Honda CBR1000F - tråden

jakobmagnusson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Enebyberg
Hoj
Honda CBR 1000F -89
Hej,
Ska passa på och presentera mig också :)

Jakob Magnusson, 49, Enebyberg (norra Stockholm).

Återfall. Min första hoj var en CZ 250, sedan en Honda CB 750 -73. Därefter ner i customträsket: Yamaha 750 midnight Special och en Yamaha 750 Virago. Uppehåll 98 till nu.

Var inne på en VFR 750, men fick för mig att CBR 1000F passar ännu bättre för en lång (193) förare som vill ha lite plats. Läsning i denna tråd hjälpte till att bekräfta att det är en vettig hoj, orkar inte meka med samma energi som jag gjorde för 20 år sen...

Ha de,
Jakob
 
Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Välkommen hit Jakob! Hoppas du trivs med ditt val av hoj? Personligen tycker jag att den är en perfekt allroundhoj med svängradien som enda minus. :tummenupp
 

jakobmagnusson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Enebyberg
Hoj
Honda CBR 1000F -89
Hej!
Tack!
Jo, jag trivs kanonbra med den. Bra körställning för mig som är lång, lagom framåtlutad körställning, inte mycket belastning på händerna i motorvägsfart. Och stabil men ändå skön i kurvorna. Skjutsade fruhgan på en utflykt häromhelgen, funkade bra. Kommer nog mest åka på dags utflykter. Känns som perfekt hoj för mig.

Den jag fick tag på är i löjligt fräscht skick, det verkligen blänker om lacken. Nytt bakdäck till nästa säsong tror jag.

Det känns som att de flesta av mina frågor jag har just nu har besvarats i denna tråd, utom:

Har någon bytt ryckdämparen som ska finnas i bakhjulet? Känns som att jag har aningen för mycket glapp vidmotorbroms / gas. Kostnad? Göra själv enkelt?

Mvh,
Jakob
 

jakobmagnusson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Enebyberg
Hoj
Honda CBR 1000F -89
Hej,
Verkar vara drivpaketet som behöver bytas...
Nåt tips var jag beställer bra och prisvärt på nätet?
Mvh,
Jakob
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jaså du köpte den -
minns den mycket väl med sina lackade väskor i samma färg som hojen :)

Grattis till en SC 24 i fin fin färgkombination :rock



Hej,
Ska passa på och presentera mig också :)

Jakob Magnusson, 49, Enebyberg (norra Stockholm).

Återfall. Min första hoj var en CZ 250, sedan en Honda CB 750 -73. Därefter ner i customträsket: Yamaha 750 midnight Special och en Yamaha 750 Virago. Uppehåll 98 till nu.

Var inne på en VFR 750, men fick för mig att CBR 1000F passar ännu bättre för en lång (193) förare som vill ha lite plats. Läsning i denna tråd hjälpte till att bekräfta att det är en vettig hoj, orkar inte meka med samma energi som jag gjorde för 20 år sen...

Ha de,
Jakob
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Testade av ren nyfikenhet monterar de sidoväskor samt tankväska som jag fick med då jag köpte höjen för 1 år sedan:


Snacka om att man är sugen på fly denna inkommande hösten:


 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Testade av ren nyfikenhet monterar de sidoväskor samt tankväska som jag fick med då jag köpte höjen för 1 år sedan:


Snacka om att man är sugen på fly denna inkommande hösten:



Sidoväskorna ser helt ok ut när dom sitter på. Tankväskan ser mer ut som någon bläckfisk som desperat klamrar sig fast. ;) Men verkar bara finnas den modellen på dem.
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Sidoväskorna ser helt ok ut när dom sitter på. Tankväskan ser mer ut som någon bläckfisk som desperat klamrar sig fast. ;) Men verkar bara finnas den modellen på dem.

:va Så har jeg aldrig tänkt på det -
men nu du skriver det :lol

Dock är det duktigt stärka magneter vill jag lova
 

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Uppsala
Hoj
CBR600F -12
Tja! Hjälp en stackars omekanisk sate...

Jag går i letandet efter ett slip-on till min Honda CBR 600F -12 och undrar helt enkelt... Vilka modeller passar med samma slip-ons som min hoj? T.ex. Honda Hornet 600F (årsmodeller?) eller Honda CBR1000F (årsmodeller)?

Thanks...
 

jakobmagnusson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Enebyberg
Hoj
Honda CBR 1000F -89
Jaså du köpte den -
minns den mycket väl med sina lackade väskor i samma färg som hojen :)

Grattis till en SC 24 i fin fin färgkombination :rock

Absolut finaste färgkombinationen:)

Nu är det inte långt kvar till inställning i garage. Ska se om jag hinner göra lite service innan, så slipper jag i vår..
/Jakob
 

Vandraren

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Vårgårda
Hoj
1987, Honda CBR1000F
Hej. Har en CBR1000F -87 som jag mer eller mindre har fått. Ska byta olja och filter på den och eftersom jag aldrig mekat med mc innan så dubbelkollar jag med er innan jag gör något.

uploadfromtaptalk1350667478377.jpg
Är det rätt skruv för att tömma ut oljan?
Och ifall det är rätt, hur mycket ska jag fylla på sen?
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Näh,jag har inte fått tummorna loss till det ännu.

Faktum är att det endast är vid mycket "inspirerande" körning
som man känner av det kan börja slira lite.

Tänkte dock jag skulle beställa delarna samt även fjädrarna som du påpekar -
kalaset hamnar jo inte på mera än runt 1500:- med lameller fjädrar och packning........

Tjenare igen :D

E ju som länge sen de här va på tapeten men nu när ja e sjukskriven så har man ju mer tid till funderingar :va
I somras när jag verkligen drog ur cykeln så vid 8000rpm tycktes jag känna att det glätte lite på kopplingen jag med, kom då på att jag läst här i tråden tidigare om att Motuloljan är bättre än Castrol som jag kör med i just "slirapålamell"-hänseende :confused:
Nu vet jag inte vad du kör med för olja och heller inte om du mekat och bytt men jag tänkte de kunde va värt å veta. Jag har köpt Motul nu tills våren för att byta iaf :crash

Ha de// A
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tjena Brännar´n :hej

Ha du köpt spännare lr?? Har kollat lite på typ Ebay och diverse butiker i Europa och inte hittat nåt guldkorn, det har inte skiljt så mycke mer än en hunka mot Honda i Sverige :va Hursom, jag köpte min i Ume på dåvarande Norrlands MC och de gick väl på en dryg tusing nånstans, köpte ju massa mer grejer samtidigt :D

Kör så de ryk// A :yoparty
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Hej på er, kompisen har köpt en 1000f årsmodell -98 tror jag det var.
Tyckte den gick dåligt jämfört med den andra han har (tidigare årsmodell), misstänker att den är strypt. Vart sitter strypningen i en -98?
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Hej på er, kompisen har köpt en 1000f årsmodell -98 tror jag det var.
Tyckte den gick dåligt jämfört med den andra han har (tidigare årsmodell), misstänker att den är strypt. Vart sitter strypningen i en -98?

Enligt vad jag fått berättat så ska det vara sammalikt på alla och är då insugsgummina som är lite trånga :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top