Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?

Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?


  • Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag försöker boka en sporthojskurs i SMC's regi.
Man ska då fylla i kuggfrågan enligt rubriken:
Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?:
Det är väl något sätt att försöka ta reda på vad man förstått om MC-körning, men det är helt värdelösa svarsalternativ, nämligen:

  • Gasa
  • Bromsa
  • Slå av på gasen
  • Gasa & Res upp MC

Inget av dessa alternativ motsvarar vad jag faktiskt skulle göra. Testa hellre:

  • Ångra dig att du körde oförsiktigt
  • Dö snabbt
  • Be till Gud
  • Ropa på hjälp

Och ärligt talat så vet jag inte vad man ska göra heller. Släpper framhjulet helt så antar jag att det är inget att göra. Kanske att någon stunt-hjälte kan smeta i turbon och wheeeeela hem istället utan framhjul.

Undrar också vad man ska använda den här informationen till. Man kan nog säga generellt sett att de som kommer till SMC's kurser är som mig rätt ruttna på att köra hoj.


Slänger med en poll så vi får se vad man faktiskt skall göra också.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
En liten hint?

Om du släpper gasen eller bromsar(frambromsen) , lägger du ännu mera tyngd på framhjulet.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Du gasar. Om framhjulet släpper, t ex i en kurva, drar du lite i gasrullen. Inget ryck utan en jämn ökning. Då förflyttar du vikter från framdäcket till det bakre vilket ökar framdäckets chanser att återfrå grepp!
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Om framhjulet lossnar finns det bara en sak att göra! Gaspådrag så du har bra balans på en biaggi-wheelie ala målraka och sätter ner hojen på det rullande framdäcket. På det sättet kan du slå tillbaka däcket på plats! :yoparty
 

Dark_Messenger

Guest
Är helt inne på din linje. Jag skulle antingen; 1. Be en bön, eller 2. Skrika könsord i hjälmen.

Sist jag klotade gjorde jag nummer 2. :4skrika
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
vilken pantad fråga. Det beror ju på om det släpper under broms eller gaspåslag.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ibland HINNER man inte ett skit innan man ligger och sprattlar på backen, från däck släpp tills det är helt okorrigerbart kan ibland vara på så kort tid så man inte ens hinner reagera. MEN släpper det bara lite och mjukt så hittar för det mesta däcket greppet själv om man bara har sinnesnärvaron och och om trafiken tillåter det.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du gasar. Om framhjulet släpper, t ex i en kurva, drar du lite i gasrullen. Inget ryck utan en jämn ökning. Då förflyttar du vikter från framdäcket till det bakre vilket ökar framdäckets chanser att återfrå grepp!

Sweet teori, undrar hur många som grejar det på riktigt.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du gasar. Om framhjulet släpper, t ex i en kurva, drar du lite i gasrullen. Inget ryck utan en jämn ökning. Då förflyttar du vikter från framdäcket till det bakre vilket ökar framdäckets chanser att återfrå grepp!

Ehh..då får man nog gasa på rätt bra, för du ligger ju redan med gaspådrag för att ha bäst fäste i det bredaste däcket som är bak. Det är en sak också att poängtera ovanstående i teorin och omsätta det på 10 dels sekund i en kurva..
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
vilken pantad fråga. Det beror ju på om det släpper under broms eller gaspåslag.
händer det verkligen så ofta att framhjulet släpper under gaspåslag, känns som att man gasar för lite och har förmycket tyngd fram ifall framhjulet släpper, sen kan man ju självklart ligga på gränsen för fram och bakjul så att med gas kommer resultera i bakhjulssläpp istället.
 
Last edited:

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Sweet teori, undrar hur många som grejar det på riktigt.

Men det är det korrekta svaret på frågan. Om du anmälder dig på svmc nu så förmodar jag att du kommer gå en SHK eller BKK och där kommer dom säkerligen att ta upp det! Förövrigt rekommenderar jag SHK i Linköping, grymt trevlig bana och evenemang :tummenupp
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Sweet teori, undrar hur många som grejar det på riktigt.
Ett framghjul behöver inte toksläppa, ofta kan det börja glida lite och lägger man på mer gas då så räddar man situationen sen skiljer det från däck till däck, vissa greppar tills det blir för mycket och sen toksläpper det medan andra däck "talar om" vad som är på gång och då kan man justera det.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Ett framghjul behöver inte toksläppa, ofta kan det börja glida lite och lägger man på mer gas då så räddar man situationen sen skiljer det från däck till däck, vissa greppar tills det blir för mycket och sen toksläpper det medan andra däck "talar om" vad som är på gång och då kan man justera det.

Exakt! Om du t ex kör på en blöt bana känner du av det tydligare! Men för den delen även på en torr, ofta så känner man att det börjar släppa om det går lugnt till. Åker det bara åt sidan är det inte mkt vi kan göra. Till frågeställaren då!
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
oftast släpper det väl för att det är sand eller grus mellan asfalt och gummi. då brukar det få fäste efter ett tag och då bör man väl inte ha ändrat så mycket i den körställning/gaspådrag man hade när man väl hade grepp. äh, jag vet inte. kör bah.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
oftast släpper det väl för att det är sand eller grus mellan asfalt och gummi. då brukar det få fäste efter ett tag och då bör man väl inte ha ändrat så mycket i den körställning/gaspådrag man hade när man väl hade grepp. äh, jag vet inte. kör bah.

Självklart kan det gå till så också men det lät mer som om du beskrev en high-sider där :D Detta är dock bakdäcket
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top