Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Inte för att vara så , men hade det inte varit ballare utan stänka fram?

Kanske men det stänker ju så jvlgt när det blir blött på vägen! :D

(+ att jag inte tycker det är så snyggt med bara ett wobbelstag (utan skärm))

Ångrar jag mig så är det ju bara till att ta bort den...
 
Last edited:

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Blir riktigt skitsnyggt med det feta framhjulet!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blir riktigt skitsnyggt med det feta framhjulet!

Thx!

Gick ut i garaget och hade hoppats på att bli klar med skärmen men icke... det tar tid att slipa & spackla!

Slängde på lite färg (som håller på att torka på bilden) för att bättre kunna se dom värsta skavankerna + provmontera imorgon för att se hur det ser ut & sen blir det till att slipa/spackla lite till... :gnissla

men jag ska inte överarbeta det hela, skärmen fick inte den form jag hade tänkt mig, ska se om jag kan rätta till det lite men det blir nog en ny nästa säsong iaf... :)

zzzz.JPG
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blev bättre än jag trodde när jag provmonterade :)

zzzz.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blev bättre än jag trodde när jag provmonterade :)

View attachment 359031

Snyggisch!
Du skall vara medveten om att kort skärm innebär att man i någon hastighet blir blästrad i anletet av grus, vatten, katter och annat som hjulet slänger framåt/uppåt i ett moln som man sedan passerar.
Kör man fortare eller långsammare, så försvinner problemet.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Gott!

Jo'rå, även den gamla skärmen som var avkortad kastade upp en del... blir väl lite värre med denna men mkt bättre än inget är ju förhoppningen :) Får se om jag hinner göra den klar ikväll eller imorgon och... så får jag forsätta jaga motorgubben som ska plana topp mm... inte klart än :gnissla
 

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Ort
oskarshamn
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
Jag tycker den blir ballare & ballare,men snart ska vi ut och åka så snoo ihopa den nu:)
Vet att du sliter hårt:huvet.SANY0023.jpg
Sommar minne.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag tycker den blir ballare & ballare,men snart ska vi ut och åka så snoo ihopa den nu:)
Vet att du sliter hårt:huvet.
Sommar minne.

:) Hehe, jag är ju riktigt körsugen nu så jag ska plocka ihop det så fort jag bara hinner! :) Men det är inget slit, det är ju frivilligt & kul! :D Fin bild, tackar! Vill minnas att det där var avslutning på en lite hårdare körning :D

Var en sväng ut i garaget även ikväll. Fixade till ett par rätt smidiga fästen till framskärmen som jag fäste under wobbelstaget. Återstår att kapa skruvarna + lite slipning & målning = klart sen!

zzzz.JPG

Och idag fick jag tebax cylindrar och toppar från motorgubben! :banana

xxxx.JPG

Hann iaf att tvätta av dom ordentligt... ska sen målas. Men tänkte nog plocka ihop topparna innan jag slänger på färgen så slipper jag vara försiktigt vid montering av ventiler mm.

Over & out.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:) Hehe, jag är ju riktigt körsugen nu så jag ska plocka ihop det så fort jag bara hinner! :) Men det är inget slit, det är ju frivilligt & kul! :D Fin bild, tackar! Vill minnas att det där var avslutning på en lite hårdare körning :D

Var en sväng ut i garaget även ikväll. Fixade till ett par rätt smidiga fästen till framskärmen som jag fäste under wobbelstaget. Återstår att kapa skruvarna + lite slipning & målning = klart sen!

View attachment 359175

Och idag fick jag tebax cylindrar och toppar från motorgubben! :banana

View attachment 359176

Hann iaf att tvätta av dom ordentligt... ska sen målas. Men tänkte nog plocka ihop topparna innan jag slänger på färgen så slipper jag vara försiktigt vid montering av ventiler mm.

Over & out.

Vad skall du måla med?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vad skall du måla med?

Ja... det är ju det som är 10.000-kronorsfrågan... :)

Förra gången målade jag med högtempfärg (typ 600/800 grader). Blev snygg kulör, bra täckning och ändå tunt MEN den ville inte riktigt sitta kvar... Lossnade inte i flagor men om man drog med fingret över färgen så blev fingret grått. Vet inte vad det berodde på. Antingen för att jag inte värmehärdade färgen förräns månader efter målning eller att den helt enkelt inte gillar aluminium. :confused:

Blocket målade jag med en annan högtempfärg för motor (typ 150/160 grader). Riktigt bra täckning, fortfarande snyggt trots misshandel & vätskor. :) MEN risken med denna färg är att den täcker lite för bra, känns som den färgen blev tjockare & isolerar mer jämfört med den färg som jag hade till toppen... :gnissla

Har letat efter tips & alternativ till färg för luftkylda cylindrar utan att lyckas...

Dagens kryssfråga:
1. Måla med 600/800 gradersfärg och härda den i ugn direkt & hoppas att det håller?
x. Måla med 150/160 gradersfärg och hoppas att det inte blir för varmt?
2. Måla med annan färg / tips?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är verkligen ett lager färg på en cylinder modell luftkyld ett så stort problem?
Farsan målade cylindern på sin Enfield med svart maskinfärg, samma sak med min gammle 2-taktare.
Det var ju inga effekt-monster men det var aldrig några problem även vid långkörning. Vill minnas att proceduren upprepades uppskattningsvis 1 gång om året.

Alternativ 3(4?) är ju att du lämnar in grejerna på coating, men det blir dyyyrt.:död
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Snyggt jobbat med framskärmen!
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Måla med 600/800 gradersfärg och härda den i ugn direkt

En sak man skall akta sig för när man ugnsbakar cylindrar med foder är att fodren kan trilla ur.
Eller, i alla fall flytta sig lite. Inte bra alls. :gnissla

I övrigt full pott i min bok! :tummenupp

/e
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Snyggt jobbat med framskärmen!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
@ ewan, thx x 2 :)

@ rallyfisken, ja det finns ju lite olika bud på om det är OK eller ej. Om motoröverhettning inte vore en risk så vore den tjockare färgen ett säkrare kort vad gäller beständighet. Coating blir det inte, säsongens byggbudget är förbrukad :)

@ engström, ja... är lite sugen på att prova... risken är ju att det inte fäster trots ordentlig härdning. MEN när jag tänker efter så är det ju inte så svårt att prova på en mindre yta! Då har jag något att göra ikväll oxå :) Får återkomma med rapport. :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skaffa oljekylare om du är osäker.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top