Honda CB1000R-tråden

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Ort
Sävsjö
Hoj
-08 Honda cb1000r
tänkte pilla in lite lullul på hojen nu innan våren är här men har verkligen skitsvårt för att hitta ställen att beställa och köpa delar. tanken är att hojen ska gå i svart/laserblå stuk. det jag letar efter är kopplingsgrepp/bromsgrepp (blå), fotpinnar förare/passagerare (blå) barends (blå) samt en/två slimmade speglar. alt barendspegel.
sett att pazzo har snygga grepp och emgo har snygga pegs men hittar inte vart jag kan beställa. måste ju finnas i sverige tycker jag. vill ha blå fälgstripes med men dom hittar jag.

eller är det helt enkelt så att jag måste gå till min mc butik och låta dom leta och hitta delar och få ta ut deras "underbara" priser?

tack:Bugar
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag har ett par Titax Koppl+Bromsgrepp (korta) svarta som ligger i garaget.
Han att provmontera på min Cb1000Ra men sålde hojen strax efter jag fått greppen (lång leverans :D)
Vet att du vill ha blåa men dom finns om du e sugen.

Annars är det Ebay som du skall köpa Pryttlar till hojen (China!! dom har allt)..
Om du är intresserad? Får jag 1000:- så är de dina. Tror dom ligger på runt 2400:- (paret hos britalian).
gixxer m.m 105.jpg
 

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Ort
Sävsjö
Hoj
-08 Honda cb1000r
man ska ju inte överdriva med sina versioner till den punkt då man blir ekonomiskt lidande :D
är definitivt intresserad. satt dom som dom skulle? hur kändes kopplingen, styv som fan med kort handtag eller?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En fråga...
Är era Honda CB 1000R "Made in Japan"? jag vet att Honda är Japanskt:rolleyes: men står det Made in Japan på ramen?
Jag har nämligen en Honda PCX 150 och det är gjord i Thailand.

Nu är det ju några år sedan, fotoförbud, men smygfotade i Italien en nästan färdigmonterad en....
080715-6b6.jpg
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
man ska ju inte överdriva med sina versioner till den punkt då man blir ekonomiskt lidande :D
är definitivt intresserad. satt dom som dom skulle? hur kändes kopplingen, styv som fan med kort handtag eller?

Jag kan säga att dom sitter kanon.
Men :fakta jag för min egen del tycker korta är snyggare än dom långa.
Men Exakt som du skrev så blir det lite`tungjobbat (kopplingen), Skulle rekommendera Långa Handtag.
bra mycket skönare för körningen men men jag är ju så jävla klen :D så kanske därför.
 

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Ort
Sävsjö
Hoj
-08 Honda cb1000r
Jag kan säga att dom sitter kanon.
Men :fakta jag för min egen del tycker korta är snyggare än dom långa.
Men Exakt som du skrev så blir det lite`tungjobbat (kopplingen), Skulle rekommendera Långa Handtag.
bra mycket skönare för körningen men men jag är ju så jävla klen :D så kanske därför.

Går så att jag åker in till affären och känner på ett par med korta handtag så hör jag av mig :hihi
 

Ozeki

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
08, Suzuki GSX-R 1000
Efter att ha kört både hornet och en kawa z1000 så är jag sugen på att testa en cb1000r i år.
Är det några årsmodeller som är mindre bra som man bör undvika eller är alla de samma?
Jag gillar framför allt de helsvarta med guldiga fälgar.

Har inte testkört någon cb1000r än men läst lite att den ska vara lite "snällare" än en z1000 och inte ha lika mycket kraft. men tror jag kan leva med det. Ska försöka hitta nå vettigt exemplar att testa nån dag:)
 

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Enda skillnader jag hittat på olika årsmodeller är "Under 2011 uppdaterades CB1000R med ett nytt tjockare aluminium styre och nya LED-positionsljus." annars är det mest färgerna som skiljer från olika år tror jag?

Själv står jag och väger mellan CB1000R och Yamaha MT-09 just nu, svårt val, men det finns ju värre saker att behöva välja mellan... :D
 

Pzycic

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R
Själv står jag och väger mellan CB1000R och Yamaha MT-09 just nu, svårt val, men det finns ju värre saker att behöva välja mellan... :D

Har du kört båda?
Jag stod också och funderade mellan dessa två men efter att ha kört de båda så var det självklart att det skulle bli en CB. MT'n tyckte jag var alldeles för mycket bushoj och för hetsig. Jag som var ute efter en cykel som man även kan köra som vardagscykel så var det valet väldigt lätt för min del.
 

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Har du kört båda?
Jag stod också och funderade mellan dessa två men efter att ha kört de båda så var det självklart att det skulle bli en CB. MT'n tyckte jag var alldeles för mycket bushoj och för hetsig. Jag som var ute efter en cykel som man även kan köra som vardagscykel så var det valet väldigt lätt för min del.

Jag har faktiskt inte fått möjlighet att köra någon av dem än, inte alltid lätt att få till det när man bor en bit ifrån storstadsområdena, i fjol fanns ingen av dem tillgänglig för demo i närheten. Men nu finns båda, så de ska testas så snart vädret är ok, förhoppningsvis imorgon! :)
 

Ozeki

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
08, Suzuki GSX-R 1000
Själv står jag och väger mest mellan en cb1000r och en ducati SF 848
men den senare är på tok för dyr att köpa in. dock finns det inga billiga cb1000r heller med den färgcombon jag är ute efter just nu ändå. så är bara vänta och se helt enkelt.
 

MXvito

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 929 2001
Letar och hittar inte en Magspoiler/magkåpa till Honda CB1000ra nånstans. Någon som kan hjälpa mig å berätta vart i Sverige man kan köpa de?
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ni som har skruvat med fjädringen, vilka inställningar och vikt har ni?

Själv har jag skruvat efter "hass" rekommendationer (vi låg på ungefär samma vikt).

Fjädringsinställningar
Nu har jag ställt in min fjädring. Efter råd från tttheo från hondacb1000r.com och en egen testkörning så har jag nu följande inställningar (jag väger 93kgs):

Förspänning fram: 5 varv ut (moturs från hårdaste inställning).
Förspänning bak: nummer 3 (std inställning).

Dämpning fram (moturs från hårdaste inställning):
Kompressionsdämpning: 1 varv ut.
Returdämpning: 3/4 varv ut.

Bakdamping: 1 varv ut (moturs från hårdaste inställning)

Efter 15 minuters körning med hårda inbromsningar på väldigt ojämn underlag ser allting hyfsad ut tycker jag men jag borde kunna minska förspänningen fram något:


Märkte en klar förbättring med hur det var innan, men det vore kul att höra vad ni andra har för inställningar?
 

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Jag har inte finjusterat fjädringen än, men jag ökade förspänningen bak ett hack efter att ha lyckats få den att slå i bott i en grop efter ett krön...
 

emperor

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
09, Honda CB1000RA
Någon som har tips på fjädringsjustering för bankörning?
Ca 187cm/85kg.

Piggarna under fotpinnarna tar i, antar att man kan ta bort dom (eller åtminstone korta ner dom)?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Någon som har tips på fjädringsjustering för bankörning?
Ca 187cm/85kg.

Piggarna under fotpinnarna tar i, antar att man kan ta bort dom (eller åtminstone korta ner dom)?

Kollar du två poster upp så har du en bra vägledning...

Själv så använde jag Öhlins rekommendationer gällande förspänningen, vilket ska vara ett bra val om man kör både på bana och landsväg.
Det som förvånade mig var hur mjuk fjädringen fram var, fick dra åt den max och ändå låg det statiska hänget på övre intervallet.

Men efter att ha kört hojen så upplever jag en stor skillnad på hur den beter sig, så det är väl värt tiden att lägga ner på att kolla över fjädringen!
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag lämnade iväg min gaffel till Kumlin och köpte en Öhlinare och monterade bak.
Blev en viss skillnad...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top