Honda CBR1000F - tråden

Membran

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Honda CBR 1000F
Jag startar en tråd på modellen CBR1000F. Jag är intresserad av att inhandla en sådan modell denna sommar (runt årsmod 1997). Skulle därför vilja höra era erfarenheter om den. T ex:

Är den en bra allround-hoj? Pendling till jobbet men också dra ner över helgen till Brno och kolla på Moto GP?

Några kända brister? Både mekaniskt som körmässigt.

Är motorn en långmilare, är det ok att köpa en som gått 8-9000 mil?
Någon särskild tillsyn på motorn/slitagedelar?

Hur är den att skjutsa på?

Allt som är värt att veta om modellen är jag intresserad av. Kom igen! :)
 
Last edited:

hondaolsson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
göteborg
Hoj
honda cbr 1000f
en grym hoj o köra o äga

när de gäller skutsa så blir den bara bättre,go som bara den den e rätt törstig.men du får tillbaka de i körglädje
 
Last edited:

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
Gott om effekt och prestanda och superskön att köra, även i lite snabbare tempo. Inget att köra wheelies och stoppies med men annars en toppenhoj, särskilt om du är 185+
Läs mer hos bike: http://bike.se/review/view.php?id=405
 

choffer

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Gbg
Hoj
Honda cbr 1000F -87
Tja på tiden att någon skriver i denna tråden. Köpte en -87 o undra lite över ett par saker.

När det är kallt ute som det är nu så knackar den när man startar den, sen när den har blivit varm så slutar det knackande ljudet. Varför?

Sedan så har jag en fråga om fram gaffeln. Om man lossar den svarta "knoppen" som är överst på varje dämpare så sitter det en ventil. Va gör den ventilen?.
 
Last edited:

_Gurra_G

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2009
Ort
LUND
Hoj
Suzuki DR 650R
Bra initiativ där Membran! Jag går i samma tankar, men för mig står det mellan en VFR och en 1000F.. Nån som har något resonemang kring dessa hojjar, skriv gärna en rad eller två : )

Förresten, en annan grej:
Här --> http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cbr_1000_f_1990.php

står det att den har 100 hk.. Är det inte 130-nånting?
 
Last edited:

choffer

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Gbg
Hoj
Honda cbr 1000F -87

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tja på tiden att någon skriver i denna tråden. Köpte en -87 o undra lite över ett par saker.

När det är kallt ute som det är nu så knackar den när man startar den, sen när den har blivit varm så slutar det knackande ljudet. Varför?

Sedan så har jag en fråga om fram gaffeln. Om man lossar den svarta "knoppen" som är överst på varje dämpare så sitter det en ventil. Va gör den ventilen?.

Hallå

Har hört att det kan vara kamkedjesträckaren som spökar lr att det är kopplingen. Kopplingen ska tystna ifall du drar in handtaget å sträckaren kan visst tystna vid arbetstemp. Men märk väl att detta endast är hörsägen eftersom jag söker egen hoj och trånar efter en tusing :tummenupp

Mvh// Anders
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Halloj :hej

Är rätt inne på att tjacka CBR 1000F från -87 med styvt 4000mil på mätaren, funderar nu på lite grejer?! :confused: Den ska visst rassla nystartad men tystna när den blivit varm?? Sen undrar jag om det är nåt man ska tänka på vad gäller milen och serviceåtgärder?? Vad är skillnaden mellan generationerna 1-3 förutom det kosmetiska??

Vet även av en cykel med mer mil, 9800 för att vara mer precis och det är en -92:a. Är det nåt annat man bör tänka på med den cykeln?? Har hört att det ska vara driftsäkra och rejäla maskiner men allt kan väl hända antar jag.

Tacksam för åsikter och synpunkter// Anders
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Jag vill ju ha vita framblinkers

:confused: Finns det överhuvudtaget att frambringa till Gen3 av CBR:en?? Har gjort klart köpet av en CBR 1000F från -93 och ska väl hämta den endera veckan nu framöver, men genast börjar det ju krypa i skallen på lite modd. Vill ju modernisera den lite och sätta min personliga prägel på hojen :yoparty Hoppas ni kan hjälpa mig med iaf blinkersglasen, sen tar jag gärna emot tips på bra modd man kan göra både för estetik och funktion :tummenupp

Ha de så länge// A
 

choffer

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Gbg
Hoj
Honda cbr 1000F -87
:confused: Finns det överhuvudtaget att frambringa till Gen3 av CBR:en?? Har gjort klart köpet av en CBR 1000F från -93 och ska väl hämta den endera veckan nu framöver, men genast börjar det ju krypa i skallen på lite modd. Vill ju modernisera den lite och sätta min personliga prägel på hojen :yoparty Hoppas ni kan hjälpa mig med iaf blinkersglasen, sen tar jag gärna emot tips på bra modd man kan göra både för estetik och funktion :tummenupp

Ha de så länge// A

Grattis till hojen!

Synd bara att denna tråden är så tyst.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Grattis till hojen!

Synd bara att denna tråden är så tyst.

Tjena och tackar allra ödmjukast, känns fint med egen cykel som jag tror jag kommer trivas hårt med :)
:va Tycker det är lite konstigt att det inte skrivs nåt i denna tråden, det måste ju finnas fler än du och jag inne på SH som äger CBR tusing lr som ägt och har feedback till oss andra..... Men men, inte så mycke att göra annat än lägga in eget tills nån vaknar och fattar intresse :tummenupp
 

Drasut

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Järfälla
Hoj
1999, Honda CBR1000f
Lite tyst är det här men vi får väl skriva på så kanske det dyker upp fler. Jag har en cbr 1000f-99 med lite dryg 4000 mil på mätaren. Och jag verkar ha samma problem som många andra på denna tråden, det "rasslar/skrammlar" men bara på dom lite lägre varven som typ under 3500rpm. Kan ju vara så att det även låter på högre varv men att jag inte hör det då:) Min fråga blir följande, bör man åka till en honda verkstad å låta dom ge ett utlåtande och isåfall är det nån som har ett tips på bra hond verkstäder i stockholms området?
 

Membran

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Honda CBR 1000F
Hej på er 1000F:are! Det var jag som startade tråden och sen försvann jag i samband med köpet av min -96:a! Ursäkta. :)
Skramlet är mycket riktigt kamkedjesträckaren, det låter mer innan cykeln är varm, då det i princip försvinner. Inget att oroa sig för, men man får enligt uppgift vara uppmärksam när skramlet inte avtar efter att den blivit varm, då är det dags att byta.

Jag la dock igår ut min till försäljning, men snacka om att jag varit nöjd! Jag var därför mycket mycket tveksam till att göra mig av med den. :krama Men tyvärr känner jag inte att det är ekonomiskt befogat att ha två hojar.

Styrkor:
Effekt. Tillförlitlighet. Bra att skjutsa på, mycket kraft. Bra skydd och sittställning om man inte är för lång (~185cm). Förvånansvärt smidig i alla situationer, för sin vikt (över kryphastighet). Kombibromsarna (fr o m -92). Försäkringspremien. Vibrationsfria handtag/fotpinnar/backspeglar. Enormt stabil i hög fart, en riktigt skön sporttourer! :Bugar

Svagheter:
Tung vid krypkörning. Mycket svårt att hitta annat... bensinförbrukning?

Slutsats:
Rekommenderas varmt! :tummenupp

Forum med kunskap om 1000F:
http://cbrforum.com/forum/forumdisplay.php?f=38
http://www.2wheels.se
 
Last edited:

wibbewobbel

Återfallsknutte
Gick med
25 May 2010
Ort
Norberg
Hoj
1987, Honda, CBR 1000 F
Lite tyst är det här men vi får väl skriva på så kanske det dyker upp fler. Jag har en cbr 1000f-99 med lite dryg 4000 mil på mätaren. Och jag verkar ha samma problem som många andra på denna tråden, det "rasslar/skrammlar" men bara på dom lite lägre varven som typ under 3500rpm. Kan ju vara så att det även låter på högre varv men att jag inte hör det då:) Min fråga blir följande, bör man åka till en honda verkstad å låta dom ge ett utlåtande och isåfall är det nån som har ett tips på bra hond verkstäder i stockholms området?

Jag har fått tipset att köra på högt oktantal. För mig funkar det bra då rasslet försvunnit, Dock en bytt kamsträckare!
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tempen på min tusing

:confused:

Har ju fått ihop ett par hundra mil på CBR:en nu sista veckorna, blir dock lite fundersam på motortempen?! Visaren går bara upp strax över "C" och rör sig knappt över detta oavsett temp ute lr typ av körning :va Hur långt går den på andra cyklar vid blandad körning?? Kan det va så att den inte får upp arbetstempen och behöver en ny termostat?? SNÄLLA HJÄLP! ! ! !

:Bugar // Anders
 

Membran

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Honda CBR 1000F
Ingen fara Anders, det skall vara så. Enda tillfället då nålen rör sig längre uppåt är när du krypkör en längre tid som vid t ex stadskörning. Då blir motorn varmare och till slut drar fläkten igång för att hjälpa till att kyla.

Du kan ju prova någon gång bara för att se att fläkten fungerar, det kan vara en bra säkerhetsåtgärd. Man ska höra ganska tydligt att fläkten startar när nålen nästan når toppen. Annars får du se upp och se till att fixa fläkten. :brinnerup
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Ingen fara Anders, det skall vara så. Enda tillfället då nålen rör sig längre uppåt är när du krypkör en längre tid som vid t ex stadskörning. Då blir motorn varmare och till slut drar fläkten igång för att hjälpa till att kyla.

Du kan ju prova någon gång bara för att se att fläkten fungerar, det kan vara en bra säkerhetsåtgärd. Man ska höra ganska tydligt att fläkten startar när nålen nästan når toppen. Annars får du se upp och se till att fixa fläkten. :brinnerup

Tackar för detta :tummenupp Känns lite bättre nu när man få höra samma fån fler ägare :)
 

freakholm

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Arjeplog
Hoj
Honda cbr 1000f -87
Hej på er 1000F:are! Det var jag som startade tråden och sen försvann jag i samband med köpet av min -96:a! Ursäkta. :)
Skramlet är mycket riktigt kamkedjesträckaren, det låter mer innan cykeln är varm, då det i princip försvinner. Inget att oroa sig för, men man får enligt uppgift vara uppmärksam när skramlet inte avtar efter att den blivit varm, då är det dags att byta.

Jag la dock igår ut min till försäljning, men snacka om att jag varit nöjd! Jag var därför mycket mycket tveksam till att göra mig av med den. :krama Men tyvärr känner jag inte att det är ekonomiskt befogat att ha två hojar.

Styrkor:
Effekt. Tillförlitlighet. Bra att skjutsa på, mycket kraft. Bra skydd och sittställning om man inte är för lång (~185cm). Förvånansvärt smidig i alla situationer, för sin vikt (över kryphastighet). Kombibromsarna (fr o m -92). Försäkringspremien. Vibrationsfria handtag/fotpinnar/backspeglar. Enormt stabil i hög fart, en riktigt skön sporttourer! :Bugar

Svagheter:
Tung vid krypkörning. Mycket svårt att hitta annat... bensinförbrukning?

Slutsats:
Rekommenderas varmt! :tummenupp

Forum med kunskap om 1000F:
http://cbrforum.com/forum/forumdisplay.php?f=38
http://www.2wheels.se

Jag har en cbr från -87 och har lite svårt att hitta reservdelar. Det är en svaghet, men jag tänkte också fråga er om ni har någon bra sajt eller annat där ni köper reservdelar till era cbr 1000f?

Ringde lelles i förra veckan och skulle beställa en ny luftburk,
-Dom görs inte längre, fick ja till svar.
Hur går man vidare?
Plockat ner hojen nu i helgen och upptäckt att det var bränslepumpen som spökade och inte tjuvluft. Men jag har haft problem att få tag i hjullager och packboxar i våras.

Så jag efterfrågar en bra handlare/importör eller sajt som vet var man kan få tag i delar eller vilka delar som cbr 1000f delar med andra modeller.

//freakholm
 

Drasut

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Järfälla
Hoj
1999, Honda CBR1000f
Jag har en cbr från -87 och har lite svårt att hitta reservdelar. Det är en svaghet, men jag tänkte också fråga er om ni har någon bra sajt eller annat där ni köper reservdelar till era cbr 1000f?

Ringde lelles i förra veckan och skulle beställa en ny luftburk,
-Dom görs inte längre, fick ja till svar.
Hur går man vidare?
Plockat ner hojen nu i helgen och upptäckt att det var bränslepumpen som spökade och inte tjuvluft. Men jag har haft problem att få tag i hjullager och packboxar i våras.

Så jag efterfrågar en bra handlare/importör eller sajt som vet var man kan få tag i delar eller vilka delar som cbr 1000f delar med andra modeller.

//freakholm

Kolla på http://www.davidsilverspares.co.uk/ tror dom handlar direkt med hondatillverkare i japan så det är bra priser trots frakt och dom säljer bara orginaldelar. Jag och min farbror brukar beställa därifrån han har vfr och jag cbr f. brukar ta ungefär en vecka efter att man bekräftat deras offert.

Passar på att slänga in en fråga på en gång. Är det någon som har nå tipps på nya bakblinkers till en cbr1000f -99. Dom e inte skitsnygga orginal direkt, behöver inte vara nå miniblinkers eller nått sånt då jag inte tror att det passar men jag e öppen för förslag. Tittar gärna på blder om nån bytt på sin.
 

freakholm

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Arjeplog
Hoj
Honda cbr 1000f -87
Tack, den sidan ska ja kolla upp!

Har just varit en 90 mil sväng i Norge och undrar om det är någon som höjt upp cbr'n i bak? Han känns i lägsta laget. Men hela hojen kanske blir fel om man skulle höja i bak?

//frakholm
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top