Sidan 1 av 21 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 413
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1996, Honda CBR 1000F
    Inlägg
    4

    Question Honda CBR1000F - tråden

    Jag startar en tråd på modellen CBR1000F. Jag är intresserad av att inhandla en sådan modell denna sommar (runt årsmod 1997). Skulle därför vilja höra era erfarenheter om den. T ex:

    Är den en bra allround-hoj? Pendling till jobbet men också dra ner över helgen till Brno och kolla på Moto GP?

    Några kända brister? Både mekaniskt som körmässigt.

    Är motorn en långmilare, är det ok att köpa en som gått 8-9000 mil?
    Någon särskild tillsyn på motorn/slitagedelar?

    Hur är den att skjutsa på?

    Allt som är värt att veta om modellen är jag intresserad av. Kom igen!
    Senast redigerat av Membran den 2008-06-28 klockan 10:43.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    göteborg
    Hoj
    honda cbr 1000f
    Inlägg
    4
    en grym hoj o köra o äga

    när de gäller skutsa så blir den bara bättre,go som bara den den e rätt törstig.men du får tillbaka de i körglädje
    Senast redigerat av hondaolsson den 2008-07-05 klockan 12:26. Anledning: Dubbelt inlägg

  3. #3
    Transformer CosmoBobs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Redbird
    Inlägg
    120
    Gott om effekt och prestanda och superskön att köra, även i lite snabbare tempo. Inget att köra wheelies och stoppies med men annars en toppenhoj, särskilt om du är 185+
    Läs mer hos bike: http://bike.se/review/view.php?id=405

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gbg
    Hoj
    Honda cbr 1000F -87
    Inlägg
    5
    Tja på tiden att någon skriver i denna tråden. Köpte en -87 o undra lite över ett par saker.

    När det är kallt ute som det är nu så knackar den när man startar den, sen när den har blivit varm så slutar det knackande ljudet. Varför?

    Sedan så har jag en fråga om fram gaffeln. Om man lossar den svarta "knoppen" som är överst på varje dämpare så sitter det en ventil. Va gör den ventilen?.
    Senast redigerat av choffer den 2009-10-11 klockan 21:22.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    LUND
    Hoj
    Suzuki DR 650R
    Inlägg
    2
    Bra initiativ där Membran! Jag går i samma tankar, men för mig står det mellan en VFR och en 1000F.. Nån som har något resonemang kring dessa hojjar, skriv gärna en rad eller två : )

    Förresten, en annan grej:
    Här --> http://www.bikez.com/motorcycles/hon...000_f_1990.php

    står det att den har 100 hk.. Är det inte 130-nånting?
    Senast redigerat av _Gurra_G den 2009-11-11 klockan 23:42. Anledning: Dubbelt inlägg

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gbg
    Hoj
    Honda cbr 1000F -87
    Inlägg
    5
    Det beror på årsmodellen. jag har en -87 o den har inte äns 100kh, men nyare modeller av den har 130.

    Citat Ursprungligen postat av _Gurra_G Visa inlägg
    Bra initiativ där Membran! Jag går i samma tankar, men för mig står det mellan en VFR och en 1000F.. Nån som har något resonemang kring dessa hojjar, skriv gärna en rad eller två : )

    Förresten, en annan grej:
    Här --> http://www.bikez.com/motorcycles/hon...000_f_1990.php

    står det att den har 100 hk.. Är det inte 130-nånting?

  7. #7
    wesse wesse74s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bredbyn
    Hoj
    Honda CBR 1000F -96
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av choffer Visa inlägg
    Tja på tiden att någon skriver i denna tråden. Köpte en -87 o undra lite över ett par saker.

    När det är kallt ute som det är nu så knackar den när man startar den, sen när den har blivit varm så slutar det knackande ljudet. Varför?

    Sedan så har jag en fråga om fram gaffeln. Om man lossar den svarta "knoppen" som är överst på varje dämpare så sitter det en ventil. Va gör den ventilen?.
    Hallå

    Har hört att det kan vara kamkedjesträckaren som spökar lr att det är kopplingen. Kopplingen ska tystna ifall du drar in handtaget å sträckaren kan visst tystna vid arbetstemp. Men märk väl att detta endast är hörsägen eftersom jag söker egen hoj och trånar efter en tusing

    Mvh// Anders

  8. #8
    wesse wesse74s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bredbyn
    Hoj
    Honda CBR 1000F -96
    Inlägg
    109

    Question

    Halloj

    Är rätt inne på att tjacka CBR 1000F från -87 med styvt 4000mil på mätaren, funderar nu på lite grejer?! Den ska visst rassla nystartad men tystna när den blivit varm?? Sen undrar jag om det är nåt man ska tänka på vad gäller milen och serviceåtgärder?? Vad är skillnaden mellan generationerna 1-3 förutom det kosmetiska??

    Vet även av en cykel med mer mil, 9800 för att vara mer precis och det är en -92:a. Är det nåt annat man bör tänka på med den cykeln?? Har hört att det ska vara driftsäkra och rejäla maskiner men allt kan väl hända antar jag.

    Tacksam för åsikter och synpunkter// Anders

  9. #9
    wesse wesse74s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bredbyn
    Hoj
    Honda CBR 1000F -96
    Inlägg
    109

    Cool Jag vill ju ha vita framblinkers

    Finns det överhuvudtaget att frambringa till Gen3 av CBR:en?? Har gjort klart köpet av en CBR 1000F från -93 och ska väl hämta den endera veckan nu framöver, men genast börjar det ju krypa i skallen på lite modd. Vill ju modernisera den lite och sätta min personliga prägel på hojen Hoppas ni kan hjälpa mig med iaf blinkersglasen, sen tar jag gärna emot tips på bra modd man kan göra både för estetik och funktion

    Ha de så länge// A

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gbg
    Hoj
    Honda cbr 1000F -87
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av wesse74 Visa inlägg
    Finns det överhuvudtaget att frambringa till Gen3 av CBR:en?? Har gjort klart köpet av en CBR 1000F från -93 och ska väl hämta den endera veckan nu framöver, men genast börjar det ju krypa i skallen på lite modd. Vill ju modernisera den lite och sätta min personliga prägel på hojen Hoppas ni kan hjälpa mig med iaf blinkersglasen, sen tar jag gärna emot tips på bra modd man kan göra både för estetik och funktion

    Ha de så länge// A
    Grattis till hojen!

    Synd bara att denna tråden är så tyst.

  11. #11
    wesse wesse74s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bredbyn
    Hoj
    Honda CBR 1000F -96
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av choffer Visa inlägg
    Grattis till hojen!

    Synd bara att denna tråden är så tyst.
    Tjena och tackar allra ödmjukast, känns fint med egen cykel som jag tror jag kommer trivas hårt med
    Tycker det är lite konstigt att det inte skrivs nåt i denna tråden, det måste ju finnas fler än du och jag inne på SH som äger CBR tusing lr som ägt och har feedback till oss andra..... Men men, inte så mycke att göra annat än lägga in eget tills nån vaknar och fattar intresse

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    1999, Honda CBR1000f
    Inlägg
    3
    Lite tyst är det här men vi får väl skriva på så kanske det dyker upp fler. Jag har en cbr 1000f-99 med lite dryg 4000 mil på mätaren. Och jag verkar ha samma problem som många andra på denna tråden, det "rasslar/skrammlar" men bara på dom lite lägre varven som typ under 3500rpm. Kan ju vara så att det även låter på högre varv men att jag inte hör det då Min fråga blir följande, bör man åka till en honda verkstad å låta dom ge ett utlåtande och isåfall är det nån som har ett tips på bra hond verkstäder i stockholms området?

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1996, Honda CBR 1000F
    Inlägg
    4
    Hej på er 1000F:are! Det var jag som startade tråden och sen försvann jag i samband med köpet av min -96:a! Ursäkta.
    Skramlet är mycket riktigt kamkedjesträckaren, det låter mer innan cykeln är varm, då det i princip försvinner. Inget att oroa sig för, men man får enligt uppgift vara uppmärksam när skramlet inte avtar efter att den blivit varm, då är det dags att byta.

    Jag la dock igår ut min till försäljning, men snacka om att jag varit nöjd! Jag var därför mycket mycket tveksam till att göra mig av med den. Men tyvärr känner jag inte att det är ekonomiskt befogat att ha två hojar.

    Styrkor:
    Effekt. Tillförlitlighet. Bra att skjutsa på, mycket kraft. Bra skydd och sittställning om man inte är för lång (~185cm). Förvånansvärt smidig i alla situationer, för sin vikt (över kryphastighet). Kombibromsarna (fr o m -92). Försäkringspremien. Vibrationsfria handtag/fotpinnar/backspeglar. Enormt stabil i hög fart, en riktigt skön sporttourer!

    Svagheter:
    Tung vid krypkörning. Mycket svårt att hitta annat... bensinförbrukning?

    Slutsats:
    Rekommenderas varmt!

    Forum med kunskap om 1000F:
    http://cbrforum.com/forum/forumdisplay.php?f=38
    http://www.2wheels.se
    Senast redigerat av Membran den 2010-05-03 klockan 20:30.

  14. #14
    Återfallsknutte
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norberg
    Hoj
    1987, Honda, CBR 1000 F
    Inlägg
    1

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av Drasut Visa inlägg
    Lite tyst är det här men vi får väl skriva på så kanske det dyker upp fler. Jag har en cbr 1000f-99 med lite dryg 4000 mil på mätaren. Och jag verkar ha samma problem som många andra på denna tråden, det "rasslar/skrammlar" men bara på dom lite lägre varven som typ under 3500rpm. Kan ju vara så att det även låter på högre varv men att jag inte hör det då Min fråga blir följande, bör man åka till en honda verkstad å låta dom ge ett utlåtande och isåfall är det nån som har ett tips på bra hond verkstäder i stockholms området?
    Jag har fått tipset att köra på högt oktantal. För mig funkar det bra då rasslet försvunnit, Dock en bytt kamsträckare!

  15. #15
    wesse wesse74s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bredbyn
    Hoj
    Honda CBR 1000F -96
    Inlägg
    109

    Tempen på min tusing



    Har ju fått ihop ett par hundra mil på CBR:en nu sista veckorna, blir dock lite fundersam på motortempen?! Visaren går bara upp strax över "C" och rör sig knappt över detta oavsett temp ute lr typ av körning Hur långt går den på andra cyklar vid blandad körning?? Kan det va så att den inte får upp arbetstempen och behöver en ny termostat?? SNÄLLA HJÄLP! ! ! !

    // Anders

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1996, Honda CBR 1000F
    Inlägg
    4
    Ingen fara Anders, det skall vara så. Enda tillfället då nålen rör sig längre uppåt är när du krypkör en längre tid som vid t ex stadskörning. Då blir motorn varmare och till slut drar fläkten igång för att hjälpa till att kyla.

    Du kan ju prova någon gång bara för att se att fläkten fungerar, det kan vara en bra säkerhetsåtgärd. Man ska höra ganska tydligt att fläkten startar när nålen nästan når toppen. Annars får du se upp och se till att fixa fläkten.

  17. #17
    wesse wesse74s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bredbyn
    Hoj
    Honda CBR 1000F -96
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av Membran Visa inlägg
    Ingen fara Anders, det skall vara så. Enda tillfället då nålen rör sig längre uppåt är när du krypkör en längre tid som vid t ex stadskörning. Då blir motorn varmare och till slut drar fläkten igång för att hjälpa till att kyla.

    Du kan ju prova någon gång bara för att se att fläkten fungerar, det kan vara en bra säkerhetsåtgärd. Man ska höra ganska tydligt att fläkten startar när nålen nästan når toppen. Annars får du se upp och se till att fixa fläkten.
    Tackar för detta Känns lite bättre nu när man få höra samma fån fler ägare

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Arjeplog
    Hoj
    Honda cbr 1000f -87
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Membran Visa inlägg
    Hej på er 1000F:are! Det var jag som startade tråden och sen försvann jag i samband med köpet av min -96:a! Ursäkta.
    Skramlet är mycket riktigt kamkedjesträckaren, det låter mer innan cykeln är varm, då det i princip försvinner. Inget att oroa sig för, men man får enligt uppgift vara uppmärksam när skramlet inte avtar efter att den blivit varm, då är det dags att byta.

    Jag la dock igår ut min till försäljning, men snacka om att jag varit nöjd! Jag var därför mycket mycket tveksam till att göra mig av med den. Men tyvärr känner jag inte att det är ekonomiskt befogat att ha två hojar.

    Styrkor:
    Effekt. Tillförlitlighet. Bra att skjutsa på, mycket kraft. Bra skydd och sittställning om man inte är för lång (~185cm). Förvånansvärt smidig i alla situationer, för sin vikt (över kryphastighet). Kombibromsarna (fr o m -92). Försäkringspremien. Vibrationsfria handtag/fotpinnar/backspeglar. Enormt stabil i hög fart, en riktigt skön sporttourer!

    Svagheter:
    Tung vid krypkörning. Mycket svårt att hitta annat... bensinförbrukning?

    Slutsats:
    Rekommenderas varmt!

    Forum med kunskap om 1000F:
    http://cbrforum.com/forum/forumdisplay.php?f=38
    http://www.2wheels.se
    Jag har en cbr från -87 och har lite svårt att hitta reservdelar. Det är en svaghet, men jag tänkte också fråga er om ni har någon bra sajt eller annat där ni köper reservdelar till era cbr 1000f?

    Ringde lelles i förra veckan och skulle beställa en ny luftburk,
    -Dom görs inte längre, fick ja till svar.
    Hur går man vidare?
    Plockat ner hojen nu i helgen och upptäckt att det var bränslepumpen som spökade och inte tjuvluft. Men jag har haft problem att få tag i hjullager och packboxar i våras.

    Så jag efterfrågar en bra handlare/importör eller sajt som vet var man kan få tag i delar eller vilka delar som cbr 1000f delar med andra modeller.

    //freakholm

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    1999, Honda CBR1000f
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av freakholm Visa inlägg
    Jag har en cbr från -87 och har lite svårt att hitta reservdelar. Det är en svaghet, men jag tänkte också fråga er om ni har någon bra sajt eller annat där ni köper reservdelar till era cbr 1000f?

    Ringde lelles i förra veckan och skulle beställa en ny luftburk,
    -Dom görs inte längre, fick ja till svar.
    Hur går man vidare?
    Plockat ner hojen nu i helgen och upptäckt att det var bränslepumpen som spökade och inte tjuvluft. Men jag har haft problem att få tag i hjullager och packboxar i våras.

    Så jag efterfrågar en bra handlare/importör eller sajt som vet var man kan få tag i delar eller vilka delar som cbr 1000f delar med andra modeller.

    //freakholm
    Kolla på http://www.davidsilverspares.co.uk/ tror dom handlar direkt med hondatillverkare i japan så det är bra priser trots frakt och dom säljer bara orginaldelar. Jag och min farbror brukar beställa därifrån han har vfr och jag cbr f. brukar ta ungefär en vecka efter att man bekräftat deras offert.

    Passar på att slänga in en fråga på en gång. Är det någon som har nå tipps på nya bakblinkers till en cbr1000f -99. Dom e inte skitsnygga orginal direkt, behöver inte vara nå miniblinkers eller nått sånt då jag inte tror att det passar men jag e öppen för förslag. Tittar gärna på blder om nån bytt på sin.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Arjeplog
    Hoj
    Honda cbr 1000f -87
    Inlägg
    2
    Tack, den sidan ska ja kolla upp!

    Har just varit en 90 mil sväng i Norge och undrar om det är någon som höjt upp cbr'n i bak? Han känns i lägsta laget. Men hela hojen kanske blir fel om man skulle höja i bak?

    //frakholm

Sidan 1 av 21 1234567 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Uppdaterar väl lite, var på sjukgympa i onsdags och det gick bra, rörligheten är bra och slutsträckningen av knäet är också bra. Sjukgymnasten säger att det s [...]

bosse-l
Vill du annonsera ovan? Klicka här