Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Just det, angående lampor, såg att biltema hade lite grejer men vet i f-n om det skulle passa på en "retro" hoj... Ska se om jag hittar lite mer tidlösa grejer senare...
 

Bifogat

  • 82-339_l.jpg
    82-339_l.jpg
    16.7 KB · Visningar: 208
  • 82-357_l.jpg
    82-357_l.jpg
    57.4 KB · Visningar: 215

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Beror väl på hur bakänden skall se ut?
Jag har en kort skärmstump efter (original)sadeln med ett "Cat-eye lyse" och registreringsskylt.
Blinkers valde jag gammeldags "miniblinkers" med vanlig glödlampa.
Aluminium med rökfärgat glas.
Jag tyckte att det blev bra.
Allt för moderna grejor tror jag ser konstigt ut.
Likaså för små delar.

Vänligen behåll framlyktan!
Jag tycker att det är oerhört charmigt med jättestora, runda lyset.
Edit:
Glömde:
Jag har ju en av de första.
Där ser bakänden och sadeln helt annorlunda ut.
Med den bakänden du har, så skulle jag kolla om det går att korta ner originaldelarna.
Det tycker jag oftast blir skitsnyggt.
Oavsett vilken gammelhoj man bygger på.
Behåller grundutseendet, men snyggare.
Hojjar som försöker se ut som helt andra (modernare) hojjar känns B.

Beskrivningen låter trevlig, har du lust att lägga upp ett par bilder, eller langa över dem i ett pm?

(Att du brukar ha kameran till hands vet vi ju sen innan).
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Funderat lite på skrotnisses förslag om bakdel samt framlampa...

Har inget ritprogram på denna dator så jag kladdade ihop något i paint... (Ser obra ut men ni förstår nog... Ignorera linjerna.)

Framlyktan från TR1 skulle nog kunna bli cool :)

Bakdelen är jag mer osäker på. Ska jag köra enligt tidigare bygge ovan eller hitta på något eget?? :gnissla

Kommentarer mottages tacksamt! :tummenupp
 

Bifogat

  • paint.jpg
    paint.jpg
    35.1 KB · Visningar: 475

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Just det, angående lampor, såg att biltema hade lite grejer men vet i f-n om det skulle passa på en "retro" hoj... Ska se om jag hittar lite mer tidlösa grejer senare...

Snålheten bedrar ibland visheten.
Satte dylika på mitt svarta bygge, och jag måste säga att det är rent skit.
Kortis i en blinkers efter 1 vecka, hälften av dioderna i bromsljuset har slocknat numer. = Skräp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snålheten bedrar ibland visheten.
Satte dylika på mitt svarta bygge, och jag måste säga att det är rent skit.
Kortis i en blinkers efter 1 vecka, hälften av dioderna i bromsljuset har slocknat numer. = Skräp

Va're så illa?? Ja i sådana fall får jag absolut hitta några andra lampor, vill ju inte mått anpassa delar av bygget till nåågot som inte håller i längden.

Tackar för tipset! :tummenupp

Förövrigt så väntar jag fortfarande på leverans av ny tank, på väg från US, vill gärna sätta den på plats innan jag drar linjerna för ny bakram... Velar som sagt kring om jag ska ha baken som tidigare planerat eller rita upp en ny som påminner lite mer om Triumph Thruxton eller dyl...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ser bra ut med lyset å baken kör på:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser bra ut med lyset å baken kör på:tummenupp

Jo'rå efter lite velande så har jag bestämt mig för att hålla mig till urspunglig plan gällande baken, dvs som den gröna hojen. Kanske med en liten tweak... :) Ska prova med TR1 lampan när jag kommer så långt.

Väntar fortfarande på leverans av den där jvla xv750 tanken... Så har inte kommit vidare ännu med bygget. :gnissla

När jag kikade runt efter alternativt bakramsbygge så hittade jag denna hoj. Läcker! :tuttar Men fattar inte riktigt om kontruktionen håller då ramen mellan bakre cylindern och nedre fästet för svingen verkar vara bortkapad! :va Snyggt gjort iaf!
 

Bifogat

  • sepp_2007_5.jpg
    sepp_2007_5.jpg
    233.6 KB · Visningar: 533

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Den är ju bara sååå snygg! =) ser riktigt rå ut!:yoparty
Jo'rå efter lite velande så har jag bestämt mig för att hålla mig till urspunglig plan gällande baken, dvs som den gröna hojen. Kanske med en liten tweak... :) Ska prova med TR1 lampan när jag kommer så långt.

Väntar fortfarande på leverans av den där jvla xv750 tanken... Så har inte kommit vidare ännu med bygget. :gnissla

När jag kikade runt efter alternativt bakramsbygge så hittade jag denna hoj. Läcker! :tuttar Men fattar inte riktigt om kontruktionen håller då ramen mellan bakre cylindern och nedre fästet för svingen verkar vara bortkapad! :va Snyggt gjort iaf!
 

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
När jag kikade runt efter alternativt bakramsbygge så hittade jag denna hoj. Läcker! :tuttar Men fattar inte riktigt om kontruktionen håller då ramen mellan bakre cylindern och nedre fästet för svingen verkar vara bortkapad! :va Snyggt gjort iaf!

Ursäkta språket men fyfan va frän hoj det där va :)
Väntar förresten med spänning på nästa uppdatering av din hoj.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
De blinkers som jag kör med tjöppte jag av "Lelles".
Såg nu att de inte är E-märkta.
Har besiktigat med dem.
De är små, men inte jättesmå.
pro_1080327_1136845935.jpg


Även baklyset köpte jag från Lelles.
41-9657.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
De blinkers som jag kör med tjöppte jag av "Lelles".
Såg nu att de inte är E-märkta.
Har besiktigat med dem.
De är små, men inte jättesmå.


Även baklyset köpte jag från Lelles.

Det där baklyset gillar jag skarpt! Tackar för tipset! :tummenupp Även blinkers skulle kunna funka, ska kika lite närmare på lelles grejer.

Ursäkta språket men fyfan va frän hoj det där va :)
Väntar förresten med spänning på nästa uppdatering av din hoj.

Yupp, den gula är fin! Men det vore ett alldeles för stort projekt för mig att sikta på något sådant... Uppdateringar kommer men som sagt tidigare, det blir ett lååååångsamt bygge och jag tänker fokusera på ett delprojekt i taget så långt det går... Först ut är tank & bak(ram)... Om bara den där xv750 tanken vill dyka upp, ligger väl på världens långsammaste på fraktbåt någonstans ute på Atlanten :gnissla :D
 
Last edited:

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
...delprojekt i taget så långt det går... Först ut är tank & bak(ram)... Om bara den där xv750 tanken vill dyka upp, ligger väl på världens långsammaste på fraktbåt någonstans ute på Atlanten :gnissla :D
Yes, det är inte bra att dra på sig för mycket jobb i ett projekt, då kan det lätt sluta i dvala.
Hehe, jag vet hur det är med båtarna på atlanten, köpte en sving från canada och var snål så jag körde båtfrakt. Tog sin lilla tid :p
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Suck... den där xv750 tanken. Nu hade den fastnat i tullen för att avsändaren glömt ange värdet på paketet. Snart gått en månad sen jag beställde. Fattas bara att det är helt sönderrostad när jag väl får den... kommer nog i slutet på veckan.

Dagens bekymmer: Orginaldäcken på TR1 ser ju ut som cykeldäck. 120/90-18 bak och 100/90-19 fram. Vet i f-n hur jag ska få till en fetare look på däckfronten?? :gnissla Den gröna cykeln ovan har nog slängt på bredare däck på fälgen än vad som är lämpligt om man ska köra...

Val jag har:
A) Behålla orginal fälgar= kan max lägga på ca 10mm(?) bredd till utan att äventyra körbarhet.
B) Kan mixtra lite med andra xv-fälgar men det blir inte bredare däck för det. Kommer ner till 16" som den gröna med max 130 däck...
C) Bredda orginalfälgar... dyrt (tanken var att detta ska vara ett lågbudgetbygge). Tror man kan komma upp till ca 160 däck bak. Gäller även nedan.. (?)
D) Slänga på typ fzr-fälgar med framgafflar. Dyrt & mer jobb.
E) Ekerfälgar. Får isf hitta donatornav som passar och bygga resten nytt/custom. Mer jobb & har ingen aning om vad det kan kosta.

Skit. Får fundera lite på väg framåt. Som sagt gillar stuket med feta/bulliga däck på den gröna hojen som jag har som mall. Men det måste ju vara säkert att köra oxå.

Funderingar eller förslag från någon gällande däck/fälg-fråga. WHAT-TO-DO? :gnissla
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Nytt problem: Har missat att tr1:an har 18" fälg bak medans xv750 endast har 16"!? :död Vet i f-n hur jag ska göra med detta när jag kommer så långt. Dom "knubbiga" däcken på 16" fälgarna på caferacerbilderna tidigare ser bra ut. Om det funkar även med 18" är frågan?

Kan vara ett aber att få till 16" fälgar från en xv750 eftersom dessa har kardan medans TR1an har kedja & drev... :(

Jaja, den dagen den sorgen. First things first... ny bakram ska byggas av rör när det blir tid över, väntar även på leverans av beställd xv750 tank...


Släng på 17" motardfälgar?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Släng på 17" motardfälgar?

Det vore kanske nice men det skulle nog tära lite för mycket på den låga budgeten.

Har bestämt att det antingen blir 18" orginal bak + 18" fram (max 130 brett), eller xv750 16" bak & fram (max 140 eller 150 brett som jag nu har förstått det). Får lösa detaljerna när jag kommer så långt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
4 veckor efter avslutat köp på Ebay så har man xv750 bensintanken i sin ägo... Den behöver lite omvårdnad och modifikation men den blir nog fin när den är klar :)
 

Bifogat

  • CIMG8738.jpg
    CIMG8738.jpg
    221.6 KB · Visningar: 261

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
två steg framåt

två steg framåt: lite fix och don med ny bakram och tank... den senare krävde lite modifiering som jag inte hade räknat med...
 

Bifogat

  • DSC00082.jpg
    DSC00082.jpg
    231.6 KB · Visningar: 388
  • DSC00088.jpg
    DSC00088.jpg
    229.1 KB · Visningar: 374
  • DSC00091.jpg
    DSC00091.jpg
    257.6 KB · Visningar: 486

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
och ett steg bakåt...

ett steg bakåt: plockade ihop cykeln till original igen och efter en stund så la jag märke till att motorn går ojämnt (gick mkt bra innan)... har inte gjort något med motorn så förstår inte riktigt vad som kan ha hänt... kanske fått skit i bensin / förgasare under meckandet... suck. :huvet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ett steg bakåt: plockade ihop cykeln till original igen och efter en stund så la jag märke till att motorn går ojämnt (gick mkt bra innan)... har inte gjort något med motorn så förstår inte riktigt vad som kan ha hänt... kanske fått skit i bensin / förgasare under meckandet... suck. :huvet
Förgasarna är löjligt känsliga.
Slangarna måste vara täta och ha rätt längd.

Intresserad av att sälja originaltanken billigt?
Skulle behöva ett ämne till ombyggnad.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Förgasarna är löjligt känsliga.
Slangarna måste vara täta och ha rätt längd.

Intresserad av att sälja originaltanken billigt?
Skulle behöva ett ämne till ombyggnad.

Ah, ska kolla så att alla slangar ser bra ut. Tackar!

Jag bytte faktiskt bränsleslang mellan tank och förgasare som var lite dåliga men längden där kan det oxå ha betydelse?

Angående tank. Tyvärr. Lägger en del extra energi på att behålla alla orginaldelar intakta så att jag kan återgå till orginal senare om jag skulle vilja... Kolla med Bildelslagret Vänersborg AB, dom har en! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top