Honda CB1000R-tråden

Dennis-

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
-
Hoj
Honda CB1000RA -15
Försöker väcka lite liv i denna tråden igen, jag är nämligen ute efter ett yoshimura r-77 3/4 (helst kolfiber) system till min cb1000ra -15.. Är det någon som har ett och vill bli av med det för ett vettigt pris eller som kan rekommendera någonstans att köpa/beställa det?
 

bergmanman

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
2012, Honda CB1000R
Hej!

Har en Mockasadel (Honda Orginal) som jag aldrig använder (bara ditmonterad för att ta kort på grejerna). Tänkte se om det var någon som var intresserad av den och eventuellt kanske sitter inne på en Honda Orginal-kuts (Till en 2012:a) eller något annat roligt.

Kan även tänka mig att sälja den om någon vill ge ett bud.

IMG_20160514_151156.jpgIMG_20160514_151227.jpg
 
Last edited:

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Någon ägare som skulle kunna skriva ner vad som gäller för att garantin ska vara giltig på CB1000R (eller Honda i allmänhet)?

Kontaktat Hondas generalagent och de säger att service ska ha gjorts hos auktoriserad verkstad. Hur lång tid kan man dra över tiden för en årsservice? (alltså, hojen har gått ett miltal mellan två serviceintervall och det har passerat ett år så den ska ha en årsservice).

Anledningen till att jag frågar är att jag hittat en jag vill köpa, men senaste årsservice har inte gjorts på auktoriserad verkstad. Hondaverkstaden sa per telefon att det är lugnt men jag skulle gärna vilja ha det skriftligt. edit: att jag kan komma nu och serva alltså...

Tankar?
 
Last edited:

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Någon ägare som skulle kunna skriva ner vad som gäller för att garantin ska vara giltig på CB1000R (eller Honda i allmänhet)?

Kontaktat Hondas generalagent och de säger att service ska ha gjorts hos auktoriserad verkstad. Hur lång tid kan man dra över tiden för en årsservice? (alltså, hojen har gått ett miltal mellan två serviceintervall och det har passerat ett år så den ska ha en årsservice).

Anledningen till att jag frågar är att jag hittat en jag vill köpa, men senaste årsservice har inte gjorts på auktoriserad verkstad. Hondaverkstaden sa per telefon att det är lugnt men jag skulle gärna vilja ha det skriftligt. edit: att jag kan komma nu och serva alltså...

Tankar?

Ska man hårddra det så är det tidsintervallet eller miltalet som gäller. Men enligt min erfarenhet är honda inte kinkiga med garantin, har själv fått ny framfälg utan tjaffs pga lacksläpp.
600/1800 mils servicen får du göra själv och 1200/2400 mils servicen ska göras på verkstad för att garantin ska gälla.
Läser man i garantiboken är det 2 års garanti på hela hojen, Hondas 5 års garanti gäller bara ett fåtal komponenter.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Ska man hårddra det så är det tidsintervallet eller miltalet som gäller. Men enligt min erfarenhet är honda inte kinkiga med garantin, har själv fått ny framfälg utan tjaffs pga lacksläpp.
600/1800 mils servicen får du göra själv och 1200/2400 mils servicen ska göras på verkstad för att garantin ska gälla.
Läser man i garantiboken är det 2 års garanti på hela hojen, Hondas 5 års garanti gäller bara ett fåtal komponenter.

Tack för svar! Låter ju bra.
Nu är det en 2014 så antar att kvarvarande garanti bara gäller de fåtalet komponenter då.
Om "mellanservice" får göras själv (600/1800), borde inte årsservice också kunna göras på egen hand/annan verkstad? Finns det något skrivet om detta?
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Tack för svar! Låter ju bra.
Nu är det en 2014 så antar att kvarvarande garanti bara gäller de fåtalet komponenter då.
Om "mellanservice" får göras själv (600/1800), borde inte årsservice också kunna göras på egen hand/annan verkstad? Finns det något skrivet om detta?

Det borde vara att man kan göra årsservice själv, men jag vet inte om det är så.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Trist!
Knepigt fel, inget jag hört talas om.
Har du låtit den torka rejält i solen några dagar?

PS
Tvättar min hoj med svamp&trasa, en del itaget, då elektronik mm är utsatt på en MC
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
hej, har köpt en cb1000r -09 med IXIL L2X HYPERLOW SLIP ON monterat på, jag skulle vilja ha lite mer ljud i cykeln. Om jag köper ett "decat" rör på ebay behöver jag mappa om den då? eller är det bara att köpa montera och låta mera :D?

ps. såg för övrigt en helt ny cb1000r på fordonsbolaget i upplandsväsby som har helsystem på, dock stod det inget om pcv och mappning osv på skylten där. men den kan ju har varit mappad från honda fabriken i japan kanske??
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej!
Var och körde europasemester i somras med min CB1000RA, 650 mil blev det!
Dock så är jag lite missnöjd med hojen. Vid de kurviga fina vägarna i Alperna så är den lättkörd, går att byta spårval och kasta sig ner i kurvorna. Men jag har stort problem i att fotpinnarna hugger tag i asfalten. Det är inte så att det skrapar till lite lätt, utan att hela hojen hugger tag och man tappar lite balans.
Är det bara jag eller tar fotpinnarna i väldigt tidigt? Själv är jag ca 170 lång, hänger ut från hojen så mycket det bara går utan att jag trillar av (nästan hela röven ut från sadeln), men knät är ändå 5-10cm ifrån att ta i innan fotpinnen nyper i backen.
Väldigt obehagligt när man ligger ner fint i en kurva och fotpinnen hugger tag, man tappar balans och fokus.

Är det hojen eller mig det är fel på?
Skulle gärna vilja ta bort fotpinnarna eller förminska, men de är ju till för att man ska veta att man är väldigt nära vältgränsen.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Du får nog spänna upp eller kitta om fjädringen. Blir väl ingen sporthoj för det men säkert bättre iaf. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alltså, bara rumpan utanför sadeln hjälper dig inte speciellt med markfrigång och knäskrap. Då kan du flytta den hur långt du vill... Du måste flytta ut överkroppen för att få någon nytta. Sen ska du nog se över höjden på hojen, alltså justera in häng.
 
Last edited:

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
firebladet.JPG

Jaha då väntar man på sin nya CBR1000RR då. Ser inte att det skrivits så mycket kring denna trots att det är en helt ny cykel på alla sätt de slänger ut nu =P
Åsikter o tankar?.. själv brutalt laddad, designmässigt har de överträffat sig själva haha. Och bra spec även om de inte gick på 200+ hp som många andra.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
View attachment 436351

Jaha då väntar man på sin nya CBR1000RR då. Ser inte att det skrivits så mycket kring denna trots att det är en helt ny cykel på alla sätt de slänger ut nu =P
Åsikter o tankar?.. själv brutalt laddad, designmässigt har de överträffat sig själva haha. Och bra spec även om de inte gick på 200+ hp som många andra.
Grattis !

Det verkar bara en kanonhoj. Låg vikt är bättre än hög effekt.
Själv sugen på den.
Berätta hur den är när den kommer.
 

vurna

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Kawasaki ER-6N
Hej!

Tänkte kolla med er som förhoppningsvis har lite bättre koll än mig. Jag skall fylla på olja i min CB100RA och jag vet inte vilken olja jag skall köpa. Någon som har koll på detta?

Jag brukar låta sånt här skötas på servicen varje år, men i år märkte jag att nivån var låg och den skall inte in än på ett tag så jag ville fylla på själv.

Jag kollar oljan i det lilla fönstret på sidan av motorn, det syntes inte ens där, så jag vet inte vart oljan tagit vägen under hösten / vintern! Inga läckage vad jag kunde se. Har en 09'a
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hej!

Tänkte kolla med er som förhoppningsvis har lite bättre koll än mig. Jag skall fylla på olja i min CB100RA och jag vet inte vilken olja jag skall köpa. Någon som har koll på detta?

Jag brukar låta sånt här skötas på servicen varje år, men i år märkte jag att nivån var låg och den skall inte in än på ett tag så jag ville fylla på själv.

Jag kollar oljan i det lilla fönstret på sidan av motorn, det syntes inte ens där, så jag vet inte vart oljan tagit vägen under hösten / vintern! Inga läckage vad jag kunde se. Har en 09'a

Har du den stående upprätt, alltså inte på sidostödet? Om så är fallet är det helt normalt att oljan inte syns. Kolla manualen för vidare info!

10w40 olja funkar fint (mer info i manualen)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top