Honda XR600

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Ehm, jag har 0,10V fram till lampan, men instrumentbelysning, positionsljus, baklampa och bromsljus fungerar.
Nån XR-ägare som känner igen fenomenet?
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Det verkar vara den där regulatorprylen som gömmer sig vid instrumentet, det är 12V in i den, nästan inget ut. Ingen som har en sån liggande jag kan prova med?
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Det verkar vara den där regulatorprylen som gömmer sig vid instrumentet, det är 12V in i den, nästan inget ut. Ingen som har en sån liggande jag kan prova med?

Nu har jag inte kollat så noga på regulatorn på min Xr men den ser ut att vara av samma typ som på Yamaha FZR600, på dessa hojar så är det ett välkänt problem att regulatorn pajjar och dom flesta ersätter den med regulatorn från en R6 eller Fazer.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Framgaffel för motardåka

Igår körde jag första turen med de nya motardfälgarna. Kul :tummenupp

Framgaffeln känns dock rätt svampig. Hur har ni andra löst detta?

Nya gaffelfjädrar?
Annan olja i gaffeln?
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Angående gaffeln så kröp jag runt på backen under min XR idag och hittade en häftig justerskruv i underkant på gafflarna, en vridning till "Hard" gjorde underverk.
Nån som har koll på om det finns fler justeringar på bakdämparen än "S--H"-ratten på behållaren? Tycker den verkar lite i mjukaste laget.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Angående gaffeln så kröp jag runt på backen under min XR idag och hittade en häftig justerskruv i underkant på gafflarna, en vridning till "Hard" gjorde underverk.
Nån som har koll på om det finns fler justeringar på bakdämparen än "S--H"-ratten på behållaren? Tycker den verkar lite i mjukaste laget.

spännande, måste kolla på min gaffel ifall jag har samma skruvar där.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Hojen välte i morse när den stog och värmde upp sig, efter det är den sjuuukt svårstartad, tar 10-15min att få igång den varje gång nu, från att ha vart jätteenkel att starta tidigare.
Nån som kan tänka sig vad som hänt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hojen välte i morse när den stog och värmde upp sig, efter det är den sjuuukt svårstartad, tar 10-15min att få igång den varje gång nu, från att ha vart jätteenkel att starta tidigare.
Nån som kan tänka sig vad som hänt?

Flotören har hängt sig

Knacka till förgasaren med en skruvmejsels baksida ,,få den att skallra till sig:)
 

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Viksjö
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
Så där!
Nu är Ingolf utan xr, och jag med.:D

Har dock inte kört nämnvärt med tanke på vädret, men ser fram emot första åkturen. och framför allt å se om det lättar så pass lätt som alla säger där fram. :yoparty

Drog till med classic-förs. på bilsport-mc.
Hela 1600 spänn om året. ha ha!
Det pungade jag ut varje månad för min gamla hoj. :gnissla

ses på vägarna!
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Nån som har koll på om XR'en delar sitt kopplingspaket med nån annan hoj? Jag skulle behöva lite nye prylar, men känner inte för att handla av Honda. Det hade ju varit skönt att åka ner till lokala crossnasarn och handla grejer.
 

Baadkarma

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
malmö
Hoj
94 Triumph Speed Triple, XR600R (under ombyggnad)
Hej.
Jag är ny här och ska börja med ett bygge.
Startade en tråd innan jag hittade denna.
XR600 tracker

Jag har köpt en XR600R -92 med HRC-kit (628).
Denna hade jag tänkt sänka, byta sadel & tank samt byta hjul.
Till att börja med...

Den har stått still i ca 5 år och är väldigt svårstartad. När jag till slut fick gnista och igång den med startgas blev den lite varvglad på tumgång. Även när jag kört den en runda. Den är fortf svår att starta. Vad rekomenderas att göra?

När det gäller hjulen. Kan jag köpa ekerfälgar som passar XR650?
Jag har försökt hitta spec men inte lyckats.

Har ni förslag på en plåttank som ni tror passar XR-ramen?

Sänkning av framgaffeln... Förslag??
Om jag bytar framgaffel. Då passar inte mina nya ekerhjul längre? (om jag köper dem)

Tacksam för svar o hjälp.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Nu börjar det bli löjligt! Kicka i 20min för att kunna åka en sväng.
Bytte tändstift och kollade över ventilspel sist den var såhär, det hjälpte faktiskt. Nu är det snudd på omöjligt att få igång den, även med sprillans tändstift.
Får kicka som satan hur länge som helst, inte ett liv. Helt plötsligt tänder den till och går hur fint som helst, tills man stänger av den, då tar det nya 20min.

Nån som har några ideer? Jag hade ju tänkt ha den här att åka till jobbet med:va
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Nu börjar det bli löjligt! Kicka i 20min för att kunna åka en sväng.
Bytte tändstift och kollade över ventilspel sist den var såhär, det hjälpte faktiskt. Nu är det snudd på omöjligt att få igång den, även med sprillans tändstift.
Får kicka som satan hur länge som helst, inte ett liv. Helt plötsligt tänder den till och går hur fint som helst, tills man stänger av den, då tar det nya 20min.

Nån som har några ideer? Jag hade ju tänkt ha den här att åka till jobbet med:va


Jag hade nog börjat med att kika efter tjuvluft och därefter gå över förgasaren. Du kör med tm 40 eller? Bör väl finnas en sprängskiss att ladda hem från nätet...
Om inte det funkade så är kanske nästa steg att gå över tändsystemet. En fördel med att meka xr är att dom är så enkla att det inte finns så mkt som kan gå sönder...

Min hoj var också svårstartat innan jag märkte att tomgången var för lågt inställd (dock originalförgasare). Nu startar den fint på 1:a eller 2:a kicken.

Edit: Om du vill utesluta förgasarfel så kan du testa att slänga på den gamla originalfuggen. Är den då fortfarande lika svårstartad så har du troligen inte bränsleproblem.
 
Last edited:

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Hur är det med försäkringen på xr600, kan man klassiker försäkra modeller som är yngre än 20 år pga att modellen i sig är äldre än 20?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Angående gaffeln så kröp jag runt på backen under min XR idag och hittade en häftig justerskruv i underkant på gafflarna, en vridning till "Hard" gjorde underverk.

Kan bara hålla med, stort lyft för motard körning med framfjädringen på "hard" :tummenupp

Trivs faktiskt riktigt bra på hojen, körde 900rr innan och trodde jag skulle sakna kusarna - men gammelgrisen har helt klart sin charm.

En tm-40 är påväg från Dyskland och ett KN filter trillade in för ett tag sedan.

Har ni övriga några planer för era grisar?
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag misstänker att min har nån eftermarknadskam i sig, för nån autodekomp finns då inte.
HS40 sitter redan på, KNfiltret och öppnad luftburk likaså.
Jag byggde en fräck kollektor till avgaseriet och tryckte dit ett slipon för en tid sen också, lite sound måste man ju ha ;)

Kolvbyte till kolv i fräckt material står på listan, samt allmän översyn.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag misstänker att min har nån eftermarknadskam i sig, för nån autodekomp finns då inte.
HS40 sitter redan på, KNfiltret och öppnad luftburk likaså.
Jag byggde en fräck kollektor till avgaseriet och tryckte dit ett slipon för en tid sen också, lite sound måste man ju ha ;)

Kolvbyte till kolv i fräckt material står på listan, samt allmän översyn.

Har du fått din att starta som den ska nu?

Jag fick med en extra cylinder med trasigt foder och skadad kolv när jag köpte min hoj. Mätte upp borret till 102mm, vilket innebär 654cc vad jag förstått.

Nytt foder, ny kolv och en hotcam hade nog gett en rätt hyfsad bakhjulsmaskin :D

Vad kör du med för drevning föresten?

Jag kör 15-45 med motardhjulen, tycker den är helt ok att köra med, men det kan säkert vara roligt med ett par kuggar upp på bakdrevet.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Den startar, det gäller att göra rätt bara :p
Kör 15-45 här också, men har funderat på att gå upp ett par kuggar därbak ja.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top