På begäran... FirebladeTurbo/RC211V replica

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Wheeliedevil skrev:
Kompression: 9,5:1

Intressant. Ungefär hur långt har du backat tändningen?


Turbo: Vattenkyld Mitsubishi TD-04 med 5:ans avgashus avsett för Saab 9-5 Aero. Stålomspunna slangar till oljetillförsel.

Jag skulle nog vilja upplysa om att du skulle kunna köra med 6 kvadrats 9000 Aero hus. Passar rakt av. Lite mer på topp...


Oljekylare: BMW orginal luftkyld istället för standard vattenkylda som inte fick plats. Stålomspunna slangar.

En av slangarna såg lite nypt ut... Eller var det "still under construction"?


Dumpventil: Saab orginal

En "Uhm-luft"-ventil minsann...

Som sagt, snyggt bygge. Men hur kan du köra med 9,5 i komp? Vi kör med ungefär det kompressionsförhållandet och vi har ett mycket raffinerat spik- & laddtrycksregleringssystem för att kunna hantera höga kompressioner.

Vad har du för laddtrycksreglering? Programmerbar?

Har du bromsbänksdata man kan få glutta på?

/J
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
RG500-Johannes skrev:
Intressant. Ungefär hur långt har du backat tändningen?

Jag skulle nog vilja upplysa om att du skulle kunna köra med 6 kvadrats 9000 Aero hus. Passar rakt av. Lite mer på topp...

En av slangarna såg lite nypt ut... Eller var det "still under construction"?

En "Uhm-luft"-ventil minsann...

Som sagt, snyggt bygge. Men hur kan du köra med 9,5 i komp? Vi kör med ungefär det kompressionsförhållandet och vi har ett mycket raffinerat spik- & laddtrycksregleringssystem för att kunna hantera höga kompressioner.

Vad har du för laddtrycksreglering? Programmerbar?

Har du bromsbänksdata man kan få glutta på?

/J

Det skiljer sig lite på var och när jag har backat tändningen, allt är inmappat i bänk (65mil).
Det räcker gott o väl med det avgashuset som sitter där.
Ja, slangen som såg nypt ut var "under construction". Har en ny hållare till oljekylaren.
Jag använde en special PowercommanderIIIr som Michael Beltcher på Dynojet har programmerat om så jag kan använda mer bränsle än vad en standard PCIIIr till bladen klarar + att jag kan feta på ex. 2-3:ans cylinder vid behov. Tändningen är ochså justerad med PCIIIr:en
Har bara märkt tendenser till spikningar vid enstaka tillfällen med det är fixat, jag laddar "bara" 0,7bar så det är inga överdrivna laddtryck. Jag har byggt denna för att det är en kul grej och framförallt för att hojen ska bibehålla sin tillförlitlighet och fungera i praktiken.
Vad använder "ni" för styrsystem och var jobbar du/ni??
Nej, laddtrycket är fast och inte programmerbart, ändrar jag det så måste det mappas om igen.
Jag har massvis med olika testkörningar i bänk. Körning med olika tryck mm.. Vad exakt är du ute efter?? Bifoger en...
/WD
 
Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Fan vad snygg den är

Fy fan vad snygg den blev juhh.... skulle kunna ge mycket för att få höra hur den låter på vägen sen :D
när repotaget är färdigt, måste du lägg upp en filmsnutt jhhh jag menar det är ju en ögonsten, men ljudet alltid det ljudet :D
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Exempel på en bänkkörning...
 

Bifogat

  • blade.jpg
    blade.jpg
    123.2 KB · Visningar: 1,977
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
ska du sälja den eller köra själv?? bana eller??mycket snygg blir den iaf :tummenupp :tummenupp
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Wheeliedevil skrev:
Har bara märkt tendenser till spikningar vid enstaka tillfällen med det är fixat, jag laddar "bara" 0,7bar så det är inga överdrivna laddtryck.

Aha. Hur går du upp i laddtryck vid låga varvtal, styr du wastegaten?

Jag har byggt denna för att det är en kul grej och framförallt för att hojen ska bibehålla sin tillförlitlighet och fungera i praktiken.
Vad använder "ni" för styrsystem och var jobbar du/ni??

Jag jobbar ju på turbo/prestanda gruppen på SAAB, och vi använder Trionic (T7 & T8) som du säkert redan vet.


Nej, laddtrycket är fast och inte programmerbart, ändrar jag det så måste det mappas om igen.

OK. Annars är det relativt enkelt att via en standard APC ventil från SAAB kunna styra wastegaten. Du skulle t.ex. kunna få ett mycket bättre lågvarvsvridmoment om du kunde hålla wastegaten stängd ända upp tills du vill pysa ut p.g.a. spikning/avgastemp.


Jag har massvis med olika testkörningar i bänk. Körning med olika tryck mm.. Vad exakt är du ute efter?? Bifoger en...
/WD

Tja, det finns ju en hel del!! Vad har du för mätuttag? Temp före turbin är ju rätt intressant. Vad kör du för Lambda? Skulle vara hemskt intressant att se var du åker i kompressormappen, dvs vad du kör för tryckförhållande vid olika flöden. Flödet kan man ju hyfsat approximera med varvtalet & temp, tryckförhållandet är ju rätt uppenbart hur man mäter.

Har du en körning med effekt kontra laddtryck?

/J
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Jag styr inte wastegaten annat än med trycket från turbon via ett T-munstycke där jag leder ut en bestämd mängd luft i atmosfären. Hojen börjar ladda vid ca 4500Rpm så det funkar bra som det är. Visst är det klart att high-tech styrsystem för alla tänkbara faktorer är att föredra men jag har en begränsad budget på det här bygget och eftersom det fungerar bra som det gör så...
Jag har inte möjlighet att köra in laddtrycket i datorn, tyvärr. Det hade varit kanon men eftersom det knappt jobbas med turbo på hojar så känner jag iaf inte till något program som kan kombineras med vårt Winpep7/Tuning link som jobbar med laddtryck.
Du skulle ju bygga en turbohoj som har alla förutsättningar med att få tag på feta grejer. Hörde att det var någon i Göteborg som hade turbomatat en RGV250 så du har lite o göra på 500:an :D
Eller köp en 4-taktare o ladda på. När man har vant sig vid turbo så kör man med det annars kan man lika gärna trampa. :tummenupp
/WD
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
r1666 skrev:
ska du sälja den eller köra själv?? bana eller??mycket snygg blir den iaf :tummenupp :tummenupp

Tackar! Jag ska behålla hojen. Den kostar mig inte knappt något längre. Det blir nog inte någon bankörning heller med den, det är svårt o hålla igen effekten ibland. Kan lätt resultera i en olycka.. :fakta
/WD
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Wheeliedevil skrev:
Tackar! Jag ska behålla hojen. Den kostar mig inte knappt något längre. Det blir nog inte någon bankörning heller med den, det är svårt o hålla igen effekten ibland. Kan lätt resultera i en olycka.. :fakta
/WD


skulle fan inte vågat köra den på bana själv :eek:
 

Freud_954

E20Norr...
Gick med
5 Apr 2003
Ort
KråkSlottet...
Hoj
HojLös!!! Sökande!!! / Ford Sierra (Cosworth?)
Är det inte dags att trycka ut lite nya bilder snart...?

Vackert bygge! Bortsätt från "en del svetsfogar" :tummenupp

Ska den sälgas? ;)
 

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ale kommun
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Den lär bli jävligt snygg, det lilla man ser på din avatar + den crypterade, bilden tom Valentino skulle bli impad tror jag. Men en fråga som jag inte har sett innan på tråden, nämligen ljudet, hur låter den? Det är en replika men ändå en rad 4:a.
Kan du lägga upp en ljud fil?

Snyggt jobbat, jag är avis. :tummenupp
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
chrille-r1000 skrev:
Den lär bli jävligt snygg, det lilla man ser på din avatar + den crypterade, bilden tom Valentino skulle bli impad tror jag. Men en fråga som jag inte har sett innan på tråden, nämligen ljudet, hur låter den? Det är en replika men ändå en rad 4:a.
Kan du lägga upp en ljud fil?

Snyggt jobbat, jag är avis. :tummenupp

Tackar för det! Ja, hur låter den? Den är inte så överdrivet högljudd. Den har det hör goa rosslande vinandet från turbon när man bara står still o varvar den. När man sen kör och bygger upp laddtryck o släpper av kommer ett underbart WOOOSH från dumpventilen =). Hur den går?? Trots maximal drevning vill framhjulet gärna klättra till väders på både 4:an o 5:an...
/WD
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Jag får väl ge mig nu då o lägga ut ett par riktiga bilder...
Allt det lackerade är uppstripat på egen hand.
 

Bifogat

  • fireblade bakifrån.jpg
    fireblade bakifrån.jpg
    81.5 KB · Visningar: 1,770
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top