Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kollat så att toppen är plan och inte fodret sjunkt?

Toppen kollad innan montering (planad). Fodret kollade jag nog endast mha vattenpass eller dyl men det kan ju vara värt att kolla igen.

Ska försöka byta även den bakre cylindern till en senare modell med den lilla extra "stödväggen" runt topplockspackningen (mellan fodret kamkedjetunneln). Får se hur saker och ting ser ut när jag tar loss toppen, läckte inte så farligt innan Trollstigen men efter att ha kört full gas i ett par dagar efter det så läcker den numera som ett såll :rodnar men jag är glad att jag kunde köra hem & ha roligt på vägen iaf utan att det blev helt stopp. Risken är att toppen tagit ordentligt med stryk nu...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
- lite wobblig i högerkurvor enligt separat tråd ovan, lyckades få den körbar med stenhårt lufttryck bak och väldigt lite fram

Hur som, riktigt nöjd med hojen & färden. :)

Hm, får nog bli en Norgetripp snart igen. Får ju abstinens.

Det var en oortodox lösning. Tycker det pekar än mer på att du fått något galet med geometrin. Antar att du inte hade de problemen med original framhjul?

Har du samma bredd fram och bak? Isf hade jag lagt bak Avondäcket och lagt på ett smalare fram, ser fortfarande fetare ut än original med det mindre hjulet och mer bredd mot original. Tror inte det hade stört proportionerna, tvärtom faktiskt.

Förstår att de problemen är av sekundär natur i nuläget, trist med motorproblemen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hm, får nog bli en Norgetripp snart igen. Får ju abstinens.

Det var en oortodox lösning. Tycker det pekar än mer på att du fått något galet med geometrin. Antar att du inte hade de problemen med original framhjul?

Har du samma bredd fram och bak? Isf hade jag lagt bak Avondäcket och lagt på ett smalare fram, ser fortfarande fetare ut än original med det mindre hjulet och mer bredd mot original. Tror inte det hade stört proportionerna, tvärtom faktiskt.

Förstår att de problemen är av sekundär natur i nuläget, trist med motorproblemen.

Norgetrippen var grym och som sagt så var hojen över förväntan körbar förutom nämnda problem. Fantastiskt rolig körning.

Oortodox lösning, joråsåattserru... Efter att ha provat lite olika så kom jag fram till att stenhårt bak kanske kunde motverka det "platta" bak, mjukt fram kanske kunde "äta" upp lite av äggigheten. Körde till trollväggen med diverse strul med "wobblighet" men innan vi körde stigen så gjorde jag ändringarna på däcken och som tur var så funkade det ganska bra så körningen efter det & hem = grym! :)

Nej, hade inte dom problemen med original hjul men dom var ju nya & fina utan problem. Om jag bortser från "wobblet" så känns den nya däckdimensionen bättre vid aktiv körning vid nedlägg, mycket bättre känsla enligt mig (kanske hitta på men så upplever jag det).

Envis som jag är så har jag bestämt mig för feta däck. Nu är det 130 resp 140. Planen är att beställa nya däck, 130 fram & 150 eller 160 bak! :D Först byta fram & se om det blir någon skillnad och sist bak. Fett ska're va & sen får jag hoppas att jag får till att det går som det ska. Utgår från att det ska vara lösbart tills motsatsen är bevisad! :) Återkommer med rapport.

BTW. Tänkte prova Michelin Commander II 16", någon som har erfanheter av dom? Alltid kört Michelin på mina tidigare hojar så varför inte tänkte jag... urvalet till 16" är ju som det är...

Motorproblemen med läckage suger. Mest stör jag mig på att jag inte bytte ut cylindern bak som jag först tänkt. Dumsnålt... (behöver ju inte bero på det men iaf.)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Norgetrippen var grym och som sagt så var hojen över förväntan körbar förutom nämnda problem. Fantastiskt rolig körning.

Oortodox lösning, joråsåattserru... Efter att ha provat lite olika så kom jag fram till att stenhårt bak kanske kunde motverka det "platta" bak, mjukt fram kanske kunde "äta" upp lite av äggigheten. Körde till trollväggen med diverse strul med "wobblighet" men innan vi körde stigen så gjorde jag ändringarna på däcken och som tur var så funkade det ganska bra så körningen efter det & hem = grym! :)

Nej, hade inte dom problemen med original hjul men dom var ju nya & fina utan problem. Om jag bortser från "wobblet" så känns den nya däckdimensionen bättre vid aktiv körning vid nedlägg, mycket bättre känsla enligt mig (kanske hitta på men så upplever jag det).

Envis som jag är så har jag bestämt mig för feta däck. Nu är det 130 resp 140. Planen är att beställa nya däck, 130 fram & 150 eller 160 bak! :D Först byta fram & se om det blir någon skillnad och sist bak. Fett ska're va & sen får jag hoppas att jag får till att det går som det ska. Utgår från att det ska vara lösbart tills motsatsen är bevisad! :) Återkommer med rapport.

BTW. Tänkte prova Michelin Commander II 16", någon som har erfanheter av dom? Alltid kört Michelin på mina tidigare hojar så varför inte tänkte jag... urvalet till 16" är ju som det är...

Motorproblemen med läckage suger. Mest stör jag mig på att jag inte bytte ut cylindern bak som jag först tänkt. Dumsnålt... (behöver ju inte bero på det men iaf.)

Ok, hoppas du får ordning på det. Tror inte jag har något att komma med på den linjen. Men har du ett orunt däck fram och ett platt bak kan det bara bli bättre vid byte. Sen har du ju fortfarande möjligheten att laborera med hur mycket gaffeln skall sticka upp genom kronorna. Förutom de vanliga inställningarna med allt vad det innebär.:3freak
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Haloj MrMadMax! Har spanat in din Cafetråd och blev sugen att bygga något liknande i vinter... Köpte nyss en gammal trött XV750 som ska rivas ned i atomer i vinter :) Najjs förvandling du gjort med din hoj :yoparty

Hejdu! Thx! Släng upp en tråd när det blir byggdags! Säg till om du behöver hjälp/råd eller delar, börjar samla sig ;)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Grymt rolig läsning!
Att dels få till bygget så det ser schysst ut och sedan verkligen uppskatta att köra den, kan bara gratulera!
Ha det gott!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Demontering går ju fort...
1.JPG
En timme senare...
2.JPG
Ytterligare en timme senare så kunde jag ta bilder på eländet till läckage...

Den bakre cylindern är utan "stödvägg" mellan skåran för topplockspackning & kamkedjetunnelpackning, förmodligen där läckaget börjat. Topplockspackningen har brakat ihop fullständigt efter 150-200 mils körning (inkl hård körning), återstår mest flisor som har tryckts in i spåren för båda packningarna.
3.JPG
Toppen har tagit stryk av allt "skjutande", tror att det är resterna av topplockspackningen som satt sina spår i toppen under drift.
4.JPG
Tom i spåret för kamkedjetunnelspackningen är det fullpackat med rester av topplockspackningen... (där ska dom ju inte vara...)
5.JPG
Toppen grovtvättad och som sagt, den har fått stryk... TROR att dom djupa hålen beror på att resterna av topplockspackningen har legat och "skjutit" under drift.

Skulle gissa att djupaste spåren är ca 0,3mm djupa. Ska åka förbi motorgubben och se om han kan plana toppen igen (tror han tog max 0,5mm sist så det kanske går?)
6.JPG

OM motorgubben kan rädda toppen så ska jag försöka trolla fram en nyare cylinder med nämnda "mellanvägg".

Ev råd/kommentarer kring vad som kan gått fel / bör göras rätt vid återmontering = :tummenupp
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
och så har man fått toppen planad (-0,25mm) = kalas :tummenupp
även en 83:ans cylinder fixad med "mellanvägg" enligt pil + att den är målad & honad... :tummenupp
hann inte längre idag
bara till att plocka ihop resten och hoppas att det håller bättre denna gång :crash

xx.JPGyy.JPG
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
och så en sväng till i garaget så var motorn ihop iaf... ska bara få mogna lite över natten och sen efterdras... var nära att ge mig på lite saker runt om kring "när jag ändå höll på" men beslöt mig för att skruva ihop allt så fort som möjligt och fokusera på att köra istället. hoppas på provstart i helgen och kanske en tur om vädret vill. :)

x.JPG
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Måste bara kommentera det faktum att TR1an verkar ha en ganska radikal ramlösning. I princip snackar vi ju Ducati Panigale (eller Sachs Beast 1000) här, där framände och sving inte har någon direkt koppling utan båda bultas i motorn (eller?). Ser ju onekligen smidigt ut vid isärtagning.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Måste bara kommentera det faktum att TR1an verkar ha en ganska radikal ramlösning. I princip snackar vi ju Ducati Panigale (eller Sachs Beast 1000) här, där framände och sving inte har någon direkt koppling utan båda bultas i motorn (eller?). Ser ju onekligen smidigt ut vid isärtagning.

En vek ram av pressad plåt.
Sämsta biten på hela mopeden.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Dokumenterat en idiot & får väl bjuda på det --> :huvet:3freak:4skrika:dummer:crash:död:brinnerup:mad::va:näsblod:censored:galen:pangihuve
Rassel & oljud från motorn pga av felställd kam (vet inte om oljudet framgår av videon). Vet precis vad jag gjorde för fel och vad jag borde ha gjort innan för att undvika det, inga föreläsningar tack men skratta eller skaka på huvudet det går bra.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ställde in sakerna som dom skulle efteråt & visst går motorn ungefär som den ska men förmodligen är ju ventiler och/eller annat mer eller mindre skadat... -->


Lär ju dröja innan jag får motivation till att plocka isär motorn igen. Får prova komp och sug och se om det är OK, kanske vågar köra säsongen ut om det ser OK ut men med risk för sallad & :död


Hittade iaf EN lösning på detta och många andra problem :D -->
CIMG2301.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ardbeg = toppen :D
Komp bak = botten :crash
På't igen... :rodnar
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Rätt inställning!

Vart förbannad över min egen klantighet först men man får se det som I-landsproblem & att man blivit en lärdom rikare :D

Dessutom har jag blivit en jvl på att plocka ner hoj & topp så på någon timme så har man kommit fram till skaderapporten:
1. En krokig avgasventil (vet inte vad jag hade för föreställning om krokigheten men det syns lite på bild) Syns bättre när man roterar den.

Får se var jag ska få tag på en ersättare.

Annat olustigt:
2. En o-ring gått sönder vid skarven till förgasaren
3. Bensinkranen sprungit läck! (vakummkranar med ett tunt membran i)

Gissar på att det gått övertryck upp i insug & vakuumslang på något sätt för ovan. Måste kolla igen så att insugsventilen verkligen mår bra.

4. En blinkers har gått av (tog spjärn och slant :))

Annars kan jag inte se några andra skador. Avgasventil, kam, säten, cylinder mm ser ok ut. Ny topplockspackning behövs, borde plana toppen men är ju osugen (har planat den två ggr redan)...

Fråga: Hur avgör jag om ventilstyrningen tagit skada? Misstänker att den är OK men vore bra att kontrollera nu när allt är i bitar igen.

CIMG2314.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

Får nog spänna kopplingen... :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fint väder & go körning i helgen >>> hojen gick fin-fint igen! Skönt att få råda bot på abstinensen:banana

Skaffat ny telefon med tillverkningsdatum på den här sidan om millenieskiftet... den gamla har klarat av vatten och misshandel under många år men bromsvätska tyckte den inte om. Den nya telefonen måste vara ett måndagsexemplar, saknar en massa knappar... :dummer

Hur som, provade att filma med den under körning, bilden vibrerar som bara den... Tror att det blev än värre av någon antiskak-funktion som fick spelet av twinnens vibrationer. Blir åksjuk av att titta på det, får se om jag lägger upp det här senare.

Provade även något filter för stillbildskameran ... >>>

Hur som, gott att maskinen går igen! :)

ps. Länktips till en trevlig godisbutik: http://www.dimecitycycles.com/

IMG_20120909_235006.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Någon som har tips på var man kan få tag på prisvärda rostfria ekrar (till Kawasaki VN)? Överväger att pulverlacka fälgbana & nav svart och sen ha rostfria ekrar... Kromet är dåligt på ekrarna jag har & ska det ändå lackas så kanske det kan vara värt att byta. Måste bara tänka till om det är värt arbetsinsats & dollares...

Fulvariant vore att våtlacka endast fälgbanan men det lär ju inte hålla i längden men vore ju betydligt enklare.

Blir nog även omlack av tank + lite modifierad bak någon gång i vinter. Vore kul att försöka göra det själv med en enklare kompressor mm... Måste läsa på lite om vad man behöver för att kunna göra det. :)

Angånde filmande med telefon, blev som sagt katastrofkvalitet, några sekunder att skratta åt, inte värt att ladda upp mer :rodnar även om vägarna & dagen var = :tummenupp kan ju bara hoppas på ett par sådana dagar till i år... >>>
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top