Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du säkrat fodret på något sätt?
Vilket temperatur kör du på?

:hej

/e

Nej f-n, jag la den bara på sidan utan tryck på fodret + 160 grader i 30-60 minuter enligt instruktion... Har lite svårt att tro att fodret skulle röra på sig redan vid så "låga" temperaturer men det är vad jag tror, har egentligen ingen aning :D

(Edit: Efter lite googling på cylinderfoder & ugn så blir man ju lite nervös, engström har ju helt rätt att det kan hända saker i ugnen... får hålla tummarna...)

Om en liten stund när cylindern svalnat så blir det lite slitage-test så får vi se om färgen håller.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Färgen lägger sig tunt & fint med schysst nyans men drar man fingret lite hårt så färgar den av sig... Skumt, tycker att ytan borde vara tålig oavsett underlag, sen hade jag förstått om färgen flagnat eller nåt...

zzzz.JPG

ps. Fodret ser ju ut att sitta kvar där det ska. Får utgå ifrån att det inte hänt något eftersom det inte var under någon belastning... verkar otroligt att något skulle hända utan att man trycker på...
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
verkar otroligt att nåogt skulle hända utan att man trycker på...

Det är nog lugnt.
Standardfailen är annars att ställa den på den nedstickande foderskörten.
Sedan när man värmer halkar cylindern ner. :crash

Vad gäller torrsläppet av färg har jag ingen aning? :va
Vad säger instruktionerna?

/e
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Färgen lägger sig tunt & fint med schysst nyans men drar man fingret lite hårt så färgar den av sig... Skumt, tycker att ytan borde vara tålig oavsett underlag, sen hade jag förstått om färgen flagnat eller nåt...

View attachment 359222

ps. Fodret ser ju ut att sitta kvar där det ska. Får utgår ifrån att det inte hänt något eftersom det inte var under någon belastning... verkar otroligt att nåogt skulle hända utan att man trycker på...

Jag har för mig att roffes har tvåkomponents värmetålig lack.
Annars påstås Eastwoods stainless steel coating vara bäst av sprayerna.
Men helst vill jag att du provar samma coating som Johansson använde till turbinhuset - Nyfiken.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Det är nog lugnt.
Standardfailen är annars att ställa den på den nedstickande foderskörten.
Sedan när man värmer halkar cylindern ner. :crash

Vad gäller torrsläppet av färg har jag ingen aning? :va
Vad säger instruktionerna?

/e

Tackar för tipsen kring fodret, slipper jag strul av misstag i framtiden. :tummenupp

Torrsläpp heter kanske fenomenet. Nä, det är skumt. Har följt instruktionen, torkat först en timme i rumstemp, härdat i ugn 160grader i 30-60minuter (jag körde ca 1 timme)... det är MOTIPs högtemp färg. Enda missen är att burken i sig var kall (5-10grader?) när jag drog på färgen... kan det ha en så skum inverkan?
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag har för mig att roffes har tvåkomponents värmetålig lack.
Annars påstås Eastwoods stainless steel coating vara bäst av sprayerna.
Men helst vill jag att du provar samma coating som Johansson använde till turbinhuset - Nyfiken.

Tackar för tipsen! :) Ska sova på saken... vill hade det gjort inom kort så jag åker nog ett varv på byn imorgon och köper något som finns på hyllan. Kanske gär ett provskott på biltemas variant, finns några som säger att den sitter bra... för 70kr är det ju värt att prova på ett hörn som jag gjorde idag med MOTIP som jag hade liggande sen tidigare.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Baka baka lite kaka, igen! Skam den som ger sig! :) Pratade med gubbarna på Autoexperten och sa att jag hade problem med deras färg, skulle få lämna tebax färgen om jag inte lyckades med den nya sprayburken med MOTIP... Har även slängt in ett plattjärn med samma färg så att jag kan utesluta aluminiumet som boven i dramat.

Hur det slutar denna gång återstår att se... :tungan

zzzz.JPG
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kan det vara att den inte jäst tilläckligt innan du gräddar den ? :D

Min erfarenet är att såndär högtemp färg brukar kunna färga av sig och vara rätt ömtålig rätt länge men får den ett par värmecykler i drift så brukar det ordna till sig.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kan det vara att den inte jäst tilläckligt innan du gräddar den ? :D

Min erfarenet är att såndär högtemp färg brukar kunna färga av sig och vara rätt ömtålig rätt länge men får den ett par värmecykler i drift så brukar det ordna till sig.

Förra gången jag målade så fick det jäsa i flera månader och det hjälpte inte ;) Efter en säsongs körning med många cykler så färgade den fortfarande av sig, speciellt vid cylinderfoten som inte blir speciellt varm. Färgen härdar tydligen runt 160 grader enligt spec så varken cylinderfot eller resten av cylindern kommer väl upp i dom temperaturerna... Kanske runt utblåset...

Hur som. Nu en löpartur senare så är det färdiggräddat, ska bara svalna först... Kunde inte hålla mig så jag drog ett finger på den medans den var varm och... det verkar inte sitta speciellt bra nu heller. :va Ska låta den svalna innan jag är säker, sitter det inte så slänger jag in plattjärnet på 200 grader + bara för att testa men så varmt vet jag inte om jag vill baka cylindern även om det funkar...

Funkar det inte nu blir det retur på MOTIP och så gör jag nog som Rallyfiskens farsa och kör på färg som inte behöver härdas...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vet förmodligen vilka svar jag kommer att få men iaf... monterade kolvringar & cylindrar igår, pilligt som bara den att få allt på plats på egen hand men det gick efter lite om och men...

MEN när jag var klar kom jag på att lät den gamla frontkolven vara kvar som nu är monterad i den inköpta ersättningscylindern...

FRÅGAN är om det är värt att göra sig besväret att plocka ner nyss gjorda jobb för att byta till kolven som följde med ersättingcylindern? (Dessa är rimligtvis "inslitna" med varandra.)

Har inte monterat topparna än så inga packningar är förbrukade än men som sagt ett himla pilljobb...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, du borde byta kolven för att va säker på att den tätar ordentligt. Tyvärr. Det är ett jävla skitjobb att montera kolvar på hojar. Tänk vad lätt det hade varit om det fans samma verktyg till hoj som till bil lättillgängligt. Kolvringskomprimator är en tacksam sak att ha när man ska montera skiten. I gengäld blir det ett satans pill när du ska ha i kolvbulten och låsningarna.

När det gäller härdningen, kan du inte lacka och slänga in den i ramen när den är damtorr och sen varmköra motorn?
Har gjort så med mina hojar som haft spraylackade cylindrar/toppar tidigare.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ja, du borde byta kolven för att va säker på att den tätar ordentligt. Tyvärr. Det är ett jävla skitjobb att montera kolvar på hojar. Tänk vad lätt det hade varit om det fans samma verktyg till hoj som till bil lättillgängligt. Kolvringskomprimator är en tacksam sak att ha när man ska montera skiten. I gengäld blir det ett satans pill när du ska ha i kolvbulten och låsningarna.

När det gäller härdningen, kan du inte lacka och slänga in den i ramen när den är damtorr och sen varmköra motorn?
Har gjort så med mina hojar som haft spraylackade cylindrar/toppar tidigare.

Ja, jag borde ju det ;) Tiden rinner iväg. Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska. Egentligen tycker jag att kolvringarna borde göra jobbet men men... tom i verkstadshandboken står det att man inte ska blanda ihop begagnade kolvar.

Angeånde färg. Nja, blir färgen inte bra i ugn så blir det ju inte bättre med bara motorkörning. Nu slängde jag på "vanlig" högtemp färg, får se hur det går.

zzzz.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Riktigt riktigt fint bygge! :tummenupp

View attachment 359615

Är själv sugen på svarta fälgbanor men det blir inte denna säsong hur som helst. Snygg tank oxå... Och mcket annat. Kan nog hitta lite inspiration för framtida modifieringar här... ;) Verkar vara en xv920 variant från samma byggare av xv750n som jag postat någon tidigare i denna tråd...

Om jag minns rätt så är XV920 amerikanarnas namn på TR1.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Om jag minns rätt så är XV920 amerikanarnas namn på TR1.

Yepp, helt rätt. Något mindre slagvolym för att kringgå någon importregel eller dyl som gällde på den tiden om jag inte kommer ihåg helt fel... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Efter några svordomar och repor så lyckades jag baxa in motorn i ramen... känns som om provstart & provtur är inom räckhåll :) Lite slangar, sladdar, avgas, fotpinnar, kedja och sen förhoppningsvis
:hojraket
Hoppas bara att det inte blir något större strul bara, finns ju några felkällor att välja på :crash

zzzz.JPG
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ser ju jävligt bra ut iallafall :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top