Allvarligt trim av KTM 450 & 525

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Btw någon som kan dra skillnaderna mellan alla Ktm 450 EXC modeller från start år 2000 >
 

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
Tjenare har lite funderingar, har en 450 som jag konverterat till en 525 dv.
bara bytt cyle, och kolv. Men jag tycker den känns lite trött, har tänkt att byta förgasaren till en 41mm fcr som cross modelerna har vet ej om det är att kasta pengarna i sjön?
Vet även att cdi boxen är annolunda på på 525an mot 450in, om det är någon mening att byta den? Det sitter ett acra hel system på nu.

Har även tänkt att slänga in en hotcam men vet inte om den blir för stöddig
i skogen. Man kör så mycket blandad körning så man vill ha så opptimal hoj som möjligt. Enduro, stubbåker, motard, is, men mest blire enduro och grus
väg ;)

Någon som gjort samma mod med dessa funderingar eller lite förslag?
Är väldigt tacksam för svar.. ja just ja det är en -07 btw
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
hotcam kammen kan jag inte rekomendera i skgen. den dödar allt vad bottendrag heter.. o lägger det på topp..
kanske blir lättare o ha o göra med då iofs....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjenare har lite funderingar, har en 450 som jag konverterat till en 525 dv.
bara bytt cyle, och kolv. Men jag tycker den känns lite trött, har tänkt att byta förgasaren till en 41mm fcr som cross modelerna har vet ej om det är att kasta pengarna i sjön?
Vet även att cdi boxen är annolunda på på 525an mot 450in, om det är någon mening att byta den? Det sitter ett acra hel system på nu.

Har även tänkt att slänga in en hotcam men vet inte om den blir för stöddig
i skogen. Man kör så mycket blandad körning så man vill ha så opptimal hoj som möjligt. Enduro, stubbåker, motard, is, men mest blire enduro och grus
väg ;)

Någon som gjort samma mod med dessa funderingar eller lite förslag?
Är väldigt tacksam för svar.. ja just ja det är en -07 btw

Att den skulle vara slö lät konstigt??? Jag antar att den går bättre än 450??? och att allt är rätt inställt?

Om du vill ha större gasare så Portar jag dessa till valfri storlek från 39mm till 44mm.

Men det får du endast fördel av på högre varv typ 7000v o upp. Jag brukar rsätta i powerplate när man kör stora förgasare så dom inte tappar bottenvridet i skogen ...

Med plastportat förändras inte registret i botten, så portat rek om du inte vill byta kam.
Man kan även plana toppen lite så kompförhållandet höjs någon enhet och kammen rammlar bakåt. Då får du 2 flugor i en smäll . DVS bra bottendrag och bra toppdrag tack vare att kammen rammlar bakåt..

Tändpunkten kan du flytta fram lite för att få rappare botten/mellanreg . men OBS lyssna noga så den inte spikar!! 2grader går offta bra rakt av (förtänt)
 

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
Slö och slö visst finns är det mer drag än 450in, jag kör med 13-45 drevning
på 17" hjulen hel acra system bestykning 45 på läg 185 på hög. Vet inte riktigt vad som är rätt inställningar har försökt labborera lite, i skogen kör ja 14-52 med 18"-21" hjulen och det är inget att klaga på.
Funderingarna är väll mest gör det någon markant skillnad om jag går upp i fugge storlek, eller om cdi boxen som sitter på nu(450 ecx). Om den skiljer sig mycket från 525exc cdi box, eller är det bara fix idéer som en annan har låst sig på? Så hotcamen är inte att rek. i skogen.hmm aja.

Eller ska man bara dreva upp.. En anann giller att slanga eller åtminstånde
försöka:död går upp utan koppling på 3an, får koppla och rycka på 4an
på 5an 20cm sen orkar den inte. Vet ej om det är så för andra med 525a?



Att den skulle vara slö lät konstigt??? Jag antar att den går bättre än 450??? och att allt är rätt inställt?

Om du vill ha större gasare så Portar jag dessa till valfri storlek från 39mm till 44mm.

Men det får du endast fördel av på högre varv typ 7000v o upp. Jag brukar rsätta i powerplate när man kör stora förgasare så dom inte tappar bottenvridet i skogen ...

Med plastportat förändras inte registret i botten, så portat rek om du inte vill byta kam.
Man kan även plana toppen lite så kompförhållandet höjs någon enhet och kammen rammlar bakåt. Då får du 2 flugor i en smäll . DVS bra bottendrag och bra toppdrag tack vare att kammen rammlar bakåt..

Tändpunkten kan du flytta fram lite för att få rappare botten/mellanreg . men OBS lyssna noga så den inte spikar!! 2grader går offta bra rakt av (förtänt)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
eller om cdi boxen som sitter på nu(450 ecx). Om den skiljer sig mycket från 525exc cdi box, eller är det bara fix idéer som en annan har låst sig på? QUOTE]

Nej du skall inte byta mellan dem. Fanns en årsmodell där 525 hade högre varvstopp (2004 om minnet inte sviker) men de återkallades då ventilerna sade upp sig pga det höga varvet. Någon signifikant skillnad i tändkurva finns inte.

Med en exc motor skall du ändå ge fan i varvstoppet. Dels sliter det på grejerna viket är underordnat men framförallt så har du redan tappat effekt när du varvar så långt.....
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Med våra meck jag och johan gjorde, alltså både 450 och 525, så löste vi 5an utan koppling men med lite marklyft. Vi hade HSR42 (450n) och borrad FCR (525) av Dr Boost samt allt det andra du kan läsa om innan i tråden.

Mig veterligen är det samma CDI på 450 och 525, dock så finns det en annan som heter SXC eller om det kanske var SX.

Förgasaren är bra original, ta bort luftburken helt och hållet och kör öppet filter! Eller ev. borra sönder luftburken. Bestycka om den kraftigt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Slö och slö visst finns är det mer drag än 450in, jag kör med 13-45 drevning
UOTE]

Det roligaste du kan hitta på är föjande....

Porta toppen ..Hellst med tumblingsprencipen för att inte tappa så mycket bottendrag. Alla Boost III special eller liknande. Jag brukar rek topplocksverkstan för jag har ofta för ont i skallen:3freak

I med hotcammen helt klart ,, För den blir råstark så det räcker med komphöjning och Plastportat, Jo komphöj är ju att föredra . (Högkompskolv minst 12-1.

Porta fuggen till minst 42mm och i samma veva trimma axpumpen (oringsmodd). Porta en förgasare till 42mm rakt av på helt org 525 kan i bästa fall ge 2 kusar på topp. Men man tappar även en aning under 5000v!!
Tappet under 5000v kan man eliminera med powerplate avdelare och lära sig gasa i 2 steg....

Luftburken öppnas maximalt... Och minst i med ett skumfilter mod lätt genomsläpp . Ännu bättre tygfilter liknade kn eller annat som går att mixtra dit...Kraftig modd av burk krävs då!! Ev bortagning av burk helt eller totalt slaktad... Klar effektivast.

Tja bara att ta bort något i godislistan eller slå till på allt så går det undan:banana
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Frågar här, jag har läst och sökt några hundra gånger utan att få svar på mina frågor.

Har en ktm exc 450 som beter sig riktigt underligt.

Vid kall motor är tomgången väldigt hög med choke. Tar man in choken så dör den, även om man försöker dutta lite med gasen för att hålla den vid liv. När hojen senare blir lite varmare så kan man stänga av choken utan att hojen dör men tomgången är fortfarande gräsligt hög..Tomgångsvarv på trean är 48km/h :S

När hojen sen är varm så är tomgången jeffla hög, oftast, men händer ibland att den sjunker ner till vettig nivå men vid minsta pet på gasen så ökar den i tomgångsvarv igen för att stanna där i några minuter...

Det här är fruktansvärt störande. Jag vet inte vad det är för bestyckning, hojen är för övrigt helt original. Inga andra krökar å inget lurt med nån luftburk...

Vad kan felet vara?
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Skit i nåt av munstyckena satsar jag på... gör rent hela med tryckluft eller 556 typ så du blir av med all skit...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som Ping säger skit i lågfartsmunstycket..... Men kolla för säkerhets skull även om den drar tjuvlufft vid insugsgummit.. Enklast är att spruta startgas runt insugsgummit (motor igång) och lyssna om den ändrar sig i motorvarv just då. Gör den det så ta lös gummit och besikta noga detta gummi!

Men som sagt lös med lågfartsmunstycket och dra igenom en koppartråd så du garanterat får bort ev avlagringar som tryckluft inte tar. Koppar tråd finner du i närmsta elkabel med finare trådar ,, Vecka gärna denna tråd så den karvar ur bättre och runka på:D
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Kan som uppföljning meddela att det var blandskruven som var helt inskruvad samt så var huvudmunstycket AV (!?) och hängde på 1/6 av godset. Bytade munstycke samt skruvade ur blandskruven 2 1/4 varv varpå hojen blev som ny igen. Inga problem what so ever!

Problemet nu är att hojen inte laddar.
Den har enligt uppgift en 3-faslikriktare men originalstator monterad. Någon som har en idé?
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag har en extra kam till min 450 SMR som skall vara en "trimkam". Dock så finns det ingen märkning så det är svårt att veta hur mycket lyft och duration förändras.
Så jag mätte upp omkrets med pappersremsa så skilde det bara 1mm mellan kammarna (97mm insug på "trimkam", 96 på org). Lyftet är svårt att mäta men mäter jag inifrån axeln så ser jag knappt nån skillnad. Verkar som att trimkammen lyfter lite tidigare men det kan vara inbillning :). Eftersom orginalkammen har suttit på 100h så kan den ju slitits ner, eller skiljer det så lite mellan en orginal kam och en trimkam?

Som novis på detta så är jag mycket tacksam för hjälp.


Bilderna är från mobilkamera och det är svårt att se nån skillnad. "Trimkammen" är den som är monterad. Båda kammarna ligger i linje.
 

Bifogat

  • DSC00067.JPG
    DSC00067.JPG
    67.2 KB · Visningar: 97
  • DSC00070.JPG
    DSC00070.JPG
    66.7 KB · Visningar: 96
  • DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    69.7 KB · Visningar: 101

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
för er som tänker montera en hotcam och vill ha ut mer hk kanske ska fundera på att skita i den ist, för den tar nämligen allt vad bottendrag heter och lägger de på toppen ist. med andra ord den blir snabbare och klenare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top