som knappt vill ha ihjäl en spindel skulle svimma av. Ta inte mitt inlägg som kritik, jag är bara nyfiken.

Hur klarar man av at äta kött från disken vilket kommer från djur som packade som i ett fångläger fraktats stående genom hela europa?

Klart man har respekt för djuren och är mån om att inte skadeskjuta men Jag tror det vore nyttigt för gemeneman att skjuta/fiska sin egen middag nångång för att få en verklighetsuppdatering. Kött kommer från djur och är inte proteinkakor i frigolitförpackningar bara.

Sen är det är en speciell känsla att äta andgryta med egenskjutna änder med hasselbackspotatis från egna landet. :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hej, har inte jagat mkt själv bara hängt med. Nu funderar jag på att börja jaga med pilbåge då morsan har en del närgångna vildsvin som gillar att böka upp omgivningen. Det är stora svin vi snackar om, riktigt stora.
Gevär är helt uteslutet, dels för att det är svårt att få tag på då jag saknar jaktlicens och en budget för en bra bössa.
Sen ska det tydligen vara så att ett svin faktiskt kan ta en bula i pallet utan att däcka då de har så tjock hud och skalle, en pil borde göra jobbet bättre tkr jag. Har kollat på en hel del sidor där jänkarna postar sina bilder och det verkar inte vara något problem att jaga svin, björn etc med båge förutsatt att man orkar spänna bågen och träffar såklart.

Det jag undrar är huruvida farbror polis ser på saken, hade naturligtvis inte tänkt hänga upp huvet på väggen men ändå.. är det någon som prövat jaga med båge kanske ?

:)

Du får inte jaga med båge i Sverige. Det blir jakt i Danmark, England eller USA isf. Det har pågått provjakter i HÄGN i Sverige men då krävdes det Svensk bågjägarlicens, dansk sådan och internationell sådan dessutom. Alltså inte helt lätt.

En pil ger renare sårkanal och snabbare urblödning än en kula. En kula skapar en sårkanal som är söndertrasad och inte fullt så snabb urblödning. En pil öppnar upp och skapar ett snabbt blodtrycksfall medans en kula skapar en hydrodynamisk effekt. Alltså, den ger "vattenringar" i djurkroppen som orsakar ett chocktillstånd.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hur klarar man av at äta kött från disken vilket kommer från djur som packade som i ett fångläger fraktats stående genom hela europa?
Klart man har respekt för djuren och är mån om att inte skadeskjuta men Jag tror det vore nyttigt för gemeneman att skjuta/fiska sin egen middag nångång för att få en verklighetsuppdatering. Kött kommer från djur och är inte proteinkakor i frigolitförpackningar bara.
Sen är det är en speciell känsla att äta andgryta med egenskjutna änder med hasselbackspotatis från egna landet. :tummenupp

Jag vet inte. Man lägger det i vagnen, betalar och tänker inte så mycket på det tyvärr. Fisk har man fångat, men jag kommer nog aldrig prova att våga skjuta ett djur.
 

Friherren

Jävlar, vad vi kommer slå oss...
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Bokeslund i "De la casa de Ladrón"
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
Hehehehe offe!
Ja jaktlyckan ler på oss onda människor! Kul att vi skjutit varsin bock, vilken premiär!
Jag ska köra ner till Blegel ikväll o se om jag kan välta guldbocken oxå...
O med mig ska jag ta en vacker :tuttar så får vi se om hon kan bringa mig lite tur.
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ripjaktspremiär!

Ripjakt en vecka med start 25 augusti (premiär)! F*n vad det ska bli kul. En dagsmarsch ut och sen gör en basecamp där vi håller till hela veckan. Synd att jag sköt som en kratta på jägartrapen igår. Gick bra på de svårare duvorna och bom på de lätta... Blir att öva torranläggning och en sväng till på skjutbanan på onsdag. Är nog bara nåt litet som saknas. Går tydligen inte att leva på gamla meriter :D
 

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Ort
Höör
Hoj
Ducati 749s mono
Hehehehe offe!
Ja jaktlyckan ler på oss onda människor! Kul att vi skjutit varsin bock, vilken premiär!
Jag ska köra ner till Blegel ikväll o se om jag kan välta guldbocken oxå...
O med mig ska jag ta en vacker :tuttar så får vi se om hon kan bringa mig lite tur.
Om inte, så annars.... :slicka



FY FY FY FY FY!!!! Nu va du LEE:7peta HAHA

JA om inte så!:slicka
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fisk har man fångat, men jag kommer nog aldrig prova att våga skjuta ett djur.

Börja med småfåglar och sådant, det härdar själen.
Luftgevär är en bra början tror jag, eller slangbella.
Sedan kan man avancera till katter, igelkottar mm.
Sedan är inte steget långt till hund, älg och chimpansunge.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Börja med småfåglar och sådant, det härdar själen.
Luftgevär är en bra början tror jag, eller slangbella.
Sedan kan man avancera till katter, igelkottar mm.
Sedan är inte steget långt till hund, älg och chimpansunge.
Nejnej, det du beskriver är hur man blir massmördare. Småfågel -> igelkottar -> katter -> hundar -> uteliggare -> osv. Jägare är nånting helt annat.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms

Som jag sa så vill jag gärna hålla den här tråden på hyfsad nivå. Ta den där skiten i en egen tråd.

Ikväll hade vi i alla fall lite djur framme. Först ett smaldjur som kom ut bakom tornet, betade en stund, fick vitring av oss, skällde ut oss och sedan stack iväg.
med ca 40 min skjutljus kvar smög vi mot bilen som stod i änden av en stor klövervall. Såg en get med 3 killingar och vi lockade lite med buttolon.

När skjutljuset försvan gick vi vidare mot bilen, då prasslade det till uppe i skogen, BOCKEN(troligtvis). Men han hörde oss och stack iväg. :huvet

På onsdag blir det nog ett ryck till, och då håller vi oss runt klövervallen:tummenupp
 
Last edited:

Friherren

Jävlar, vad vi kommer slå oss...
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Bokeslund i "De la casa de Ladrón"
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
@ Limez.....bara på det, trägen vinner! :tummenupp

Hoppas du fångar bocken, vet vad det innebär...

Som de gamla visa Grekerna sade: Sitt aldrig trött o slö så ska många bockar dö!
 

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Jag är väldigt sugen på att ta sådan där jägarexamen.
Någon som gjort det genom Widforss i Nacka?
De har ju galet med generöst många tillfällen att göra det?
To-Sön intensiv inkl allt för några laxar, som hittat.
Men, två frågor till:
Hur mycket måste man studera först? (Timmar, antal böcker, antal sidor)
Hur lätt kommer man med i jaktlag runtomkring i Sverige inom 1-2 timmar och vad kostar det? Jag har inbjudan att jag skulel få vara med i ett i Stockholm men det är 22.000/år vilket är i högsta laget.

Kan starkt rekommendera http://www.skyrtorp.se, jag tog min jägarexamen där förra året. Hade tänkt att ta jägarexamen länge utan att det blev av, sedan blev det bråttom och då var intensivkurs ända lösningen. Jag ångrar det absolut inte! Vi var bara 4 st vid det kurstillfället och det bidrog givetvis till att det gick enklare. Vi hade Tom Alderin som skjutinstruktör vilket var kanon! Vi hade nog tur eftersom han hade ett extraknäck som landslagstränare i diverse dicipliner lerduveskytte i Grekland som han var tvungen att smita emellan med...
Litteraturen vi använde oss av var "Kunskap om Jakt" www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157478317 vilket räckte mer än väl. Två stycken hade köpt Jägarförbundets samlade verk (7 böcker har jag för mig) men dom var mycket svårare att använda sig av. Jag läste genom boken en gång innan jag åkte till kursen och det räckte gott och väl. Vi startade dagarna 08:00 och slutade i princip vid midnatt, så det blev rätt många timmar totalt. Vi tog t.o.m teoriprovet en dag tidigare för att kunna fokusera på skyttet mot slutet. Vi klarade oss allihop förresten, även på uppskjutningen.

Jag skjuter från höften här, men det var en Djursholmare som höll i kursen, det borde tilltala dig?
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj... prylbög som man är så undrar jag vad ni har för kikare till pyschen???
Har ett leupold VX-III på bössan, men man vill ju inte fäkta runt med den för att söka av området.

Behöver en kikare med übergrymma skymningsegenskaper. Har hört att Arme-Zeiss Hensoldt är bra skit. Vad säger ni här?? Dem ser ju rätt B ut, men optiken kanske är outstanding???

//KaliZ
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Okaj... prylbög som man är så undrar jag vad ni har för kikare till pyschen???
Har ett leupold VX-III på bössan, men man vill ju inte fäkta runt med den för att söka av området.

Behöver en kikare med übergrymma skymningsegenskaper. Har hört att Arme-Zeiss Hensoldt är bra skit. Vad säger ni här?? Dem ser ju rätt B ut, men optiken kanske är outstanding???

//KaliZ


vad har du för strl på vad har du för strl?? lite sugen på en belyst vx-III 3,5-10x50 .-.. men lite osäker på om skymningsvärdet räcker.. främst för grisjakt så det kan bli rätt sent.. vore kul att höra av nån som har en hur en funkar... vill helst inte gå upp på en 56a..

apropå stundande bockjakten så sköt man sin första bock igår...kom ut från skogen 200 meter ifrån mig.. har lätt vind liggandes mot mig... har en osådd "vall" på 15 meters bredd mellan skogen och åker.. lite sly mella mig och bocken... efter en 10 minuter är han på 100 meter men täckt av slyet, efter en stund kommer han i nästan fullt språng mot mig precis i åkerkanten .. 20 meter ifrån saktar han in och när han är rakt framför mig lägger jag an och smäller av.. perfekt hjärtskott (skönt på första bocken) jävligt spännande dock vart inte frambogarna nåt att spara pga. 10 meters skottet...
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Hej, har inte jagat mkt själv bara hängt med. Nu funderar jag på att börja jaga med pilbåge då morsan har en del närgångna vildsvin som gillar att böka upp omgivningen. Det är stora svin vi snackar om, riktigt stora.
Gevär är helt uteslutet, dels för att det är svårt att få tag på då jag saknar jaktlicens och en budget för en bra bössa.
Sen ska det tydligen vara så att ett svin faktiskt kan ta en bula i pallet utan att däcka då de har så tjock hud och skalle, en pil borde göra jobbet bättre tkr jag. Har kollat på en hel del sidor där jänkarna postar sina bilder och det verkar inte vara något problem att jaga svin, björn etc med båge förutsatt att man orkar spänna bågen och träffar såklart.

Det jag undrar är huruvida farbror polis ser på saken, hade naturligtvis inte tänkt hänga upp huvet på väggen men ändå.. är det någon som prövat jaga med båge kanske ?

:)
känns som att du är ute på djupt vaten om du utan nån som helst kunskap om jakt ska ge dig på att skjuta ett vildsvin.. allra helst med pilbåge som är olagligt... att bågen skulle vara effektivare än en kulla kan du glömma då du har garanterat lägre anslagsenergi i pilen .. ingen som helst expansion så du får ingen sårkanal alls .. vilket är viktigt på speciellt vildsvinen .. då som du söger dessa är hårdhudade (1rätt i ditt inlgg alltså) att försöka skjuta en gris i huvudet går nog om man är duktig och vet exakt var hjärnan befinner sig... annars komemr du garanterat skadskjuta den...
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Okaj... prylbög som man är så undrar jag vad ni har för kikare till pyschen???
Har ett leupold VX-III på bössan, men man vill ju inte fäkta runt med den för att söka av området.

//KaliZ

Eftersom jag bara är observatör detta året (har inte ekonomi som räcker till en studsare, kör hoj ju) så har jag plats att bära runt på en ganska stor kikare. Har farfars gamla kikare, 7x50, den gör 1000 meter till 122 meter:tummenupp Det räcker gott och väl. Är väl ok när det börjar bli mörkt, funkade bra fram tills 1 timme efter solens nedgång i alla fall, och då var det lite mulet. Vet inte om den går att köpa nu för tiden, men tror att märket är "Prisma" :tummenupp

Fan vad jag är sugen nu, kanske inte med det vädret som har varit ikväll men får hoppas på att det klarnar upp imorgon. Förstår inte riktigt hur jag kan tycka att det är så kul att bara vara med utan bössa men det är väl att jag har ett såpass stort intresse:) :tummenupp Ska köpa en gammal hagelbössa (sida vid sida) tillsammans med farsan inom några veckor, kanske kan få vara med på drevjakten med hund i höst:tummenupp
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
vad har du för strl på vad har du för strl?? lite sugen på en belyst vx-III 3,5-10x50 .-.. men lite osäker på om skymningsvärdet räcker.. främst för grisjakt så det kan bli rätt sent.. vore kul att höra av nån som har en hur en funkar... vill helst inte gå upp på en 56a..

apropå stundande bockjakten så sköt man sin första bock igår...kom ut från skogen 200 meter ifrån mig.. har lätt vind liggandes mot mig... har en osådd "vall" på 15 meters bredd mellan skogen och åker.. lite sly mella mig och bocken... efter en 10 minuter är han på 100 meter men täckt av slyet, efter en stund kommer han i nästan fullt språng mot mig precis i åkerkanten .. 20 meter ifrån saktar han in och när han är rakt framför mig lägger jag an och smäller av.. perfekt hjärtskott (skönt på första bocken) jävligt spännande dock vart inte frambogarna nåt att spara pga. 10 meters skottet...

Det är den jag har. En belyst 3,5-10x50 med 30mm tub. Jag är iaf hel nöjd!! Går att skjuta långt in på natten om man så vill. Eller var åtmindstone ända tills jag testade brorsans belysta Zeiss med 56 lins. Sicken kikare alltså!!! Men så är prislappen därefter också :huvet . Eftersom brorsan har grymmare kikare än mig nu så är jag sugen på att byta upp mig. Med andra ord är min VX-III till salu. Vad bjuds??? NYSKICK!!!

Får gratulera till bocken!!! Har tagit ledigt från jobbet nu tors o fredag. Hoppas på en bock inom skotthåll. :tummenupp

//KaliZ
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Det är den jag har. En belyst 3,5-10x50 med 30mm tub. Jag är iaf hel nöjd!! Går att skjuta långt in på natten om man så vill. Eller var åtmindstone ända tills jag testade brorsans belysta Zeiss med 56 lins. Sicken kikare alltså!!! Men så är prislappen därefter också :huvet . Eftersom brorsan har grymmare kikare än mig nu så är jag sugen på att byta upp mig. Med andra ord är min VX-III till salu. Vad bjuds??? NYSKICK!!!

Får gratulera till bocken!!! Har tagit ledigt från jobbet nu tors o fredag. Hoppas på en bock inom skotthåll. :tummenupp

//KaliZ

hade tänkt beställa ett från staterna... lite billigare där,me kan jag köpa ett hemma bättre begagnat är det ju enklare...kan bara bua 4 för det då jag kan beställa det från staterna för 5 .. hoppas du inte tar det som skambud,..
lycka tilltorsdag fredag då.
jagar du gris också eller vd kadu med så grovt objektiv till?
 

ceylon79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Örebro
Hoj
Thundercat-98 ¤såld¤ Husaberg 650-03¤såld¤ FZR1000 89
Är det någon som vet hur länge ett teoriprov är giltigt? allltså hur lång tid det får vara mellan klarat toeriprov och skjutning?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top