Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hmm, på tal om fartresurser... Mogen medelålders man med bra jobb och bara en batting kvar hemma som man är kan lyxa med två gamla hojar. Växlar mellan plastgrisen Cagiva Elefant 900 (alltså Ducati Pantah-motorn) och TR1:an. Båda skall ju lämna ungefär lika mycket effekt. Är ganska svag min TR1:as luggslitna look, har ju pillat i lite tanke och handkraft i detta i vinter. Tvingas dock konstatera att Ducatimotorn är sabla mycket trevligare, yster, gillar att varvas och har ändå juste bottenvrid. Kanske är min TR1:a alltför sliten (snart 10000 mil), men den känns ganska trött faktiskt.
Är den frisk så skall den dra rent från 1000 varv till strax innan rödmarkeringen och toppa ungefär 185 km/h (mätarfart) med original drevning.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Min pinnar faktiskt på förvånansvärt bra måste jag säga för att vara en gammal hoj. Iaf upp till runt 150 :)
 

Mange.H

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Malax, Finland
Hoj
Kawasaki z750 -04
Har nu läst genom hela tråden och vilken lyckad hoj! blev kalas det där! :kär
Har nu gått och blivit helt såld på att inhandla och modifiera en tr1 xv eller dylikt. fan ta dig!:crash
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kunde inte hålla mig så det blev en första provtur oxå :)
View attachment 359958

Kändes bra, några saker att fixa, fylla på olja & sen oljebyte snart, lufta bromsen, spänna kejda och efterdra alles när det har fått skaka lite... :)

Tror att Skrotnisse sa "spårkänslig" och det är nog vad den är med det feta framhjulet :D Vanesak + att jag måste kolla lufttryck och sen byta till ett fräschare däck, detta är lite platt...

Blir nog en bra säsong det här :)


Många byter till en liten lampa framtill men jag tycker det är snyggt med en riktigt stor och fet. Antar att det är orginal på bilden och det ser grymt ut.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har nu läst genom hela tråden och vilken lyckad hoj! blev kalas det där! :kär
Har nu gått och blivit helt såld på att inhandla och modifiera en tr1 xv eller dylikt. fan ta dig!:crash

Voi, voi, det är ju en prestation att läsa igenom hela denna långa svammeltråd! Kul att den gillas! Klart att du ska handla en xv! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Många byter till en liten lampa framtill men jag tycker det är snyggt med en riktigt stor och fet. Antar att det är orginal på bilden och det ser grymt ut.

Håller med, gillar oxå den stora lyktan, och den är original :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så blev den första "riktiga" turen idag (inte bara provkörning som tidigare). Hojen går över förväntan maskinellt och vad gäller väghållning. :)

Dock tyckte jag att motorn inte gick riktigt lika bra som vid dom första turerna. Funderade på om det kunde bero på att den kanske inte får tillräckligt med soppa (körde dessutom utan insats i ljuddämparen idag)... Tog ett par bilder på stiften efter dagens tur... Någon som med någorlunda säkerhet vågar sig på en gissning baserat på dessa bilder?

Har nu stoppat i insatsen igen och får se efter nästa tur hur det känns & ser ut...

Förmodligen åker jag på att justera förgasarna men jag är så usel på detta så jag vill inte pilla på dom i onödan...

DSC00838.jpgDSC00841.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och så blev den första "riktiga" turen idag (inte bara provkörning som tidigare). Hojen går över förväntan maskinellt och vad gäller väghållning. :)

Dock tyckte jag att motorn inte gick riktigt lika bra som vid dom första turerna. Funderade på om det kunde bero på att den kanske inte får tillräckligt med soppa (körde dessutom utan insats i ljuddämparen idag)... Tog ett par bilder på stiften efter dagens tur... Någon som med någorlunda säkerhet vågar sig på en gissning baserat på dessa bilder?

Har nu stoppat i insatsen igen och får se efter nästa tur hur det känns & ser ut...

Förmodligen åker jag på att justera förgasarna men jag är så usel på detta så jag vill inte pilla på dom i onödan...

View attachment 362593View attachment 362594

Jag tycker att stiften ser helt OK ut.
Men som jag nämnt tidigare: Det är inte lätt att veta om CVförgasarna beter sig som tänkt.
De kan ge rätt blandning, men inte lyfta trottlarna som man vill.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag tycker att stiften ser helt OK ut.
Men som jag nämnt tidigare: Det är inte lätt att veta om CVförgasarna beter sig som tänkt.
De kan ge rätt blandning, men inte lyfta trottlarna som man vill.

OK, thx! :tummenupp

Jag skulle inte ha något emot att bytta till andra förgasare men det får bli ett senare projekt i sådana fall. Jag får gå igenom förgaseriet en gång till och kolla så att allt är tätt osv så får vi se om det blir någon skillnad till nästa tur...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur stora är förgasarna? Det behöver ju nödvändigtvis inte blir snordyrt att byta.

Ett annat alternativ är ju att köra med enkelförgasare som H-D gör på typ allt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hur stora är förgasarna? Det behöver ju nödvändigtvis inte blir snordyrt att byta.

Ett annat alternativ är ju att köra med enkelförgasare som H-D gör på typ allt.

Hitachi HSC40 är original... Har sett tips på ersättare tidigare kommer inte ihåg vilka... Har du något tips?

Sett ett par byggen med enkelförgasare, både snyggt & inte... ex:
xx.GIF

Hur som helst blir det original den här säsongen. :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Satan va stort! Kanske ett konstigt och icke-korrekt exempel men jag kör en Mikun VM34SS på min SR vilket är standard och den har ju halva cylindervolymen. En vanlig uppgradering på min hoj är att man byter till en VM36.

Personligen skulle jag kika på förgasare som inte är vakuumstyrda, typ FCR eller VM. HD kör väll ofta med HSR gasare även på de mindre modellerna?
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Förgasarna strular på min TR1 också. Bytte insugsgummin då de gamla var torrspruckna. Den går verkligen illa på låga varv. Kanske är problemet tjuvluft, att förgasarna "sugs in" i insugsgummit och tätar när man drar på gasen.
Pratade med en HD-byggare som också byggt på en XV750 vid ngt tillfälle. Han hade bytt till enkelförgasare med mycket gott resultat. Kollar man bilden ovan i tråden så känns det ju dock lite som att ett insug kommer att ta en stund att få till...
/H
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förgasarna strular på min TR1 också. Bytte insugsgummin då de gamla var torrspruckna. Den går verkligen illa på låga varv. Kanske är problemet tjuvluft, att förgasarna "sugs in" i insugsgummit och tätar när man drar på gasen.
Pratade med en HD-byggare som också byggt på en XV750 vid ngt tillfälle. Han hade bytt till enkelförgasare med mycket gott resultat. Kollar man bilden ovan i tråden så känns det ju dock lite som att ett insug kommer att ta en stund att få till...
/H

Det finns enkelförgasarinsug att köpa från en amerikan som gör dem själv.
Passar bra, men väl klena rör för min smak.
http://viragotechforum.com/viewtopic.php?f=34&t=31983

De som bytt till moderna, dubbla förgasare har fått betydligt bättre prestanda.
Prata med "Bra i gasen".
Han vet vad han sysslar med.
http://www.braigasen.com/
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har googlat runt lite på singelförgasare och... är ju bra sugen på att prova! :) Många som har mycket positivt att säga om enkelförgasare på TR1:an och liknande. Återstår att se hur mycket motivation och ork jag har nästa vinter...

Youtube klipp på något liknande:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
teoretiskt sett borde man väl tappa hästkrafter med en gasare?
2 st flatside i samma storlek du har el snäppet större är väl de bästa.
bryr du dig inte om nåra hk så är ju enkelgasare enklare att ha o göra med.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
teoretiskt sett borde man väl tappa hästkrafter med en gasare?
2 st flatside i samma storlek du har el snäppet större är väl de bästa.
bryr du dig inte om nåra hk så är ju enkelgasare enklare att ha o göra med.

Jag har enkelgasare och rekomenderar det inte.
Hjälper inte att gå upp i förgasarstorlek när insuget är trångt.
Om man byter från CV till trottel så slipper man spjället som sitter och stör luftströmmen, så med samma halsdiameter motsvarar flödet ungefär 2mm större.
Så rätt rekomendation är samma storlek eller snäppet mindre.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hmmm... låter ju logiskt. Jag var mest lockad av enkelheten med en förgasare + lovorden på diverse forum... men det får ju inte vara på bekostnad av märkbar effektskillnad. @ Skrotnisse, vad har du för modell av enkelförgasare & insug?

Ska se om jag kan ta tag i att försöka ställa in dom jag har för den här säsongen men det verkar rätt omständligt så det rinner nog ut i sanden...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top