Honda XR600

Baadkarma

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
malmö
Hoj
94 Triumph Speed Triple, XR600R (under ombyggnad)
Passar också på att skriva in mig här! Klippte till på en gammal xr igår:)

Ska själv byta olja och filter + justera ventiler snarast innan jag kör något mer.

Hittade en sida med verksdadsmanualer i pdf-format på nätet som kanske kan vara till nytta för fler:

http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp


Till frågeställaren innan:

* Olja 1,9L (häll inte på allt på en gång)

* Ventiler: ( 0,10mm insug 0,12mm avgas)
- Läs manualen för hur ventilerna skall justeras! (Lite special med höger avgas)

* 17-tum bak original på xr (vanligare offroad är ju annars 18)







Skickar med en bild också!

Hur ska ventilerna vara inställda för HRC 628cc?
Blir det samma eller?

Har någon förslag på vilken hoj som har ett 18" eller 19" framhjul som passar XR600?
Om jag inte får tag i ett begagnat blir det att köpa en 18", eller 19", fälg och sätta på framnavet...
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag har kommit fram till att man ska gå efter haynesmanualens 0.21mm på avgasventilen, min har bara varit trubbel sen jag justerade till 0.12
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag har kommit fram till att man ska gå efter haynesmanualens 0.21mm på avgasventilen, min har bara varit trubbel sen jag justerade till 0.12

Ok gäller det båda eller bara höger (med auto-dekompen)?

Ang. ventilspel så bör de väl inte ändras med cylindervolym, däremot med andra kammaxlar.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Kör 0.21 på båda avgas.
Precis som matte säger, så ändras inte spelet om man har bytt cylinder, spelet ska justeras in enligt kamtillverkarens spec. I fallet originalkammar kan man följa verkstadshandboken.
Såg att Hot Cams rekommenderar 0.15 in och 0.20 ut, vilket stämmer ganska bra med originalgrejerna, lite mer på insug bara.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Intressant fenomen, hojen dör vid fullt styrutslag vänster? :va
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Intressant fenomen, hojen dör vid fullt styrutslag vänster? :va

Bensinslang, luftslang, eller något liknande ikläm?

Chokevire som trycks in och motorn surar?

I fredags trillade min tm-40 in från tyskland - ska bli kul att få på den. Ska vara originalbestyckad. Någon som vet var det finns bestyckningsguide för olika setups med avgas/filter etc?
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Ingen chokewire, dödarkablarna ser bra ut(ligger helt fritt och är utan skav).
Tänkte på en sak när jag var ute och brappade precis, dekompvajern kan ha blivit lite kort när jag monterade styrhöjare, och sträcks nog när jag svänger vänster. Den använder jag aldrig ändå, får koppla bort ;)

TM40 blir nog nice. Min har beärats med en HS40(bror till TM, fast avsedd för harley:va). Jag har aldrig kört med originalförgasaren, men min verkar bra mycket piggare än hur andra beskriver XR-upplevelsen.
Bestyckning löser du, bara att montera dit, ställa in lågfarten och jobba därifrån, det ska finnas med en "Tuning manual, exploded view and parts list" i kartongen, om inte så har jag min framför mig här och kan scanna.
 
Last edited:

nsu_1200

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1981, Kawasaki Z1000J
XR i Gbg?

Hej på er!

Jag har just skaffat min första stånka på länge (eller räknas SR400 verkligen? Kan inte påminna mig att jag haft något annat encylindrigt 4-t förutom den) och det vore grymt kul att hitta någon XR600-ägare i Göteborgstrakten att mjölka på tips :)

Hur startar man aset när den är varm utan att leka Vätternrundan på sparkcykel? Hur är egentligen skicket på min gamla 86:a, ska den inte gå upp på bakhjulet när man gasar? Hur kommer man lättast över en refug? Var Hondarött verkligen orange på 80-talet?

Med andra ord; finns det någon i Göteborgstrakten som brukar en dylik tingest och kan tänka sig att hålla lite lek- och meklektioner?

Ha en riktigt bra midsommar!

(Sorgligt dålig på Forumetik så jag hoppas jag ställde frågan på rätt plats)
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag finns i kungsbacka och äger en 90'a, hjälper gärna till med det lilla jag vet om dessa hojar, har bara ägt den sen några dagar innan valborg.
Startproceduren på en såndär kan oftast liknas vid vätternrundan, men ibland beter den sig riktigt bra.
Det brukar gå till ungefär såhär, kicka runt den tills du hittar komp, lyft på foten så kicken hamnar i översta läget, häv dig upp och kicka utav bara helvete. Då brukar den ruppa igång, repetera tills önskat resultat uppnås.
Rör aldrig gasen, då surar den bara ner sig mer.

Hondarött var faktiskt orange, refuger tas bäst på bakhjulet, vilket du lär dig snabbt med lite koppling, att bara gasa upp den funkar inte.
 

nsu_1200

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1981, Kawasaki Z1000J
Kul, en XR i närheten!

Tackar för tipsen, jag verkar få lägga till lite på startinstruktionerna.
När den är varm måste jag torrkicka några gånger med fullgas och dekompen inne för att den ska starta, alternativt ut och springa.
Vet inte om det är flottörnivån som är fel, något annat som är slitet eller felinställt, eller om det helt enkelt är en charmig egenhet.


Jag får testa lite med koppling för bakhjulsåka, egentligen gillar jag att ha bägge hjulen i backen(säkrast så, fegare med åldern) men jag minns från det lilla enduro jag kört(20 år sedan och på 125:a) att det var bra att hålla framhjulet högt för att inte stå på näsan.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Bromsbeläggen ramlade av!

Mitt under pågående körning slutar plötsligt frambromsen att fungera! Jag stannar med fotbromsen, hör ett liten klonk - och under frambromsoket ligger mina belägg på marken!

Pinnen som håller beläggen på plats är borta vilket gjort att beläggen helt enkelt glidit ur oket.

Är inte van att köra 1cyl, antar att pinnen skruvat ur sig av vibrationerna. Nu blir det loctite på varenda skruv:D

Har något liknande hänt någon av er?
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Får väl lägga ett par ord jag oxå här, har nyss inköpt en XR600 -92 så kul med en tråd om den, tänkte moifiera den till motard senare, då dom verkar kunna bli grymma som det =)

frågan är ju bara om vilka fälgar man kan trycka på? såg att NSR 125 fälgar ska funka?

vad har ni för förslag? =)
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
okej, men finns det typ distanser eller liknande att köpa få tag på till skivan och oket fram?
har googlat mycket och cbr 600 F3 fälgar ska tydligen funka men lite halv jobbigt att översätta allt man läser från engelska till svenska.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
okej, men finns det typ distanser eller liknande att köpa få tag på till skivan och oket fram?
har googlat mycket och cbr 600 F3 fälgar ska tydligen funka men lite halv jobbigt att översätta allt man läser från engelska till svenska.

Finns vad jag vet inga färdiga distanser att köpa! Du för mäta och göra ritningar för att sedan svarva eller be någon annan göra det, får du tag på xr 650 fälgar har jag ritningar för detta.

Edit: läste slarvig. För enbart skivan fram finns okutflyttare att köpa. Men du måste göra distanser till bakfälgen samt till framfälgen om du använder andra fälgar.

Tycker du att det låter krångligt att fixa distanser så är bästa och enklaste sättet att ekra om dina befintliga nav (eller köpa nya).
 
Last edited:

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Finns vad jag vet inga färdiga distanser att köpa! Du för mäta och göra ritningar för att sedan svarva eller be någon annan göra det, får du tag på xr 650 fälgar har jag ritningar för detta.

Edit: läste slarvig. För enbart skivan fram finns okutflyttare att köpa. Men du måste göra distanser till bakfälgen samt till framfälgen om du använder andra fälgar.

Tycker du att det låter krångligt att fixa distanser så är bästa och enklaste sättet att ekra om dina befintliga nav (eller köpa nya).



okej undra vart man få tag på okutflyttare? har kolla runt på google men hittar inget i prencip :va

undra vilken fram fälg som funkar bäst, F2 eller F3, F2 har ju annan infästning till skivan än vad F3 har.

du verkar ju kunna lite om det här.
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
det finns ingen som vet om det går att få tag på svart plast till xr?

har inköpt bakfälg och tillbehöver till bakfälgen från en cbr F2 på väg hem från usa tro jag gav 1600 för allt fälg, navet som bakdrevet sitter på, drev och bromsskiva.

får ta lite bilder på det sen när det kommer igång.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top