Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vita hondan och den gröna är båda sketsnygga!

Kryxet tror jag med ditt förslag är att det blir lite "tyskarsel" varning, allstå för stort glapp mellan röv och bakhjul.

VIT HONDA!?!?! HÄDARE! :mad:

Är ju en gammal GSX!

Fin var den dock! :D

Lite mer on-topic nu dock. Prova som föreslagits att ställa ner den från centralstödet. Alltid svårt att veta exakt ride-height när man har den uppställd på en bänk eller nåt annat. Håller med Panzaa om att den blir lite "tyskfighter" med en sån där bakdel. Kutsen ska på något sätt harmoniera med tanken.

Kantig tank = kantig kuts.

Rund tank = rund kuts.

:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
brådis men en (kass) bild iaf :)
 

Bifogat

  • DSC00102.jpg
    DSC00102.jpg
    229.5 KB · Visningar: 267

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
VIT HONDA!?!?! HÄDARE! :mad:

Är ju en gammal GSX!

Fin var den dock! :D

Lite mer on-topic nu dock. Prova som föreslagits att ställa ner den från centralstödet. Alltid svårt att veta exakt ride-height när man har den uppställd på en bänk eller nåt annat. Håller med Panzaa om att den blir lite "tyskfighter" med en sån där bakdel. Kutsen ska på något sätt harmoniera med tanken.

Kantig tank = kantig kuts.

Rund tank = rund kuts.

:tummenupp

angående honda... I know... editerade detta inlägg när jag kom på det tidigare idag... :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
brådis men en (kass) bild iaf :)

Till bakdelen skulle jag personligen göra något i den här stilen, fast då rundare i kanterna så att det harmonierar med tanken.

DSC00102.jpg


1 minut i paint är ju inte direkt hur det skulle se ut i verkligheten men det är åt rätt håll. En gammal bakdel från en GSX750/1100 från -83 eller så skulle passa. Eventuellt från en gammal GS1000 också. Man kan ju göra kopior av sånna rätt enkelt i lite aluminium plåt. :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser ju sketagött ut nu!

Jag skulle nog satsa på att försöka få den lite lägre till och aningen längre bak så att röven slutar i höjd med bromsskivan.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
På TR1klubbens hemsida rekomenderas byte av bakfjäder till en styvare.Måhända kan man sätta dit en kortare men styvare om man vill sänka arselet.

Tackar, kanske kan vara en bra reserv att ha i åtanke senare om jag behöver sänka än mer.

Till bakdelen skulle jag personligen göra något i den här stilen, fast då rundare i kanterna så att det harmonierar med tanken.

1 minut i paint är ju inte direkt hur det skulle se ut i verkligheten men det är åt rätt håll. En gammal bakdel från en GSX750/1100 från -83 eller så skulle passa. Eventuellt från en gammal GS1000 också. Man kan ju göra kopior av sånna rätt enkelt i lite aluminium plåt. :)

Hmm, det är ju en variant. Tackar för åsikten! Tror dock att det blir modell lägre på baken

Ser ju sketagött ut nu!

Jag skulle nog satsa på att försöka få den lite lägre till och aningen längre bak så att röven slutar i höjd med bromsskivan.

:)

Gjort en lite närmare syning och håller med om att det vore fint att sänka baken en bit till. :tummenupp Ska se om jag gör det lätt för mig och bara böjer rören än mer eller vinklar ner hela baken som man borde... (innebär kap, mer rör och svets...)

Längre... nja, genom att vinkla ner ovan så hamnar ramen liiite längre bak. Får nog räcka med det på själva ramen. Vid behov så kan jag alltid med distanser lägga bakljuset längre bak för att få ett längre bakparti sammanlagt. Får se när jag kommer så långt.

@ ALLA, tackar för inläggen! :tummenupp:tummenupp:tummenupp Känns bra att konceptet har synats lite med andra ögon. Sänkning av bak kommer och ev ska jag ta mig en titt på sadeltipset får EST.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har du för övrigt några tankar när det gäller fälgar?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du för övrigt några tankar när det gäller fälgar?

Jo'rå, alltför många tyvärr! :D Som "tur" är dröjer det innan jag kommer så långt med projektet så jag hinner vela länge till... En uppsats om ämnet som följer. Med risk för att jag är felaktigt påläst... :)

##########
Har iof sig inget emot fälgmodellen, gillar retro & tidskänslan som dom fulsnygga 80-talsfälgarna ger. Men bredare däck ligger högt på önskelistan... Funderingar jag har (för framtiden):

1) Orginalmodell på fälg men
a) 16-18" bak utan breddning upp till 140 brett?
b) 16-18" bak med breddning, kanske kan komma upp till 150/160 med org sving? Ganska stor insats för dom sista 10-20mm xtra bredd...
c) Konvertera en org fälg ovan till framfälg = upp till 140 brett = OK

2) Ekerfälgar, 17", upp till 150 kanske 160 brett bak? Ekerfälgar är kalas på kaffe-hojar men jag är inte helt övertygad om att dom gör sig bäst på denna cykel.

3) Sporthojsfälgar & nyare gaffel från en 90-talare... Skulle vara bra för köregenskaper och schyssta däck men då tappar jag retro-känslan...

Detta är vad jag har funderat på. Var ganska nära att köpa grejer till alt 3 men la detta på is. Just nu velar jag lite mellan alt 1 & 2 istället...

Slut på uppsatsen! :D
############

Några funderingar eller kommentarer kring detta ämne?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
du måste få till en riktigt platt sadel och nästan ner dubbelt så mycket..
då måste även allt under ram av korgen försvinna oså.
anser jag :)

ligger endel i detta, får se var det slutar, work in progress... :smasha:smasha:smasha
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Plast...

Tänkte göra ett försök med att plasta eller spackla cutsen.

Spackel har jag jobbat med innan och har lite koll på hur det beter sig. Går alldeles säkert bra att (glasfiber)spackla cutsen som är baserad på ett finmaskigt stålnät från en papperskorg :D Och sen slipa, spackla, slipa, spackla, slipa...

Fråga: Är det bättre att köra med plast direkt på stålnätet? Vill att materialet som jag slänger på ska behålla formen på nätet samt att det inte ska spricka alltför lätt...

TIPS någon? :Bugar
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tänkte göra ett försök med att plasta eller spackla cutsen.

Spackel har jag jobbat med innan och har lite koll på hur det beter sig. Går alldeles säkert bra att (glasfiber)spackla cutsen som är baserad på ett finmaskigt stålnät från en papperskorg :D Och sen slipa, spackla, slipa, spackla, slipa...

Fråga: Är det bättre att köra med plast direkt på stålnätet? Vill att materialet som jag slänger på ska behålla formen på nätet samt att det inte ska spricka alltför lätt...

TIPS någon? :Bugar
Tjöp lagningssats för plastbåtar om det bara är kutsen du skall plasta.
Stryk på lite plast på soptunneröven.
Glasfibermatta.
Mer plast.
Mer matta.
Stryk ett par lager plast, så att det blir någorlunda slätt.

Slipaslipaslipaslipaslipaslipaslipa.
Filler/sprutspackel.
Slipaslipaslipaslipa.
Lacka.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tjöp lagningssats för plastbåtar om det bara är kutsen du skall plasta.
Stryk på lite plast på soptunneröven.
Glasfibermatta.
Mer plast.
Mer matta.
Stryk ett par lager plast, så att det blir någorlunda slätt.

Slipaslipaslipaslipaslipaslipaslipa.
Filler/sprutspackel.
Slipaslipaslipaslipa.
Lacka.

OK så plast & glasfibermatta är tipset alltså istället för bara glasfiberspackel... Jo'rå, det är bara soptunnan som ska fixas. DÅ blir det att spana in pryttlar för att göra sitt första plastjobb då'rå. Tur att det är ett litet jobb :)

Tackar för rådet!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
OK så plast & glasfibermatta är tipset alltså istället för bara glasfiberspackel... Jo'rå, det är bara soptunnan som ska fixas. DÅ blir det att spana in pryttlar för att göra sitt första plastjobb då'rå. Tur att det är ett litet jobb :)

Tackar för rådet!

Som sagt, plast.
Spacklet kommer spricka.

Annan variant är att du använder den sopkorgsröven som mall.
Lägg maskeringstape på den och plasta upp en ny utanpå.

Har gjort en del småprylar med nät i (fultemas alunät) och det blir inge vidare när du sen kommer fram till slipning och lack.
Du kommer garanterat slipa fram nätet genom plasten lite här och där och då släpper plasten i små flager.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Som sagt, plast.
Spacklet kommer spricka.

Annan variant är att du använder den sopkorgsröven som mall.
Lägg maskeringstape på den och plasta upp en ny utanpå.

Har gjort en del småprylar med nät i (fultemas alunät) och det blir inge vidare när du sen kommer fram till slipning och lack.
Du kommer garanterat slipa fram nätet genom plasten lite här och där och då släpper plasten i små flager.

Lysande råd, precis vad jag behövde! Har inte haft tid att komma till skott men ska absolut ta hänsyn till detta när jag får lite tid över igen. Tackar! :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Ozeo" gjorde väl en plugg av bakkanten på tanken, så att han kunde plasta upp samma form på kutsen.
Påstås vara rätt väg att få linjerna att stämma.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
"Ozeo" gjorde väl en plugg av bakkanten på tanken, så att han kunde plasta upp samma form på kutsen.
Påstås vara rätt väg att få linjerna att stämma.

Sant, funderade på detta tidigare men det blev papperskorg istället.

MEN jag har börjat tvivla lite och det är kanske dags att omvärdera alternativen. Bra att du påminde mig om detta... :tummenupp Ska fundera lite på hur jag ska göra... Vore klart trevligt att återanvända linjer från tanken...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Feltema har ju tokbilliga prylar när det kommer till glasfiber och plastning.
Köp där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top