Allvarligt trim av KTM 450 & 525

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Klara dubbelfuggen på XTn det då ? Den ena är ju dessutom (svordom) CV. Men klart hittar man en XT600 eller XR600 och trycker dit en 42a på den med, portar upp lite och slänger dit en moppeturbo så kanske man kan åka på 70hk ? :)

Hade varit sjukt ql på en sån gammal häck
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Klara dubbelfuggen på XTn det då ? Den ena är ju dessutom (svordom) CV. Men klart hittar man en XT600 eller XR600 och trycker dit en 42a på den med, portar upp lite och slänger dit en moppeturbo så kanske man kan åka på 70hk ? :)

Hade varit sjukt ql på en sån gammal häck

Jorå det fungerar säker bra med org fuggarna på xt..Men helt klar så föredrar jag flatslides.. Annars så är cv fuggar stenbra vid turbokonvertering!!

Skulle man dunka dit en turbo på en gammel xr600 utan att trimma i övrigt så skulle det fungera stenbra..vid 1 bars överladd så skulle den lämmna runt det dubbla kusarna!! vad blir det ? tja dom borde väl vara på38-41hk med öppet system? dvs då 80 bakhjulshästar:yoparty
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Min XR500 med kammen åt fel håll hade 40hk i motorn tror jag (30kW om jag inte minns fel). Så runt 30-35hk på slangen då kanske ?

Men men.. .det är väl drömmen.. får se om man har råd att genomföra detta nästa år. En sak som vi kan ta när jag kommer upp är hur man gör med munstycken och sånt... och förtändning... Ändrar du sånt eller trycksätter du bara och kör ? :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min XR500 med kammen åt fel håll hade 40hk i motorn tror jag (30kW om jag inte minns fel). Så runt 30-35hk på slangen då kanske ?

Men men.. .det är väl drömmen.. får se om man har råd att genomföra detta nästa år. En sak som vi kan ta när jag kommer upp är hur man gör med munstycken och sånt... och förtändning... Ändrar du sånt eller trycksätter du bara och kör ? :)

I stor sett så kör jag org bestyckning.. Men det är förutsatt att man har byggt ihop bränsletrycksytemet perfekt.. Tog mig 2 år att lista ut!! Tändningen rör man inte ens,,,endast vid spikriskt dvs våldsamt överladd!

ex min xr turbo kunde jag köra på 0,5 lm Huvudbestyckning 155 i högfart!!
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Tävlar i bänkpress vettu, då blir det så!

Måste man alltså ha en för liten tjejtop om man tävlar bänkpress?? :rolleyes:

Du kommer få mer effekt och lägre ljud om du fixar ljuddämparen med ett perforerat rör igenom hela dämparen, nu kommer tryckpulserna att dämpas inne i den sista kammaren i ljuddämparen, med resultat effektförlust.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Som jag förstått har jag nu gjort samma sak som en 450SX har, den har inget rör enligt bilderna jag sett. Är detta fel ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som jag förstått har jag nu gjort samma sak som en 450SX har, den har inget rör enligt bilderna jag sett. Är detta fel ?

450sx hur har den? Hur som hellst så ska det vara rakt perforerat rör rakt igenom hela dämparen med ett innermått av 50mm och hårt stoppad ull runt.
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Får se hur detta blir när jag drar igång den... blir det inte bra så drar jag ett rör emellan. Benny: Menar du att jag ska dra ett rör från slutplåten på dämparen hela vägen in till kröken eller bara till original röret (det med hål i) ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Får se hur detta blir när jag drar igång den... blir det inte bra så drar jag ett rör emellan. Benny: Menar du att jag ska dra ett rör från slutplåten på dämparen hela vägen in till kröken eller bara till original röret (det med hål i) ?

Om du drar igång med denna modd så ligger du och förlorar minst flera kusar över 5000 v:skrämd Det ska se ut som ovan kurbens färdiga dämpare:tummenupp

men om du behöver dra nytt perforör hela vägen igenom vet jag inte, det beror på hur grovt den första biten är och om den är rak och perforerad, jag har ett svagt minne att det var rätt så bra första bit på husabergaren org dämp ,så där räckte det att fippla in ett rör och issolera runt. obs issolera är ett måste och gärna så hårt du kan! Utan isso så tappar man effekt på högre varv:gnissla
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu du ping har jag startat porta din 42 mikuni HSR,,Jo det råkade bli så,,jag slant till med slipen så fuggen råkade bli 43,3? lite svårt att säga mm för den är ju ovalportad (ej rört golv) , jag kunde inte låta bli för det fanns ju 1,3 kusar att hämta som på affären. , Så nu kommer det bli perfekt i mot toppen som inte går att få upp mer i insugs hallen än runt 43-44mm.

Bilderna visar färdigportad hsr Alla Boost med borrade hål för senare pirayatänder, kommer powerblade också miljövänlig! Andra fuggen (tmr 39/44mm) har jag fått tag i av en man som inte vill vara med på bild, han hade provat borra upp den med borrmaskin och dosfräs:näsblod :gnissla :D
 

Bifogat

  • Bild 092.jpg
    Bild 092.jpg
    91 KB · Visningar: 221
  • Bild 090.jpg
    Bild 090.jpg
    89.5 KB · Visningar: 212
  • Bild 089.jpg
    Bild 089.jpg
    97.9 KB · Visningar: 211
  • Bild 088.jpg
    Bild 088.jpg
    76.5 KB · Visningar: 181

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hahha herrejävlar, du rockar! Hur får du den så slät ?
Det är ingen TMR, det är en FCR Keihin 39a den våldtagna :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hahha herrejävlar, du rockar! Hur får du den så slät ?
Det är ingen TMR, det är en FCR Keihin 39a den våldtagna :)

Tänk att hjärnskakningen håller i sig än FCR ja.....

Jag tror faktist jag kan laga FCRen genom att porta upp den mer och sopa in nytt tunnt rör som limmas och så försöka få tag i nålmunstycke någonstanns?

Hur slät..? Jo genom att köra stor sandpappersrulle först grov sedan finare och slutligen våtslipspappen, sist aoutosol och polertrissa på dremmel.

Nu sitter powerbladen i också så jag lägger väl ut bilder på klar gasare i morgon.

Jag såg en sak till jag måste porta/vässa,,,,,justerskruven för tomgången är ju svintjock och sticker in i luftströmmen:gnissla Hur fan kan mikuni satt tomgångsskruven i lufftströmmen, inget annat märke har så dummt!!
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
ROFL! De flesta jag sett ser ut så iofs... men det har nog alltid varit Mikuni nu när du säger det. Du ska alltså porta tomgångsskruven ? Bara den inte får sämre tomgång så :)
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
om du har tur nu ping så kanske din mini 450 går lika bra som min 525:a efter alvarligt meck
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Tsss din trötte! Visst den drar jävligt bra i början din.. men det är väl för att min topp är tvärsne efter mina essemeck... kommer bli perfa med boost's mega-meck + min fina portning i början
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Änligen klar med tm43,3an Jo ping det var en tm såg jag. Nu sitter både tunga och turbuleceriktare på platts, epoxylamminatskivan (typ reedventilmatrial 0,5mm) sitter infräst i aluminiumet ca 2mm och är jb weldad så den kan inte komma någon vart även olimmad. Löständerna sitter limmade rakt igenom hela gasarkroppen och hålen är borrade 2mm, men den rostfria tråden är 0,8mm och S böjd inne i limmningen så den kommer inte heller någon vart, Jb weld är ett av världens starkaste limmer, den kör jag även i portningen i toppen.:tummenupp
 

Bifogat

  • Bild 096.jpg
    Bild 096.jpg
    57.5 KB · Visningar: 180
  • Bild 095.jpg
    Bild 095.jpg
    66 KB · Visningar: 217
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top