Stora jakttråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fisketråden finns ju, men nu startar jag jakttråden. Vet att det finns en del jägare här på SH. Spamm och OT får gärna hållas utanför den här tråden:tummenupp

Snacka om jakt! Upplevelser, vapen, vilt, recept, slakt, troféer osv.:tummenupp
 

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Berget
Hoj
ZX9R svarten
Vänta ett par månader så ska vi nog kunna hålla igång den här tråden bra. Nu väntar man först på 16 Aug men framförallt på att få släppa vovven, hon tittar på mig med tunga ögon nu, springbehovet är stort :D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vänta ett par månader så ska vi nog kunna hålla igång den här tråden bra. Nu väntar man först på 16 Aug men framförallt på att få släppa vovven, hon tittar på mig med tunga ögon nu, springbehovet är stort :D

Ja visst, 16 Aug är helig. Ska se om jag kan nästla mig in i något jaktlag och skjuta en bock på uppsiktsjakt:)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Nu är det den 16 Aug:yoparty

Ska upp 03:30 för att göra mig i ordning. 04:00 blir jag hämtad och vi beger oss mot skogen:) Ska bara observera denna gången, har inte skjutit studsare på över ett år så jag måste träningsskjuta lite först.

Rapporterar resultat imorgon förmiddag:tummenupp
Ni andra som ska ut får gärna skriva lite om eran jakt här i tråden, alltid kul att läsa:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ska varmskjuta min Sako 30-06 inför hösten. Rådjur smakar bajs så det blir hagelbrak på sjöfågel i stället, de få som är kvar efter att alla "förnuftiga" djurrättsaktivister släppt ut minkar i härlighetens namn som i sin tur har utrotat hela sjöfågelpopulationen i sverige :mad:
 

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Ort
Höör
Hoj
Ducati 749s mono
Morgonen 16/8 small d till i skogen 200m ca:yoparty
 

Bifogat

  • liten.jpg
    liten.jpg
    152.2 KB · Visningar: 314

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska varmskjuta min Sako 30-06 inför hösten. Rådjur smakar bajs så det blir hagelbrak på sjöfågel i stället, de få som är kvar efter att alla "förnuftiga" djurrättsaktivister släppt ut minkar i härlighetens namn som i sin tur har utrotat hela sjöfågelpopulationen i sverige :mad:

Sjöfågel är mycket roligare. Händer lite mer då:tummenupp

Skaffat mig en Beretta gold pigeon för att få ned duvor och fåglar.

Morgonen 16/8 small d till i skogen 200m ca:yoparty

Grattis! Vilken fin bild också.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
För oss hände det inte ett skit, då var vi ändå 5 pers utspridda i markerna. Någon hade sett en älg, vi såg en ekorre :gnissla Men det är ju det som är jakt.

Söndag kväll blir det ut igen:tummenupp
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det e alltså nu det börjar bli intressant för oss som åker geggmoppe och gärna tillbringar våra dagar ute i skogen. Brukar alltid bli någon form av konflikt.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag jagar inte själv och hoppas jag inte spammar nu, men nyfiken. Hur klarar man av att skjuta ett djur? Alltså, jag som är sån djurvän som knappt vill ha ihjäl en spindel skulle svimma av. Ta inte mitt inlägg som kritik, jag är bara nyfiken.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hej, har inte jagat mkt själv bara hängt med. Nu funderar jag på att börja jaga med pilbåge då morsan har en del närgångna vildsvin som gillar att böka upp omgivningen. Det är stora svin vi snackar om, riktigt stora.
Gevär är helt uteslutet, dels för att det är svårt att få tag på då jag saknar jaktlicens och en budget för en bra bössa.
Sen ska det tydligen vara så att ett svin faktiskt kan ta en bula i pallet utan att däcka då de har så tjock hud och skalle, en pil borde göra jobbet bättre tkr jag. Har kollat på en hel del sidor där jänkarna postar sina bilder och det verkar inte vara något problem att jaga svin, björn etc med båge förutsatt att man orkar spänna bågen och träffar såklart.

Det jag undrar är huruvida farbror polis ser på saken, hade naturligtvis inte tänkt hänga upp huvet på väggen men ändå.. är det någon som prövat jaga med båge kanske ?

:)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är väldigt sugen på att ta sådan där jägarexamen.
Någon som gjort det genom Widforss i Nacka?
De har ju galet med generöst många tillfällen att göra det?
To-Sön intensiv inkl allt för några laxar, som hittat.
Men, två frågor till:
Hur mycket måste man studera först? (Timmar, antal böcker, antal sidor)
Hur lätt kommer man med i jaktlag runtomkring i Sverige inom 1-2 timmar och vad kostar det? Jag har inbjudan att jag skulel få vara med i ett i Stockholm men det är 22.000/år vilket är i högsta laget.
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Det jag undrar är huruvida farbror polis ser på saken, hade naturligtvis inte tänkt hänga upp huvet på väggen men ändå.. är det någon som prövat jaga med båge kanske ?

:)


Hehe du torskar nog ganska rejält om du åker fast..
Skulle ALDRIG våga skjuta ett stort svin med båge.. Speciellt om man inte är riktigt grymm på de!
Överlag är jag emot bågskytte..
Men jag jagar dock gärna med bössa
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hej, har inte jagat mkt själv bara hängt med. Nu funderar jag på att börja jaga med pilbåge då morsan har en del närgångna vildsvin som gillar att böka upp omgivningen. Det är stora svin vi snackar om, riktigt stora.
Gevär är helt uteslutet, dels för att det är svårt att få tag på då jag saknar jaktlicens och en budget för en bra bössa.
Sen ska det tydligen vara så att ett svin faktiskt kan ta en bula i pallet utan att däcka då de har så tjock hud och skalle, en pil borde göra jobbet bättre tkr jag. Har kollat på en hel del sidor där jänkarna postar sina bilder och det verkar inte vara något problem att jaga svin, björn etc med båge förutsatt att man orkar spänna bågen och träffar såklart.

Det jag undrar är huruvida farbror polis ser på saken, hade naturligtvis inte tänkt hänga upp huvet på väggen men ändå.. är det någon som prövat jaga med båge kanske ?

:)

Najs traj. :brynad
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag är väldigt sugen på att ta sådan där jägarexamen.
Någon som gjort det genom Widforss i Nacka?
De har ju galet med generöst många tillfällen att göra det?
To-Sön intensiv inkl allt för några laxar, som hittat.
Men, två frågor till:
Hur mycket måste man studera först? (Timmar, antal böcker, antal sidor)
Hur lätt kommer man med i jaktlag runtomkring i Sverige inom 1-2 timmar och vad kostar det? Jag har inbjudan att jag skulel få vara med i ett i Stockholm men det är 22.000/år vilket är i högsta laget.

Det är precis som att ta körkort fast lite mer att läsa. Tror det var 6-7 böcker och totalt ~1300 sidor. Det ÄR mycket att läsa och det är mycket man skall komma ihåg också. Mycket har då jag glömt men vill minnas det var ganska mycket fåglar och sånt man skulle komma ihåg.

Läs hemma och gör en skrivning. Att skriva "upp" kostar ~250kr. Sen är det skjutproven men dom är bara roliga och inte jätte svåra om man tränat lite och är normalbegåvad. På skjutproven kan man misslyckas men då bara betala och få göra om provet direkt. Säker vapenhantering är ao för att man skall bli godkänd och innan man ens får börja skjutproven skall man gå en bana och "skjuta utan skott" på djur som sitter på olika avstånd. För att man skall visa upp att man kan bedöma vilket djur det är och på vilket avstånd dom sitter. Att se skillnad på 25 eller 30m är inte alltid lätt!

Antar det är samma personer som betalar 10000kr för ett körkort som åker på sånna intensivkurser. Jag tog jägarexamen för under 1500kr och något dyrare med mc kortet:)
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
pilbåge

saknar jaktlicens

jänkarna

polis


Ta den där skiten på Flashback istället, vill ha denna tråden seriös...

Jag jagar inte själv och hoppas jag inte spammar nu, men nyfiken. Hur klarar man av att skjuta ett djur? Alltså, jag som är sån djurvän som knappt vill ha ihjäl en spindel skulle svimma av. Ta inte mitt inlägg som kritik, jag är bara nyfiken.

Det är inte så svårt, man siktar och trycker av :tummenupp
Sen måste man väl ha ett visst intresse av själva jakten och ett psyke som klarar av blod och eventuella (förhoppningsvis inte) eftersök.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är precis som att ta körkort fast lite mer att läsa. Tror det var 6-7 böcker och totalt ~1300 sidor. Det ÄR mycket att läsa och det är mycket man skall komma ihåg också. Mycket har då jag glömt men vill minnas det var ganska mycket fåglar och sånt man skulle komma ihåg.

Läs hemma och gör en skrivning. Att skriva "upp" kostar ~250kr. Sen är det skjutproven men dom är bara roliga och inte jätte svåra om man tränat lite och är normalbegåvad. På skjutproven kan man misslyckas men då bara betala och få göra om provet direkt. Säker vapenhantering är ao för att man skall bli godkänd och innan man ens får börja skjutproven skall man gå en bana och "skjuta utan skott" på djur som sitter på olika avstånd. För att man skall visa upp att man kan bedöma vilket djur det är och på vilket avstånd dom sitter. Att se skillnad på 25 eller 30m är inte alltid lätt!

Antar det är samma personer som betalar 10000kr för ett körkort som åker på sånna intensivkurser. Jag tog jägarexamen för under 1500kr och något dyrare med mc kortet:)

Satt och läste massa jägarlitt nu ikväll hos en bekant. Han hade tagit sin examen precis innan de gjorde om provet så det blev svårare, tydligen.
Mitt hojkort kostade säkert 20.000 så då har jag ju lite marginal på jägarexamen. :hihi Skämt å sido så är konceptet smidigt och flexibelt vad jag kan se. Hur skulle du annars lägga upp det - från början till slut? Jag kan ju inte bara trava iväg till någon bana och börja skjuta där själv antar jag. :confused: Med en sådan där intensivkurs gissar jag att det är skjutträning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har lite svårt för att skjuta djur men fågel funkar. Har varit med på Morkull-jakt utan resultat :(
Har tonvis med vildsvin på markerna så jag hakar nog på styvfar nån gång ut och ser om man får tag på någon. Har ingen examen och tänker inte ta någon heller, skjuter hellre på bana än på djuren. Men ett vildsvin kan man lyckas knäppa med en glock 17 och då behövs bara licensen :näsblod
Eller så gör man på det gamla hederliga viset, kör över dem med en bepansrad 242:a
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Satt och läste massa jägarlitt nu ikväll hos en bekant. Han hade tagit sin examen precis innan de gjorde om provet så det blev svårare, tydligen.
Mitt hojkort kostade säkert 20.000 så då har jag ju lite marginal på jägarexamen. :hihi Skämt å sido så är konceptet smidigt och flexibelt vad jag kan se. Hur skulle du annars lägga upp det - från början till slut? Jag kan ju inte bara trava iväg till någon bana och börja skjuta där själv antar jag. :confused: Med en sådan där intensivkurs gissar jag att det är skjutträning.

Hjälper dig att sno tråden lite då.

Jag vet att medborgarskolan anordnat kurser. Kanske är något ni stockholmare också har?:va Tror inte på intensivkurs i alla fall, läs intensivt i tre dagar för dig själv och för anteckningar så kan du nog lära dig mycket också. Men jag vet ju också att alla är olika så gör som du vill.

Det jag tyckte var bra med att bli undervisad var att få tips vad man skall trycka på lite extra på (saker som är väsentliga)

Här i Karlstad har vi i alla fall möjlighet att åka ut till skjutbanan en gång i veckan och med klubbens gevär skjuta och träna med hjälp av instruktör.

Edit
hittade en kurs på medborgarskolan med 12 tillfällen man träffas för 2500kr
http://www.kurser.se/Jaegarskolan_17080.htm
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top