Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

;)

Sant. Tror att det är snäppet högre varv nu med nya bakhjulet & drevet än tidigare (har minsta möjliga på där bak nu) + att det blir långtur senare i sommaren med lite transportsträckor så det vore bra att kunna ligga i motorvägshastighet utan att det skriker. Annars inget stort problem då jag i princip alltid kör på småvägar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

;)

Sant. Tror att det är snäppet högre varv nu med nya bakhjulet & drevet än tidigare (har minsta möjliga på där bak nu) + att det blir långtur senare i sommaren med lite transportsträckor så det vore bra att kunna ligga i motorvägshastighet utan att det skriker. Annars inget stort problem då jag i princip alltid kör på småvägar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skrotnisse eller någon annan, har ni erfarenheter av neutralgivaren / frilägesgivaren i motorblocket vid sidostödet?

Min läcker lite så jag provade att dra åt den lite idag med resultatet att det knäppte till och den gick runt. Hoppas att inte gängorna i blocket gick åt skogen. :( Med lite tur är det själva indikatorn som blivit än mer paj och att det räcker med att byta den. Vet inte om det läcker från packning eller igenom den. Ev tips innan jag river än mer vore trevligt. :) (Önskar i efterhand att jag inte rört den, liite oljeläck skulle kännas helt OK såhär i efterhand ;))
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Den hade gått av... suck vilket onödigt strul. :( Tur i oturen att jag utan problem kunde lirka ut den avbrutna delen av neutral-indikatorn från botten av motorblocket.

Någon som har en liggandes innan man beställer en ny? :) Fingängad M10, ca 17mm gängor...

x.JPG
 

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Borås
Hoj
Wildstar 1600 -03
Tjena MrMadMax, min brorsa köpte sig en tr1 -83 igår :) Det skall byggas något åt scramblerhållet ;) Men det dök upp en liten fråga när jag gick och skulle lägga mig inatt...Kör man på blyfri eller slänger man i ersättning ?
Ett brutalt bygge du har fått till där !!
Hade' gött.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tjena MrMadMax, min brorsa köpte sig en tr1 -83 igår :) Det skall byggas något åt scramblerhållet ;) Men det dök upp en liten fråga när jag gick och skulle lägga mig inatt...Kör man på blyfri eller slänger man i ersättning ?
Ett brutalt bygge du har fått till där !!
Hade' gött.

Kul med fler TR1-byggen! Länka gärna till tråd om det blir någon :)
Kör blyfritt utan problem, även 95 ibland fast några skäller på mig.
Thx!
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Touringkittad?

Vet inte riktigt vad jag trodde när jag tryckte på "köp" knappen... Tänkte undvika ryggsäck till långturer, cutsen går det inte fästa något på så ett par små sidoväskor kanske... eller inte. :rofl

x.JPGy.JPG

Jaja, har inte gett upp än. Ska se om jag kan få till dessa på ett bra och säkert sätt. Ryggsäck är inte kul i längden...

Btw, små innebär att det inte finns så mycket att packa i heller men det får räcka, 2x8liter! Säljtext: Kan passa bra till 125cc custom... :D
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nytt drev med 18T dök upp med posten... tyvärr fanns inte drev med samma hålbild som jag hade på 16T så jag fick tillverka ett nytt drevlås och hållare... :gnissla och för det så köpte jag ett billigt (bespottat) universalverktyg, funkade för mig iaf. :) Kedjan blev en länk för kort med nya drevet :( så jag fick förlänga den mha ett nitlås... Ska bara kolla nitningen senare idag och sen blir det en 20-mila-tur, hoppas på att det blir bra med nya drevning.

x.jpgy.JPGz.JPG
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Betyg efter dagens 20-milatur = :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Fantastiskt mycket trevligare att köra på landsväg i +100 med nya drevet. Slipper känslan av att det hela tiden saknas en växel. @ Skrotnisse ;), dvs, du hade rätt.

Kommer ta ett tag att vänja sig vid nya utväxlingen vid aktiv körning men det kändes som ett vinnande koncept även där, slipper att växla lika ofta.

Kom en del skurar men vid ett uppehåll så blev det ett halvhjärtat försök till "posör" bild... blöt & smutsig. Som alltid i denna tråd, bild tagen med mina 100 år gamla mobil...

DSC00886.jpg
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du behöver verkligen gummibälgar på gaffeln.. allt ser så fett ut utom gaffeln, besök närmsta biltema =)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
du behöver verkligen gummibälgar på gaffeln.. allt ser så fett ut utom gaffeln, besök närmsta biltema =)

tror du har sagt det förr :) men... du kanske har rätt! jag ska prova iaf även om jag inte är övertygad. återkommer med bildbevis vid tillfälle ;)
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Så jä-la skoj att läsa denna tråden, kommer läsa den fler gånger känner jag. :-D Grymt jobbat. :yoparty
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Så jä-la skoj att läsa denna tråden, kommer läsa den fler gånger känner jag. :-D Grymt jobbat. :yoparty

Thx!

Fick en ny neutralindikator så nu är den hel + att det lilla oljeläckaget är borta :)

Pillade lite med väskorna och byglar för att hålla dom på plats men jag fick inte till det på något bra sätt så jag skrotar sadelväskorna. (Om någon är intresserad av dessa så så skicka ett PM, bilder längre upp.)

Vaskade av hojen ordentligt för första och förmodligen sista gången den här säsongen + ett par bilder för att dokumentera hur den ser ut ren. Tur att mobilkameran är dålig så att man inte ser alla skavanker som dolde sig under all smuts...

Ska strax ut och smutsa ner den igen på en kvällstur + avsluta aftonen med en :öl

DSC00900.jpgDSC00901.jpgDSC00905.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har varit ute för en del mer eller mindre besynnerliga slitageförändringar vid förändringar av fjädring och geometri. Du har väl ändrat på i princip allt sådant?

"Wobbel" tror jag snarare beror på det platta bakdäcket och/eller avvikelser i geometri samt en fjädring som inte är avstämd mot nuvarande premisser. Vad ett så bombastiskt framhjul kan ha för effekt i ditt bygge vågar jag inte ens gissa på. Kolla StfPaps bygge, han gjorde väl vissa iakttagelser vid sin provkörning. Då handlar det ändå om (förmodligen) lättare fälg och däck trots ökad bredd. Tyngden och bredden i ditt framhjul kan säkert framkalla lite konstigheter men förklarar inte ovaliteten.

Glöm inte att det är en dakotaram och alla hojar från den tiden slingrar sig som Jan Danielsson när bakdäcket blir platt. Ibland kallas det för wobbel utan att vara ens i närheten av ett riktigt sådant, en del vingel är ju bara tidstypiskt och något som hör körningen till. Wobbel kan kasta dig av hojen. Lugnar det sig om du lägger an frambromsen med 1 eller 2 fingrar?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar, tog mig friheten att flytta svar/kommentar till den andra tråden så att inte samma sak blir diskuterat på flera ställen samtidigt. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Drygt 200 mil långtur avklarad :rock
Ett par mobilbilder från "höjdpunkten" på resan ;)
DSC00939.jpgDSC00946.jpgDSC00948.jpg
+ hojen vad riktigt kul att köra, kände mig riktigt bekväm med att köra aktivt med den
- lite wobblig i högerkurvor enligt separat tråd ovan, lyckades få den körbar med stenhårt lufttryck bak och väldigt lite fram
- bakre topplockspackning har gått igen :huvet får fixa det när andan faller på, nu får hojen vila lite i garaget...

Hur som, riktigt nöjd med hojen & färden. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top