Honda CBR1000F - tråden

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Bakfjädringen

:Bugar Var Hälsade alla

Nu e de så att jag och min dam är tämligen fullvuxna och med fulla packväskor vill halvljuset bli lite väl högt och cykeln låg och mjuk på fjädringen bak. Min fundering nu är ifall det finns någon ersättningsdämpare att få tag i av bättre modell typ gas :confused: öhlins känns kanske lite dyrt, men va fan vet ja egentligen :) Som sagt, hjälp mig med tips..... :tummenupp Cykeln e ju en -93:a

// A
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Det beror på årsmodellen. jag har en -87 o den har inte äns 100kh, men nyare modeller av den har 130.

På den tiden så reggades dom på 100hk, men är bara strypningen bortplockad så har du 130-132hk i den...

Men jag har haft problem att få tag i hjullager och packboxar i våras.

Det är standard lager i den, plocka ur dom gamla & ta med till någon som kränger lager.
 
Last edited:

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Hej på er. Här kommer en ny bliven Honda CBR 1000 F ägare.
:tummenupp

:banana Grattis som fan

Tror alldeles säkert du komme bli nöjd med din hoj, har haft min en säsong nu och det skar i hjärtat när jag parkerade bort den i lördags kväll :tummenner
Men det ska servas lite nu i vinter, handtagsvärme, eluttag och ny kamkedjespännare ligger som prio ett. Sen ska jag kolla ventilspelet när jag ändå grejar och sen ska det visst finnas 2 balansdrev som kan skramla och orsaka vibra om de inte är rätt justerade. Har haft rätt mycket vibra i handtagen i sommar, men en del fick jag bort med 2 saftiga styrvikter :tummenupp
Vidare blir det allmän översyn av alla lagringar i gaffel, hjul och styrning så att åket är tiptop till våren.... :banana Ett tu tre blir det nån liten custom med lite belysning om allt känns rätt och xenonet ska återställas igen. Blev tvungen att koppla bort det då en ballast haschade ihop efter 2mån :huvet

Nog om detta :) Hoppas du får en trevlig vinter i väntan på barmark och ny säsong....

Peace :Bugar // Anders
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Har också tänkt byta kedje spännaren.
Har du köpt din och i så fall vart?
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Har också tänkt byta kedje spännaren.
Har du köpt din och i så fall vart?

Tjena :)

Beställde min i Ume hos handlaren där, men den blev dyrare än jag fått tidigare uppgift om :va Men vad göra, den hade kostat lika mycke oavsett vilken Honda-dealer ja beställt av. Ventilkåpspackningen var doch onödigt dyr, den skulle jag beställt pirat :) Inte hundra säker, men spännaren gick på 1300:- å packningen nästan 600:- tror ja. Hursom så måste de bytas och det är länge tills nästa gång så nån hundring extra kan jag nog leva med :tummenupp

Mvh// A
 

Karl S

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Luleå
Hoj
-99 Harley dyna
Hade en -96a ett år bra precis och gjorde lite över tusen mil på den och det var ju bara åka som sagt. Skottsäkra motorer och ja tror man kan skjuta ett hål i blocket och du upptäcker inte att nått är fel först om ett par mil.

98hk var sverige versonen, men strypbrickor eller i dom äldre stryp insugs gummin som man lätt fixar så man får lite över 130hk
Toppfart enl mätare mellan 260-270 men gps fart gissningsvis 240-250.

Ang bränsleförbrukningen så tycker ja inte alls den är spec törstig
allt lite beroende på hur man kör naturligtvis, ca:0,5 till 0,9 typ om man ger den dundersmisk :)

-94 kom dom med annan ram och andra dämpare och dual brake
Dämparna bak är ju ställbara så dom rekomenderas ställa hårdare.
innan var min väldigt mjuk och svajjig bak. Men efter viss justering vart den riktigt trevlig åk hoj. Har läst att många byter just bak dämparen till en bättre variant.

Någon undra om temp mätaren och där var min exakt likadan.
ging nästan inte upp alls utom när jag var på tourné i södra sverige och hamna i en bilkö i +30 då gick fläktarna konstant och tempmätaren var rätt hög. Inte kul få all den värmen på sig när man själv redan kokar.

Allt ja köpte under mina 1000++ mil var en plast moj för 70kr som sitter
på drev muttern fram för hastighetsmätaren. Och så kitta jag den med en handlovs gas från biltema för 70kr då jag upplevde elaka vibbrationer i gashandtaget på långstyrningar. Men med den vart det bättre.
Min hoj hade gått kring 6500mil när ja sålde den.

Puh vart en del skriva :) har förövrigt kvar org bak blinkers och rutan.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tankar och funderingar

:confused: har läst lite olika trådar och det verkar vara poppis att montera riser på bakfjädringen. Är detta nåt man ens ska fundera över på tusingen och isf vad blir skillnaden???? Tycks ha förstått att Blackbirden blir trevligare att köra på kurvig väg och lite rappare i styrningen... Tacksam för input i ärendet, är ju gött att ha klart för sig vad man kan göra på hojen i vinter och vilka ev. förbättringar som är aktuella på en redan suverän hoj :tummenupp

Ha de// Anders
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Färgkoder

:confused: Tjena

Funderar en del på ifall det råkar vara nån som vet var man kan finna färgnumren, lr kanske rent av vet vilka nummer det gäller på en -93 blå/röd tusing :)
 

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
cbr 1000
:confused: Tjena

Funderar en del på ifall det råkar vara nån som vet var man kan finna färgnumren, lr kanske rent av vet vilka nummer det gäller på en -93 blå/röd tusing :)

tjenare! står inte färgkoden under sadelen? kan det vara denna färgkombination? jag va hos billacken,han hade en apparat som läste av färgkoderna.

rassel i kammkedjan har även jag,trots byte av sträckare.förra året demonterade jag hela min motor,jag tror kedjan helt enkelt blivit för lång,den sträcks inte tillräckligt längre,tror jag.

rappare i styrningen,kolla profilen på däcken.
 

Bifogat

  • IMG_4269.jpg
    IMG_4269.jpg
    245.5 KB · Visningar: 347
  • IMG_4827.jpg
    IMG_4827.jpg
    247.5 KB · Visningar: 331
Last edited:

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Färgnummer å sånt

tjenare! står inte färgkoden under sadelen? kan det vara denna färgkombination? jag va hos billacken,han hade en apparat som läste av färgkoderna.

rassel i kammkedjan har även jag,trots byte av sträckare.förra året demonterade jag hela min motor,jag tror kedjan helt enkelt blivit för lång,den sträcks inte tillräckligt längre,tror jag.

rappare i styrningen,kolla profilen på däcken.

Tjenna :hej

Fann en lapp med nån color och code på under dynan igår när jag började plocka ner hojen för "Projekt Vinterpimp 2011" :) Bilden på hojen du har lagt med är lik som min, precis så e den lackad. Fattar dock inte riktigt hur det kan vara en kod för flera olika färger, men å andra sidan så e ja v-mekare och montör så ja ska inte kunna sånt där.

Jag hoppas jag slipper byta kamkedjan på min, den har ju bara gått 7900mil. Spännaren blir det dock nu i vinter, började riva lite igår inför vinterpimpen och då när jag ändå strippar så blir det service oxå.

Jag har nog inga invändningar på min hoj, min undran med riser var mest av ren nyfikenhet eftersom det skrivs så mycket om detta gällande Blackbirden :tungan

Tack så länge och ha de// A

Hade en -96a ett år bra precis och gjorde lite över tusen mil på den och det var ju bara åka som sagt. Skottsäkra motorer och ja tror man kan skjuta ett hål i blocket och du upptäcker inte att nått är fel först om ett par mil.

98hk var sverige versonen, men strypbrickor eller i dom äldre stryp insugs gummin som man lätt fixar så man får lite över 130hk
Toppfart enl mätare mellan 260-270 men gps fart gissningsvis 240-250.

Ang bränsleförbrukningen så tycker ja inte alls den är spec törstig
allt lite beroende på hur man kör naturligtvis, ca:0,5 till 0,9 typ om man ger den dundersmisk :)

-94 kom dom med annan ram och andra dämpare och dual brake
Dämparna bak är ju ställbara så dom rekomenderas ställa hårdare.
innan var min väldigt mjuk och svajjig bak. Men efter viss justering vart den riktigt trevlig åk hoj. Har läst att många byter just bak dämparen till en bättre variant.

Någon undra om temp mätaren och där var min exakt likadan.
ging nästan inte upp alls utom när jag var på tourné i södra sverige och hamna i en bilkö i +30 då gick fläktarna konstant och tempmätaren var rätt hög. Inte kul få all den värmen på sig när man själv redan kokar.

Allt ja köpte under mina 1000++ mil var en plast moj för 70kr som sitter
på drev muttern fram för hastighetsmätaren. Och så kitta jag den med en handlovs gas från biltema för 70kr då jag upplevde elaka vibbrationer i gashandtaget på långstyrningar. Men med den vart det bättre.
Min hoj hade gått kring 6500mil när ja sålde den.

Puh vart en del skriva :) har förövrigt kvar org bak blinkers och rutan.

Halloj :)

Håller med på alla punkter efter min första sommar med CBR:en som jag tänker piffa upp lite och behålla många år än. Bränslet kan jag absolut inte klaga på, i somras räknade jag bort mig lite på körtiden till färjan och fick dunderpiska sista 20milen. Två fullvuxna med full packning och kraftigt öppna spjäll gjorde just ingenting på förbrukningen, snittade 0,54 på totalt 63mil ändå :)

Blir nyfiken på vad du har kvar för ruta, vilken modell och typ??

Ha de// Anders
 
Last edited:

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
cbr 1000
tjena! Wesse,när du börjar med bytet av sträckaren,kolla läget på kolvarna,demontera även locket på vänster motorsida.jag stoppar ner en tunn stång i ettans cylinder,bara för att ha lite koll,även markeringarna på kammarna ska stämma.man känner sig som en kirurg,stoppa ner lite trasor vid sidorna på sträckaren innan du släpper skruvarna,tappar du ner någon skruv kan de va kört för tillfället.när skruvarna är borta, krävs det lite press på den ena kammen,endast en kamm behöver demonteras.häng kedjan i en ståltråd eller liknande,helst sträckt,så den inte rammlar av på drevet där nere.glöm inte loctite vid montering
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
tjena! Wesse,när du börjar med bytet av sträckaren,kolla läget på kolvarna,demontera även locket på vänster motorsida.jag stoppar ner en tunn stång i ettans cylinder,bara för att ha lite koll,även markeringarna på kammarna ska stämma.man känner sig som en kirurg,stoppa ner lite trasor vid sidorna på sträckaren innan du släpper skruvarna,tappar du ner någon skruv kan de va kört för tillfället.när skruvarna är borta, krävs det lite press på den ena kammen,endast en kamm behöver demonteras.häng kedjan i en ståltråd eller liknande,helst sträckt,så den inte rammlar av på drevet där nere.glöm inte loctite vid montering

Hej hej igen :)

Tusen tack för de tipsen. Har ju en manual på engelska men den pekar inte så specifikt på småsaker och detaljer samt "bra att veta" så jag e nöjd :tummenupp Blir väl på nåt tag nu framöver jag börjar riva i motorn, har lite annat jag måste rodda med innan. Såna saker som jag är beroende av andra för att få gjort vill jag få uppstartat så snart det bara går så man inte står med skägget i brevlådan när vägen är bar :D
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Startade upp min i dag. Jag köpte min sent så jag han bara köra 20 mil innan vintern. så nu tycker jag att våren får komma.
//Hasse
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Packbox byte.

Är det någon som vet hur mycket olja det ska vara i varje framgaffel ben på en 87'a :huvet
//Hasse
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Olja i gaffeln

Är det någon som vet hur mycket olja det ska vara i varje framgaffel ben på en 87'a :huvet
//Hasse

Tjena Hasse :)

Jag kollade nu direkt i min Haynesbok och det ska vara lite olika i höger och vänster på den årsmodellen. I höger 4,85dl och vänster 4,95dl, men ta det int på blodigt allvar för lite måste man som lekman få söla och greja lite. Ja fick tips att använda SAE 15 olja som är lite tjockare eftersom det är ganska kort slaglängd på framfjädringen. Jag har haft isär min gaffel i molekyler och monterade ihop benen igår, ska fylla olja och återmontera dom på cykeln förhoppningsvis till helgen. Om du vill se bilder kan du kika in på min blogg.

Ha de// Anders:tummenupp
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Tjena Hasse :)

Jag kollade nu direkt i min Haynesbok och det ska vara lite olika i höger och vänster på den årsmodellen. I höger 4,85dl och vänster 4,95dl, men ta det int på blodigt allvar för lite måste man som lekman få söla och greja lite. Ja fick tips att använda SAE 15 olja som är lite tjockare eftersom det är ganska kort slaglängd på framfjädringen. Jag har haft isär min gaffel i molekyler och monterade ihop benen igår, ska fylla olja och återmontera dom på cykeln förhoppningsvis till helgen. Om du vill se bilder kan du kika in på min blogg.

Ha de// Anders:tummenupp
Tackar. Nu står den redo i garaget. :banana
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Skit.

Fan jävlar piss......Bytte drivpkt på min idag. När jag sen skulle ut och provgasa så la jag cykeln på sidan så kopplings handtaget gick i 2 bitar. :mad:
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Missflyt

Fan jävlar piss......Bytte drivpkt på min idag. När jag sen skulle ut och provgasa så la jag cykeln på sidan så kopplings handtaget gick i 2 bitar. :mad:

Jag skulle iväg på en 2veckors resa igår men kom bara 6mil innan jag tappade kontrollen i normalfart i en krok över ett krön :huvet Hamnade utanför asfalten och voltade nere i diket så nu blir nog cykeln skrot och jag sitter med vänsterarmen i mitella eftersom jag knäckte skulderbladet. Tackar min lyckliga stjärna att de gick så pass bra som det gjorde och för skyddsutrustningen, hjälmen gick sönder och jackan likaså. Men hellre de än att jag gått åt.

Ha de// Anders
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Jag skulle iväg på en 2veckors resa igår men kom bara 6mil innan jag tappade kontrollen i normalfart i en krok över ett krön :huvet Hamnade utanför asfalten och voltade nere i diket så nu blir nog cykeln skrot och jag sitter med vänsterarmen i mitella eftersom jag knäckte skulderbladet. Tackar min lyckliga stjärna att de gick så pass bra som det gjorde och för skyddsutrustningen, hjälmen gick sönder och jackan likaså. Men hellre de än att jag gått åt.

Ha de// Anders

Stackars dig. Men tur att du klarade dig "ganska" bra.

Krya på dig.
//Hasse
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top