Oljemänd i trycksystemet?

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Hej.
Är det någon som har koll på hur mycket olja det är i trycksystemet på en normalstor radfyra,,? inkl oljefilter..
Även hur mycket olja pumpen suger i sig under maximalt oljetryck? Har försökt hitta info på hur många min/lit en normal motor behöver för att kunna hålla fullt oljetryck,,men inte hittat...någon här borde ha koll på det....
Tack

mvh
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Trycksystemet? Vad menar du med det? Totala olje mängden brukar vara ca 3-4 liter. Sällan mer.

I min Gamla Honda motor från -79 står det i boken att pumpen cirkulerar ca 40 liter/minut. Alltså vart 6:e sekund är oljan tillbaka igen.

Var det till någon hjälp?

Mats
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Trycksystemet? Vad menar du med det? Totala olje mängden brukar vara ca 3-4 liter. Sällan mer.

I min Gamla Honda motor från -79 står det i boken att pumpen cirkulerar ca 40 liter/minut. Alltså vart 6:e sekund är oljan tillbaka igen.

Var det till någon hjälp?

Mats
Tack... Ja det var något sånt jag undrade... trycksystemet menade jag är allt som ligger under tryck,,ej sumpen..dvs alla lagerspel kanaler och filter,,typ...:)

En motor brukar ju ligga på 3-4 liter totalt som du säger.. men allt är ju inte i trycksystemet utan ligger i oljetråget och skvalpar och väntar på att sugas upp i systemet....

40 liter / min!!!??! Kan det verkligen vara möjligt att pumpa runt 4 liter olja på 6 sek i en motor,, genom lager och alla små oljehål????

Oj.. det var mycket mer än jag trodde...

Tack för svaret...

mvh
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tack... Ja det var något sånt jag undrade... trycksystemet menade jag är allt som ligger under tryck,,ej sumpen..dvs alla lagerspel kanaler och filter,,typ...:)

En motor brukar ju ligga på 3-4 liter totalt som du säger.. men allt är ju inte i trycksystemet utan ligger i oljetråget och skvalpar och väntar på att sugas upp i systemet....

40 liter / min!!!??! Kan det verkligen vara möjligt att pumpa runt 4 liter olja på 6 sek i en motor,, genom lager och alla små oljehål????

Oj.. det var mycket mer än jag trodde...

Tack för svaret...

mvh

Blev tvungen att leta reda på min verkstadshandbok och kolla upp sifrorna en gång till. Jodå, det står att pumpflödet är 41 liter/minut vid 7000rpm. MEN så är det en extra pump till oljekylaren på min gamla CB900 Den pumpar ytterligare 18 liter/minut.

Hur mycket olja som är under tryck?
Ett antagande:
Snittdiameter på oljekanalerna är 6mm och totala längden är 1 meter. =28cm3 => 1/3 dl
Diameter 10mm totallängd 1 meter = 78cm3 Nästan 1dl
Vilket fall, det är bara några % av den totala volymen som är under tryck.
Så var det förståss, filter och ev oljekylare om den nu är trycksatt, finns olika lösningar på det.

Man kan vilketfall anta att det tar en del effekt att pumpa runt all olja med den farten. Förstår att man sätter på mindre oljepumpar på racerhojar. På bekostnad att man får en liten oljetrycks svacka vid ca 4-5000 rpm. Men spelar roll på en racer som marchar på 12000prm.

Ett till antagande är att oljecirkulationen är mer optimerad på en nyare hoj. Men det ger nog en fingervisning om hur det ligger till ändå.

Mats
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top