Honda CBR1000F - tråden

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Ok, hur tar man bort strypningen?

Har inte kollat själv men jag kan tro att man måste köpa nya gummin, men det ser han väl när han plockar lös föggarna och gummina ifall det går att skära bort :) Antar att det inte är just så stora pengar i gummin så jag hade nog handlat nytt bara för att :D
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Har inte kollat själv men jag kan tro att man måste köpa nya gummin, men det ser han väl när han plockar lös föggarna och gummina ifall det går att skära bort :) Antar att det inte är just så stora pengar i gummin så jag hade nog handlat nytt bara för att :D

Ok, tack ska ni ha för svaren!
 

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Hej! Vet nån här hur det kan komma sig att vissa äldre cbr1000f (har sett -90 till-93) bara är 5-växlade? Har kommit i kontakt med några stycken och tycker det verkar märkligt, för överallt står det att den är 6-växlad och det verkar ju majoriteten av hojarna vara också. Gemensamma nämnaren för dessa 5-växlade hojar är att dom är utländska, en tysk och två från UK. Någon som kan förklara detta? Jag har uteslutit att motor+låda är bytt, det verkar vara original.
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Halloj, Nu har jag gått och blivit med hoj och det blev en CBR 1000 F 1988 :)

Ett par frågor såhär direkt :p Har någon av er haft problem med att öppna upp sadeln? verkar sitta ordentligt trots att nyckeln är omvriden.

Sidostödet går segt upp. Hur kan man åtgärda detta?

Vart finns det väskor och hur mycket kostar det att få på?

Finns det nya omkopplare att få tag på och någon gissning vad detta går på? Är det mycket som behöver kopplas i dem?
 
Last edited:

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Hej! Vet nån här hur det kan komma sig att vissa äldre cbr1000f (har sett -90 till-93) bara är 5-växlade? Har kommit i kontakt med några stycken och tycker det verkar märkligt, för överallt står det att den är 6-växlad och det verkar ju majoriteten av hojarna vara också. Gemensamma nämnaren för dessa 5-växlade hojar är att dom är utländska, en tysk och två från UK. Någon som kan förklara detta? Jag har uteslutit att motor+låda är bytt, det verkar vara original.

:) Har aldrig hört talas om nån med 5-pet, min förra cykel va en importad -93 och den var 6-växlad iaf och som du skriver så står det bara om 6 växlar :confused:
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Halloj, Nu har jag gått och blivit med hoj och det blev en CBR 1000 F 1988 :)

Ett par frågor såhär direkt :p Har någon av er haft problem med att öppna upp sadeln? verkar sitta ordentligt trots att nyckeln är omvriden.

Sidostödet går segt upp. Hur kan man åtgärda detta?

Vart finns det väskor och hur mycket kostar det att få på?

Finns det nya omkopplare att få tag på och någon gissning vad detta går på? Är det mycket som behöver kopplas i dem?

Tjenare :hej

Min -96:a har en lite kärv sadel oxå men har inte funnit nåt riktigt skäl till detta, den brukar lossna om jag drar lite bakåt i den och som ruskar lite.

Sidostödet lämnar jag därhän då jag inte haft problem med det och därmed inte behövt fördjupa mig i ärendet :D

Väskor till din årsmodell vet jag inte riktigt, SC24 är det lätt att hitta till iaf :tungan Kolla med Touringbutiken lr Lelles då dom har ett breda sortiment, ett alternativ annars är ju att köpa Givi lr Kappa Wingrack och en universalmont.sats :) Med dessa kan du ju välja massor av olika väskor, jag personligen har börjat så smått köpa Krauser till min då jag tycker dessa hållare är så diskreta :D

Omkopplare??? På styret för ljus o.d lr?? :va

Ha de// Anders
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Om låst inte fungera så kanske det är trasigt men det går ju att öppna utan nyckel om man vet vad man ska trycka med och var . Kan vara pilligt se på någon annans honda var låset sitter och var man ska trycka. Köp mjuka väskor som man hänger över sadeln finns på biltema , det har jag till mina och till min Kawasaki zzr 1400. Smörj sidostödet !! Kolla med en honda verkstad man byter allt ner till kontakten så det är inget pillande inne i handtaget . brova först med kontakt sprej typ 556


Halloj, Nu har jag gått och blivit med hoj och det blev en CBR 1000 F 1988

Ett par frågor såhär direkt :p Har någon av er haft problem med att öppna upp sadeln? verkar sitta ordentligt trots att nyckeln är omvriden.



Sidostödet går segt upp. Hur kan man åtgärda detta?

Vart finns det väskor och hur mycket kostar det att få på?

Finns det nya omkopplare att få tag på och någon gissning vad detta går på? Är det mycket som behöver kopplas i dem?[/COLOR]
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Låset är lite märkligt till sadeln. Man vrider men tar tvär stopp vid 170 grader kanske. hjälm delen öppnar sig men själva sadeln sitter ordentligt och då försökte både jag och en kompis ett bra tag utan att rubba överdelen. Ska försöka igen..

Får studera mer hur sidostödet är uppbyggt för att se vad det är som inte fjädrar ordentligt.

Om kopplare är där ljusreglagen osv sitter. Hette omkopplare när jag hade moped iallafall :p

Finns det någon sida för yamaha där man har sprängskiss och kan trycka på de delar man är nyfiken på för att se ett ca pris?

Finns det något sätt att kolla ventilspelet eller märkar man på något sätt när det börjar bli dåligt?
Jag har inget när det är gjort senast och den förra ägaren har kört 600 mil pratade han på och inte gjort det. den har gått 6500 mil
 
Last edited:

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tjenare igen :hej

Verkar som det glidit sär under sadeln, sitter ju lite mackapärer där under. Från låset går en smal pinne med en bygel på som i sin tur trycker på en hävarm så den påverkar klacken som låser fast sadeln. När jag låser upp sker det med 90grader på nyckeln så förmodligen har pinnen lossnat så den inte rör hävarmen. Mitt tips är att kika på funktionen på en cykel som det funkar på och se om du kan hitta hur du ska pilla för att låsa upp sadeln.

Ventilspelet kollade jag med spec.bladmått från mätrummet på jobbet, det är väldigt fina toleranser så std.bladmått från Jula funkar inte. Jag köpte en Haynes verkstadsbok och fick alla fakta där, att kolla spelet är enkelt om man skruvat lite men du måste helst bort med tanken och sen även ventilkåpan givetvis. Om du sen ska justera så behöver du lite spec.verktyg, jag har gjort detta så om du pm:ar så kan jag beskriva mer och även ge dig måtten du vill ha ur Haynesboken :) Vad gäller ventilspelet så tickar den ju massor om det är för stort, men bättre stort än tajt då du riskerar att bränna ventilerna.

Här finns mycket vettigt om Honda, http://gohondapart.com/, och eftersom du frågar om Yamaha får du en sån adress oxå, http://www.yamahapart.com/ :)

Omkopplare finns nog lite här och där, både på skrotar och hos märkeshandlare men även utomlands. Om den är trasig är ju en annan klart att föredra men om den bara är ful och matt har jag sett att en lr flera av våra gelikar smort in den med spillolja och fått den som ny :)

Lycka till :rock



Låset är lite märkligt till sadeln. Man vrider men tar tvär stopp vid 170 grader kanske. hjälm delen öppnar sig men själva sadeln sitter ordentligt och då försökte både jag och en kompis ett bra tag utan att rubba överdelen. Ska försöka igen..

Får studera mer hur sidostödet är uppbyggt för att se vad det är som inte fjädrar ordentligt.

Om kopplare är där ljusreglagen osv sitter. Hette omkopplare när jag hade moped iallafall :p

Finns det någon sida för yamaha där man har sprängskiss och kan trycka på de delar man är nyfiken på för att se ett ca pris?

Finns det något sätt att kolla ventilspelet eller märkar man på något sätt när det börjar bli dåligt?
Jag har inget när det är gjort senast och den förra ägaren har kört 600 mil pratade han på och inte gjort det. den har gått 6500 mil
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
En direkt följdfråga. vad är skillnaden på¨A och AC på modellen ifrån 1988? kanske är frågat tidigare i tråden som jag läst igenom men inte hittat något.

Med andra ord borde det inte vara någon fara om man inte hör något ifall han kört 600 mil med den?

bakdäcket ska ju vara 170/60 VR17-V270
170/60 är bredden och höjden i % av bredden.
V misstänker jag är hastigheten.
R? inte hittat vad denna betyder. reinforced?
17 tum storlek.
V270 hittar jag heller inte vad det står för.

gått efter blandannat denna sida: http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html
 
Last edited:

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tjenna :)

Vad bokstavskombon AC står för vet jag inte, men det har nåt att göra med årsmodeller har jag läst mig till via google.

Ventilspelet skulle jag nog inte fundera på ifall du inte råkar vara osäker på proffesionalismen hos den som utfört justeringen :D Du hör om det är stort spel men är det tajt har du ingen aning förrän hojen går lite illa.....

Bokstäverna på däcket är just inget du behöver fundera på i de där bredderna så länge du inte köper nåt uddadäck från Skumraskistan lr så, köper du etablerade välrenommerade märken typ Michelin av modell PR2 så ska allt va lugnt gällande hastighetsklasser o.d :yoparty Jag kör 180/55R17 på min -96 och det borde funka på din oxå tycker jag :rolleyes:

Hoppas detta var tillräckligt upplysande för dig :banana
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Angående däcken så var det mest nyfikenheten som frågade :p

Är det någon som har en bild på låsmekanismen för sitsen? Det är en del kvar för att nyckeln ska gå ett halvvarv sen tar det tvärstop och känns inget inuti. Så något är konstigt och i värsta fall trasigt. Inte sett något solklart ställe att öppna upp med mejsel.
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Nu har jag varit ute på första riktiga turen på 4 mil :)
Och jag har löst sadel problemet. Det står en sak i instruktionsboken och är en helt annat IRL. IRL har det inget med nyckeln alls att göra utan är en annan spak som sitter under..
Är det bara min som skiljer sig ifrån instruktionsboken eller är det fler SC21?:confused:
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Hur kinkigt är det med däck?
ska ju vara 140/80. på en sida så rekommenderar de 150/70. Funkar det och blir det någon skillnad?:va

Brukar ni åka till en firma som monterar direkt ifrån hoj eller åker ni in med lösa fälgar?
Kan man sätta in framaxeln och ha en träbit för att ha det balanserat på centralstödet eller hur gör ni?
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Hur kinkigt är det med däck?
ska ju vara 140/80. på en sida så rekommenderar de 150/70. Funkar det och blir det någon skillnad?:va

Brukar ni åka till en firma som monterar direkt ifrån hoj eller åker ni in med lösa fälgar?
Kan man sätta in framaxeln och ha en träbit för att ha det balanserat på centralstödet eller hur gör ni?

Jag köpte depåstöd det första jag gjorde efter jag köpt hoj :) Den hade iofs inget centralstöd men fram är det ändå smidigare med depåstöd, bak kan det kvitta och för bakhjulet har iaf inte jag behövt nån kloss :D Fram är det grymt bekvämt med ett depåstöd som lyfter under gaffelkronan då det inte stör nere vid framhjulsaxeln, kan bli ett jävla pyssel om du lyfter under gaffelbenen liksom :rolleyes:

Vad gäller dimensioner på däcken finns det översättningstabeller om du googlar och ett bredare däck är lugnare när du lägger ner i en sväng, detta eftersom du får en mjukare rundning i sidled och inte lika branta kanter som på ett smalt däck :tummenupp Jag bytte från 170 till 180 ifjol och kan tro att det går in ett 190 om jag vill, det är ju svingen och kedjan som styr hur fet ost man kan vräka in under röven :yoparty

Till gummiverkstan har jag alltid åkt in med hjulen lösa, men jag har å andra sidan alltid haft bra förutsättningar att skruva och ställa upp hojen :rolleyes:
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Någon som vet storleken på hålet i styrkronan för en SC21? jag tyckte det mätte ca 24mm och största adaptern på depåstativet fram på biltema är 18mm (biltemalänk) funkar det hyffsat ändå eller har jag mätt galet?

Upptäckte detta också:

Uploaded with ImageShack.us
Är det något som bör åtgärdas eller är det ingen fara så länge det inte läcker?

Kollade lite under tanken. Om strypningarna sitter kvar misstänker jag det är mellan förgasarna och motorn och inte på andra sidan väl?
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Det spelar ju ingen roll hur mycket det spelar uppe i gaffelkronan, 6mm kan ju stämma och det blir ju inte stort glapp :D Huvudsaken är ju att du lätt får dit och därifrån tappen när du ska använda stödet.

Strypningarna är behandlade flera ggr i denna tråd och senast bara på sidan innan :tummenupp

Vad gäller avstrykarna är detta inget som spelar nån större roll så länge dom är täta mot inre gaffelbenen, det sitter tätningar under som håller oljan kvar i gaffeln :yoparty Avstrykarna är för att hålla rent och fint till dom inre tätningarna.
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Okej. Jag har läst flera trådar om dessa strypningar men inte fått helt hundra om det är gummit mellan luftburken och förgasarna eller förgasarna och cylinderna. På en engelsk sida så lät det som att man Linda ta bort luftburken ta full gas och se genom med en bra ficklampa för att se utformningen i det gummit. Är det något att hålla reda på om man skruvar dän förgasarna förutom soppan?
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Okej. Jag har läst flera trådar om dessa strypningar men inte fått helt hundra om det är gummit mellan luftburken och förgasarna eller förgasarna och cylinderna. På en engelsk sida så lät det som att man Linda ta bort luftburken ta full gas och se genom med en bra ficklampa för att se utformningen i det gummit. Är det något att hålla reda på om man skruvar dän förgasarna förutom soppan?

Oki :) Du tar bort föggarna och kollar insugsgummina, om din är strypt så har du begränsningen där. Att strypa luften skulle bara göra cykeln okörbar :D

Soppan klarar du med kranen och i övrigt är det ju som vanligt när man mekar, håll reda på var och hur allt sitter å sätt tbx likadant :tummenupp
 

McPot

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
1988, Honda CBR 1000 F
Pinnen gör lite skillnad. På biltemas modell så låser pinnen för att den ska resa sig. Sen fanns det två olika höjder och jag lyckades köpa den kortare så det är nätt och jämt han lyfter. Men men. Däck är beställda så snart kan man åka ordentligt. Vädret verka bli varmare också:yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top