Kedjelås borta

oddsa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha yzf thundercat 600
Tjena!

Jag har tappat kedjelåset 2 ggr. Jag är helt säker att jag har sätt fast det riktigt och åt rätt håll.

Jag är noggran med att se till att kedjan är smörd.


Min fråga är nu om nån vet vad som kan vara fel?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Felet är att du kör med kedjelås.... har du otur så losnar de och då kan kedjan slå sönder motorn.

Jag rekomenderar starkt att köra med "Nitlås" till kedjelås på en sporthoj. Jag skulle aldrig använda något annat.
 

oddsa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha yzf thundercat 600
Felet är att du kör med kedjelås.... har du otur så losnar de och då kan kedjan slå sönder motorn.

Jag rekomenderar starkt att köra med "Nitlås" till kedjelås på en sporthoj. Jag skulle aldrig använda något annat.

Hur funderar det med nitlås när man ska exempelvis byta däck?

Behöver man nån speciell kedje till sådant lås?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gäller att clipset är riktigt ihoptryckt mot länken så det "klickat" iläge och även hamnat helt i rätt i sidläget, det är lätt att tro att det sitter rätt men att det är lite fel, du har väl när du länkat ihop kedjan pressat ihop så gått du kan med ex polygrip så du har mycket mån och få dit clipset?

Tror att det är vanligaste orsaken att kedjelås släpper, felaktig montering, kanske att clipset blivit påverkat, böjt, vinklat , pressat med verktyg så de redan blivit lite skadat även om det inte syns med ögat och förlorat sin spänst.

När du väl fått dit det rätt, så kan man förankra dit det ännu bättre med lite silicon och lite ståltråd, så skall du se att det inte släpper:tummenupp

Hur funderar det med nitlås när man ska exempelvis byta däck?

Behöver man nån speciell kedje till sådant lås?

Kedjan tar du aldrig av vid däcksbyte! Den lyfter du av bakre drevet och hänger bara ut vid sidan om.
 
Last edited:

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Hej, sätt dit ett nitlås, då behöver du aldrig oroa dig!
Ingen skillnad när du ska kränga hjulen.
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
har tappat mitt också en gång. Kör med nitat eller naja fast orginal kedjelås.

Skickar en fin paint bild på det!
 

Bifogat

  • kedjelås.jpg
    kedjelås.jpg
    6.3 KB · Visningar: 1,271

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
På seriösa sporthojar använder man väl "hela" kedjor som aldrig tas isär, dvs där det inte finns några kedjelås.

Som sagt viktigt att klämma ihop låset så att låsfjädern verkligen går i det spår där den skall gå. Om man håller ett par M8-muttrar på motsatt sida av kedjan runt den nit där låset skall pressas åt och klämmer med en större rörtång runt de muttrarna så får man den presskraft som behövs. Jag har sett att kedjelåsen som följer med RK O-rings-kedjor kräver sådan behandling, annars är man som amatör chanslös att få på dem pressade på rätt sätt. Och är man inte säker på resultatet är det bäst att inte åka. En kedja som tvärlåser bakhjulet i trafiken kan vara det sista man är med om. :nurse
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
mitt framdrev var lite löst och slog bort kedjelås rätt ofta :näsblod

Edit : kedjan rörde sig i sidled och kom åt ramen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gäller att clipset är riktigt ihoptryckt mot länken så det "klickat" iläge och även hamnat helt i rätt i sidläget, det är lätt att tro att det sitter rätt men att det är lite fel, du har väl när du länkat ihop kedjan pressat ihop så gått du kan med ex polygrip så du har mycket mån och få dit clipset?

Tror att det är vanligaste orsaken att kedjelås släpper, felaktig montering, kanske att clipset blivit påverkat, böjt, vinklat , pressat med verktyg så de redan blivit lite skadat även om det inte syns med ögat och förlorat sin spänst.

När du väl fått dit det rätt, så kan man förankra dit det ännu bättre med lite silicon och lite ståltråd, så skall du se att det inte släpper:tummenupp

Det är även viktigt att sätta clipset med de skarpa hörnen utåt. Clipsen är ju stansade så ena sidan är skarpare och andra är mer avrundad.

Men som sagt, jag skulle inte använda annat än nitlås på en gathoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På seriösa sporthojar använder man väl "hela" kedjor som aldrig tas isär, dvs där det inte finns några kedjelås.
Nja, iom att kedjan går igenom svingen på många hojar så har nog dom flesta någon form av kedjelås på sina kedjor. Dessutom är det lite bökigt att ta bort svingen när man ska byta kedja ;)

Hur vet jag vilket nitlås jag behöver till min kedja?

Det fanns lite olika modeller att välja på hos biltema.
Har du köpt kedjan på Biltema? Om inte kan du inte köpa kedjelåset där, dom är unika för varje modell av kedja, dvs du kan inte ta ett DID-lås till en RK-kedja, även om båda är 530.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur vet jag vilket nitlås jag behöver till min kedja?

Det fanns lite olika modeller att välja på hos biltema.

Om du tex har en 530 O-ringskedja så ska du ha ett nitlås till en 530 O-ringskedja. Osv
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Tappade själv mina lås lite då å då, gjorde rent som fan runt om å lade en klick gummisilikon runt å på hela clipset sedan har det hållt :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur vet man om vilken typ av kedje men har då? Har inte kvar förpackning...

Då är det faktiskt ett problem du har. Man måste ha ett nitlås till samma typ av kedja. Det finns tex ett antal olika tjocklekar på länkarna förutom bredden på kedjan. Mitt bästa råd är att du tar med kedjan till en kunnig person el en mc-butik med verkstad. Genom att mäta tjockleken på länkarna och nitarnas diameter med skjutmått och sedan slå i kedjetabeller kan man hitta ett passande nitlås. Ibland finns iaf kedjefabrikatet stansat på länkarna på kedjan.

mvh
Jörgen
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top