Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Även om man blev lite avis så är det ju en tröst att den hamnat hos någon som har vett och kompetens att göra något riktigt bra av den. Är verkligen svag för ditt bygge.
Kanske dags att bygga TR1 scrambler?
/H

:) Jag vet inte vad det blir av den andra TR1:an än... Snubblande över ett par riktigt billiga motardfälgar som numera också står i garaget, kanske kommer till nytta. Får se om jag snubblar över en komplett USD gaffel någon dag också... Jaja, vi får se. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
BTW. Bygget har fått frikort ytterligare två år, känns bra! :tummenupp

DSC_0998.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jooo'råserruatt... det där köpet var mycket väl genomtänkt... inte... :crash

Återstår att se vad jag ska ha den röda till... :)

View attachment 391970

På nyinköpta hojen funderar jag på att hänga på en annan gaffel men "nya" styrstolpen är 5mm grövre i basen... Vad gör man om man inte hittar ett lager som passar? Original på tr1 är 30x48x15, skulle behöva 35x48x15, tjockleken kan man nog tumma på iofs.

Svarva ner "nya" stolpen 5 mm är ett alternativ men är osäker på hur mycket gods där finns...

Tips? :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Svarva en ny stolpe bara :)

Tackar! :tummenupp

Insåg att det fanns lite sådana alternativ när jag kikade på ett TR1 bygge i cafe-racer-forumet. Han tog TR1:ans stolpe och modifiera den så att den passade dom nya kronorna. Alternativet är ju en helt ny som du tipsar om :) Gott, då ska jag inte hänga upp mig på att hitta passande lager, det löser sig alltså på ett eller annat sätt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fick lite vårkänslor tidigare och kikade på gamla hojklipp och bilder, kunde inte låta bli att göra ett hopkok :)

Vårkänslorna försvann med snön idag :(

Styrdämpare står på önskelistan till denna hoj + ny sadel... Får se om jag får tummen ur ;)

 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
BTW, har ingen erfarenhet av styrdämpare, duger vilken original styrdämpare som helst från en modernare sporthoj eller finns det något att tänka på? Öhlins verkar ju vara grejen men känns som lite overkill & dyrt...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Efter lite velande så bestämde jag mig för att först prova med en GPR kopia från Kina, hittade iaf en person på nätet som hade något gott att säga om den, eftersom det stod på nätet så drog jag slutsatsen att det måste vara sant :D

Jaja, den ser proffsig ut & känns gedigen när man drar i den med handkraft. Får hoppas att den gör mer nytta än skada på hojen :) Ska bara montera den på något sätt oxå... :crash

DSC_0216.jpgDSC_0217.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fipplat lite med placeringen av styrdämparen, under kronan verkar lämpligast. Mest plats där + att det blir lite dolt (den passar inte direkt in visuellt på bygget).

Det är ju inte direkt plugg&play, provat runt lite med provisoriska fästpunkter... Krångliga vinklar när man svänger. Vill ju att allt ska lura fritt innan det blir permanenta grejer.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    238.2 KB · Visningar: 126

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Styrdämparen på plats & hojen avspolad inför säsongens första långtur senare i eftermiddag. :) Får ställa in hårdheten på dämparen efterhand.

Hur som helst så hoppas jag att den inte kommer att behövas men vid något enstaka tillfälle tidigare säsonger vid provocerad körning & tjälskott så har styret fladdrat till rejält.

Blev nästan perfekt med styrdämparen, fästet i ramen blev någon mm för kort vilket i slutändan leder till att styrdämparen precis bottnar när styrstoppen går i vid max utslag. :huvet Får vid tillfälle göra nya fästen eller modifiera styrstoppen en mm eller två. Ganska diskret undangömd så den stör inte helhetsintrycket. Kan ju trolla bort det guldiga också vid tillfälle så smälter den in än bättre + diskretare bultar...

Glad Påsk! :hej

DSC_0238.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Efter 1600 mil eller något så har hastighetsmätaren ballat ur. Först svajig och nu visar den konstant någonstans mellan 50 och 100% för hög fart... Dvs om jag kör 50 så visar den runt 80. Märkligt, tips på vad som kan vara fel??

För felsökning så monterade jag originalet, blev så bra så den får sitta kvar tillsvidare. Inga indikatorer tyvärr så det duger inte till besiktningen...

DSC_0141.jpg
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ingen aning om varför hastighetsmätaren ballat ur men ville bara säga grattis till en grymt ball hoj :tummenupp Såg den på Sviestad förra söndagen och växlade även några ord med dig :hej
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ingen aning om varför hastighetsmätaren ballat ur men ville bara säga grattis till en grymt ball hoj :tummenupp Såg den på Sviestad förra söndagen och växlade även några ord med dig :hej

Tack :) det var en trevlig dag trots regnet :) får jobba på lite knäskrap istället för avgasskrap bara :rodnar

Var mest nöjd över att hojen gick bra till slut, gick som en påse nötter till en början på morgonen. Gissar på strul med förgasarna som kommer och går, håller på med felsökning och justering av det... Ordnar sig för eller senare :)

Btw, när jag slösurfade tidigare så noterade jag en snubbe som bänkat en lätt trimmad Tr1 som gick bra... Resultat, 51hk på bakhjulet!! Sweet! :yoparty :D
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Får se till att hänga utanför hojen som en apa då brukar det funka att få ner knät istället för diverse hojdelar :D Noterade att TR1 vägar 220kg orginal och ska ha ca 69 motorhästar, vet du hur mycket du ändrat den specen? Den ser ju onekligen lättare ut än orginal :tummenupp Jag rensade nog bort typ 10 kg från mina 122kg på SR:en så den känns ännu mer som en moppe nu men vad hjälper det när motorn levererar hårresande 20hk :hihi
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Får se till att hänga utanför hojen som en apa då brukar det funka att få ner knät istället för diverse hojdelar :D Noterade att TR1 vägar 220kg orginal och ska ha ca 69 motorhästar, vet du hur mycket du ändrat den specen? Den ser ju onekligen lättare ut än orginal :tummenupp Jag rensade nog bort typ 10 kg från mina 122kg på SR:en så den känns ännu mer som en moppe nu men vad hjälper det när motorn levererar hårresande 20hk :hihi

Kikade på ditt trackerbygge, asfrän! :tummenupp Kan jag nog plocka lite inspiration ifrån till andra tr1 bygget :)

Jo, får jobba på "aphänget " :D

Vikt, vägde den för länge sedan i ungefär samma skick som nu, summerade till ca 215kg fulltankad, får jämföras med nästan 250 original (visserligen med större tankvolym).

70 motorhästar säger specen, stort glapp ner till drygt 50 hästar på bakhjulet om nämnda bänkning stämmer. Får prova och bänka själv någon gång. Vore inte fel att ställa in allt så att den går 100...
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tack, har mycket kvar på finishen på min lille dock men det är vad man har vintrarna till antar jag :tummenupp . Just nu vill man ju bara ut och åka och då är det tråkigt att ha hojen i bitar.

Vill nog inte ens veta hur lite effekt jag har i min men o andra sidan luffsar jag bara runt i stan med den och kör till jobbet lite då och då. Vore skoj att ha en till äldre hoj med lite knuff i ... såg en trimmad ombyggt SR500 som skulle sitta fin igår på blocket....

På Superduken har jag ca 115 hk på slangen med orginal 120 i motorn men då har jag skojat till den med lite luft o mapp och sådär... runt 55-60 borde ju inte vara några problem om allt bara lirar på din, sen är ju toppeffekt en sak och ett fint register och knuff från botten något annat, antar att den vrider på rätt skapligt från lågvarv ändå :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Senaste inläggen försvann iom serveruppdateringen tidigare i veckan...

Hur som helst, hojen har av och till gått dåligt för att sedan gå ganska ok, men hela tiden lite orkeslös (mer än vanligt :))... Efter några kvällars felsökning och skruvande så:

- ett par kablar i dåligt skick (en av) fixat, men det var inte det som orsakade ovan
- rengjort förgasare, hjälpte inte
- ställt in flottörnivån genom att mäta på bänken enligt tips på nätet, hjälpte inte
- körde slangmetoden på flottörnivån, mäta enligt ovan verkar inte funka alls, fick höja flottörerna max för att få upp rätt nivå soppa... verkar bli rätt nivå nu även om jag tror att det är något galet med att behöva ställa in ett ytterläge... fungerar bättre! men...
- hojen nu helt död på startknappen... visade sig efter mycket om och men vara ärg inuti dödaren och något glapp i startknappskabeln...
- passade även på att kolla och justera ventilerna när förgasarna ändå åkte av och på hela tiden, såg bra ut förutom en liten justering på insug, gjorde nog varken till eller från i praktiken

--> hojen går! först som en skott (eller nästan iaf :)) men senare tappar den lite ork när den blivit riktigt varm samt tvekar på låga varv...

har justerat pilotskruvarna lite men inte kört ännu, kanske kan råda bot på det sist nämnda. Får läsa av tändstiften på lite olika nivåer av gas för att se om det går för fett (eller tunt)...

Tror att orkeslösheten berott på dåligt inställda förgasare och att det betett sig märkligt av och till berott på ärg i dödaren...

Ovan kanske kan tjäna som lite felsökningstips ifall någon annan stöter på liknande problem :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
... och så visar det sig att ena vakuumkranen läcker och suger in bränsle rakt ner i bakre insuget via vakuumslangen... :huvet inte konstigt att den gick fett bak...

...blir nog byte till konventionella kranar, har redan renoverat vakuumkranarna en gång...

:)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
MC säsongen officiellt slut för egen del = garagesäsongen har börjat. :)

Hade hoppats på att kunna skruva på det andra bygget men får prioritera att fixa till denna först. Om jag orkar så blir det helt ny draginng av el pga diverse elfel under säsongen. Behöver även se över oljeläckage + att den drar olja. Ny sadel vore fint. Sen en massa kosmetiskt stryk eftersom den används friskt men det får vara lite patina tillsvidare. Men först ska jag se över markfrigången så att den går att luta lite mer utan att avgaset skrapar i...

Liiite låg där pilen pekar...
xxx.JPG

Det skrapar i, här har jag ändå försökt att inte skrapa i efter lite renovering efter tidigare skrap...

DSC_0490.jpg

Funderade ett tag på att dra om avgaset helt ovanför motorblocket men det blir för mycket jobb och ingen snygg lösning så jag får hitta på något annat. Om jag drar röret rakare och närmare motorblocket undertill så tjänar jag ca 2 cm... Draget ungefär så här:

DSC_0516.jpg

Har ingen känsla alls för hur mycket två extra centimeter frigång gör för lutningsvinkeln :gnissla Men det är ju en början.

Kan skjuta ner framgafflarna ytterligare 0,5 cm. Kan göra än mer fram om jag dessutom släpper ut distansen inuti gaffeln men jag tror inte jag vill det, då blir den svampig igen skulle jag tro.

Bak finns det inte så mycket att göra. Kan byta ut dämparen till en som är något längre, skulle ändå inte skada med något som är styvare och modernare. Får mäta upp originalet och se om jag kan hitta något alternativ.

Får klura vidare på det där. Om någon har tips eller idéer gällande mer lutningsvinkel så hojta till! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top