Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nja, bottenplattan är bockad som ett upp och nedvänt U för att ligga an bra mot bakramen... Sätter jag nitar så kommer dom ut på insidan av plåten och skaver mot bakramen om dom är för långa. Skumgummit ligger ovanpå plåten.

Hur som, jag provar limmet till att börja med. Även om någon typ av nitar skulle kunna liva upp den ganska tråkiga sadeln...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja, bottenplattan är bockad som ett upp och nedvänt U för att ligga an bra mot bakramen... Sätter jag nitar så kommer dom ut på insidan av plåten och skaver mot bakramen om dom är för långa. Skumgummit ligger ovanpå plåten.

Hur som, jag provar limmet till att börja med. Även om någon typ av nitar skulle kunna liva upp den ganska tråkiga sadeln...

Tjöp mässings- eller (helst) aluminiumnitar.
Borra rakt och fint.
Försänk hålen på baksidan av plåten.
Limma dit klädseln.
Lås fast med nitar (bara att sticka igenom och hamra med kulhammare på baksidan).
Om nitarna är för långa, så går det att slipa plant på baksidan.

Edit: Kom på: Din lokala sybehörsaffär har antaglien den typ av kullriga nitar som brukar användas som förstärkning i jeanskläder.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tjöp mässings- eller (helst) aluminiumnitar.
Borra rakt och fint.
Försänk hålen på baksidan av plåten.
Limma dit klädseln.
Lås fast med nitar (bara att sticka igenom och hamra med kulhammare på baksidan).
Om nitarna är för långa, så går det att slipa plant på baksidan.

Edit: Kom på: Din lokala sybehörsaffär har antaglien den typ av kullriga nitar som brukar användas som förstärkning i jeanskläder.

Sant, glömmer alltid bort att det finns "vanliga" nitar oxå. Ska överväga detta och kika runt lite vad jag kan hitta för nitar... Thx! :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sant, glömmer alltid bort att det finns "vanliga" nitar oxå. Ska överväga detta och kika runt lite vad jag kan hitta för nitar... Thx! :tummenupp
De nitar som sitter i kåbåjjbykser består av en rörnit med kullrigt huvud och ett bakstycke bestående av en bricka. Borde finnas både förnicklat och förkopprat/mässing.
Det tror jag på.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
De nitar som sitter i kåbåjjbykser består av en rörnit med kullrigt huvud och ett bakstycke bestående av en bricka. Borde finnas både förnicklat och förkopprat/mässing.
Det tror jag på.

Låter vettigt!

Har limmat sadeln nu med kontaktlim och det funkade över förväntan vad gäller funktion. Skulle kanske bli snyggare med lite nitar men får vänta med det tills jag bestämt om denna sadel för leva vidare. En del nybörjarfel och slarvfel på sadeln som man skulle kunna göra bättre...

... men det matchar o andra sidan resten som jag gjort på bygget... :D har inte blivit den höjd och finish som jag från början tänkt mig :gnissla... hoppas det känns bättre efter när det har kommit på lite ny lack...

En annan fråga: Har renoverat en av bensinkranarna med nya packningar mm. Men bensinfiltret som sitter ovan på kranen (invändigt i tanken på ett rör) har torkat efter 29 år och plastkonstruktionen har tappat sin passform och sitter inte riktigt fast i kranen längre. Kommer inte på något hållbart sätt att få fast den när det ligger i bensin (lim, silicon och annat litar jag inte på). Enklaste lösningen verkar vara att ta bort skiten och sätta en vanligt soppafilter på slangen istället. Tänker jag fel eller fyller det gamla filtret i tanken någon annan funktion?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Så att du inte får en massa baggel i kranen väl? Kan tänkas att den fungerar dåligt med rostflagor och barr i sig:)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Så att du inte får en massa baggel i kranen väl? Kan tänkas att den fungerar dåligt med rostflagor och barr i sig:)

Sant att det inte bara är fuggarna som kan klägga igen... :tummenupp

Tips på nåt lim eller dylikt som är beständigt mot bensin så att plasten sitter kvar mot bensinkranen i metall? Har inga bra erfarenheter från lim eller silicon tillsammans med bensin... :gnissla

Taskig mobilbild om vanligt...

Slänger nog dit ett minifilter på slangen efter kranen oxå för att fånga eventuellt småskräp.
 

Bifogat

  • DSC00310.jpg
    DSC00310.jpg
    233.2 KB · Visningar: 97

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Edit: Svart silikon typ loc-tite, är det tillräckligt beständigt mot bensin? Att det funkar med olja vet jag men i bensintanken... :gnissla
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Edit: Svart silikon typ loc-tite, är det tillräckligt beständigt mot bensin? Att det funkar med olja vet jag men i bensintanken... :gnissla

Någon form av epoxi borde funka. Alt Kreem Tank sealer (som 3M säljer under annat namn till lågt pris) borde funka.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Någon form av epoxi borde funka. Alt Kreem Tank sealer (som 3M säljer under annat namn till lågt pris) borde funka.

Tänkte svar att epoxy troligen inte håller MEN efter att ha kollat upp det så står det faktiskt att det är beständigt mot bensin... Tackar för tipset! :tummenupp

Råkar dessutom att ha lite super expoxy lim hemma så det är ju bara att limma dit på direkten! :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tänkte svar att epoxy troligen inte håller MEN efter att ha kollat upp det så står det faktiskt att det är beständigt mot bensin... Tackar för tipset! :tummenupp

Råkar dessutom att ha lite super expoxy lim hemma så det är ju bara att limma dit på direkten! :)

Silerianordnigsmanickstalaget har även hand om skillnaden mellan ordinarie och reservläget.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Silerianordnigsmanickstalaget har även hand om skillnaden mellan ordinarie och reservläget.

Se på f-n, tackar! Som vanligt schyssta svar från Skrotnisse! :tummenupp

Off topic: Var och beställde mini-bensinfilter i butik tidigare idag och provsatt en sån här... trodde inte att det skulle hända men fick lite ha-begär trots att jag alltid varit lite HD-skeptiker... Den såg fet ut & kändes rätt nice! :) Får väl byta in min TR1a senare i vår, jag kanske tom kan få lite pengar i mellan :D
 

Bifogat

  • USA_H8D_09_0270.jpg
    USA_H8D_09_0270.jpg
    177.8 KB · Visningar: 174

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Plockade ihop hojen för att starta den idag (behöver köra den till annat ställe för lack mm)... och den startar så klart, INTE! :huvet:huvet:huvet

Det positiva är att den tänder på startgas så det är bara till att börja felsöka på soppa-sidan... suck... :gnissla
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Suck... går fortfarande inte igång... :gnissla

Det kommer soppa ur kranarna ner till förgasarna...

Motorn tänder igång mha startgas men dör sedan direkt... :huvet

Allt funkade bra i höstas och har inte rört något med motorn eller förgasare sen dess. Elen verkar funka som den ska och motorn tänder ju på gas. Kanske nåt knas med förgasarna då dom stått torra hela vintern... hoppas inte.

TIPS på vad jag kan testa för att få igång hojen utan att behöva riva förgasarna?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har du tappat soppa ur bottenskruvarna på förgasarna?
Har dom torkat under vintern, kan det bildas hartzi munstycken och skrymslen, får dom stå med bensin i ett tag brukar det lösas upp..
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du tappat soppa ur bottenskruvarna på förgasarna?
Har dom torkat under vintern, kan det bildas hartzi munstycken och skrymslen, får dom stå med bensin i ett tag brukar det lösas upp..

Aha, kanske kan vara det. Då börjar jag med att låta det stå som det är tag med soppa i förgasarna. Går den inte igång imorr'n så får jag försöka ta ur bottenskruvarna.

Nå'nstans ska man ju börja, tackar! :tummenupp
 

polaris350

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
strängnäs
Hoj
Suzuki gsx 1100
Har läst igenom tråden ser mycket bra ut snyggt jobbat:tummenupp fan nu blir man ännu mer sugen på att göra klart mitt tr1 projekt
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har läst igenom tråden ser mycket bra ut snyggt jobbat:tummenupp fan nu blir man ännu mer sugen på att göra klart mitt tr1 projekt

Tackar! :) Men ditt bygge är ju bra mycket mer avancerat och fräckt så se till och fixa klart, kan bli hur bra som helst! :tummenupp

Provade att starta hojen idag igen. Icke sa nicke. Så får ta och rensa förgasarna, bottenplugg eller vad som nu behövs för att få igång den igen...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ur med bottenpluggarna och tömde förgasarna men inte startade den för det... :huvet

Får nog koppla på ett bilbatteri så att krämen räcker lite längre för att se om det går att tjata igång den. MC-batteriet går tomt efter inte alltför många försök...

OM det inte funkar så får jag prova något annat. Tips nå'n? Annars får jag söka lite i gamla trådar angående felsökning.

Ett par mobilbilder på rishögen ute i solskenet... Lite hat-kärlek till dom gigantiska ljuddämparna. Ska dock bytas inom kort som sagt. :)

På att göra listan närmast är:
1. Få igång hojen
2. Lacka
3. Fixa ditt nytt avgas
4. Nya tillbaka flyttade fotpinnar
5. Korta framgafflarna
 

Bifogat

  • DSC00312.jpg
    DSC00312.jpg
    228.2 KB · Visningar: 140
  • DSC00314.jpg
    DSC00314.jpg
    229.4 KB · Visningar: 116

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan vara så att strömmen i batteriet inte räcker för att den ska hoppa igång bara, så testa du med bilbatteriet och se om det räcker. Har haft två hojar med samma symptom, och båda gångerna har det räckt med batteribyte.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top