RD-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Funkar det inte med att byta olja så lägg lamellerna i ugnen så ska oljan svettas ur dem, har jag hört om jag inte minns helt fel.

Typ 150 grader bör räcka. :klurar

är det så? coolt. men funkar det även mot den där hinnan som biloljans friktionsminskningstillägg bildar? försvinner den också?
 

Solid snake

Guest
är det så? coolt. men funkar det även mot den där hinnan som biloljans friktionsminskningstillägg bildar? försvinner den också?
Ingen aning, är bara vad jag har hört.

Hjälper det inte att bara byta olja så kan du ju testa, funkar det så är det ju bra, funkar det inte så är det bara att köpa nya lameller. :tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det finns många fulmek knep ibland funkar det ibland inte:D Men om du inte har en egen ugn så kolla med dom du delar den med först:mad:
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
addemoto ska lätt besökas igen, asbra affär! fick en komplett kopplingsrenoveringssats (lameller, fjädrar, olja och packning) för ca 700 kr, och det på en söndag!:yoparty

verkar dock som att jag måste åka dit igen idag, det står att det ska i 1500 cm^3 = 1,5 L olja i motorn och jag köpte bara en...:va kan det verkligen stämma att det ska i så mycket??:va


om man ändå hade strax över 23000...:(
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
addemoto ska lätt besökas igen, asbra affär! fick en komplett kopplingsrenoveringssats (lameller, fjädrar, olja och packning) för ca 700 kr, och det på en söndag!:yoparty

verkar dock som att jag måste åka dit igen idag, det står att det ska i 1500 cm^3 = 1,5 L olja i motorn och jag köpte bara en...:va kan det verkligen stämma att det ska i så mycket??:va



om man ändå hade strax över 23000...:(


Japp det stämmer 1,5liter ska det vara
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Japp det stämmer 1,5liter ska det vara

skönt, för det var vad jag hällde i:D låter väldigt mycket tycker jag, men det gick ju i så... bäst att inte grubbla mer på det:)

men då har man renoverat kopplingen helt och hållet nu då!:yoparty nya lameller, ny olja, ny packning och nya fjädrar (10% hårdare än original) gjorde susen och nu kan man mata växel på växel på vilket varv som helst utan den minsta antydan till slir!:tummenupp
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
För det priset får man knappt en moppe idag, igentligen så är man nog dum som inte köper en, dom blir nog inte billigare

Ja du har helt rätt! 500orna kommer (Är redan?) bli mycket eftertraktade och svåra att få tag på.
Hade jag haft pengarna så hade jag lätt pungat ut med 40k för en fräsch.

Förresten när vi ändå pratar om Rd500, vad toppar dem? :va


Och edit: Om man höjer hojen bak och sänker den fram så bör man ha i mer olja i växellådan då motorn nu lutar mer framåt. Så jag väl 1,7l eller nåt för dreven i växellådan kan skära ihop om oljenåvån är för låg, har jag hört. Kanske inte är så stor risk egentligen men man vill ju vara säker! :D
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ja du har helt rätt! 500orna kommer (Är redan?) bli mycket eftertraktade och svåra att få tag på.
Hade jag haft pengarna så hade jag lätt pungat ut med 40k för en fräsch.

Förresten när vi ändå pratar om Rd500, vad toppar dem? :va


Och edit: Om man höjer hojen bak och sänker den fram så bör man ha i mer olja i växellådan då motorn nu lutar mer framåt. Så jag väl 1,7l eller nåt för dreven i växellådan kan skära ihop om oljenåvån är för låg, har jag hört. Kanske inte är så stor risk egentligen men man vill ju vara säker! :D

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_rd_500_lc_1986.php

General information
Model: Yamaha RD 500 LC
Year: 1986
Category: Sport
Rating: 68.9 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 499.00 ccm (30.45 cubic inches)
Engine type: V4
Stroke: 2
Power: 88.00 HP (64.2 kW)) @ 9500 RPM
Compression: 6.6:1
Bore x stroke: 56.4 x 50.0 mm (2.2 x 2.0 inches)
Fuel control: Membrane & power valve
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Yamaha repair manual.
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 216.0 kg (476.2 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 120/80-16
Rear tyre dimensions: 130/80-18
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Top speed: 223.0 km/h (138.6 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 22.00 litres (5.81 gallons)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Aaah 223km/h. :tuttar Fan vad nice, det hade varit grymt kul att få testa en 500!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Idag gick jag ut och vred över soppakranen på pri,vek upp choken,satte på tändningen och konstaterade att batteriet var snortomt,fällde ut kicken och han startade på första kolvslaget(innan kicken var nere iaf.)

Har inte rört hojen sen oktober -07 så det var lite förvånande att allt skulle gå så lätt,måste bara älska dessa gamla rykande leksaker! :)

Får väl hälsa på hos biltema och handla nytt batteri nån dag,är ju kul om varvräknaren visar rätt.

Ska ut och leka lite med den nu,får se hur det utvecklar sig på smilbanden.

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
problem!
tog bort trottelstoppen på rd:n i eftermiddags men efter det blev tomgången helt åt helvete konstig. hojen startar fint och går bra när man kommit över 2000 varv, men under 2000 händer konstiga saker... vid fullgas från tomgång tvärdör hojen. hur tomgången än ställs ligger den på ca 1500 varv ända tills man gasar då den genast går upp till det den egentligen är ställd på, och ställs tomgången ner lite från går den ner och ligger fint på ca 1500 men efter ytterligare ett gaspådrag sjunker den under det och hojen dör:confused: kort sagt, jag har ingen vettig tomgång. vafan är felet?:va har mecklat en del med tomgångsinställningar och luftskruvar sen jag upptäckte problemet men innan dess hade ingenting ändrats så det borde ju inte ha med inställningarna att göra... en liten tanke: fick ju montera isär trottlarna för att komma åt att avlägsna stoppen och funderar nu på om det kan vara en form av felmontering... trottlarna är korrekt monterade i förgasarna, men i vajerfästet finns det en skåra och på trottelgolvet ett hål... ska man montera sakerna så att hålet och skåran sitter ihop så att det är öppet från under trotteln till över eller ska man sätta skåran och hålet på motsatta sidor så att det stängs? för tillfället är det monterat "öppet", kan det vara där problemet ligger?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja,240 mätarfart gör den gamle pensionären fortfarande men jävlar vad bortskämd man blir med bromsarna på nya hojar.

Trodde inte det var sant när jag nöp till,vilken skillnad!
Höll ju inte på att få stopp på klumpen när jag bromsade.

Men men,kul som fan var det iaf. :)

Henrik
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
problem!
tog bort trottelstoppen på rd:n i eftermiddags men efter det blev tomgången helt åt helvete konstig. hojen startar fint och går bra när man kommit över 2000 varv, men under 2000 händer konstiga saker... vid fullgas från tomgång tvärdör hojen. hur tomgången än ställs ligger den på ca 1500 varv ända tills man gasar då den genast går upp till det den egentligen är ställd på, och ställs tomgången ner lite från går den ner och ligger fint på ca 1500 men efter ytterligare ett gaspådrag sjunker den under det och hojen dör:confused: kort sagt, jag har ingen vettig tomgång. vafan är felet?:va har mecklat en del med tomgångsinställningar och luftskruvar sen jag upptäckte problemet men innan dess hade ingenting ändrats så det borde ju inte ha med inställningarna att göra... en liten tanke: fick ju montera isär trottlarna för att komma åt att avlägsna stoppen och funderar nu på om det kan vara en form av felmontering... trottlarna är korrekt monterade i förgasarna, men i vajerfästet finns det en skåra och på trottelgolvet ett hål... ska man montera sakerna så att hålet och skåran sitter ihop så att det är öppet från under trotteln till över eller ska man sätta skåran och hålet på motsatta sidor så att det stängs? för tillfället är det monterat "öppet", kan det vara där problemet ligger?

Trottlarna har ett "valv" eller vad man ska kalla det på ena sidan, ser ut som en urfräst liten halvmåne. Den sidan ska peka bakåt.

Vet inte vad för stopp du menar, (satt inga på mina trottlar, kollade också på en extrafögge jag har) det sitter ju plåtbitar inne i trottlarna, men de är inga stopp/strypningar utan säkerhetsplåtar för att inte gasvajrarna ska hoppa ur.

Jag ser dock inte hur detta ska påverka motorgången, så det är lite konstigt! :va

Ställ luftskruvarna ett varv ut från bottenläget, eller något mer. 1 till 1½ varv ska det vara.


Edit: Ställde du tomgången när motorn var uppvärmd? Det ska man göra för tomgången kan vara ganska "flackig" när motorn är kall. Och den ändrar sig oftast beroende på om man gasar till eller inte. Gasar man till lite så brukar tomgången sänkas..
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Trottlarna har ett "valv" eller vad man ska kalla det på ena sidan, ser ut som en urfräst liten halvmåne. Den sidan ska peka bakåt.

Vet inte vad för stopp du menar, (satt inga på mina trottlar, kollade också på en extrafögge jag har) det sitter ju plåtbitar inne i trottlarna, men de är inga stopp/strypningar utan säkerhetsplåtar för att inte gasvajrarna ska hoppa ur.

Jag ser dock inte hur detta ska påverka motorgången, så det är lite konstigt! :va

Ställ luftskruvarna ett varv ut från bottenläget, eller något mer. 1 till 1½ varv ska det vara.


Edit: Ställde du tomgången när motorn var uppvärmd? Det ska man göra för tomgången kan vara ganska "flackig" när motorn är kall. Och den ändrar sig oftast beroende på om man gasar till eller inte. Gasar man till lite så brukar tomgången sänkas..

ok, talar vi om under trotteln eller inuti trotteln nu?:va var sitter månen liksom? mest så att jag kan orientera mig.
edit: tror jag vet vad du menar för måne nu. längst ner på ena kanten liksom, det ser ut som om någon skurit ett snett snitt ur trotteln. korrekt? isåfall är det också rätt monterat.

nejnej, finns inget original. men min hoj är ju strypt till mellanklass med hjälp av ett par ringar som hindrar trotteltn från att gå ända upp, det är dem jag pratar om:)

nejdå, har koll på dem. de sitter ju, som du säger, bara för att hindra vajern från att hoppa ur.

det håller jag helt med om! jag menar, ett par trottelstopp märks ju inte av av motorn förrän man ger fullgas. på tomgång spelar det ingen roll liksom, motorn märker ingen skillnad.

ok, tack! ska kolla det!

jodå, motorn var varm. hade ju haft den igång ett rätt bra tag medan jag fipplade med inställningarna så den var nog varm. men tack iallafall, alla tips mottages gärna:)
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
ok, talar vi om under trotteln eller inuti trotteln nu?:va var sitter månen liksom? mest så att jag kan orientera mig.
edit: tror jag vet vad du menar för måne nu. längst ner på ena kanten liksom, det ser ut som om någon skurit ett snett snitt ur trotteln. korrekt? isåfall är det också rätt monterat.

nejnej, finns inget original. men min hoj är ju strypt till mellanklass med hjälp av ett par ringar som hindrar trotteltn från att gå ända upp, det är dem jag pratar om:)

nejdå, har koll på dem. de sitter ju, som du säger, bara för att hindra vajern från att hoppa ur.

det håller jag helt med om! jag menar, ett par trottelstopp märks ju inte av av motorn förrän man ger fullgas. på tomgång spelar det ingen roll liksom, motorn märker ingen skillnad.

ok, tack! ska kolla det!

jodå, motorn var varm. hade ju haft den igång ett rätt bra tag medan jag fipplade med inställningarna så den var nog varm. men tack iallafall, alla tips mottages gärna:)



Okej du verkar ju inte ha tummen mitt i handen iaf, allt verkar ju stämma och trottlarna är i rätt ordning osv. :va Du kanske har smuts i emulsionsrören eller i något lågfartsmunstycke?
Har du kollat så att slangen och aluminiumröret mellan förgasarna sitter tätt?

Vet att den lilla slangbiten kan vara för kort och täta dåligt ibland, om det är illa då..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Okej du verkar ju inte ha tummen mitt i handen iaf, allt verkar ju stämma och trottlarna är i rätt ordning osv. :va Du kanske har smuts i emulsionsrören eller i något lågfartsmunstycke?
Har du kollat så att slangen och aluminiumröret mellan förgasarna sitter tätt?

Vet att den lilla slangbiten kan vara för kort och täta dåligt ibland, om det är illa då..

jo, jag tycker så jag med...hmm... ska kolla. blir väl till att riva hela knasarpaketet snart, så att man säkert får rätt på skiten:huvet

grejen är att jag testat tjuvluftsknepet: spraya startgas medan den står på tomgång för att kolla om varvet höjs... ttyckte mig inte höra någon skillnad så det borde ju vara tätt...:va
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Vad händer om du sätter tillbaka strypningarna igen? Och hur ser de ut?
Kan det vara så att du har andra trottlar? Är ju långsökt som attan men man vet ju aldrig. =/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top