Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
O så va gaffeln i bitar igen... har efter bilden roat mig med att kapa, slipa, spackla,slipa bort alla numera överflödiga fästöron på gafflarna (till gamla skärmen och höger bromsok)... :smasha munskydd+skyddsglasögon+hörselkåpor i ett par timmar = rock'n'roll! ... not :D

Lite puts & färg och sen plocka ihop det igen.

zzzz.JPG
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Det var svårt att få en jämn rund fin yta efter att ha kapat öronen på gafflarna... hade var fint att prova i en svarv eller något istället... jaja, får spackla/slipa ett par gånger till sen får det bli som det blir... :gnissla

I väntan på att spacklet torkar så yxade jag till en adapter till oket efter tidigare mall... man tager vad man haver... 5mm plåt :) Återstår att fixa till kanter och fasa hålen lite + lite färg.

zzzz.JPG
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Hej
Funderar på däck till mitt TR1-bygge och undrar om du undersökt hur det funkar att kränga på bredare däck på orginalfälgarna? Om jag mäter så ser det ut som 140/18-80 skulle funka bak och 110/80-19 fram. Det jag funderar på är om fälgarna "tål det". Funkar det? Vad kan hända?
mvh
HenrikSch
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hej
Funderar på däck till mitt TR1-bygge och undrar om du undersökt hur det funkar att kränga på bredare däck på orginalfälgarna? Om jag mäter så ser det ut som 140/18-80 skulle funka bak och 110/80-19 fram. Det jag funderar på är om fälgarna "tål det". Funkar det? Vad kan hända?
mvh
HenrikSch

Har kikat på detta och det finns dom säger att det är OK att gå upp en dimension i bredd... max... däcktillverkarna rekommenderar det inte. Min slutsats blev att det inte var värt att tumma på säkertheten för 10mm.

Det som händer är väl att däcket kan krängas av fälgen i en kurva :död

Det var i alla fall vad jag kom fram till när det var aktuellt. Får väl försöka kränga mina överblivna grejer sen vad det lider...
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Hmm, kränga däck i en kurva låter inte trevligt... Får väl besinna mig, vill minnas att jag haft en dimension bredare på mina gamla BMW-byggen för länge sedan men två är väl kanske lite dumt då.
Tack för svar!
mvh
Henrik
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hmm, kränga däck i en kurva låter inte trevligt... Får väl besinna mig, vill minnas att jag haft en dimension bredare på mina gamla BMW-byggen för länge sedan men två är väl kanske lite dumt då.
Tack för svar!
mvh
Henrik

Det var ju som sagt bara min egen slutsats. Finns säker fler åsikter om vad som är görligt... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lite framåt går det iaf... :)
- fick tag på en extra cylinder så nu är cylindrarna inne för honing + toppar för planing (tar nog upp till ett par veckor innan jag får tebax dom pga av lite kö...)
- gaffel, wobbelstag, undre krona och bromsoksadaptern fulmålade & ihopmonterade som på bild... + bromsen monterad & luftad... :)
- hjuldistanser på g så snart kan jag sätta dit hjulen oxå
- skulle behöva en skärm fram, någon som har en i plast över som kan skäras till? har ingen lust att börja gjuta en egen just nu iaf...

zzzz.JPG
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På åttiotalet körde "alla" med för breda däck.
Hojjarna levererades med smala hjul, men superbikepiloterna monterade bredare däck för att få mer gummi i marken till bromsningarna.
Då gjorde gatåkarna samma.
Förstörde chassieegenskaperna totalt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
På åttiotalet körde "alla" med för breda däck.
Hojjarna levererades med smala hjul, men superbikepiloterna monterade bredare däck för att få mer gummi i marken till bromsningarna.
Då gjorde gatåkarna samma.
Förstörde chassieegenskaperna totalt.

Får väl se hur det blir med chassieegenskaperna nu med 16" & ca 140 bredd... :D

Återkommer med rapport efter provtur.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Om det är rätt däcksbredd till fälgen, så fungerar det.
Men det blir förmodligen spårkänsligt.

Jo'rå, det är ju originalstorlek på däcken för dom fälgarna. Men men, det ska bli intressant att se hur det blir. Hur som, steg ett är ju att få igång hojen ;)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och efter lite om och men så fick jag tag på svarvade distanser till framhjulet. :) Blev kanon men trots att jag mätt och kontrollmätt så blev det nog 1 mm fel på ena distansen. + en bricka = klart... men nu är fronten nästan klar, saknar skärm, ska kapa till ett par skruvar till oket och så är det en ny spegel på väg :)

Annars väntar jag "bara" på att få tillbaka topp & cyllar från motorgubben som snyggar till dom. Får fortsätta med lite småpill under tiden.

zzzz.JPG
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Otroligt snyggt bygge du gör! Ramen ser onekligen skum ut utan motor i...
Hur har du valt att göra med den där lilla vakumventilen (kallas mixture control valve i manualen) som sitter kopplad till främre cylinderns "insugsgummi"? Vad sjutton gör den egentligen??
Bytte mina gummin (förre ägaren hade "tätat" dem med eltejp...) och grunnade en hel del på vilken nytta denna "mixture control" gör egentligen, fegade dock ur och kopplade in den igen med tanken att den gör väl ingen skada utöver att att vara ful.
Då jag inte använder mig av orginaltanken i mitt bygge, och därmed inte heller av orginalkranar så pluggade jag bara slangarna till vakumstyrningen av bensinkranarna, borde väl vara rimligt, eller?
mvh
H
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
På åttiotalet körde "alla" med för breda däck.
Hojjarna levererades med smala hjul, men superbikepiloterna monterade bredare däck för att få mer gummi i marken till bromsningarna.
Då gjorde gatåkarna samma.
Förstörde chassieegenskaperna totalt.

Höll mig till originaldimension utom den gången mackgubben tog hem fel till min RD 350 Lc. 90-profil på 120-bredd fördärvade uppförandet totalt.

Lillebrors förstahoj var en GpZ900R av första årsmodellen. Fanns ett Pirelli bältdäck som funkade fantastiskt, bara fördelar. 140/70 mot 130/80 original. Tror den stabilare stommen gjorde en del. Skall tilläggas att det var i slutet på 90-talet han debuterade.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Höll mig till originaldimension utom den gången mackgubben tog hem fel till min RD 350 Lc. 90-profil på 120-bredd fördärvade uppförandet totalt.

Lillebrors förstahoj var en GpZ900R av första årsmodellen. Fanns ett Pirelli bältdäck som funkade fantastiskt, bara fördelar. 140/70 mot 130/80 original. Tror den stabilare stommen gjorde en del. Skall tilläggas att det var i slutet på 90-talet han debuterade.

Jag har för mig att bältdäck vill ha lite smalare fälg, så det är inte alls otroligt.
Man har ju hört talas om problem åt andra hållet när det monterats radialdäck i originalbredd på fälgar avsedda för bältdäck.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Otroligt snyggt bygge du gör! Ramen ser onekligen skum ut utan motor i...
Hur har du valt att göra med den där lilla vakumventilen (kallas mixture control valve i manualen) som sitter kopplad till främre cylinderns "insugsgummi"? Vad sjutton gör den egentligen??
Bytte mina gummin (förre ägaren hade "tätat" dem med eltejp...) och grunnade en hel del på vilken nytta denna "mixture control" gör egentligen, fegade dock ur och kopplade in den igen med tanken att den gör väl ingen skada utöver att att vara ful.
Då jag inte använder mig av orginaltanken i mitt bygge, och därmed inte heller av orginalkranar så pluggade jag bara slangarna till vakumstyrningen av bensinkranarna, borde väl vara rimligt, eller?
mvh
H

Tack!

Mojängen tog jag bort, tror det var Skrotnisse som tipsade om det :) Märkte ingen skillnad, glöm inte att plugga vakumhålet i insuget bara ;)

Kranarna är ett aber... öppnas mha av vakum om du inte kör på PRI. Men jag såg något tips på TR1.de där man kanske kunde bygga om den lite så att det blev som en vanlig kran.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Pillat lite till med framhjulet... en bricka på 1mm och så var hjulet nääästan helt i centrum. Får duga tills jag kan hänga upp fronten så att hjulet rullar fritt så får jag se hur det det ser ut. Bultar till ok & adapter kapade i rätt längder, tight blir det :)

En bild från andra sidan, tycker det blir cleant utan skiva på höger sida :)

DSC00779.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så har det kommit lite paket i veckan :)

Ny spegel + förlängning till hastighetsmätarvajern (som nu räcker hela vägen till bakhjulet) + ett tradera fynd enligt bild... ny original lyktkrans, billig och snyggare än den rostiga som jag har :)

zzzz.JPG
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och efter några timmars tork så yxade jag grovt till ungefärligt slutresultat... körde fort hellre än bra idag... återstår att smalna av den lite vid gafflarna och finlira lite med form & yta + ett fäste... :)

zzzz.JPG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top