Intressant med förvaringsplats för MC?

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Sthlms län
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
Vi har fått en byggnad över, kan man kanske kalla det, och funderar om man skulle kunna hyra ut förvaringsplatser för MC däri. Frågan är dock: finns det någon efterfrågan på det? Betalar folk för sånt? Hur vill man att det ska se ut i så fall och vad behöver man ha tillgång till – jag tänker då närmast på hur utrymmet skall vara utformat och om det bör finnas särskild plats att meka el dyl? Eller duger det med en liten låsbar ”skrubb” att parkera hojen i…?
Grundtanken är alltså vinterförvaring av MC där man i stort sett låser in på senhösten och hämtar ut på våren.
Bra eller anus?

Sen uppkommer ju såklart frågor som handlar om försäkringar, larm, lås och bevakning… Men det får väl bli en senare huvudvärk i så fall.

Feedback.... Någon...?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det hela beror väl lite på vad ni hade tänkt ta ut för en vinter.
Handlar det om mångmiljonbelopp så vill man ju ha egen skötare, duntäcke och en skvätt champagne i tanken varje lördag, men tänkte ni hålla det hyfsat billigt så gör det väl inget om hojarna står stadigt bredvid varann a'la hojaffär.

Det är svårt att säga nåt utan att veta vad det är för lokal/storlek eller vart i området det är.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Säkerheten är nog en total förutsättning för möjlighet till uthyrning eller ej. Dvs att ni garanterat att inga obehöriga har tillgång till förvaringen, och/eller att ni har en bra försäkring som täcker eventuella inbrott. Annars finns det flertalet andra (bättre) alternativ.

Personligen skulle jag inte pröjsa en spänn för förvaring av ens hoj i ett okänt garage om det inte fanns något av ovanstående.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Tror säkert det finns intresse om säkerheten som jP är inne på är schysst.

En tanke som slår mig.... Vad kostar det att typ få nått vaktbolag att ha koll på ett stånt ställe? Miljarders eller?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alla byggnader ovan jord går att ta sig in i.
Därav är det perfekta att få tag på något av militärens/länsstryrelsen gamla skyddsrum/bergrum under jord. Finns flertal tomma i Sthlm-trakten.
En ingång/utgång, flertal meter berg runt lokalen.

Hyr det, upp med lite kameror, fixa larm, förstärka dörren, se till att kunderna endast kommer åt hojen när du är närvarande.
Smacka upp en webbkamera så att dom kan kolla till sin dyrgrip under vintern utan att irritera dig.

En tanke som slår mig.... Vad kostar det att typ få nått vaktbolag att ha koll på ett stånt ställe? Miljarders eller?
Beror på vad som skall göras, hur många ronder det skall gå, hur lång tid det tar, osv.
Från några 1000-lappar per månad till STORA belopp ifall det tar lång tid och skall göras ofta.

Optimala är att ha en lokal i ett område där något vaktbolag redan har en områdesbil. Områdesbilen roterar runt i området mesta delen av tiden och rycktiderna blir korta.
 
Last edited:

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Sthlms län
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
Ja, det där med bevakning är ett stort aber, helt klart. Precis som Wiseguy skriver så finns det inga inbrottssäkra byggnader ovan jord.

Har inte kollat med något försäkringsbolag än, men det är inte omöjligt att det tom kan vara väldigt svårt att få en försäkring som gäller för ändamålet. Och får man det är den stora frågan vad det kostar...

Men allt får ju på nåt sätt ställas i relation till vad man är villig att betala för. Så, vad ÄR man villig att betala för?
 

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Mycket beror på var det ligger i Sthlms län samt om det är bra mekmöjligheter eller ej.

Ligger det mitt i city med bra mekmöjligheter kan du säkert ta 500:-/mån minst.

I Barkarby vet jag ett ställe där du kan hyra hojplats. Larmade lokaler, bra mekmöjligheter med lyft bl.a., spolplatta utomhus för 3500:-/år eller 350:- i månaden.

I Upplands Väsby betalade jag 50:-/mån för ett eget mc-förråd för 4 år sedan. :)

Så med tanke på de ingångsvärden du presenterar blir svaren lika vida. :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top