Honda XR600

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Vad ska man göra för att få bort tändstiften? Som jag ser det ser det ut som man måster bort med toppen:S Eller ska man använda någon special nyckel för att få bort den eller?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Nej nej toppen behöver du inte ta bort. Jag fick med en smidig tändstiftsnyckel till min när jag hade den. Kanske är org. verktyg t o m. Vet inte vart man får tag på, men nån honda åf måste väl kunna fixa. :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Nån som vet var man köper tankdekaler och plast till bra pris?

Ang. oljan så rekomenderar jag biltemas 15w-40 helsyntet (efter att ha skummat igenom oljetrådarna här på sporthoj)
 

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Låter bra det!
En sak som inte framgick i mina förgasarfunderingar i någon avtrådarna här är att jag tror mig ha listat ut var förgasaren kommer ifrån. Tror det är den förgasaren som följer med i White Bros trimkit, och isåfall skulle det kunna vara en sådan kam också.

Ska titta lite närmare på motor setup under vintern!
Tackar för tipset, återkommer om jag finner ut ngt av intresse.

Någon som har erfarenhet av olika konfigureringar på motor och kanske tom lite dynouppgifter som bekräftar vad som funkar bäst!?!

Funderar åxå på alternativa framgafflar (upside down) samt vad som är "mest" kompatibelt med existerande styrhuvud, ngn som provat?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Här kommer två i mina ögon klart lyckade gammel gris byggen :tummenupp
 

Bifogat

  • dsc00735aec1.jpg
    dsc00735aec1.jpg
    149.7 KB · Visningar: 868
  • dsc00871ti4.jpg
    dsc00871ti4.jpg
    108.9 KB · Visningar: 424

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Här kommer ett par sköna grus / äventyrsbyggen :tummenupp

Stor tank hade faktiskt inte varit fel när man ska på en tur genom Sahara eller bara en sväng till nordkap:)
 

Bifogat

  • 178331895_UVwHz-M.jpg
    178331895_UVwHz-M.jpg
    140.9 KB · Visningar: 348
  • IMG_4067.jpg
    IMG_4067.jpg
    126.6 KB · Visningar: 328
  • IMG_4073.jpg
    IMG_4073.jpg
    117.7 KB · Visningar: 402
  • finishedRt.jpg
    finishedRt.jpg
    118.3 KB · Visningar: 814

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Den där svarta och vita motarden! :D Sån där "öken-tank" fick jag med min, gick i typ 20L har jag för mig. Kör man som folk borde man ju kunna köra en 40 mil på en tank.

Sugen på xr igen. :(
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Den där svarta och vita motarden! :D Sån där "öken-tank" fick jag med min, gick i typ 20L har jag för mig. Kör man som folk borde man ju kunna köra en 40 mil på en tank.

Sugen på xr igen. :(


Visst är den pimpad den svart/vita :D

Har du kvar din 20L tank - är lite sugen i så fall!

Klart du ska ha en xr igen!

Fråga: försökte ställa ventilerna idag men är osäker på hur man ska göra med höger avgas som är lite speciell. Står i boken att det inte räcker att man har markeringen vid "T" utan man ska se till att den är obelastad. Räcker det att man har koll på att kolven är i ÖD? något annat man ska tänka på?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Visst är den pimpad den svart/vita :D

Har du kvar din 20L tank - är lite sugen i så fall!

Klart du ska ha en xr igen!

Fråga: försökte ställa ventilerna idag men är osäker på hur man ska göra med höger avgas som är lite speciell. Står i boken att det inte räcker att man har markeringen vid "T" utan man ska se till att den är obelastad. Räcker det att man har koll på att kolven är i ÖD? något annat man ska tänka på?

Sålde tyvärr med tanken när jag sålde hojen.

Här är bild på min jag hade, saknad som fan. :huvet Nått speciellt med XR, skönare hoj att åka bakhjul med får man leta efter. :tummenupp

 

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Emmaboda
Hoj
Letar
Hej funderar på att skaffa en Xr men har några frågor.

Har kikat på en och när man kollar den på transportstyrelsen.se så står det att effekten är 13kw är det bara en felaktig uppgift de har eller vad? För visst är det 34kw eller något sådant i en Xr, det har det iaf varit när man har kollat någon annan hoj från blocket på transportstyrelsen.se

Vad är det för intervaller på olje+filterbyte och ventiljustering?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej funderar på att skaffa en Xr men har några frågor.

Har kikat på en och när man kollar den på transportstyrelsen.se så står det att effekten är 13kw är det bara en felaktig uppgift de har eller vad? För visst är det 34kw eller något sådant i en Xr, det har det iaf varit när man har kollat någon annan hoj från blocket på transportstyrelsen.se

Vad är det för intervaller på olje+filterbyte och ventiljustering?

Jo 13kw kan det stå om hojen är strypt. (Antagligen bara på pappret)

Enligt manualen är det 160 mils intervall på olja och ventiljusterings koll.

Jag gjorde båda när jag köpte min i höstas, tar inte långt tid. Ventilerna behöver dessutom inte justeras speciellt ofta. Är man vad att meka lite rad4 så är en xr superenkel! - Man behöver inte ens ta av ventilkåpan var att justera ventilerna.
 

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Emmaboda
Hoj
Letar
Tack för svaret. 160 mil var väl inte riktigt vad jag hoppades på, men bara det inte är allt för krångligt att göra så går det ju.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
4929_95056203052_550403052_2080546_446479_n.jpg


Såhär ser min motard ut, är en -90 så den har tyvärr trumbroms bak.
 

Snowman89

Guest
Jag ska eventuellt och kolla på en Xr 600 -98 nu i veckan. Är det något speciellt jag ska kolla på? Några speciella svagheter som XR'n har?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag ska eventuellt och kolla på en Xr 600 -98 nu i veckan. Är det något speciellt jag ska kolla på? Några speciella svagheter som XR'n har?



* Kolla så att ramen och fälgar är hela och raka.
* Försök få en uppfattning om förra ägaren förstår sig på hur man justerar ventilspel, kontrollerar oljenivån och byter olja.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
* Kolla så att ramen och fälgar är hela och raka.
* Försök få en uppfattning om förra ägaren förstår sig på hur man justerar ventilspel, kontrollerar oljenivån och byter olja.


Edit: Se till så att den är lv-reggad om du tänkt köra på väg. Många är endast e-reggade.
 

Snowman89

Guest
* Kolla så att ramen och fälgar är hela och raka.
* Försök få en uppfattning om förra ägaren förstår sig på hur man justerar ventilspel, kontrollerar oljenivån och byter olja.

Tackar! Något speciellt tips på hur man kollar så ramen är rak och fin? Det finns inga andra vanliga grejer som drabbar XR'n som man ska vara extra noga på? Hur kinkiga är de ifall det har fuskats med oljebytet?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top