Turbobygge på Fireblade -97

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Har bestämt mig för att turbokonverntera hojen och har jag sökt i detta forum men inte hittat speciellt mkt om de jag vill veta (som är ganska mkt)
Kanske är jag dålig på att leta? :tungan

Jag väljer att numrera frågorna så de blir lättare at svara, om de nu är nån som orkar..

Med riskt att bli dumförklarad ställer jag härmed desssa frågor :)

1. Vart hittar man tjockare Topplockspackning? eller funkar det lika bra med dubbla eller rentav trippla orginalpangningar? har hört/läst att man kan "limma" ihop flera orginal..

2. Efter ny/nya toppackningar, är det nödvändigt att justera kamdreven? (detta har jag läst lite om, och olika svar har skivits..)
Om man fräser/"sågar"/borrar längre spår i drevet och spelet blir för stort, finns risken att dreven flyttar sig på axeln efter inställt läge?

3. Hur och var tätar man förgasarna? dessa ska väl även trycksättas, vart och hur?
Har sett att man använder sig av ett rör med ett hål som går rakt över "insuget" på plenumet, ska hålet i röret vara av en viss diameter? och kanske rent av röret också? isf varför?

4. Bör man ställa om tändningen? isf hur gör man de lättast?

5. Skulle de funka att använda sig av en eller två tryckvakter och på så vis få mer soppa vid överladd med en/två spridare i tex. tryckröret strax innan plenum?

Börjar väl med dessa frågor.. :va
/Jens
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Du kan åka med 3st toppackningar, vissa sprayar dom med kopparspray och andra inte. Jag åkte med trippla packningar på r1 utan att limma dom och det höll för 1,2 bar som jag laddade. Kamdreven flyttar sig inte om du drar åt bultarna riktigt! Förgasarna måste få laddtryck ner i flottörhuset annar så trycker turbotrycket ut soppan igen, hur man tätar dina förgasare vet jag inte, men det är säkert som på dom flesta mc förgasare...sök och du ska finna. Tror inte du behöver hålla på och labba med extra spridare mm...förgasarna räcker långt! Tädningen behöver du inte röra mer än att kanske ändra elektordavståndet på stiften.
 

Solid snake

Guest
Hur mycket effekt har du tänkt plocka? Det finns ju ett kit på 180 hästar att köpa till 900an, men de har nog stannat vid 180 hästar av en anledning.

Jag tror inte att stakarna tåler så mycket mer nämligen, men det är ju bara vad jag tror.

Går också i tankarna på att smälla dit en turbo på min...
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Hur mycket effekt har du tänkt plocka? Det finns ju ett kit på 180 hästar att köpa till 900an, men de har nog stannat vid 180 hästar av en anledning.

Jag tror inte att stakarna tåler så mycket mer nämligen, men det är ju bara vad jag tror.

Går också i tankarna på att smälla dit en turbo på min...

Hade nog tänkt ta ur minst 200 hk, vart hittar man andra stakar till denna maskin? :)
180hk kitet vart köper man de om man vill vara lat?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Du kan nog få ut 200 på hjulet om allt görs rätt...det är spikningar som tar död på kolvar och stakar. Är allt rätt inställt så kan man plocka mycket effekt med orginal grejor. Men det förutsätter att man vet vad man pysslar med.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Du kan nog få ut 200 på hjulet om allt görs rätt...det är spikningar som tar död på kolvar och stakar. Är allt rätt inställt så kan man plocka mycket effekt med orginal grejor. Men det förutsätter att man vet vad man pysslar med.

Okay, jag hade som tänkt göra de rätt från början :)
därav denna tråden, och för att undvika spikningar innebär, tillräckligt tjock toppackning? rätt bränsleblandning? 98 soppa? inte för högt ladd?
 

Solid snake

Guest
Hade nog tänkt ta ur minst 200 hk, vart hittar man andra stakar till denna maskin? :)
180hk kitet vart köper man de om man vill vara lat?
Stakar har jag ingen aning om, men jag hittade iofs en sida där man kunde beställa stakar (ge dem mått sen gör dem stakar) fast det verkade rätt dyrt.

Tror det var Marklund (?) som hade ett kit till 900an.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det här låter nog lite som en pekpinne.
Det du ska göra har många gjort tidigare.
Sök och läs andras byggtrådar.
Du kommer hitta svar på alla dina frågor och funderingar.

Sätt igång och bygg !
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Det här låter nog lite som en pekpinne.
Det du ska göra har många gjort tidigare.
Sök och läs andras byggtrådar.
Du kommer hitta svar på alla dina frågor och funderingar.

Sätt igång och bygg !

Jag ska genast börja söka :rolleyes:

när jag inte hittar de ja söker så ringer jag dig :tungan jag har ju ditt nr :D

Edit: jag börjar nog till hösten! nu vill man ju köra! :hojsmilie
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag ska genast börja söka :rolleyes:

när jag inte hittar de ja söker så ringer jag dig :tungan jag har ju ditt nr :D

Edit: jag börjar nog till hösten! nu vill man ju köra! :hojsmilie

Ring du, ha det !:D :tummenupp
 

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
du får gärna uppdatera tråden när du hittar något.
har själv gått en stund med samma tankar gnagandes i bakhuvudet.
grenrör och tryckbox, hade du tänkt snida till det själv?
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
du får gärna uppdatera tråden när du hittar något.
har själv gått en stund med samma tankar gnagandes i bakhuvudet.
grenrör och tryckbox, hade du tänkt snida till det själv?

jepp, hade tänkt knåpa ihop nåt av nå spillbitar :D
har tänkt göra så mkt som möjligt själv, annars lär man sig inte :)
jag uppdaterar självklart när de finns en anledning :tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Så coolt jens!!! Men hur ska du kunna hantera al effekt?! hahaha.... Blir ju lite svårt att stunta med turbo, eller så kan du bli den förste! Vi hörs grabben!
 

R0adkill

AssRocket
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
-00 cbr 929rr
Ja hade en gammal b20 med turbo:p först hade jag 2 toppackningar men sen flög dom titt som tätt..
det bästa du kan göra är att köpa andra kolvar alternativt svarva ner dom beroende på kolvtakets tjocklek dock är jag inte så inne på mc och turbo men principen är ju densamma som i en bil..
Alternativ 2 är att räkna på vad du vill ha för komp beroende på vad du tänkt ladda och gröpa ur förbränningsrummen mäta volym osv det finns formler för det annars kan du höfta :p bara fram med dremeln.
angående tändning så bör du fega på den till att börja med då du inte vet vad du har för blandning (såvidare du inte har en lambda eller avgastemp mätare)
och sen tänk på att soppatrycket med förgasare ska ligga ca 0,2 bar över laddtryck. annars kommer den spika direkt, då laddtrycket trycker tillbaka soppan.
du lär ju behöva täta choke/låsa den, annars lär det söla ur den.

En bra sida om du/ni vill lära er om turbo är www.savarturbo.se tror att det ska finnas en tråd om mc/turbo.

:)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
de måste ju finnas turbo kolvar till en sån dära (vanlig) hoj, gå in på motorspeeds hemsida dom har säkert något matnyttigt :tummenupp


svarva ner kolvarna på en mc motor nja de kostar nog mer än va de smakar i slutändan.
 

R0adkill

AssRocket
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
-00 cbr 929rr
Svarva går.:p vi byggde en bmw e30 turbo och körde en blank 11 på 402 1,3 bar i ladd det som va gjort med motorn var svarvade kolvar svetsade kylkanaler för att stab,toppen värre kam vems insprut portat osv.
hör och häpna det som pajade var ringladet (mellan kolvringarna)

Finns det gods att ta så ser ja inga problem att svarva, MEN som du säger det kostar nog mer än det smakar - lika bra att köpa riktiga saker, om börsen tillåter kolvar för hälften av va en komplett begagnad motor kostar :p

Oftast svarvar man bara bort squishen på kolvarna
Fast en mc motor blir det ju lite mer kolvhastighet på och det dödar ju också.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
...ja för att inte säga heeelt vansinnigt :dummer
är det någon som tror att kolvarna skulle vara så tilltagna på hojarna att det går att svarva ner dom till lågkomp och klara ladd :brinnerup . vad är man ute efter för komp då? vad skulle en sådan kolv väga "för mycket" från början?
en grej kanske är att svarva kolvar till en bil men inte hojgrejor, det skulle jag nog akta mig för jävligt noga såvida du inte vill att det skall se ut som en stor hålslag gått igenom din motor när du lättar toppen nästa gång:gnissla

mitt råd: 1.köp kompsänkande kolvar (lite dyrare) alt 2.tjockare topp-packning.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top